Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hesjedal med motor?

Hesjedal med motor? #1850408 04/09/2014 08:35
BananJan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Javel, kjør debatt. Har Ryder Hesjedal motor eller ikke? I såfall, hva slags?
Motor i Vueltaen?

Canyon Ultimate CF SL
Kina 29er

Re: Hesjedal med motor? [Re: BananJan] #1850415 04/09/2014 08:42
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Vill spekulasjon, helt usansynlig.
Hvis en har motor kreves det batterier - og batterikapasiteten vil være begrenset. Dermed vil en rytter med motor kun benytte den i de mest avgjørende deler av rittet, ved rykk, spurt eller hvis en holder på å miste feltet - aldri i partier som dette

Re: Hesjedal med motor? [Re: alfred] #1850434 04/09/2014 09:04
Rene Offline
Besatt
Besatt
Tror heller ikke de kjører med motor, men hvis de gjør så vil kanskje et slikt slag trigge "bryteren" og at hjulet derfor spinner bakover med litt hjelp?
Tviler som nevnt på det, men prøver å se saken fra andre siden alfred.

Re: Hesjedal med motor? [Re: BananJan] #1850451 04/09/2014 09:25
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Ser jo rimelig spess ut!

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Hesjedal med motor? [Re: BananJan] #1850462 04/09/2014 09:36
A
alakazam Offline
Fersking
Fersking
A
Med dagens lion batterikapasitet på 18650 (Tesla, PC you name it) celler og en induksjonsmotor men utnyttelsesgrad opp mot 90% vil det være mulig å lagre mellom 50 og 100

Dette er maskverdier men det er nok penger i sirkuset til å finansiere top notch.

18650 er 3,7V (snitt) x 4 ah = 15 Wh. Vekt ca 30 gram.
30 batterier i ramma er 900 gram. Størrelsen innafor en aero ramme type Cervelo S5.

30 x 15 W = 450 Wh.

Fra disse tallene kan man lese 75W ekstra i 6 timer. Ikke dårlig. Dette er edge data. Det hadde holdt med 100W i 3 timer. Eller faktisk bare 50 W ekstra i 2 timer i snitt. Så det er helt klart mulig å lage en sykkel som sørger for at man får overtaket i rittet. Husk at gutta tråkker på 400 W selv. En forbedring på 10-30% er mye. Kanskje nok til å vinne.

På tempo blir regnestykket enda mer realistisk. Lett å få 100-200W ekstra på en time. Og med mer real estate i ramma til å huse batteriene. Og vekt no issue.

Mannen i gata
Blir lett overkjørt

Re: Hesjedal med motor? [Re: BananJan] #1850503 04/09/2014 10:15
Dan Offline
More than words
More than words
Det jeg ikke skjønner er dette med "spinner bakover". Det klarer ikke jeg å se at det gjør. Jeg ser bare at bakhjulet beveger seg mot asfalten akkurat slik det ville gjort hvis det enten hadde rotasjon fremover eller ble rotert fremover av asfalten. Bakover? Does not compute.

En forklaring på saken kan være forhjulets posisjon. Det ender opp på høykant i bakkens retning og vil altså trille videre nedover veldig lett. Det betyr at det vil trekke med seg resten av sykkelen med lite motstand. Siden bakhjulet ligger mot asfalten vil det at det blir trukket med av forhjulet gjøre at det fortsetter å rotere, men det peker en annen vei og vil derfor følge en linje som gjør at det ser ut som at det er bakhjulet som skyver sykkelen, ikke forhjulet som trekker den.

Ikke motor altså. Noe Ockhams barberkniv er enig med meg om.

Re: Hesjedal med motor? [Re: Dan] #1850515 04/09/2014 10:27
Bahamontes Offline
Entusiast
Entusiast
Dessuten så går ikke krankarmene rundt når sykkelen spinner bortover asfalten så det utelukker Gruber o.l. Jeg har ikke sett bilde av navet på sykkelen den aktuelle dagen, men det er vel rimelig enkelt å konstatere om det kan sitte motor i navet eller ikke for de som gidder å grave opp en annen video tenker jeg. Definitivt i overkant konspiratorisk, dette...

Re: Hesjedal med motor? [Re: Bahamontes] #1850636 04/09/2014 12:29
H
HobbyTom Offline
Entusiast
Entusiast
H
Sitat: Bahamontes
Dessuten så går ikke krankarmene rundt når sykkelen spinner bortover asfalten så det utelukker Gruber o.l. Jeg har ikke sett bilde av navet på sykkelen den aktuelle dagen, men det er vel rimelig enkelt å konstatere om det kan sitte motor i navet eller ikke for de som gidder å grave opp en annen video tenker jeg. Definitivt i overkant konspiratorisk, dette...

+1

Re: Hesjedal med motor? [Re: Dan] #1850646 04/09/2014 12:40
P
Playmoon Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Sitat: Dan
Jeg ser bare at bakhjulet beveger seg mot asfalten akkurat slik det ville gjort hvis det enten hadde rotasjon fremover eller ble rotert fremover av asfalten. Bakover? Does not compute.

En forklaring på saken kan være forhjulets posisjon. Det ender opp på høykant i bakkens retning og vil altså trille videre nedover veldig lett. Det betyr at det vil trekke med seg resten av sykkelen med lite motstand. Siden bakhjulet ligger mot asfalten vil det at det blir trukket med av forhjulet gjøre at det fortsetter å rotere, men det peker en annen vei og vil derfor følge en linje som gjør at det ser ut som at det er bakhjulet som skyver sykkelen, ikke forhjulet som trekker den.

Legger til at det kan se ut som om bakhjulet får en ganske flat vinkel mot asfalten; med en felg som akkurat går i kant med dekket, kan det kanskje tenkes at det er selve felgsiden som glir mot asfalten,og ikke dekket. Ser ut som carbon-felger, de er jo rimelig glatte.

Strava | Bianchi Oltre XR2 | Gavia CX Ultimate | Canyon Nerve
Re: Hesjedal med motor? [Re: BananJan] #1850647 04/09/2014 12:41
vim Offline
Avhengig
Avhengig
Enig i at det er veldig konspiratorisk, men samtidig er det interessant å se hvor mange som kategorisk ikke tror det er mulig med juksemotor i en sport som har prøvd alt fra å sykle halvfull, heldopet, tatt buss på deler av etappen og sabotert konkurrentenes sykler til det livsfarlige - bare for å vinne.
Jeg tillegger at et par av lagledelsene/eierskapet består av halvfulle russere, Kazakhstanske banker og danske dophuer...

Just saying ICON_SMILE

Redigert av vim; 04/09/2014 12:41.

Ikke så rask, men veldig lite utholden.
Re: Hesjedal med motor? [Re: BananJan] #1850673 04/09/2014 13:17
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg ser bare et hjul som har høyt turtall fremover fordi han hadde høy hastighet da han datt, og drar en veldig lett sykkel rundt idet dekket får kontakt med bakken igjen.

Baknavet er vanlig tynt nav. Tilnærmet umulig å få inn en motor med lavt nok turtall og nok dreiemoment til å være brukbar på en sykkel hvis man vet noe om elektromotorer.

Når krankarmene ikke roterer så utelukker det normalt at det er en motor i seterøret. Det kan i teorien være et frihjul mellom krank og klinger som gjør at krankarmer står i ro mens klinger snurrer, men det vil være veldig lett å oppdage.

Re: Hesjedal med motor? [Re: BananJan] #1850680 04/09/2014 13:24
Nire Offline
Entusiast
Entusiast
Synd tv2 ikke valgte å vise litt mer.
steephill-video
Denne viser litt mer av den spinnende sykkelen og det er jo også beviselig en motorsykkel involvert ICON_SMILE

Kjedelig konspirasjonsdreper å påpeke at krankarmen ikke roterer. Er vi helt sikre?

Re: Hesjedal med motor? [Re: Dan] #1850681 04/09/2014 13:24
parkprest Offline
Ivrig
Ivrig
Det jeg ikke skjønner er dette med "spinner bakover". Det klarer ikke jeg å se at det gjør. Jeg ser bare at bakhjulet beveger seg mot asfalten akkurat slik det ville gjort hvis det enten hadde rotasjon fremover eller ble rotert fremover av asfalten. Bakover? Does not compute.

Noe sånt noe konkluderte jeg med da jeg så det første gangen også. Dessuten er det dette at fjernsyn i 2d ikke viser hvor bratt det i realiteten er. Det klippet tv2 har lagt ut viser ikke hvor krøkkete Ryder står når han prøver å plukke opp sykkelen igjen.

Red: mens jeg skrev dette la Nire ut et bedre klipp. Den går jo veldig langt rundt den sykkelen da....

Redigert av parkprest; 04/09/2014 13:27.

pedalistisk !
Re: Hesjedal med motor? [Re: BananJan] #1850706 04/09/2014 13:52
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Kanskje Hesjedal har veldig tunge hjul og dekk slik at hjulet fortsetter å rotere å dra sykkelen rundt.

Tipper Garmin vil spare penger med å gi Hesjedal et billig bakhjul.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Hesjedal med motor? [Re: yoeddy] #1850708 04/09/2014 13:55
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: yoeddy
Kanskje Hesjedal har veldig tunge hjul og dekk slik at hjulet fortsetter å rotere å dra sykkelen rundt.

Husk at sykkelen er lett, og det er litt energi i et lett bakhjul også om det snurrer med 400+ rpm.

Re: Hesjedal med motor? [Re: yoeddy] #1850750 04/09/2014 15:36
P
Painhawk Offline
Fersking
Fersking
P
Sitat: yoeddy

Jeg håper dette er kødd, og ikke den vanlige naive "men norske idrettsutøvere jukser jo ikke"-greia.

Re: Hesjedal med motor? [Re: BananJan] #1850751 04/09/2014 15:38
K
Kleivis Offline
Medlem
Medlem
K

Re: Hesjedal med motor? [Re: BananJan] #1850945 04/09/2014 20:11
_Moe_ Offline
Entusiast
Entusiast
Videoen sannsynliggjør ikke at det er en motor i krank eller nav, men den beviser heller ikke at det ikke er en motor der.

Mange som kommenterer denne hendelsen (ikke på dette forumet) tar utgangspunkt i at bakhjulet nødvendigvis må bremses til stillestående når det treffer bakken, men man ser at selve fallet gir sykkelen en rotasjon og skyggen fra gatelykta viser at Hesjedal og sykkelen fortsatt sklir på asfalten når han løser ut høyrefoten. Det er derfor ikke umulig at hjulet fortsatt har moment nok til å fortsette sykkelens rotasjon. Siden forhjulet roterer, så er det mulig at den dreier rundt venstre pedal og/eller venstre bremsehåndtak, og at det derfor skal ganske lite kraft til for å fortsette rotasjonen.

Spesielt, ja, men ikke umulig eller uforklarlig.

Re: Hesjedal med motor? [Re: BananJan] #1850947 04/09/2014 20:15
Spartacus! Offline
Ringrev
Ringrev
Latterlig.

Re: Hesjedal med motor? [Re: BananJan] #1850972 04/09/2014 20:49
rockphotog Offline
Besatt
Besatt

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Hesjedal med motor? [Re: BananJan] #1850996 04/09/2014 21:34
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Tillater meg å reposte shakudus video i Vuelta-tråden:
http://instagram.com/p/sh0fSPirPW/

Create the problem and sell the solution
Re: Hesjedal med motor? [Re: BananJan] #1851109 05/09/2014 07:34
Z
zipp303 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Z
Hvem sier seg villig til å spinne pedalene på sin egen sykkel før den slippes/kastes i bakken så kan vi se om det faktisk er mulig? Kan fint gjøres på vei ned fra Grefsen eller Tryvann;)

Re: Hesjedal med motor? [Re: zipp303] #1851125 05/09/2014 07:53
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: zipp303
Hvem sier seg villig til å spinne pedalene på sin egen sykkel før den slippes/kastes i bakken så kan vi se om det faktisk er mulig? Kan fint gjøres på vei ned fra Grefsen eller Tryvann;)

Sitat: DuffMcShank
Tillater meg å reposte shakudus video i Vuelta-tråden:
http://instagram.com/p/sh0fSPirPW/

Re: Hesjedal med motor? [Re: BananJan] #1851128 05/09/2014 07:56
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg så tilfeldigvis NRK Sporten etter Dagsrevyen i går, hvor Vueltaen ble dekket, men uten et ord om dette. Så hvis TV2 har gjort en sak av det så viser det jo tydelig at TV2 er kanalen for folk med aluminiumsfolielua trukket godt ned over hodet.

Re: Hesjedal med motor? [Re: Dan] #1851145 05/09/2014 08:12
parkprest Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg så tilfeldigvis NRK Sporten etter Dagsrevyen i går, hvor Vueltaen ble dekket, men uten et ord om dette. Så hvis TV2 har gjort en sak av det så viser det jo tydelig at TV2 er kanalen for folk med aluminiumsfolielua trukket godt ned over hodet.

Det er nå engang forskjell på det en praktikant får lov til å slenge ut i en nettavis og det som får noen sekunder på rikskringkasting, helt uavhengig av folie.

Når det er sagt er det ikke mye pent å si om TV2, og derfor sikkert ikke deres seere heller. Bortsett fra sykkeldekningen da. Det hadde neppe vært så mange fine brukte racere på finn.no hvis ikke det var for Paasche, Kaggestad og han derre fra Grimstad.

pedalistisk !
Re: Hesjedal med motor? [Re: BananJan] #1851160 05/09/2014 08:27
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
Jeg har tryna på akkurat samme måte og akkurat det samme har skjedd, faktisk. Rotasjonen i bakhjulet fikk sykkelen til å spinne rundt "pedalens akse."
Jeg hadde ingen behov for å demontere sykkelen i håp om å finne en elmotor, fordi en grunnleggende forståelse av fysikk ikke skapte et behov for det.

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Hesjedal med motor? [Re: PålGnål] #1851163 05/09/2014 08:29
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Sitat: PålGnål
Jeg har tryna på akkurat samme måte og akkurat det samme har skjedd, faktisk. Rotasjonen i bakhjulet fikk sykkelen til å spinne rundt "pedalens akse."
Jeg hadde ingen behov for å demontere sykkelen i håp om å finne en elmotor, fordi en grunnleggende forståelse av fysikk ikke skapte et behov for det.

Det var svakt av Paasche og blande sammen Alex Rasmussen og Michael Rasmussen under tv-sendingen. Jeg er usikker på om Kaggestad jr oppfattet dette, men han rettet ikke opp feilen heller.

Re: Hesjedal med motor? [Re: joje] #1851244 05/09/2014 10:06
Panda Offline
Besatt
Besatt
"Det var svakt av Paasche og blande sammen Alex Rasmussen og Michael Rasmussen under tv-sendingen. Jeg er usikker på om Kaggestad jr oppfattet dette, men han rettet ikke opp feilen heller."

Ser Vuelta på dansk TV2.
Det er 1000000000000000 ganger mer proff enn norsk tv.
Her har de faktisk kommentatorer som har kjørt aktivt i verdenstoppen og som kjenner alle regler og de fleste ryttere i feltet og sportsdirektørerne med.
Morsom episode den annen dag. Italiensk rytter i brudd snakker med DS sin på italiano i bilen og den danske tv kommentator oversætter på direkten.
Se, DET er tv det!
I tillegg har de live studio før og etter etappen med 2-3 sykkelryttere som gjester.

Re: Hesjedal med motor? [Re: Panda] #1851257 05/09/2014 10:18
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Panda
"Det var svakt av Paasche og blande sammen Alex Rasmussen og Michael Rasmussen under tv-sendingen. Jeg er usikker på om Kaggestad jr oppfattet dette, men han rettet ikke opp feilen heller."

Ser Vuelta på dansk TV2.
Det er 1000000000000000 ganger mer proff enn norsk tv.
Her har de faktisk kommentatorer som har kjørt aktivt i verdenstoppen og som kjenner alle regler og de fleste ryttere i feltet og sportsdirektørerne med.
Morsom episode den annen dag. Italiensk rytter i brudd snakker med DS sin på italiano i bilen og den danske tv kommentator oversætter på direkten.
Se, DET er tv det!
I tillegg har de live studio før og etter etappen med 2-3 sykkelryttere som gjester.

Valgte self Eurosport sin sending av TdF i sommer fremfor TV2. Gode intervju innslag under sendingen, får med seg mye mer av det som skjer i feltet og tar sjeldent feil av rytterne som blir vist. Synes også det er flott når de har Arvesen og andre proffe/eks-proffe som ekspertkommentator i boksen også. Tørrpratet er også mye mer sykkelrelatert og mye om prestasjoner før TdF, treningsmetoder osv osv, ikke bare lokale kirker og annen historie.

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Hesjedal med motor? [Re: Playmoon] #1851373 05/09/2014 13:11
P
Playmoon Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Sitat: Playmoon
Legger til at det kan se ut som om bakhjulet får en ganske flat vinkel mot asfalten; med en felg som akkurat går i kant med dekket, kan det kanskje tenkes at det er selve felgsiden som glir mot asfalten,og ikke dekket. Ser ut som carbon-felger, de er jo rimelig glatte.

...det er åpenbart fredag - nå er jeg ikke enig med meg selv lenger

Sitat: Nire
Denne viser litt mer av den spinnende sykkelen og det er jo også beviselig en motorsykkel involvert ICON_SMILE

Kjedelig konspirasjonsdreper å påpeke at krankarmen ikke roterer. Er vi helt sikre?

Etter å ha sett det lengre videoklippet, klarer jeg ikke få logiske svar på følgende:

Hmmm #1: Hvis bakken er så bratt, hvorfor sklir ikke hele sykkelen mer nedover? Er rotasjonen i bakhjulet så kraftig?

Sitat: Tor Arne
Kanskje Hesjedal har veldig tunge hjul og dekk slik at hjulet fortsetter å rotere å dra sykkelen rundt. ... Husk at sykkelen er lett, og det er litt energi i et lett bakhjul også om det snurrer med 400+ rpm.

Hmmm #2: Hvordan kan bakhjulet fortsatte snurre, etter at Hesjedahl holder det ned mot bakken helt til han får frigjort høyre fot fra pedalen? Ville trodd (jeg tror, ettersom jeg over hodet ikke har utdanning for å mene noe), at dette alene bremser all bevegelse i hjulet og at all bevegelsesenergi er brukt opp på bremsingen. Han har sågar holdt sykkelen helt i ro frem til pedalen slipper tak i cleatsen. For meg ser ut som om sykkelen begynner å snurre "på nytt". Det vil vel nærmest kreve en fjær?

Jeg bare spør.

Strava | Bianchi Oltre XR2 | Gavia CX Ultimate | Canyon Nerve
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå