Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

TR: Trekanten i Trollheimen

TR: Trekanten i Trollheimen #1853381 09/09/2014 13:23
N
nyzeta Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
N
Introduksjon
Da har jeg nok en gang vært i Trollheimen og herja. Denne gangen over vesentlig lengre tid enn til vanlig. Sammen med en kompis drog jeg oppover til Jøldalshytta, nærmere bestemt parkeringen ved Jølhaugen. Herfra syklet vi innover mot Jøldalshytta og med denne som utgangspunkt tok vi trekanten i trollheimen på to dager. Jeg har drømt om turen så lenge jeg har syklet sti og nå er det gjennomført. Jeg er faktisk ikke så veldig sikker på om jeg vil anbefale alle å prøve turen, men bestemmer du deg for å gjøre det blir det garantert en opplevelse for livet ICON_SMILE

Kjappe fakta
- Alle bilder kan trykkes på for større utgave
- Husk 40 kroner til bommen
- ca 70 kilometer med glede (og sorger?)
- ca 900 fall der du mest sannsynlig må BÆRE eller trille/bremse sykkelen (SNUFS!!!)
- ca 2150 høydemeter med glede (og vonde knær/føtter)
- mange mange smiles/hour (og definitivt er par grimaser)

Hvordan komme seg dit

Det er ikke så veldig vanskelig å komme seg dit. Plott inn Jøldalshytta i google så finner du det ganske enkelt. Parkeringsplassen er godt markert og det er ikke mulig å kjøre forbi den når du først har havnet på veien innover mot Jøldalen. Om du kommer fra Trondheim eller fra Oslo, så svinger du av veien ved Berkåk i retning Orkanger/Orkdal. Så kjører du nedover dalen til veien plutselig gjør en 90-grader venstre over ei bro etterfulgt av en 90-grader høyre. Etter et lite stykke finner du skilting til Nerskogen og Jøldalshytta. Følg skilting på grusveier innover til du står ved parkeringa.

Selve turen
Turen ja. For meg var det en drøm som gikk i oppfyllelse. Det er det muligens for andre. Folk vi møtte på trodde vi var gale og det var vi antagelig også.

Oppvarming
Den første delen er vel nesten ikke noe å skrive om i den store sammenhengen, men den går altså da fra parkeringsplassen og inn til Jøldalshytta. Enkel og fin grusvei. Fin som oppvarming. Prate seg litt varm og tråkke seg litt varm. Etter snaue 5 kilometer kommer du til Jøldalshytta. Litt for tidlig med en rast nå, så anbefaler at du fortsetter. ICON_SMILE

Etappe 1
Rett etter Jøldalhytta så kommer du til T.T. sin skilting til Gjevilvasshytta. Her begynner morroa. Det blir ganske raskt til sti som er hardpakket og fin, så sant det ikke har vært mye uvær. Etter bare noen hundre meter må du være observant nok til å få med deg at stien skiller lagt fra hovedstien. Får du ikke med deg det blir det en aldri så liten omvei, eventuelt en tur tilbake igjen. Har du kommet deg på rett sti, så sykler du oppover langs roten av Gråfjellet. En enkel og grei stigning uten alt for mange komplikasjoner. Etter hvert flater det ut og heller litt nedover.
Så krysser du en bekk/elv og kommer rett inn i den første harde stigningen. Denne er et par hundre høydemeter før du er på toppen av Skrikhø. Jeg hadde muligens prøvd å kjempe meg oppover på sykkelen her, men siden den var helt i begynnelsen av vår lange tur så ble gåing. Vel oppe på platået begynner morroa. Det heller litt nedover på et skiferbelagt platå, Til tider nesten som stuegulvet, andre tider nesten som et lass med passe skarpe barberblader. Typisk sted å slite dekk på enten du vil det eller ikke.
Så havner du borti et parti med noen myrer og litt slikt før det heller nedover mot Minilla. En fantastisk nedkjøring som ender i ei morsom bro. Ved mye vannføring kan det være litt spennende å sykle over denne siden den ikke har rekkverk og du får en følelse av å flytte deg sidelengs selv om du ikke fysisk gjør det (med mindre illusjonen lurer deg og du går i elva da).
Etter Minilla går det oppover igjen og til slutt ender man i den siste nedkjøringa mot Gjevilvasshytta. Dessverre er halvparten av den i tett krattskog med mye stein og røtter. Det er vanskelig å finne god flyt her.
Summa summarum er nok første etappe rundt 85% sykkelbar.

Etappe 2
Vi hadde lempet i oss rømmegrøt på Gjevilvasshytta. Det er det eneste de har varmt før klokken 18 og middag må man ha. Turen til Trollheimshytta starter ganske greit på grus/asfalt nedoverbakke. Så går det over til bortover og litt oppover-sti. Før man går rett inn i steinur. Steinur er vel kanskje å ta litt i, men mye av stien er laget sånn at det blir komplisert å sykle. De fleste må nok påregne å gå et godt stykke her. I tillegg blir det riktig så bratt. Etter rundt 4 kilometer så flater det ut litt og det er mulig å sette seg på setet igjen. Stien går oppover mot Gravbekken før den til slutt svinger over den og et platå under Blåhøa åpenbarer seg. Her er det virkelig bare å nyte de få kilometrene på flatmark før helvete møter en.
På slutten flata blir dalen trangere og trangere. Til slutt når man en passasje over til nedre Kamtjønnin. Så en litt større passasje over til øvre Kamtjønnin. Så ryker man rett på Riarskaret. Her får man ikke til å sykle opp med mindre man har 250cc motor med seg. Det er bratt og mye løs grus. Vel oppe på toppen av Riarskaret skal man ned på andre siden. Jeg påroper meg ikke å være downhiller eller særlig flink på sykkel, så denne nedkjøringen var over mitt erfaringsgrunnlag. Vi gikk derfor nedover dette partiet.
Vel nede i bunn ved Fossådalsvatnet blir det fint og sykkelbart igjen. Stien går langs vannet før den bryter av og fortsetter litt oppover mot et par knauser. Med litt godvilje får man nok til å sykle her, men kroppen var begynt å bli sliten. Vi valgte derfor å gå litt. Så kommer det er par passende nedkjøringer. Deretter møter du Mellomfjella. En oppoverbakke som er litt for bratt og noen idiotiske små knauser som er umulige å komme seg over på sykkel. Etter det kommer tidenes nedover til Trollheimshytta, hadde den bare vært sykkelbar. For det er den slettes ikke. Det er så inni s***ans bratt. Er du tøff nok til å ta slike bakker til vanlig så gjerne for meg, men det faktum at du har noen mil i beina OG at konsekvensen av et feiltrinn er 800meter i fritt fall gjør at insatsen blir litt for høy.
Det tar LANG tid å komme seg ned til Trollheimshytta.
Summa summarum er nok andre etappe rundt 25% sykkelbar for de fleste. Regnt med nesten dobbelt tidsforbruk i forhold til første etappe.

Etappe 3
Vi tenkte oss opp på Geithetta, men dagen i forveien var så hard at vi tok til takke med Svartådalen. De første hundre metrene er fine å sykle på, så kommer man opp i selve dalen og her er det 3 kilometer med mer eller mindre bæring og knot. Så blir stien vekselvis fin og knotete de neste 7 kilometrene før den åpner seg og de siste 6 kilometrene tilbake til Jøldalshytta er riktig så fin. Tidsforbruket her lå tett opp til det vi brukte på første etappe. Mye takket være bæringen over alle hindrene langs stien. Vi valgte også å ta det ganske med ro på siste etappe. Tipper siste del er ca 50% sykkelbar.

Nedkjøring
Siste biten opp mot bilen kan man jo gjerne bruke til å sykle ut melkesyre. Vi hadde så mye syre at den sitter fremdeles i etter 2 dager med sofasliting. Så bruk siste delen til skrøner fra turen! ICON_SMILE

Vanskelighetsgrad, lengde info osv
Hvor vanskelig er detta da tro? Første etappe er absolutt den beste. Det er morsomt og det er mange fine nedkjøringer. Etappe nummer to er et sant helvete mot slutten. Hadde jeg vist hvor dritt det egentlig var, så hadde jeg hvertfall valgt andre vei slik at det ble push/carry-bike de første timene av etappen. Svartådalen er helt kurrant. Litt kipt å måtte bære sykkelen så mye i begynnelsen. Hipp som happ om en velger den ene eller den andre veien, så sånn sett tror jeg faktisk jeg ville valgt å sykle mot klokka og ikke med klokka. Hadde nok fremdeles valgt å starte fra Jøldalshytta. Alternativt Gjevilvasshytta, men det hadde vært fint å ha strekket over Skrikhø til slutt da det definitivt er det peneste (og enkelste)
Men hvor vanskelig var det da? LANGT over min evne egentlig, men utrolig morro å ha gjennomført.
JA MEN VANSKELIGHETSGRAD DA!!!!???? Vel jeg har klassifisert turen som svart på bloggen min. Mye av turen er bra, men deler av den er skikkelig utfordrende.

Da er det bare å ønske god tur da!
(Håper egentlig jeg har klart å skremme deg til å tenke deg om to ganger ICON_WINK )
Men god tur!

Re: TR: Trekanten i Trollheimen [Re: nyzeta] #1854987 11/09/2014 16:17
AsmundBjorshol Offline
Ringrev
Ringrev
Interressant lesning. Jeg og to andre gjennomfører Gråfjellrunden f.k. lørdag.

Livet er ingen lek, men det er lov å leke i livet.
Re: TR: Trekanten i Trollheimen [Re: nyzeta] #1855315 12/09/2014 07:54
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Kudos for å gidde å dra med seg sykkel rundt der altså. Jeg løp rundt på en dag i sommer, og jeg hadde jo tenkt samme tanke som dere, men den tanken ble fort lagt på is på turen over til Trollheimshytta!

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: TR: Trekanten i Trollheimen [Re: nyzeta] #1855361 12/09/2014 08:37
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Men hva med å ta denne runden andre veien? Nå er det veldig lenge siden jeg gikk trekanten, men mener å huske at etappen Trollheimsytta - Gjevilvasshytta gir temmelig mye fin nedkjøring fra platået nedenfor Blåhø og helt fram. Og da slipper du det bratte ned til Trollheimshytta. Eneste er vel at det da blir mer opp fra Gjevilvasshytta til Jøldalshytta, da...

btm
Re: TR: Trekanten i Trollheimen [Re: nyzeta] #1855378 12/09/2014 08:53
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Har gått på beina over 3dager og vi gikk motsatt vei fra jøldalshytta. Tror også at det er en mer gunstigere vei mot trollheimshytta gjevlivasshytta. Da bli jo det en morsom nedkjøring på slutten.
Hvem.. Hvor mange timer totalt brukte dere?

facebook.com/secondhandsessions

Re: TR: Trekanten i Trollheimen [Re: nyzeta] #1855399 12/09/2014 09:00
N
nyzeta Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
N
Når jeg har fått ting litt på avstand så sitter jeg faktisk også å lurer på om det blir andre veien til neste år. Strekket Gjevilvasshytta -> Jøldalshytta blir sikkert greit det. Det er fin sti stort sett hele veien.

Trollheimshytta opp mellomfjellet derimot.... Åhhh jeg får vondt i ryggen bare av tanken. 800 høydemeter med sykkeldrassing/bæring. Hvis man ikke er sliten da, så er man overmenneske.

Men turen var fin ja ICON_SMILE

Re: TR: Trekanten i Trollheimen [Re: nyzeta] #1855405 12/09/2014 09:02
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag tror jag tidigare har sett två eller tre rapporter från turen. Alla i andra riktningen.

Jag tror ingen av dem egentligen rekomenderade turen eftersom det blir för mycket gåing på en del partier.

Re: TR: Trekanten i Trollheimen [Re: hJürg1] #1855418 12/09/2014 09:12
N
nyzeta Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
N
Sitat: trekbikes
Hvor mange timer totalt brukte dere?

Vi startet klokken 09:38 lørdag 6 sept og var ved bilen igjen 12:42 søndag 7 sept.
Så 27 timer og 4 minutter inklusive stopp og søvn.
I følge GPS så er det 14 timer 15 minutter og 35 sekunder i bevegelse.

Re: TR: Trekanten i Trollheimen [Re: nyzeta] #1855434 12/09/2014 09:26
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Poenget med å sykle med klokka er vel å få den flotte nedkjøringa fra Geithetta (slik dere hadde tenkt). Men når man velger Svartådalen blir det sjølsagt en annen vurdering ICON_WINK

Re: TR: Trekanten i Trollheimen [Re: nyzeta] #1856224 13/09/2014 14:51
N
nyzeta Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
N
Ja. Det var det som var tanken. Men riarskaret og mellomfjellet tok knekken på oss ICON_SMILE

Edit: Men allerede nå så snakker vi om å prøve runden en gang til. Denne gangen mot klokka.

Redigert av nyzeta; 13/09/2014 14:51.
Re: TR: Trekanten i Trollheimen [Re: nyzeta] #1856275 13/09/2014 17:42
B
bokstavkjeks Offline
Fersking
Fersking
B
Har reist ned og syklet i Trollheimen ved to anledninger og på den måten syklet alle rutealternativene i Trekanten.

Nå sist i slutten av august parkerte vi ved Gjevilvasshytta og sykla til Trollheimshytta første dag. Andre dag hadde vi syklene på nakken over Trollhøtta til Jøldalshytta for å se om det var morsomt terreng på andre sia av fjellene (nei, det var absolutt ikke verdt det, men hvor mange har bilde av sykkelen sin ved varden på Trollhøtta?) Siste dag hadde vi en hel dag med utrolig fin sykling mellom Jøldalshytta og Gjevilvasshytta med perfekt avslutning gjennom skauen.

Vi planlegger å sykle Trekanten på nytt, siden vi nå syns vi har den beste kombinasjonen. Da vil vi igjen starte på Gjevillvasshytta og videre til Trollheimshytta, før det blir sykkel på nakken opp til Geithøtta (nedfarten der er verdt slitet opp og gjør turen morsommere enn alternativet i dalen), bort til Jøldalshytta og siste dagen tilbake til bilen ved Gjevillvasshytta.

Re: TR: Trekanten i Trollheimen [Re: nyzeta] #1856429 14/09/2014 06:17
N
nyzeta Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
N
Fin den ja bokstavkjeks. Eneste jeg nødig vil gjøre en gang til er de 800 høydemetrene ned til Trollheimshytta. Det er bortkasta høydemeter det ICON_TONGUE

Re: TR: Trekanten i Trollheimen [Re: nyzeta] #1856578 14/09/2014 12:26
B
bokstavkjeks Offline
Fersking
Fersking
B
Området kalles vel "De syv overraskelsene", eller "De syv skuffelsene". Ikke uten grunn. Når man leser kartet kan man ikke drømme om at terrenget er slik..

Re: TR: Trekanten i Trollheimen [Re: nyzeta] #1856713 14/09/2014 17:56
N
nyzeta Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
N
Tenkte faktisk at jeg skulle klare å komme meg ned der PÅ sykkelen. Den gang ei gitt. Hehe

Re: TR: Trekanten i Trollheimen [Re: JayTe] #1859008 17/09/2014 20:22
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Imponerende å løpe rundt... Hvor lang tid brukte du?

Re: TR: Trekanten i Trollheimen [Re: Øyvind V] #1859108 18/09/2014 06:13
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Brukte nesten 11 timer. Jeg var litt for tidlig ute så det ble endel snøløping. Er jo bare drøye 6 mil og et par tusen høydemeter. Alle som løper litt klarer å komme seg rundt. Er mye mer ødelagt i beina av en asfaltmaraton enn en slik tur.

Re: TR: Trekanten i Trollheimen [Re: JayTe] #1859139 18/09/2014 07:11
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Hvor mye løpetrening bør man ha før en sånn tur? Jeg er litt fristet til å prøve, men vil ikke legge om til et rent løpe-regime. Tror utholdenheten skal gå greit, men er skeptisk til beina (knær, krampe i legger/lår på grunn av lite løping).

Beklager at jeg kupper tråden, men hvordan legger du opp et sånt løp? Er det løp i 50 min, pause i 10, eller jevnt og trutt så lenge som mulig, så pause?

Redigert av Øyvind V; 18/09/2014 07:12.
Re: TR: Trekanten i Trollheimen [Re: Øyvind V] #1859146 18/09/2014 07:27
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: TR: Trekanten i Trollheimen [Re: Øyvind V] #1859210 18/09/2014 08:35
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Tja, jeg vil si at alle friske syklister som er i brukbar form, la oss bruke birken-terminologi, under 4 timer, vil klare å løpe et ultraløp med 2 løpeøkter i uka over en periode på 2 måneder. Ei halvhard økt og en langtur. Hvis du da pusher 2 sykkeløkter også i uka, tror jeg det går relativt lite utover sykkelferdighetene.

Jeg kjører ikke noe fast opplegg, jeg løper der det er flatt eller nedover. I motbakker løper jeg til pulsen begynner å nærme seg sone 3, så går jeg. Jeg hadde 3 pauser på 10 min på turen for å spise brødmat, ellers var det bare å male på.

Hvis du har lyst på en episk løpeopplevelse, vil jeg varmt anbefale å prøve Ultrabirken en gang. Mye i samme terrenget som sykkelversjonen, men med mulighet til faktisk å se seg litt rundt!

Re: TR: Trekanten i Trollheimen [Re: nyzeta] #1863325 25/09/2014 08:21
anderfo Offline
Besatt
Besatt

Re: TR: Trekanten i Trollheimen [Re: nyzeta] #1863398 25/09/2014 10:59
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Lekre bilder!

Redigert av TrondAM; 25/09/2014 10:59.
Re: TR: Trekanten i Trollheimen [Re: nyzeta] #1863525 25/09/2014 16:45
N
nyzeta Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
N
Ja de var fine ja Terje ICON_SMILE

Re: TR: Trekanten i Trollheimen [Re: nyzeta] #1863582 25/09/2014 19:28
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Noen som har prøvd stien Storlidalen/Vassendsetra-Hyttdalen-Folddalen-Trollheimshytta?
http://mtbmap.no/topo.php#12/62.7689/9.2282

Jeg har syklet fra Storli til Holbruna på flott fjellsti, og stien videre ned til Hyttdalen så flott ut.
Fra turgåere har jeg hørt at stien videre til Trollheimshytta skal være godt egnet med sykkel, men jeg har aldri hørt at noen har syklet der...

På tide med en oppdagelsestur, eller har noen vært der?

Re: TR: Trekanten i Trollheimen [Re: anderfo] #1863605 25/09/2014 20:06
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har sykla motsatt retning. Folldalen til Storli. Dette er mange år sidan, så eg hugsar ikkje så mykje, men eg meiner det var veldig fin sti nedover etter å ha passert "toppen"/ kommunegrensa, derifrå nedover i retning Vassendsetra. (Vi var ikkje heilt ned til setra da, men skråa oppi lia over der for å komme raskast mogleg til Storli.) Før det var det nok ein del trilling oppover, men det kan jo vera fint å sykle motsatt retning, ned mot Folldalen. Dagen etter "sykla" vi frå Storli til Kårvatn. Det er ikkje å anbefale ...

Re: TR: Trekanten i Trollheimen [Re: -Jan] #1863624 25/09/2014 20:35
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Lenge sia ja. 1996. Her ser vi ned mot Gjevilvatnet.

Redigert av -Jan; 25/09/2014 20:38.
Re: TR: Trekanten i Trollheimen [Re: -Jan] #1863647 25/09/2014 21:27
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Knall. Må nesten vurdere å ta "Firkanten" neste sommer... (Storli-Trollheimshytta-Geithetta-Jøldalshytta-Gjevilvasshytta-Okla-Storli)
Med et par overnattinger, antakelig.

Jeg har også hørt at Tovatna-Kårvatn er 100% knotesti, så det kommer jeg ikke til å prøve meg på.

Re: TR: Trekanten i Trollheimen [Re: nyzeta] #1886794 06/11/2014 18:21
lubb1 Offline
Entusiast
Entusiast
September for et par år siden tok jeg og en kompis også Trekanten på sykkel på to dager, men motsatt vei av dere. (vi tok altså Jøldal-Trollheimshytta-gjevilvass-jøldal) Det var helt sinnssykt gøy. Passe masse ekspedisjonsfølelse, og veldig gode nedkjøringer. NTNUI har en koie ved kamtjønn som er omtrent akkurat halvveis på runden, bra overnattingsplass.
Den første dagen som inkluderte den fryktede stigningen opp fra Trollheimshytta var langdryg men veldig fin. Men beregn en god del tid på den etappen.
Nedkjøringen til Gjevilvass fra Kamtjønn var utrolig bra, og det går fint å sykle det meste jevnt tilbake mot Jøldal. Fantastisk bonus-singletrack på helt siste delen av turen.

-----------------------------
lubbduro
www.ibiscyclesnorge.no
Ibis <3
-----------------------------
Re: TR: Trekanten i Trollheimen [Re: nyzeta] #1889007 12/11/2014 13:27
N
nyzeta Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
N
Strekket Gjevilvasshytta <-> Jøldalshytta er definitivt det som er morsomst på turen. De andre etappene var gøy å ha gjennomført.

Tror, etter en del filosofering, at det blir andre veien i 2015 ICON_LAUGH

Re: TR: Trekanten i Trollheimen [Re: nyzeta] #1889035 12/11/2014 14:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: nyzeta
Strekket Gjevilvasshytta <-> Jøldalshytta er definitivt det som er morsomst på turen. De andre etappene var gøy å ha gjennomført.

Tror, etter en del filosofering, at det blir andre veien i 2015 ICON_LAUGH

Bjørkelia opp fra Gjevillvasshytta suger.

Nedkjøringa fra Kamtjønnin til Gjevillvatnet er i verdensklasse.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: TR: Trekanten i Trollheimen [Re: GeirK] #1889064 12/11/2014 15:57
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Jeg får mer og mer tro på å sykle Gjevilvasshytta=>Storli=>Trollheimshytta. Rart at denne troen kan øke selv om jeg ikke har vært i området på noen uker! Jeg har nok stirret for mye på NorgeiBilder ICON_SMILE
Jaja, firkanten i Trollheimen blir nok ikke før neste år.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå