Er fat-bike et bra konsept?
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Håvard Berger]
#1867572
03/10/2014 09:25
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Hva synes folket her om den nylig publiserte testen utgitt i Terrengsykkel nr 52? Jeg sitter litt undrende over metodikken og konklusjonene. Det blir jo vanskelig å sammenligne billigepler med delikatessepærer. Jeg er ingen ekspert men lurer på:
Utgjør virkelig 12 mm forskjell i kjedestaglengde så mye? Er det ikke annen geometri som kan være viktigere? Skal man kjøre på løst underlag, må vel dekk og felg være bred, og dermed kjedestaget lengre. Tar Xeed Fat Lard 4,8 dekk?
Hvordan kan de anbefale White 2Fat Pro til snørike vinterdager? På slike dager ville jeg anbefalt en sykkel med 100 mm felger isteden, og som kan ta 4.8 dekk, og i denne prisklasen blir det F4. Selv om bremsene ikke er av aller beste klasse på F4, så er de mer enn bra nok til snørike vinterdager? Overdrier forfatteren?
Som innstegssykkel til sommerbruk er kanskje White mer fornuftig med 80 mm felger som beskytter bedre mot siderifter. På en annen side er hjulsettet tyngre, og de mente den var dorsk...
Til slutt BB5 som får generelt mye kritikk, bla for F13-slanger. Det er vel verdens enkleste sak å bytte. Bremseskivene og tommelskifterne også. Ved disse tilpasningene vil sykkelen fortsatt koste mindre enn Xeed. Jeg undrer hvordan en sykkel som Fat Lard med betraktelig tyngre hjulsett og totalvekt på 2,2 kg mer enn BB5 kan kåres til mest allsidig. Leken, men treg å manøvrere i lav fart? Har noen her sammenlignet og prøvd både BB5 og Fat Lard?
Gresvig får kritikk for vekthysteri.Jeg vil derimot takke Gresvig for vekthysteriet! Det var på høy tid noen kom og slanket fatbikene, og lykke til med lanseringen av BB6 og BB7! Det var en del feil info i testen, som vi har opplyst TS om, de har beklaget og kommer med ekstra info i en web basert versjon av testen. Produksjonsversjonen av sykkelen kommer med fullsize slanger (en ny relativt lett en), mens vareprøven stod på 13F (men den hadde også tunge eiker og messingnipler der prod versjonen får butta eiker og alu nipler (som på F3/5.0 som kom forrige vinter), så testhjulvekt matchet prod hjulvekt. Vi opplyste om begge deler, men tester glemte det, og har beklaget det og lovet å komme med en oppfølger. 13F som ble brukt i vinter på F3 og 5.0 var av en helt annen kvalitet, og hadde ikke et så markert tightspot som den senere (og en del tidligere) generasjoner hadde. Vi så i sommer at de nye ikke funket som før, og byttet til de nye fullsize for produksjon (det forsinket produksjonen litt å vente på dem). Thumbies er en smakssak, men mange testerne (blant dem profilerte forum folk) elsket thumbiesene på prototypene, så mange digger dem, andre ikke, slik som f.eks twister vs. trigger. Surly har brukt thumbies i mange år, med god grunn. Skiver: Når en fatbike brukes der den er tiltenkt å ha max ytelse, dvs i løs snø og (svært) kaldt vær er utfordringen vanligvis ikke at bremseskiver overoppheter, men snarere at de tar dårlig en stund, før snøen er smeltet, blitt til vann og så fordampet, eller om de er tørre, så tar det litt tid før de når driftstemp. En mindre skive, evt en med mindre materiale vil varmes opp og nå driftstemp mao god ytelse før en større skive, evt en med samme diameter med mer masse. Mao designet for andre forhold enn for en sommersykkel. Samme grunn til at f.eks Salsa har kjørt 140mm bak på sine (vinterspesifikke). Vektbesparelsen er en bonus. Består snøsyklingen som man gjør stort sett av lange utforkjøringer vil man sette opp sykkelen på en annen måte. Kjedestag: Kortere er et krav for klatregrep på en sykkel med tynne dekk, mao 2.5'' og under, men med gode fat dekk, og spesielt 4.5 og opp er grepet så massivt at problemet er snarere at man steiler i de bratteste bakkene. Lengre kjedestag hoder forhjulet bedre mot bakken, men viktigst er det at de fordeler kroppstyngden bedre mellom forhjul og bakhjul Problem nr.1 ved sykling på løs snø er at bakhjulet slår gjennom. Lengre kjedestag konsentrerer mindre av vekten over bakhjulet og mer over forhjulet, så flytegenskapene på løst underlag (strengt tatt det en fatbike er laget for) forbedres. Mao må man se an bruksområdet, akkurat som når man kjøper vinterdekk til bilen. Kjører man stort sett på isete underlag så er det pigg eller et godt nordisk piggfritt, men kjører man stort sett på bar asfalt er et kontinental type vinterdekk bedre.
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1867591
03/10/2014 09:53
|
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 846
iverta
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 846 |
Ikke fått bladet, bor nesten sånn til at oddgeir bruaset tar turen før posten... Men googla dude cf, steike til fin sykkel, lakk snarlik den sykkelen (fuel) jeg har og greier. Ser det snakkes om mastercard, det fins nemlig ikke budsjett eller aksept for dette i heimen. Må bli løsningen også her...  Gleder meg til bladet kommer!
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Espen W]
#1867604
03/10/2014 10:08
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Kjedestag: Kortere er et krav for klatregrep på en sykkel med tynne dekk, mao 2.5'' og under, men med gode fat dekk, og spesielt 4.5 og opp er grepet så massivt at problemet er snarere at man steiler i de bratteste bakkene. Lengre kjedestag hoder forhjulet bedre mot bakken, men viktigst er det at de fordeler kroppstyngden bedre mellom forhjul og bakhjul
Kanskje ved rett frem-sykling men når man beveger seg på smal sti (på vinteren), er det lettere å håndtere en med kort kjedestag. Da er klatregrepet en bonus. Om du steiler, sitter du ikke langt nok frempå.
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: baronKanon]
#1867610
03/10/2014 10:11
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Kjedestag: Kortere er et krav for klatregrep på en sykkel med tynne dekk, mao 2.5'' og under, men med gode fat dekk, og spesielt 4.5 og opp er grepet så massivt at problemet er snarere at man steiler i de bratteste bakkene. Lengre kjedestag hoder forhjulet bedre mot bakken, men viktigst er det at de fordeler kroppstyngden bedre mellom forhjul og bakhjul
Kanskje ved rett frem-sykling men når man beveger seg på smal sti (på vinteren), er det lettere å håndtere en med kort kjedestag. Da er klatregrepet en bonus. Om du steiler, sitter du ikke langt nok frempå. Jess, forskjellige forhold favoriserer forskjellige oppsett, som med mye annet. 4'' dekk til være bedre (lettere og mer lekent) ved noen forhold, 4.8'' ved andre, osv.
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Espen W]
#1867613
03/10/2014 10:17
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Kjedestag: Kortere er et krav for klatregrep på en sykkel med tynne dekk, mao 2.5'' og under, men med gode fat dekk, og spesielt 4.5 og opp er grepet så massivt at problemet er snarere at man steiler i de bratteste bakkene. Lengre kjedestag hoder forhjulet bedre mot bakken, men viktigst er det at de fordeler kroppstyngden bedre mellom forhjul og bakhjul
Kanskje ved rett frem-sykling men når man beveger seg på smal sti (på vinteren), er det lettere å håndtere en med kort kjedestag. Da er klatregrepet en bonus. Om du steiler, sitter du ikke langt nok frempå. Jess, forskjellige forhold favoriserer forskjellige oppsett, som med mye annet. 4'' dekk til være bedre (lettere og mer lekent) ved noen forhold, 4.8'' ved andre, osv. Pga av slike forskjeller og ønsker og krav og stil og terreng må man alltid lese tester med en kritisk sans, evnt lese etter hva som er viktig for seg. Hva betyr allsidig for eksempel? Hva er "best"? Det vil alltid være kompromisser... noen skal sykle sti på sommern, noen skal sykle birkenløypa på vintern. Hva som er best er ekstremt subjektivt... og et blad er subjektivt, selv om man prøver å være objektiv å treffe flest mulig.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1867633
03/10/2014 10:56
|
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472
Veteran
|
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350 |
Lav vekt er bra, men det må ikke gå på bekostning av tiltenkt bruk eller bruker. Tynne slanger funker greit i myk snø, men er ikke bra med lavt lufttrykk i steinrøysa. Fatbike er ikke bare fatbike.
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: eldo472]
#1867640
03/10/2014 11:06
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Lav vekt er bra, men det må ikke gå på bekostning av tiltenkt bruk eller bruker. Tynne slanger funker greit i myk snø, men er ikke bra med lavt lufttrykk i steinrøysa. Fatbike er ikke bare fatbike. Og det er derfor produksjonssykkelen kommer med en annen slange enn den som nesten halve testen ble brukt til å kritisere. TS var fullt klar over dette, men glemte det, og har beklaget, og får det med i en webversjon. Uansett er det RTL tubeless som gjelder for både sommer og vinter. Koster få kroner, gjort på få minutter, drar en 5.0 ned på 11.9kg og eliminerer de fleste pungteringer, senker rullemotstanden og øker grepet.
Redigert av Espen W; 03/10/2014 11:10.
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1867824
03/10/2014 17:21
|
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 633
olasun
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 633 |
Chris Akrigg på Bikerumor.com
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1867858
03/10/2014 18:28
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 533
Håvard H
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2013
Innlegg: 533 |
En virkelig lærerik test !
Vintersykler skal selvfølgelig testes på hardpakka kunstsnø i en tunnel.
At ingen andre testmagasiner har tenkt på det er jo helt utrolig.
Og slanger er som kjent vanskelig å bytte , og bør vare sykkelens levetid. En vital komponent spør du meg.
Vekt og lett hjulsett har som kjent heller ikke noe særlig å si for kvikkhet, vil påstå du får mye mer sykkel for pengene ved å velge sykkel i den tunge enden av skalaen.
Bra jobba !
Hug a tree
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1867918
03/10/2014 20:14
|
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 343
VemundSimensen
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 343 |
Jeg lurer fælt på følgende Espen: Testsykkelen fra Mammut har oppgitt 50mm stem, mens "min" sykkel hsr 100mm og står ferdig på Gsport for meg nå..
Kan jeg også få 50mm stem kostnadsfritt, eller er sykkelen twiket før den ble overlevert til testerne? 100mm er uansett for langt for meg, 70mm passet bedre på f4(tidlig).
Klatre, klatre, klatre.... weeeee!
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1867928
03/10/2014 20:38
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 533
Håvard H
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2013
Innlegg: 533 |
Tror det de opgir er stem minus backsweep.
Altså ikke stemlengde, 50mm c4 finnes ikke
mvhh
Hug a tree
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1867971
04/10/2014 05:47
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 49
Teneighty
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 49 |
Har noen erfaring med Gekko firm fat +?
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1867996
04/10/2014 08:24
|
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 325
Mortenste
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 325 |
Er terrengsykkel bladet å få kjøpt i butikk?
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: VemundSimensen]
#1868046
04/10/2014 10:34
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Jeg lurer fælt på følgende Espen: Testsykkelen fra Mammut har oppgitt 50mm stem, mens "min" sykkel hsr 100mm og står ferdig på Gsport for meg nå..
Kan jeg også få 50mm stem kostnadsfritt, eller er sykkelen twiket før den ble overlevert til testerne? 100mm er uansett for langt for meg, 70mm passet bedre på f4(tidlig). 80mm på 15'' 90mm på 17'' 100mm på 19'' Vet ikke hvor 50mm tallet kommer fra (annet enn som nevnes over mål for stemlengde minus backseweep), og vi har ikke noen slike for gratis utsendelse, dessverre  70mm stem veier ca 95g og koster 299,- hvis jeg husker rett
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1868408
05/10/2014 12:07
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Angående det jeg nevnte med lengre kjedestag for jevnere vektfordeling og bedre flyt på løst underlag, se denne diskusjonen på mtbr.com med real life testing: http://forums.mtbr.com/fat-bikes/chainstay-length-fatbike-handling-float-894922.htmlMatcher egen erfaring med testing av forskjellige varianter på løssnø (grunnen til at vi bruker lengre stag (dvs. 467-468mm) som er det samme som f.eks. 907 fra Alaska bruker på alu og karbon) Hadde vært artig å tromme sammen en forumstur med litt forskjellige oppsett på en skikkelig løssnørunde i vinter.
Redigert av Espen W; 05/10/2014 12:37.
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1868840
06/10/2014 10:26
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677 |
Det lå en film ute på Youtube i 2012, med forskjellige dekkbredder på snø, samme dag, sted. Tror det var litt våt/våraktige forhold med nysnø, Var direkte grunn til at jeg gikk rett og kjøpte med 4,8 dekk. Finner ikke den igjen filmen.
Stiller gjerne opp på test, med lettass BigBob 5.0 og har flere dekksett den kan utstyres med (bud/lou4,8 /dillinger5.0, BigFatLarry4,7 og snart SnowshoeXL).
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Espen W]
#1868941
06/10/2014 12:29
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Angående det jeg nevnte med lengre kjedestag for jevnere vektfordeling og bedre flyt på løst underlag, se denne diskusjonen på mtbr.com med real life testing: http://forums.mtbr.com/fat-bikes/chainstay-length-fatbike-handling-float-894922.htmlMatcher egen erfaring med testing av forskjellige varianter på løssnø (grunnen til at vi bruker lengre stag (dvs. 467-468mm) som er det samme som f.eks. 907 fra Alaska bruker på alu og karbon) Hadde vært artig å tromme sammen en forumstur med litt forskjellige oppsett på en skikkelig løssnørunde i vinter. Ganske entydig konklusjon fra den gjengen der ja. I vitenskapens navn må der påpekes at det er et begrenset utvalg, men det var nå i det minste faktiske fysiske erfaringer. I min bok trumfer det synsing om vinkler og erfaring fra andre typer sykler på andre underlag med andre formål. Jeg har fatbike for å sykle på snø. For alle andre forhold har jeg verdens beste stisykkel.
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Håvard H]
#1869257
06/10/2014 21:42
|
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308
Håvard Berger
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308 |
En virkelig lærerik test !
Vintersykler skal selvfølgelig testes på hardpakka kunstsnø i en tunnel.
At ingen andre testmagasiner har tenkt på det er jo helt utrolig.
Og slanger er som kjent vanskelig å bytte , og bør vare sykkelens levetid. En vital komponent spør du meg.
Vekt og lett hjulsett har som kjent heller ikke noe særlig å si for kvikkhet, vil påstå du får mye mer sykkel for pengene ved å velge sykkel i den tunge enden av skalaen.
Bra jobba ! Ja, fint å se at flere er litt kritiske til testen. Virker som om de også kunne skrevet mer om alle syklene. Skjønner fortsatt ikke hvordan White 2Fat Pro kan kan anbefales til snørike vinterdager framfor feks F4. Og BB5 burde fått ros for fantastisk lett sykkel til 15k. Selv om fatbike er litt traktor, så ønsker jo mange å sykle fort også.
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Håvard Berger]
#1869402
07/10/2014 08:53
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,241
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,241 |
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1869426
07/10/2014 09:16
|
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196
Subs
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196 |
Hvis 26" felg blir 29"ish dekkstørrelse på fatbike, blir 24" felg da 27"ish?
Redigert av Subs; 07/10/2014 09:17.
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Subs]
#1869435
07/10/2014 09:31
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
kodax
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266 |
Hvis 26" felg blir 29"ish dekkstørrelse på fatbike, blir 24" felg da 27"ish?
Fatbikes ligger vel fra 29+ til 31 avhengig av dekk.
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Subs]
#1869438
07/10/2014 09:36
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Hvis 26" felg blir 29"ish dekkstørrelse på fatbike, blir 24" felg da 27"ish? Jess, 4.0'' på 24'' gir rullediameter som er litt mindre enn 27.5 (på 2.0).
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: kodax]
#1869439
07/10/2014 09:38
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Hvis 26" felg blir 29"ish dekkstørrelse på fatbike, blir 24" felg da 27"ish?
Fatbikes ligger vel fra 29+ til 31 avhengig av dekk. Stemmer, de reelle 4.8'' dekkene på markedet, ie. Bud/Lou, Snowshoe XL og Jumbo Jim 4.8 gir rullediameter på rett under 31''.
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Espen W]
#1869456
07/10/2014 09:59
|
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196
Subs
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196 |
Hvis 26" felg blir 29"ish dekkstørrelse på fatbike, blir 24" felg da 27"ish? Jess, 4.0'' på 24'' gir rullediameter som er litt mindre enn 27.5 (på 2.0). Man kunne jo da tenkt seg en fremtid der 24" felg blir formatet for fulldempede fatbikes, om man ønsker seg mindre vekt...
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Espen W]
#1869467
07/10/2014 10:14
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
Stemmer, de reelle 4.8'' dekkene på markedet, ie. Bud/Lou, Snowshoe XL og Jumbo Jim 4.8 gir rullediameter på rett under 31''. De ligger vel på rundt 27-28" hvis man har korrekt dekktrykk? 
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Håvard Berger]
#1869517
07/10/2014 11:12
|
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316 |
En virkelig lærerik test ! Vintersykler skal selvfølgelig testes på hardpakka kunstsnø i en tunnel. At ingen andre testmagasiner har tenkt på det er jo helt utrolig. Og slanger er som kjent vanskelig å bytte , og bør vare sykkelens levetid. En vital komponent spør du meg. Vekt og lett hjulsett har som kjent heller ikke noe særlig å si for kvikkhet, vil påstå du får mye mer sykkel for pengene ved å velge sykkel i den tunge enden av skalaen. Bra jobba ! Ja, fint å se at flere er litt kritiske til testen. Virker som om de også kunne skrevet mer om alle syklene. Jeg aner kanskje en viss ironi her? Markedet med feithjulinger er raskt blitt veldig stort. Derfor ville det vært litt snevert å bare hanke inn sykler i ett prissegment. Dette er blitt diskutert i redaksjonen, men poenget var å få fram variasjonen i markedet.
Gaute
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Dan]
#1869519
07/10/2014 11:16
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
kodax
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266 |
Stemmer, de reelle 4.8'' dekkene på markedet, ie. Bud/Lou, Snowshoe XL og Jumbo Jim 4.8 gir rullediameter på rett under 31''. De ligger vel på rundt 27-28" hvis man har korrekt dekktrykk?  Heldigvis er ikke fatbike for folk flest, så det fins ingen enkle svar. Det er jo en skandale at det ikke er laget en matrise som viser ideel felgbredde, dekktype og dekktrykk, ift. ekvipasjevekt, underlag, kjørestil og lufttrykk-/temperatur. Ingen spirende doktorgradsstipendiater her?
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: kodax]
#1869534
07/10/2014 11:27
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Det er jo en skandale at det ikke er laget en matrise som viser ideel felgbredde, dekktype og dekktrykk, ift. ekvipasjevekt, underlag, kjørestil og lufttrykk-/temperatur. Ingen spirende doktorgradsstipendiater her?
Surly har en fin-fin matrise som viser dekkbredde for sine dekk på 65/80/100mm felger. http://surlybikes.com//uploads/downloads/SURLY_Tire_Geometries.pdfUsikker på hva de bruker som referanse dekktrykk, da det vil gi store utslag. F.eks måler jeg Bud med slange til 4.95'' ved 30psi og 4.55'' ved 3psi. Dette på 103mm felger. F.eks. dekkbredde ved 6psi kunne være standarden. Evt 10psi.
Redigert av Espen W; 07/10/2014 11:40.
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1869590
07/10/2014 12:13
|
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196
Subs
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196 |
Når vi er inne på dekktrykk, hva vil være fornuftig dekktrykk i framhjulet når man kjører dempegaffel og hvorfor? Er det hensiktsmessig å øke trykket for å la gaffelen ta mer av dempingen og minske fjæringen fra dekket? Beklager om dette har vært debatert før i tråden, den begynner å bli lang 
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1869621
07/10/2014 12:33
|
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 1,866
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 1,866 |
Hei!
Jeg skal forsøke å adressere noen av tingene som blir tatt opp:
Håvard H: - Hvis du leser introteksten til testen, vil du se at det står følgende; "Sykkeltesten ble hovedsaklig utført på barmark. Lange turer på grus, myr, sand og sti satte syklene ettertrykkelig på prøve. Likevel, siden syklene har sin forse på snø, tok vi turen til skitunnelen i Torsby. Her tibakela vi runde på runde i den korte og intense løypen, og gjorde oss noen viktige bemerkninger" Vi vurderte flere alternativ i prosessen, og hadde dialog med både Folgefonna, Juvassbreen, og Sognefjellshytta underveis. Sognefjellet kunne melde om for lite snø til testing rundt det aktuelle tidspunktet, Juvass hadde bare blåis, og Folgefonna hadde tåke og plaskregn. Torsby var logitsikkmessig en drøm (kort reisevei, rask tilgang til snøen, og veldig greie å jobbe med) Forøvrig var ikke snøen hardpakka.
- Vi vet like godt som deg at slanger er enkelt å bytte. Nettopp derfor syns vi det er greit å påpeke at en av syklene kom med i overkant spinkle slanger, som bød på problemer underveis. Dette har imidlertid Espen W gjort rede for var en feil spesifikasjon på vårt testeksemplar, flere steder i tråden her, noe som jo er flott!
- Angående vekt på denne typen sykler, så har vi redegjort noe for det i introen, samt nevnt vekten på syklene i enkelttekstene. Akkurat som på "vanlige" sykler, så er det også slik med fatbikes at vekt er ikke alt. Det er ikke automatisk slik at en lett sykkel er bedre enn en tung, bildet er litt mer nyansert enn som så.
Håvard Berger: - Vi har en layout vi prøver å holde oss tro til, for å gjøre tekstene lettleselige og oversiktlige. Vi kunne nok skrevet både to- og tre ganger så mye om hver sykkel, men nå er det en gang slik at vi prøver å nå ut til et bredt publikum. Da er et viktig at testene fremstår som kompakte.
- Vi har ikke anbefalt White 2Fat Pro fremfor noen andre, hvis du leser siste avsnitt, står det; "Tjukksykler er relativt ukompliserte konstruksjoner, og trenger derfor ikke å koste mye. Ønsker du en rimelig og problemfri sykkel for bruk på snørike vinterdager vil White 2Fat Pro tilfredstille dine behov."
- BB5 har fått skryt for å ha en ekstremt lav vekt til lav pris, så jeg skjønner ikke helt hvor du mener vi ikke har skrevet dette.
- Joda, som du skriver, mange ønsker å sykle fort på fatbike også, men igjen, vi må prøve å teste ut i fra en bred kjøpegruppe.
Forøvrig, vil jeg oppfordre alle til å lese introtekstene (alle tekster, egentlig) til testene godt. Jeg mener vi har gjort det klart og tydelig at vi ikke kunne kåre en vinner på grunn av det store prisspennet, men likevel har gitt noen påskjønnelser til de syklene som utmerket seg positivt.
Et par generelle oppfordringer; - Vi som jobber med å lage Terrengsykkel har ikke tid og anledning til å holde oss oppdatert på hver eneste forumtråd - hele tiden. Derfor setter vi pris på om dere kan rette konstruktive tilbakemeldinger direkte til oss, enten på redaksjon (a) terrengsykkel.no, eller kristoffer (a) terrengsykkel.no, så skal vi forsøke å svare etter beste evne.
- Vi prøver alltid å formulere oss godt slik at det ikke skal kunne levnes mye tvil om hva vi mener. Det betyr på ingen måte at vi ikke ønsker å bli bedre, så konstruktive og saklige tilbakemeldinger mottas med stor takk!
// Kristoffer - Terrengsykkel
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
|
|