Jens Voigt og timesrekorden
|
Re: Jens Voigt og timesrekorden
[Re: rockphotog]
#1859661
18/09/2014 17:46
|
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488 |
Ett kvarter igjen, 50 runder igjen og 50 sek foran skjema - dette kan gå!
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
Re: Jens Voigt og timesrekorden
[Re: gare]
#1859664
18/09/2014 17:48
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720 |
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
Re: Jens Voigt og timesrekorden
[Re: gare]
#1859667
18/09/2014 17:53
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720 |
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
Re: Jens Voigt og timesrekorden
[Re: gare]
#1859671
18/09/2014 17:59
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720 |
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
Re: Jens Voigt og timesrekorden
[Re: gare]
#1859673
18/09/2014 18:01
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 1,898
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 1,898 |
|
|
|
Re: Jens Voigt og timesrekorden
[Re: EHAa]
#1859675
18/09/2014 18:01
|
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488 |
51.115m, ny rekord med 1.415m!
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
Re: Jens Voigt og timesrekorden
[Re: EHAa]
#1859676
18/09/2014 18:02
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720 |
Ny rekord, og så ferdig. 51,115 km.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
Re: Jens Voigt og timesrekorden
[Re: gare]
#1859678
18/09/2014 18:04
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 1,898
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 1,898 |
|
|
|
Re: Jens Voigt og timesrekorden
[Re: gare]
#1859739
18/09/2014 19:49
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,550
goerbi
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,550 |
Smart PR-trekk av både Jens og Trek. Med nye regler var han nærmest garantert å slå den gamle rekorden, og får dermed en "fantastisk" avslutning på karrièren som han vil bli husket lenge for.
Hjelperytter for Landevei! Landevei.no TVK Elite
|
|
|
Re: Jens Voigt og timesrekorden
[Re: goerbi]
#1859765
18/09/2014 20:27
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532 |
Er det noe jeg misforstår med denne rekorden? Litt over 51 kilometer på én time, på bane. Imponerende, bevares, men hva med rekorden til Borgersen på 50 km tempo på 58 minutter; utendørs? Leste et sted at Jens satset på å holde 370 watt i snitt; Borgersen holdt vel over 420. Hadde Borgersen holdt denne farta på bane hadde vel han slått timesrekorden han også?
|
|
|
Re: Jens Voigt og timesrekorden
[Re: gare]
#1859766
18/09/2014 20:28
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,523
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,523 |
Samme jeg tenkte på. Borgersen burde absolutt ha mulighet til å ta den rekorden selv. Hadde vært superkult om han hadde prøvd.
|
|
|
Re: Jens Voigt og timesrekorden
[Re: gare]
#1859770
18/09/2014 20:39
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 323
Fidelio
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 323 |
Mmm, det er anderledes på bane. Ikke samme sak i det hele tatt som rett frem på flatmark utendørs men pittlitt vind i ryggen.
|
|
|
Re: Jens Voigt og timesrekorden
[Re: Øyvind V]
#1859771
18/09/2014 20:39
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
Eit par ting kanskje:
- På bane blir det totalt mange skarpe svingar du skal igjennom. Eg har aldri sykla på bane, så veit ikkje om dette har noko å seie, men vil tru at det er verre å halde samme trøkket i svingane, pluss at friksjonen også blir litt større..?
- I tempo på landevegen kan du kutte svingane, og distansen du syklar blir faktisk kortare enn 50km.
|
|
|
Re: Jens Voigt og timesrekorden
[Re: Øyvind V]
#1859772
18/09/2014 20:40
|
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163
anonym
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163 |
Er det noe jeg misforstår med denne rekorden? Litt over 51 kilometer på én time, på bane. Imponerende, bevares, men hva med rekorden til Borgersen på 50 km tempo på 58 minutter; utendørs? Leste et sted at Jens satset på å holde 370 watt i snitt; Borgersen holdt vel over 420. Hadde Borgersen holdt denne farta på bane hadde vel han slått timesrekorden han også? Utendørs tempo, så ligger de beste over 50 km/t på tempo med sykler som har ca 22 gir. Tony Martin hadde i 2013 tdf 54.271 km/t på tempoen.. http://www.letour.fr/le-tour/2013/us/stage-11.html Innendørs er det bare et gir på sykkelen og ingen bakker av noe slag der man kan ta seg igjen litt. Frame: Trek Speed Concept 9-series - Track Available sizes: XL Rear shock: NA Fork: Trek Speed Concept Headset: Trek Speed Concept Stem: Trek Speed Concept Handlebars: Bontrager UCI legal Speed Concept Basebar Tape/grips: NA Front brake: NA Rear brake: NA Brake levers: NA Front derailleur: NA Rear derailleur: NA Shift levers: NA Cassette: Cog - Custom Trek Made - 14t Chain: Shimano Dura-Ace 9000 Crankset: SRM/Shimano 9000, 177.5mm Bottom bracket: Ceramic Speed, BB90 Pedals: Shimano Dura-Ace 9000 Wheelset: Pro Carbon Track Tubular Disc Rims: NA Front hub: NA Rear hub: NA Spokes: NA Front tyre: Schwalbe Track Rear tyre: Schwalbe Track Saddle: Bontrager Team Issue TT Seat post: Bontrager Speed Concept, 50mm setback Bottle cages: NA Computer: SRM PC 7
Critical measurements:
Rider's height: 1.90cm Rider's weight: 79kg Seat tube length, c-c: NA Seat tube length, c-t: NA Saddle height, from BB (c-t): 84.0cm Tip of saddle nose to C of bars (next to stem): 63.1cm C of front wheel to top of bars (next to stem): 51.6cm Top tube length: 56.0cm C-C Total bicycle weight: 8.45kg
Redigert av anonym; 18/09/2014 20:48.
|
|
|
Re: Jens Voigt og timesrekorden
[Re: Øyvind V]
#1859776
18/09/2014 20:44
|
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667 |
Som sagt, det var et fantastisk PR-trekk av Jens og Trek, men det vil være en smal sak for en tempospesialist å ta rekorden. Jens er en sterk rytter, men han er mye svakere på tempo enn det han en gang var.
Cancellara mistet mye av den opprinnelige interessen da de løste opp på utstyrsreglene. Nettopp fordi at det ville bli for lett. Men forhåpentligvis blir det hardere konkurranse etterhvert som flere ryttere (blant annet Wiggins) har forsøkt seg.
|
|
|
Re: Jens Voigt og timesrekorden
[Re: anonym]
#1859777
18/09/2014 20:47
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
Om bakkar er ein fordel for å få høg snittfart er eg usikker på. Litt variasjon i utveksling kan kanskje gi litt høgare watt, men farta du tapar oppover, får du ikkje att i samme grad nedover.
|
|
|
Re: Jens Voigt og timesrekorden
[Re: anonym]
#1859783
18/09/2014 21:02
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
Start på 88moh. og mål ved 6moh.
|
|
|
Re: Jens Voigt og timesrekorden
[Re: gare]
#1859785
18/09/2014 21:07
|
Registrert: Mar 2005
Innlegg: 1,282
Lid
Veteran
|
Veteran
Registrert: Mar 2005
Innlegg: 1,282 |
Var artig å følge med. Men også vemodig å ta farvel med farveklatten. Men vi får vel se han endel på tv for det tenker jeg.
|
|
|
Re: Jens Voigt og timesrekorden
[Re: -Jan]
#1859786
18/09/2014 21:08
|
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163
anonym
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163 |
Start på 88moh. og mål ved 6moh. Mener å huske at de hadde en fordelaktig vind også...
|
|
|
Re: Jens Voigt og timesrekorden
[Re: Fidelio]
#1859791
18/09/2014 21:23
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,550
goerbi
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,550 |
Mmm, det er anderledes på bane. Ikke samme sak i det hele tatt som rett frem på flatmark utendørs men pittlitt vind i ryggen. Nå kjøres jo alle rekordforsøk utendørs med vending, så litt vind i ryggen tilsvarer dermed litt vind i trynet andre vei. På bane er det vel stort sett ganske så vindstille, hvilket jeg vil tro er en fordel.
Hjelperytter for Landevei! Landevei.no TVK Elite
|
|
|
Re: Jens Voigt og timesrekorden
[Re: -Jan]
#1859794
18/09/2014 21:29
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 1,898
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 1,898 |
Om bakkar er ein fordel for å få høg snittfart er eg usikker på. Litt variasjon i utveksling kan kanskje gi litt høgare watt, men farta du tapar oppover, får du ikkje att i samme grad nedover. Det er helt riktig. For det første: En viss økning i hastighet gir en mye større økning i luftmotstand enn det du sparer på en tilsvarende reduksjon i hastighet. For det andre: La oss si at du klarer å holde 40 km/t på flatmark. Hvis du kjører 10 km oppover i 20 km/t, og 10 km nedover i 60 km/t, blir ikke snittet ditt 40 km/t. Det blir bare 30 km/t. Du måtte brukt 0 sekunder på nedoverturen, altså hatt uendelig høy fart, for å klare 40 km/t i snitt. Og det sier seg selv at det blir vanskelig, uansett hvor bratt bakken er. Derfor taper du (både med tanke på fysikk og matematikk) på å kjøre en kupert løype, kontra en flat en. Edit: Det samme gjelder for innlegget over her. Du får ikke igjen alt det du taper på motvind, ved å ha medvind tilbake. Gitt at vindstyrke og retning er konstant, er det best at det er tilnærmet vindstille.
Redigert av EHAa; 18/09/2014 21:31.
|
|
|
Re: Jens Voigt og timesrekorden
[Re: -Jan]
#1859795
18/09/2014 21:29
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,550
goerbi
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,550 |
Eit par ting kanskje:
- På bane blir det totalt mange skarpe svingar du skal igjennom. Eg har aldri sykla på bane, så veit ikkje om dette har noko å seie, men vil tru at det er verre å halde samme trøkket i svingane, pluss at friksjonen også blir litt større..?
- I tempo på landevegen kan du kutte svingane, og distansen du syklar blir faktisk kortare enn 50km. Svingene på bane er jo kraftig dosert, så er null problem å tråkke full fart gjennom hele svingen. Kutting av svinger tror jeg utgjør veldig lite på en 50km tempo, på de klassiske rekordforsøksveiene vi har her hjemme er det jo knapt svinger uansett. Motbakker er heller ingen fordel om man ønsker å oppnå en høy gjennomsnittshastighet. Du klarer ikke å "ta inn" det du taper oppover når det går utfor. Det ideelle er en paddeflat løype med helt vindstille forhold og forholdsvis høy temperatur.
Hjelperytter for Landevei! Landevei.no TVK Elite
|
|
|
Re: Jens Voigt og timesrekorden
[Re: goerbi]
#1859797
18/09/2014 21:33
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 1,898
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 1,898 |
Eit par ting kanskje:
- På bane blir det totalt mange skarpe svingar du skal igjennom. Eg har aldri sykla på bane, så veit ikkje om dette har noko å seie, men vil tru at det er verre å halde samme trøkket i svingane, pluss at friksjonen også blir litt større..?
- I tempo på landevegen kan du kutte svingane, og distansen du syklar blir faktisk kortare enn 50km. Svingene på bane er jo kraftig dosert, så er null problem å tråkke full fart gjennom hele svingen. Kutting av svinger tror jeg utgjør veldig lite på en 50km tempo, på de klassiske rekordforsøksveiene vi har her hjemme er det jo knapt svinger uansett. Motbakker er heller ingen fordel om man ønsker å oppnå en høy gjennomsnittshastighet. Du klarer ikke å "ta inn" det du taper oppover når det går utfor. Det ideelle er en paddeflat løype med helt vindstille forhold og forholdsvis høy temperatur. Høy temp er en fordel med tanke på luftmotstand, i og med at luftas viskositet synker med økende temperatur. Så lenge det ikke blir så varmt at man får heteslag er det bra med litt varme... Edit: altså enig med deg. Ment som supplerende info, ikke korrigering.
Redigert av EHAa; 18/09/2014 21:37.
|
|
|
Re: Jens Voigt og timesrekorden
[Re: EHAa]
#1859852
19/09/2014 06:08
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
imag
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021 |
Varm, fuktig luft er bra for rekordforsøk. Ellers må man som jeg har nevnt tidligere være en del av UCI sitt utøverpassystem for å kunne forsøke seg. Ingen tvil om at det er mange som kunne syklet fortere enn det Jens gjorde i går, f.eks. han her: http://www.cyclingweekly.co.uk/news/late...ort-rule-130911Fritt fra minnet så forteller Michael Hutchinson i "The Hour" at han i starten måtte holde ca. 470 W på en standard, Merckx-style banesykkel for å sykle i rekordfart. Etter mye jobb med posisjon, drakt, hjelm osv. var de nede i ca. 420 W, noe han mente han kunne klare på en optimal dag ... så Jens sine 370 W på moderne temposykkel for en høy rytter (190 cm?) med stort frontareal er egentlig ganske puslete.
|
|
|
Re: Jens Voigt og timesrekorden
[Re: gare]
#1859883
19/09/2014 06:58
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245 |
Folk som mener dette er en fantastisk prestasjon har vitterlig ikke mye peiling på sykling. Sosenkas rekord er i en helt annen kaliber og meget imponerende.
|
|
|
Re: Jens Voigt og timesrekorden
[Re: Panda]
#1859895
19/09/2014 07:08
|
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,560
parkprest
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,560 |
Folk som mener dette er en fantastisk prestasjon har vitterlig ikke mye peiling på sykling. Sosenkas rekord er i en helt annen kaliber og meget imponerende. Det som er imponerende er at en original og lite selvhøytidelig syklist har funnet en måte å avslutte en spesiell karriere på. Nå har vi fått en ny rekord etter nye regler, så får vi se om noen av de som faktisk har rekordpotensiale vil prøve seg. Alle vet jo at Tony "der panzerwagen" Martin ville gruse Voigt hadde han giddet.
Redigert av parkprest; 19/09/2014 07:10.
pedalistisk !
|
|
|
Re: Jens Voigt og timesrekorden
[Re: gare]
#1859899
19/09/2014 07:17
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245 |
Sosenka for 9 år siden, litt av et set up! 
|
|
|
Re: Jens Voigt og timesrekorden
[Re: parkprest]
#1859911
19/09/2014 07:24
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
OP
More than words
|
OP
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Folk som mener dette er en fantastisk prestasjon har vitterlig ikke mye peiling på sykling. Sosenkas rekord er i en helt annen kaliber og meget imponerende. Det som er imponerende er at en original og lite selvhøytidelig syklist har funnet en måte å avslutte en spesiell karriere på. Nå har vi fått en ny rekord etter nye regler, så får vi se om noen av de som faktisk har rekordpotensiale vil prøve seg. Alle vet jo at Tony "der panzerwagen" Martin ville gruse Voigt hadde han giddet. Dessuten har Jens nå revitalisert timesrekorden, og hvor fantastisk prestasjonen er får vi først vite når Wiggo eller Tony Martin(z.b.)prøver seg på dette. Det er uansett ganske imponerende sykling av Jens som ikke akkurat er kjent som en banemann med plettfri teknikk der all kraft går rett ned i pedalene. Sosenka sin rekord er/var imponerende, det samme med både Chris Boardman og Graeme Obree sine rekorder.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Jens Voigt og timesrekorden
[Re: gare]
#1859913
19/09/2014 07:26
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Tror Voigt kunne syklet enda litt fortere. Det virket som om han safet litt på midten.
|
|
|
|
|