Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Feilsøke varmtvannsbereder?

Feilsøke varmtvannsbereder? #1868310 04/10/2014 22:34
Brumm Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hei,

Få ting er så kjedelig som kaldt vann når du forventer varmt..
Berederen som er en CTC med heat injection er akkurat passert 5år og tar sikringen enten med en gang eller etter en liten stund (time eller så).
Automatsikringen varsler ikke om jordfeil og berederen er den eneste enheten tilkoblet 16A kursen. Jeg har kikket på støpselet og på de elektriske kontaktene rett innenfor dekselet og alle sitter veldig godt og det er ikke noe sted noe tegn på varmgang eller annet. Ser egentlig flunka nytt ut.

Min hypotese er at noe har skjedd med varmeelementet så det er kortslutning eller tett på (dog ikke jordfeil) og at den derfor tripper sikringen. Jeg har sjekket med en annen kurs så jeg vet det ikke er automaten det er noe galt med.

Jeg mistenker at om det ikke er noe jeg kan feilsøke selv så blir det rimelige å kjøpe en billigste sort ny bereder og ha 5års reklamasjon heller enn å bruke penger på reparasjon..?

Ser at man skal teste avløp/overtrykk ventilen en gang i året, der har jeg nok ikke gjort vaktmesterjobben min. Kan dog ikke helt se at det skulle gjøre noen forskjell nå, medmindre det er blitt belegg utenpå kolben og at dette kan skylles vekk på noe vis..

Noen gode råd? (har hybel med egen bereder så krisen er heldigvis ikke akutt..)

Re: Feilsøke varmtvannsbereder? [Re: Brumm] #1868328 05/10/2014 06:12
KlabbOgBabb Offline
Entusiast
Entusiast
Megg kolben og se om det er feil på den, er det det må den byttes.
Og nei, sikkerhetsventilen spyler ikke på noen måte bort et belegg på kolben

Treig oppover, feig nedover.
Re: Feilsøke varmtvannsbereder? [Re: Brumm] #1868334 05/10/2014 06:56
LarsTotland Offline
Medlem
Medlem
I ctc sine heat injection beredere er det en smelte sikring på en av ledningene til elementet, denne må kansje fjerne/kobles vekk... ellers er det en reset knapp på termostaten, rød knapp, trykk på den med en skru trekker og hør etter klikket!
Ps: ikke så lurt å spyle ut med sikkerhetsventilen heller da det ofte setter seg rusk på pakningen i den og den blir stående å dryppe

Redigert av LarsTotland; 05/10/2014 06:57.

født på en fredag, i tide til helgen
Re: Feilsøke varmtvannsbereder? [Re: LarsTotland] #1868663 05/10/2014 22:07
Brumm Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: KlabbOgBabb
Megg kolben og se om det er feil på den, er det det må den byttes.
Og nei, sikkerhetsventilen spyler ikke på noen måte bort et belegg på kolben

Jeg har målt med multimeter at det er kontakt mellom det meste(alt tror jeg..), med unntak av jord.
Det er fire tilkoblingspunkter på kolben samt to på siden så jeg antar du da mener man kobler fra tilkobingene til kolben (og selvsagt støpselet) og ser om det gir utslag. Har ikke testet den mens alt var ok så hva bør utslaget være om alt er ok og ikke ok?

Sitat: LarsTotland
I ctc sine heat injection beredere er det en smelte sikring på en av ledningene til elementet, denne må kansje fjerne/kobles vekk... ellers er det en reset knapp på termostaten, rød knapp, trykk på den med en skru trekker og hør etter klikket!
Ps: ikke så lurt å spyle ut med sikkerhetsventilen heller da det ofte setter seg rusk på pakningen i den og den blir stående å dryppe

Trykket på knappen, men usikker på om jeg hørte noe klikk (trykket instinktivt før hjernen fikk med seg at den burde høre om det kom en lyd..)
Sjekket strømmen i kabelen til varmekolben og det var 12-13A noe som er omregnbart til ca 3KW som kolben er spesifisert til. Sikringen er 16A med jordfeil, men det er altså ikke jordfeilvernet som slår ut.

Etter å ha syklet en lengre tur idag og målt litt så har sikringen ikke slått ut på flere timer (noe som ikke var tilfelle tidligere). Samboeren og barna har bemerket at vannet i blandebatteriet på badet var varmere enn tidligere (ved samme instillingen) uten at jeg tenkte over det eller har endret på instillingene..

Takk for innspillene!

Re: Feilsøke varmtvannsbereder? [Re: Brumm] #1869768 07/10/2014 16:46
Highvoltage Offline
Entusiast
Entusiast
Mulig en dårlig/aldrende automatsikring?
Ellers ville jeg få tak i en elektriker som har en isolasjonsmåler (megger)
for å finne tilstand på varmeelementet.

Niels Petter
Re: Feilsøke varmtvannsbereder? [Re: Brumm] #1887697 09/11/2014 00:32
Brumm Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hadde rørlegger på besøk tidligere i uka og viste seg at disse CTC berederne har dårlig kvalitet på temperatursikringenene sine.

Var byttet på et par minutter. Surt at jeg ikke tenkte på det selv, men tenkte det var greit å oppdatere saken i tilfelle noen med en defekt bereder søker og får treff i det allvitende forumet ICON_WINK

God, varm, helg ICON_SMILE

Moderator  support