Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Emil vs. Strava: Appell for fornuft!

Emil vs. Strava: Appell for fornuft! #1860283 19/09/2014 15:21
MuddyBear Offline OP
Måsabjønn
OP Offline
Måsabjønn
Ser at Emil skal sette bestetider på populære Stravasegment. Det å ha en av landets beste utforsyklister som setter tider vil nok trekke mange fler til å måle seg mot ham... som nok er hensikten til prosjektet.
Men hvorfor må han bruke noen av de mer sårbare segmentene som er rundt Oslo? Barlindåsen har sett svært stor slitasje de siste årene, treger den mer?
Dette er også et stekke som er populær blant gående: Hvor heldig er det å oppmuntre til utforkjøring ned der? Er det ikke bare å be om en ulykke som kun kan skape mer misnøye med stisyklister? Det finnes MANGE gode utforkjøringer i marka, kan ikke Emil velge noen av de?

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1860294 19/09/2014 16:15
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg trur ikke det vil verken trekke flere syklister ditt eller bli noe mer slitasje pga dette. For det er mange gode navn folk kan teste seg mot der uansett.

Men for terrengsykkel bladet som også arrangerer ett ritt trur jeg dette er fryktelig dårlig nytt. Er redd dette kan vinkles ganske stygt av de som er i mot at det sykles i marka allerede. Skulle det i tillegg skje en ulykke med en turgåer og det i tillegg blir laget en serie av et terrengsykkel blad så er dette en dårlig idee.

Jeg er ganske åpen for det meste, men akkurat dette trur jeg er en dårlig idee som potensielt kan skade mye.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1860345 19/09/2014 18:09
G
Grusen Offline
Entusiast
Entusiast
G
Er ikke enig. Veldig spennende konsept. Håper det blir video som kan røpe et par triks i de partiene jeg selv føler det kunne gått fortere.
Er heller ikke med på at Barlindsåsen er spesielt utsatt for slitasje, sammenlignet med feks området mellom maridalsvannet og sognsvann. Ei opplever jeg det heller som et område med stor konflikt mellom syklende og gående.
Håper selvsagt å ha stiene for meg selv men det er en annen historie.
For noen år siden ble vårt lille pudderparadis slått opp som "Det hemmlige pudder paradiset" på første siden i FriFlyt. Tenkte #&¥#^@€. Men det kom aldri noe mere folk. Fortsatt like mye snø og like lite folk. Så jeg tror du kan slappe av.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1860410 19/09/2014 20:34
olechr Offline
More than words
More than words
Det blir noe helt annet. Jeg er ikke redd for slitasje eller at det skal bli så mye folk. Men at dette fort kan bli vinklet til noe negativt. Men får håpe det ikke skjer.

Ambassadør for Scott.
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1860738 20/09/2014 21:48
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har noen en lenke til dette initiativet? Hvem står bak?

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1860745 20/09/2014 22:35
heinrich Offline
Besatt
Besatt
forsiden.

jeg tror det er nyttig for å få folk til å tenke linje/stianalyse, men - når alt kommer til alt - er dette bare Emil som bygger merkevare. Om det bare var KOM som var greien hadde man ikke trengt gjøre så mye liv ut av det. Ser man bortifra det kommersielle perspektivet mener jeg dette er interessant og ønsker det velkommen.

kommer det til å føre til mer bruk? Tja, på kort sikt kan en sikkert forvente noen spikes - men så normaliserer det seg sikkert. Så lenge folk opprettholder stietikette går det sikkert fint uansett - kom jag eller ikke.

men, KOM jag - er det der ex utforsyklister turned ex endurosyklister går for å dø? Hihi. (så såklart ikke i fysisk, men omtalemessig - type generere omtale etter at prestasjonene ens som på toppen gjør en relevant - et egentlig litt rart utgangspunkt da slike personer som regel har masse å komme med selv etter at de leverer som best i konkurranser. Referansen her er som sikkert alle skjønner at EWS er kalt stedet DH-topper stikker for å dø, aka etter at de ikke klarer å komme i topp ti lengre.)

Redigert av heinrich; 20/09/2014 22:37.
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1860751 20/09/2014 23:06
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
For at dette ikke skal bli bare galle:

Jeg gleder meg til å se resten!

Dette er bare en morsom greie som sørger for at sponsoren til Emil får litt valuta for pengene, og jeg får noe og følge med på.

At Emils KOM-jakt skal føre til noen endring på nikkersadel vs. stisyklist-"konflikten" har jeg ingen tro på. KOM-jag på Strava på fete stinedkjøringer har pågått lenge allerede. Hvor skal man bry seg om hva 10 idioter mener? La de leve med hatet sitt, og vær glade for at vi kan ta unna galle de ellers hadde latt gå utover barnevogner, rullestoler eller andre tekniske hjelpemidler som forstyrrer deres forskrudde naturopplevelse.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1860794 21/09/2014 08:12
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette er altså saken http://terrengsykkel.no/Telex/Kjemper-mot-klokka

Min ryggmarksrefleks på dette er vantro. Jeg kan bare ikke fatte hvordan redaksjonen kan spille seg bak et slikt prosjekt. Men jeg er åpen for å utvide mitt tankesett. Kan kanskje terrengsykkel redaksjonen starte med å forklare meg hvordan dette pr stuntet sammenfaller med det NOTS står for og stivettreglene?

Og et spørsmål til, tror dere virkelig ikke at dette vil føre til at noen, og helst flere, vil ta enda større sjanser og ta enda mindre hensyn til andre markabrukere?

Redigert av erikskon; 21/09/2014 09:19. Rediger grunn: Manglet en "og"
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: erikskon] #1860815 21/09/2014 08:56
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: erikskon

Min ryggmarksrefleks på dette er vantro. Jeg kan bare ikke fatte hvordan redaksjonen kan spille seg bak et slikt prosjekt. Men jeg er åpen for å utvide mitt tankesett. Kan kanskje terrengsykkel redaksjonen starte med å forklare meg hvordan dette pr stuntet sammenfaller med det NOTS står for stivettreglene?

Og et spørsmål til, tror dere virkelig ikke at dette vil føre til at noen, og helst flere, vil ta enda større sjanser og ta enda mindre hensyn til andre markabrukere?

Regel nr 9, den kommer han sikkert til å følge:)

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1860819 21/09/2014 09:29
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Tenk om noen motstandere tagger de aktuele løypene med "farlig" på Strava. Da har de et problem.

Redigert av Tor Arne; 21/09/2014 09:29.
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: erikskon] #1860827 21/09/2014 09:52
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K

Min ryggmarksrefleks på dette er vantro. Jeg kan bare ikke fatte hvordan redaksjonen kan spille seg bak et slikt prosjekt. Men jeg er åpen for å utvide mitt tankesett. Kan kanskje terrengsykkel redaksjonen starte med å forklare meg hvordan dette pr stuntet sammenfaller med det NOTS står for og stivettreglene?

KOM-jaging på nedoverstier foregår allerede i dag (*rekke opp hånda* skull ) og i så måte beskriver Terrengsykkel og Emil Carlson bare tidsånden. Isolert sett synes jeg det er vanskelig å kritisere dem for det. Tror noen at alle de som sykler i marka med stisykler på 160+mm vandring gjør det for å sykle raskt oppover?

Jeg forsøkte å sykle raskere på stier, både oppover og nedover før jeg brukte strava. Forskjellen i min øyne er at strava gjør det enklere å kvantifisere og sammenligne seg med andre enn seg selv. Vil det uten tvil føre til at flere rævkjører stiene, skremmer hundeluftere og bulldoser ned bærplukkende pensjonister? Den konklusjonen klarer ikke jeg å hoppe til, i hvert fall ikke før noen kommer med argumenter som understøtter den. Dessuten, om Strava allerede har den effekten, hvor mye mer skade blir det av at noen filmer det og legger det på FFTV? Blir ikke det å skyte budbringeren?

Foreløpig virker det som det mest er "tror du at det _ikke_ vil føre til det" og "dette kan bli brukt mot oss". Ja det _kan_ føre til dette, men vi vet ikke, og det er bare spekulasjoner nå.

Redigert av knuthaug; 21/09/2014 09:54.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1860840 21/09/2014 10:33
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Til dels enig i at signaleffekten kan være dårlig, men jeg tror ikke Strava i seg selv gjør en enorm forskjell. Folk har sykla fort på sti før Strava også.

Så lenge man følger stivettreglene går jo dette bra. F.eks denne perioden av året er det jo faktisk litt folk ute på sopptur, så man bør være litt ekstra oppmerksom. Sånn sett er trådstarters overskrift treffende - appell til fornuft. Barlindåsen er et populært område, hva med å finne skjulte perler og få folk til å spre seg utover. (Og enda bedre, hva med å finne helt nye segmenter som Emil kun får 1-2 forsøk på? ICON_SMILE )

Redigert av Anders A-R; 21/09/2014 10:35.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Anders A-R] #1860847 21/09/2014 11:05
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Anders A-R
Til dels enig i at signaleffekten kan være dårlig, men jeg tror ikke Strava i seg selv gjør en enorm forskjell. Folk har sykla fort på sti før Strava også.

Så lenge man følger stivettreglene går jo dette bra. F.eks denne perioden av året er det jo faktisk litt folk ute på sopptur, så man bør være litt ekstra oppmerksom. Sånn sett er trådstarters overskrift treffende - appell til fornuft. Barlindåsen er et populært område, hva med å finne skjulte perler og få folk til å spre seg utover. (Og enda bedre, hva med å finne helt nye segmenter som Emil kun får 1-2 forsøk på? ICON_SMILE )

For seriens del er det kanskje litt mindre aktuelt med et godt skjult segment med 5 mann på topplista på Strava, men ellers er jeg enig. Det er mange fine nedkjøringer som ikke er så populære.

Men, det å unngå å treffe på folk på stien når man forsøker å gi gass, handler stort sett kun om timing og sted. Sykler man ned fra Skullerudåsen mot vannverket en søndag i august midt på dagen, er skogen full av folk. Lørdag morgen 06:30 er den relativt tom, om ikke helt tom, også på godværsdager. Stier lenger inn i marka er relativt tomme nårsomhelst, men de er _helt_ tomme tidlig om morgenen og til dels sent på kvelden. Jeg sykler bare unntaksvis midt på dagen i helger, og da blir jeg alltid overrasket over hvor mange folk som er ute. For da jeg normalt er ute, ser jeg stort sett ingen.

Hilsen ufrivillig a-menneske.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Anders A-R] #1860852 21/09/2014 11:15
Dan Offline
More than words
More than words

Det er en stor og problematisk forskjell. Når man sykler fort på sti nedover og må bremse og kanskje til og med stoppe for vandrere på stien så ødelegger det kanskje 10-20 meter av moroa. Hvis man har lyst så kan man enkelt gå eller sykle tilbake opp disse 10-20 meterne for å få med seg hele løypa. Med Strava derimot så betyr det å bremse eller stoppe at man har ødelagt hele segmentet, på mange hundre meter eller kanskje til og med noen kilometer. Selvfølgelig vil resultatet bli at terskelen for å bremse eller stoppe blir høyere med Strava enn uten, selv om man sykler like fort uten Strava bortsett fra akkurat i det man treffer på vandrere.

Kort sagt, dette høres ut som en helt rævva idé som går på tvers av hva NOTS prøver fortvilt å oppnå.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Dan] #1860855 21/09/2014 11:25
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Dan

Kort sagt, dette høres ut som en helt rævva idé som går på tvers av hva NOTS prøver fortvilt å oppnå.

Hva er en rævva idé, Strava eller at terrengsykkel og Emil C. lager film av det? Du argumenterer vel bare mot Strava her?

Redigert av knuthaug; 21/09/2014 11:27.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1860883 21/09/2014 13:39
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Det slår meg at om man først skal bruke Strava og KOM, så burde det som noen andre har antydet her vært en greie med å finne skjeldne eller nye snutter.

Hva om man heller hadde tatt en litt utilgjengelig sti, med utfordringen "kan du slå Emil?". Da hadde man gitt folk et initsiativ til å bevege seg lengre inn i skogen og ut av radiusen til hundeluftere og bær/sopplukkere for å teste seg mot en av norges beste. Det kunne jo kansje dempet konflikten framfor å oppfordre folk til å prøve seg på travle stier.

Trønder osv
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: knuthaug] #1860902 21/09/2014 15:03
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: knuthaug

Hva er en rævva idé, Strava eller at terrengsykkel og Emil C. lager film av det? Du argumenterer vel bare mot Strava her?

...og mot det at norges største "terrengsykkelinstitusjon" støtter slik bruk av det, kanskje.

Tror jeg er enig.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: knuthaug] #1860928 21/09/2014 15:59
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: knuthaug

At terrengsykkel er med å lager det er det jeg syntes er en ræva ide. Det blir helt feil signaler å sende ut. At Norges største terrengsykkelmagasin lager en serie som oppfordrer til råkjøring. JA vi alle driver jo med det, men at en seriøs aktør går god for det blir det som fort gjør at en snøball begynner å rulle.

Dette er et perfekt utgangspunkt for en sykkelhatende person som vil lage en sak i media. Og tru meg dette kan fort ganske store aviser bite på: "Norges største terrengsykkelmagasin oppforderer til hodeløs sykling"

Ambassadør for Scott.
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: olechr] #1860980 21/09/2014 17:58
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Jepp, "vi får tak i en utforsyklist og får han til å kjøre fortest mulig på turstier i marka" høres ikke ut som særlig gjennomtenkt, så + 1 til rævva idé..
Ok, det foregår selvsagt segment kjøring nedover i dag og, men at Terrengsykkel reklamerer med råkjøring skurrer litt.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1860986 21/09/2014 18:11
T
Therminator Offline
Entusiast
Entusiast
T
Det viktigste er vel at vi kan fortsette med grisekjøringen og oppleve flyt og mestring uten å tirre på oss folk utenfor miljøet. Kult å se filmer, men vi trenger kanskje ikke akkurat denne settingen.
La oss oppføre oss når vi møter fotturister i skog og mark, stoppe, ta en prat og leve i subkulturen. Vi er jo ikke så mange, men kan sikkert irritere mange...

Stifinner
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Dan] #1861048 21/09/2014 20:19
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er en stor og problematisk forskjell. Når man sykler fort på sti nedover og må bremse og kanskje til og med stoppe for vandrere på stien så ødelegger det kanskje 10-20 meter av moroa. Hvis man har lyst så kan man enkelt gå eller sykle tilbake opp disse 10-20 meterne for å få med seg hele løypa. Med Strava derimot så betyr det å bremse eller stoppe at man har ødelagt hele segmentet, på mange hundre meter eller kanskje til og med noen kilometer. Selvfølgelig vil resultatet bli at terskelen for å bremse eller stoppe blir høyere med Strava enn uten, selv om man sykler like fort uten Strava bortsett fra akkurat i det man treffer på vandrere.

Ikke uenig der. Men jeg følte jeg besvarte dette i siste del av innlegget mitt. Om man ikke klarer å holde seg til stivettreglene under gjennomføring, så er jeg helt enig i at det er en ræva idé.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: erikskon] #1861050 21/09/2014 20:21
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt

Støttes.

Big wheels keep on turning
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1861059 21/09/2014 20:41
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
For noe hysterisk surmaga vrøvl, som kommer til uttrykk her. Folk koser seg med Strava, som jo er kjempemotivasjon til å komme seg ut i skauen på sykkel. Er ikke verre enn å bremse ned, om man møter folk. Er det uoversiktlig. kan man sende en kompis foran om man skal dra på. At flinke folk viser hvor lista ligger på syklinga, er inspirerende.

iq
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1861066 21/09/2014 20:52
bjorn Offline
Entusiast
Entusiast
Appellen er i høyeste grad på sin plass. Ref. tidligere artikkel fra 22. mai i år med samme hovedperson, i video ned fra Røverkollen ser passeringene av fotgjengere ved ca. 1:05 og 1:20 ut som kroneksempler på hvordan man ikke skal gjøre det. Godt mulig at situasjonen ble oppfattet anderledes der og da, både av rytter og fotgjengere, men inntrykket jeg sitter igjen med fra videoen er at det ble tatt minimalt med hensyn. Et "hei" i forbifarten legitimerer ikke passering i stor hastighet.

http://terrengsykkel.no/Telex/Smaabarnsfarenduro

Bjørn
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1861074 21/09/2014 21:00
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Min surmaga hysteriske spådom er at innen 5 år vil det bli lagt begrensninger på hvor man kan sykle sti.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1861076 21/09/2014 21:06
olechr Offline
More than words
More than words
Man klarer ikke å ta KOM i nedoverbakkene i Oslo med full kontroll på hva som kommer rundt hver sving. Sånn er det bare. Og når det skjer i det private er det "greit". Men når det skal "reklameres" for da blir det feil. For da kan mann ikke lenger si til presse og motsandere at det bare er noen det gjelder.

Ambassadør for Scott.
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Gammelogdesperat] #1861085 21/09/2014 21:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Gammelogdesperat
Er ikke verre enn å bremse ned, om man møter folk. Er det uoversiktlig. kan man sende en kompis foran om man skal dra på.

Siden du synes kritikken ikke er berettiget, så antar jeg at du vat at alle bremser ned eller sender en kompis i forveien.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Gammelogdesperat] #1861090 21/09/2014 21:24
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Gammelogdesperat
Er det uoversiktlig. kan man sende en kompis foran om man skal dra på.

Skal kompisen som sendes i forveien holde igjen de som er på vei opp stien til fots?

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: bjorn] #1861094 21/09/2014 21:33
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: bjorn
Appellen er i høyeste grad på sin plass. Ref. tidligere artikkel fra 22. mai i år med samme hovedperson, i video ned fra Røverkollen ser passeringene av fotgjengere ved ca. 1:05 og 1:20 ut som kroneksempler på hvordan man ikke skal gjøre det. Godt mulig at situasjonen ble oppfattet anderledes der og da, både av rytter og fotgjengere, men inntrykket jeg sitter igjen med fra videoen er at det ble tatt minimalt med hensyn. Et "hei" i forbifarten legitimerer ikke passering i stor hastighet.

http://terrengsykkel.no/Telex/Smaabarnsfarenduro

Det "hei"et der betydde vel egentlig "takk for at du hoppet ut av stien, trakk til deg føtter og armer, og ikke minst takk for at du ikke hadde med barn, hund, eldre mennesker eller andre unødvendige hindringer".

Vi andre kan sikkert også skremme noen hvis vi er litt klønete og uheldige (vi som sykler med Birken-sykkel og som ligger flere minutter bak KOM'en på nedoversegmentene), men det der så jo direkte farlig ut! Hvis han krasjer med noen i den farten, er det vel bortimot over og ut for den stakkaren som måtte stå i veien..

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Kjartandaddy] #1861095 21/09/2014 21:37
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Kjartandaddy
Min surmaga hysteriske spådom er at innen 5 år vil det bli lagt begrensninger på hvor man kan sykle sti.

Å skille ut sykling er idioti og handler om konservatisme/skylapper. Mitt utgangspunkt er at sykling i skauen er en del av et moderne friluftsliv og en innfallsport for mange, ikke minst den yngre garde.
Viktig i et folkehelseperspektiv og ikke minst i det å rekruttere yngre folk til aktiviteter i naturen, med alle goder det fører med seg. Spesielt i forhold til det siste, vil jeg si at ugangspunktet for diskusjonen bidrar positivt og inspirerende. Det er selvølgelig mulig å bremse ned, alliere seg med et par kompiser som sjekker at det er klar bane om man tenker å dra på skikkelig. Kort sagt bruke sunn fornuft. At en og annen gjør noe dumt innimellom er ikke til å unngå og ikke noe spesielt for stisykling og argument i mot noe som helst.

iq
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå