Sønnen min blir stadig litt eldre og er nå bitt av legobasillen. Han har fått en del lego og her forleden dag, fant jeg fram den gamle kassa med lego fra barndommen min. Nå klarer jeg jo ikke stoppe! Det er jo dritgøy! Er jeg alene om dette? (35 år)
Niks. Pass deg eller går det mye penger. Jeg hadde en periode hvor jeg brukte mye penger på dette. Nå står det pakket ned i kasser og håper jeg får lyst til å leke med det en dag igjen.
Sønnen min blir stadig litt eldre og er nå bitt av legobasillen. Han har fått en del lego og her forleden dag, fant jeg fram den gamle kassa med lego fra barndommen min. Nå klarer jeg jo ikke stoppe! Det er jo dritgøy! Er jeg alene om dette? (35 år)
Bra forutsetninger for å være bra pappa. Det må være flott å ha en sønn.
I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Slapp av, du får "jente" LEGO og nå. Lego Friends serien er jo superpopulær til jenter og gutter.
Og anbefaler Lego filmen. Morsom til både store og små. "Alt er helt utrolig....alt er helt utoolig" går sangen der.. Fåes lettest på Itunes, leie til leie til 60lappen og kjøp til 150. Ligger på ungenes Ipad. Bortskjemte.
På 80 og 90-tallet fantes dessverre ikke programmerbar Lego MindStorm, så dagens barn er heldigere enn de selv aner. I gamle dager var det Lego Technic som var var konge. Brukte mye tid på å bygge Lego-biler løst inspirert av Tamiya buggies, med double wishbone fjæring, tannstangstyring etc. Eksperimenterte med å fylle pneumatikk sylindrene med vann for å kunne løfte tyngre, da de fylt med luft bare ble komprimert under tyngre løft. Fungerte ganske bra, men litt vannsøl ble det, siden det ikke var tett nok. Gode minner.
Re: Uff da, sønnen min liker LEGO
[Re: tech8]
#185034704/09/201407:31
AFOLer her også (Adult Fan Of Lego) Har mye Techinc liggende i boden klar til ungene blir litt eldre. Jeg har den første versjonen av Mindstorms, husker jeg til slutt programmerte i Visual Basic til den.
Tips: Hvis du registrerer settene dine på peeron.com så får du inventory over alle brikkene, og kan f.eks sjekke om du har brikker nok til å bygge sett x.
[Re: tech8]
#185036204/09/201407:53
Dt kule er jo når barna dine er på besøk til sine besteforeldre, og de drar frem Lego lekeeskene til barna dine, og du HUSKER legoklossene på en prikk, og du ikke har sett på minst 20år.
Hjernen er en snodig figur og lagrer mye rart. Lenge.
Hadde en periode i 18-25årsalderen hvor det ble kjøpt inn en del lego. For øyeblikket er det desverre i kasser, som singel mann med kombinert stue og sykkelverksted trenger jeg ikke gjøre leiligheten ennå mindre innflyttingsvennlig for fruene. Men, Lego er dritmorro, og det kommer opp igjen så snart den rette fruen bestemmer seg for å ha samme postkasse som meg. Håper jeg.
Har veldig veldig lyst på den der Tower bridge-legoen. er vel en meter lang?
Lego er da for barn. Sikkert gøy, men litt unyttig og bortkastet når man er over 20.
Da burde man heller bygge skikkelige konstruksjoner og maskiner. Tegne i CAD. Kan da bruke materialer som treverk, metall, plast og gummi. Kan kombinere elektronikk, hydraulikk og pneumatikk og bruke skikkelige motorer, pumper og aktuatorer. I første runde kan man la ting styres manuelt, og etterhvert avansere til elektronisk og automatisk styring.
[Re: Dan]
#185070404/09/201413:51
I gamle dager var det Lego Technic som var var konge.
Pøh. I gamle dager var det klosser med lys som var konge. Og farger!
Åååååh. Hadde glemt de.
LEGO har definert barndommen og ungdommen min. Det gikk fra lek til et emne for å lage prototyper av alle oppfinnelser og bruksgjenstander jeg ville lage. Jeg lagde for eksempel LEGO-spillutstyr til PC i tenårene mine, med potmeter og kabler for å koble til PC.
Lego er da for barn. Sikkert gøy, men litt unyttig og bortkastet når man er over 20.
Jeg har bygget en magnetrører til ølbrygging i LEGO. Jeg har bygget en robot til forsøk på "capacitive proximity sensing" til lab-en her i Chennai i India i LEGO. Begge deler gikk mye fortere med langt lavere investeringer og lærekurve enn om jeg skulle brukt "voksne" konstruksjonsmetoder.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Lego er supert! Endelig har min sønn blitt stor nok til å gå videre fra Duplo. Har funnet fram min gamle fra 80-tallet, og heldigvis var jeg nøye på å ta vare på tegningene. En komplett Legoby anno nittenåttietellerannet stod ferdig tidligere i sommer. Til og med båter har jeg som omsider har fått seile igjen. At min sønn blir skjemmet bort med det meste av ny Lego City fra familie og venner i tillegg gjør at vi snart kan åpne vårt eget Legoland her. Og nå er Lego Creator på full fart inn i heimen for å gi de kreative evnene hans (eller er det mine ;)) litt å jobbe med. Technic'en min ligger på vent et par år til. Hvis jeg klarer å holde meg.