Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor finner jeg mitt lønnstrinn/-nivå?

Hvor finner jeg mitt lønnstrinn/-nivå? #1868918 06/10/2014 12:14
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Nå har jeg prøvd å finne frem men det er kul umulig. Jeg mistenker at jeg ligger langt under "markedslønn" for jobben jeg gjør og ønsker å få det bekreftet/avkreftet.

Hvor leter jeg?

Jeg er ansatt i staten, tittelen er Seniorrådgiver, jeg har 22 års arbeidserfaring og 4 års utdannelse på høgskolenivå.

Jeg mener det er ett eller annet sted jeg skal kunne finne lønnstrinnene ut fra denne informasjonen men jeg klarer ikke å finne det igjen.

Kan noen hjelpe meg?

Re: Hvor finner jeg mitt lønnstrinn/-nivå? [Re: Raskall] #1868924 06/10/2014 12:19
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Hos fagforeningen din.

Jobb i det offentlige blir ikke betalt like bra som jobb i det private, og en jobb som krever (?) fireårig høgskoleutdannelse er ikke nødvendigvis like godt betalt som en annen. Ei heller får du nødvendigvis like bra betalt for en type utdannelse som en annen på samme nivå.

I det offentlige er gjerne slikt regulert, da, og med en stillingsbeskrivelse følger vel et gitt lønnstrinn? (Jeg har aldri jobbet i det offentlige, og vet ikke.)

Re: Hvor finner jeg mitt lønnstrinn/-nivå? [Re: Raskall] #1868928 06/10/2014 12:21
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Din markedslønn er vel hva du er villig til å jobbe for.

Det er vel totalpakka som avgjør, penger, arbeidstid, andre goder, pensjon, jobbsikkerhet.

Re: Hvor finner jeg mitt lønnstrinn/-nivå? [Re: Raskall] #1868930 06/10/2014 12:21
Spawn Offline
Medlem
Medlem
Det står vel i hovedtariffavtalen: http://www.regjeringen.no/upload/KMD/APA/HTA_2014.pdf

Veit du hvilken lønnsramme du er i da?

Re: Hvor finner jeg mitt lønnstrinn/-nivå? [Re: Raskall] #1868933 06/10/2014 12:24
sveinaa Offline
More than words
More than words
Tror det kommer litt an på hvor du jobber i staten. Vi snakker om stillingen kode 1364 seniorrådgiver? Tror spennet er fra rundt lønnstrinn 60 til opp på 80 tallet. Vil tro din ansettelsesavtale sier noe om lønnstabell/lønnsramme?

Redigert av sveinaa; 06/10/2014 12:25.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hvor finner jeg mitt lønnstrinn/-nivå? [Re: Spawn] #1868942 06/10/2014 12:31
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: Spawn
Det står vel i hovedtariffavtalen: http://www.regjeringen.no/upload/KMD/APA/HTA_2014.pdf

Veit du hvilken lønnsramme du er i da?

Der ja.. Der fant du det jeg lette etter. ICON_SMILE Takk skal du ha.

Re: Hvor finner jeg mitt lønnstrinn/-nivå? [Re: Stein] #1868945 06/10/2014 12:34
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Stein
Hos fagforeningen din.

Og jobber du i offentlig sektor uten å være fagorganisert er det fort gjort å sakke akterut i lønnsforhandlingene, litt avhengig av hvordan det gjøres på din arbeidsplass.

Re: Hvor finner jeg mitt lønnstrinn/-nivå? [Re: jens fredrik] #1868948 06/10/2014 12:37
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: jens fredrik
Hos fagforeningen din.

Og jobber du i offentlig sektor uten å være fagorganisert er det fort gjort å sakke akterut i lønnsforhandlingene, litt avhengig av hvordan det gjøres på din arbeidsplass.

Jeg er fagorganisert og det er på sett og hvis komfortabelt men har ikke merket noe positiv effekt på det de 8 årene jeg har vært i staten. Mine ikke-organiserte kollegaer har fått nøyaktig samme lønnstillegg som meg i alle år.

Re: Hvor finner jeg mitt lønnstrinn/-nivå? [Re: Raskall] #1869046 06/10/2014 15:42
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: Raskall
Hos fagforeningen din.

Jeg er fagorganisert og det er på sett og hvis komfortabelt men har ikke merket noe positiv effekt på det de 8 årene jeg har vært i staten. Mine ikke-organiserte kollegaer har fått nøyaktig samme lønnstillegg som meg i alle år.

Hmm...
Lik lønn for likt arbeid(?)
Høres jo nesten rettferdig ut ;-)

Re: Hvor finner jeg mitt lønnstrinn/-nivå? [Re: towi] #1869050 06/10/2014 15:56
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: towi
Hos fagforeningen din.

Hmm...

Neida.. lik lønnsøkning. Ikke lik lønn. Av en eller annen grunn ligger jeg betraktelig under mine kollegaer i årslønn. Jeg vet hvorfor og det er av historiske grunner jeg ikke kan skrive om her pga taushetsplikt. Men jeg har bestemt meg for å begynne å trykke litt hardt på for å få nettopp lik lønn for likt arbeid. Dessverre har jeg ingen dokumentasjon på disse historiske grunnene så jeg må basere det på det hva staten mener jeg skal ha i lønn. Ønsker ikke å bruke kollegaer som pressmiddel.

Re: Hvor finner jeg mitt lønnstrinn/-nivå? [Re: Raskall] #1869145 06/10/2014 18:47
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Ønsker ikke å bruke kollegaer som pressmiddel.

Det er vel egentlig et helt fair pressmiddel? Det var en grunn til lovendringen om rett til innsyn. Se her: http://www.dinepenger.no/jobb-og-pensjon/du-faar-rett-til-aa-vite-kollegenes-loenn/22644576
Bare husk at kollegaen blir informert når andre krever innsyn.

Re: Hvor finner jeg mitt lønnstrinn/-nivå? [Re: Raskall] #1869287 07/10/2014 05:37
HNK Offline
Besatt
Besatt
Kollegaer er vel det beste pressmiddelet av alle - lik lønn for likt arbeid.
Trenger jo ikke å navngi kollegaene, arbeidsgiver vet selv godt hvor landet ligger.

Press på, sier nå jeg!

Re: Hvor finner jeg mitt lønnstrinn/-nivå? [Re: Raskall] #1869289 07/10/2014 05:46
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg jobber selv i staten. Ved mange (et flertall?) av lønnsforhandlingene jeg har vært med på har "å rette opp urimelige lønnsforskjeller" vært et kriterium for å kunne sette frem lønnskrav. Hvis du ligger lavere i lønn enn kollegaer som gjør samme jobb, kan det være en mulighet.

Om du vet grunnen til at du ligger lavere i lønn; er det noe fagforeningen kan være behjelpelig med?

Re: Hvor finner jeg mitt lønnstrinn/-nivå? [Re: Raskall] #1869295 07/10/2014 06:17
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Vet ikke om det har noe å si, men prestasjoner har jo noe å si i det private iallefall for ulik lønn for like arbeid (med ellers lik erfaring). Spenner et par tre hundre ofte i vår bransje..

Men det er ikke morsomt å være den billigste spilleren på laget med gode eller meget gode prestasjoner.

Re: Hvor finner jeg mitt lønnstrinn/-nivå? [Re: Raskall] #1869306 07/10/2014 06:39
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: towi

Hmm...

Neida.. lik lønnsøkning. Ikke lik lønn. Av en eller annen grunn ligger jeg betraktelig under mine kollegaer i årslønn. Jeg vet hvorfor og det er av historiske grunner jeg ikke kan skrive om her pga taushetsplikt. Men jeg har bestemt meg for å begynne å trykke litt hardt på for å få nettopp lik lønn for likt arbeid. Dessverre har jeg ingen dokumentasjon på disse historiske grunnene så jeg må basere det på det hva staten mener jeg skal ha i lønn. Ønsker ikke å bruke kollegaer som pressmiddel.

Du bruker ikke kollegaer som pressmiddel, men som illustrasjon på at du avlønnes under markedslønn.

Lønnsforhandlinger foregår forskjellig på forskjellige arbeidsplasser i staten, men mange steder er det lokale potter hvor det er fagforeningene som forhandler. Om du ikke er organisert er det fort gjort at akkurat ditt syn eller problem ikke tas hensyn til. Andre steder fungerer det annerledes.

Når du sier at du har fått samme økning som andre, mener du da den økningen som uansett følger den fremforhandlede tariffen? Den får du uansett, det er de lønnstrinnene som er til overs du må kjempe om som regel. Det er som andre påpeker lett å argumentere for at du skal ha flere av dem om du ligger langt under dine kollegaer i lønnsnivå.

Snakk med fagforeningen din, de vil nok både kunne gi informasjon om hva du kan forvente i lønn og hvordan du skal gå fram.

Redigert av jens fredrik; 07/10/2014 06:46.
Re: Hvor finner jeg mitt lønnstrinn/-nivå? [Re: Raskall] #1869347 07/10/2014 07:34
H
hrukin Offline
Besatt
Besatt
H
Dette gjelder ikke Raskall for han kjenner jeg ikke, men en betraktning på generelt grunnlag. Synes lik lønn for likt arbeid er vanskelig å fastsette. Hvordan skal man da belønne folk som er flinke, aldri syke etc.

I enkelte yrker er det jo prestasjonsbasert lønn, men for mye av de offentlige stillingene er man jo plassert i en lønnsramme. Synes det er feil at en som ikke duger/yter noe på jobb skal kreve det samme som en som virkelig gjør en forskjell. Er lett for at det blir en sovepute da hvis det er samme lønna uansett om du jobber eller ikke. Jobben er jo stort sett sikker uansett i de offentlige stillingene.

Man får gjøre som folk flest i den private sektoren, argumentere for høyere lønn innenfor de rammer som er gitt, funker ikke det så aksepterer man det eller finner seg en annen jobb. Viktig å ikke forsure miljøet bare for andre tjener bedre. Er nok sikkert vanskeligere i det offentlige siden dårligere ledere er bedre beskyttet og dermed kanskje dårligere til å innrette seg etter kritikk siden det ikke får noe å si.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Hvor finner jeg mitt lønnstrinn/-nivå? [Re: ] #1869437 07/10/2014 09:35
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: La_Vida_Tombola
Northug mer populær etter fyllekjøringen (og kujonvirksomheten ved å forsøke å kaste kompisen under bussen..)

1. "Dog eats dog" !
4. Northug er slank. Vi liker å tro at han har nok selv-kontroll til at det liksom aldri kan skje igjen...

Helvete asså... Jeg begynner å bli lei av å fore sosiologi-studenter med mulige masterutredninger. Må snart begynne å ta betalt.

Hvorfor har du byttet nick?

Re: Hvor finner jeg mitt lønnstrinn/-nivå? [Re: hrukin] #1869487 07/10/2014 10:40
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: hrukin
Dette gjelder ikke Raskall for han kjenner jeg ikke, men en betraktning på generelt grunnlag. Synes lik lønn for likt arbeid er vanskelig å fastsette. Hvordan skal man da belønne folk som er flinke, aldri syke etc.

Mitt inntrykk er at mange som krever lik lønn for likt arbeid slettes ikke mener dette, men egentlig mener lik lønn for lik stillingsbeskrivelse.

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Hvor finner jeg mitt lønnstrinn/-nivå? [Re: neonstz] #1869502 07/10/2014 10:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: neonstz

Mitt inntrykk er at mange som krever lik lønn for likt arbeid slettes ikke mener dette, men egentlig mener lik lønn for lik stillingsbeskrivelse.

Nemlig på samme måte som markedsprisen til et hus ikke fastsettes av byggekostnadene og boareal, så fastsettes ikke lønn på bakgrunn av antall år utdannelse, arbeidserfaring og stillingsbeskrivelse.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor finner jeg mitt lønnstrinn/-nivå? [Re: GeirK] #1869510 07/10/2014 11:04
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: GeirK

Nemlig på samme måte som markedsprisen til et hus ikke fastsettes av byggekostnadene og boareal, så fastsettes ikke lønn på bakgrunn av antall år utdannelse, arbeidserfaring og stillingsbeskrivelse.

Til en viss grad gjør den kanskje det i det offentlige?

Man bør vel også kunne forvente at hvis man ikke gjør jobben sin bra og leverer det arbeidsgiver forventer, får man andre tilbakemeldinger på det enn at lønna ikke øker fort nok?

Re: Hvor finner jeg mitt lønnstrinn/-nivå? [Re: Stein] #1869515 07/10/2014 11:10
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Til en viss grad gjør den kanskje det i det offentlige?

Det stemmer nok.

Man bør vel også kunne forvente at hvis man ikke gjør jobben sin bra og leverer det arbeidsgiver forventer, får man andre tilbakemeldinger på det enn at lønna ikke øker fort nok?

Ja, men her er det nok ofte et gap mellom hva man kan forvente og hva som faktisk er tilfelle.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor finner jeg mitt lønnstrinn/-nivå? [Re: GeirK] #1869551 07/10/2014 11:40
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sant nok.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå