Er det ikke litt overkill å sykle med Ardent Race foran når det er såpass mye grus? Man sykler jo terrengsykkelrittet med Ikon og Fast Track foran, så hvorfor trenger man grovere saker på Ultrabirken?
Er det ikke litt overkill å sykle med Ardent Race foran når det er såpass mye grus? Man sykler jo terrengsykkelrittet med Ikon og Fast Track foran, så hvorfor trenger man grovere saker på Ultrabirken?
Er terrenget veldig mye mer steinete?
Du holder på mye lenger og vil kanskje gjøre flere feil, så noen vil like tryggheten med litt tryggere dekk når slitasjen (på kroppen) er total
Og det er til tider vesentlig mer stein med forræderiske hensikter enn i TSR. I Østmarka er det jo knapt stein, kun et lite belte der hvor havnivået var for lenge, lenge siden. Resten er svaberg, jord og røtter.
Og da var sykkelen slanket med 1 kg. Av med Hans Dampf og på med karbonfelger og Fast Track Control. Testet på gata. Superrespons. Sykkelen - Ibis Ripley fulldemper m/120 mm vandring 29" hjul og 21" ramme - veier nå 11,95 kg. Brukbart.
Hadde bare rytteren vært like veltrimmet. Starter for å fullføre todagers kombo med stil.
Bare husk at sideveggene på FastTrack Control ikke er *veldig* robuste. Jeg revnet sideveggen i et nytt dekk i et parti der selv en landeveissykkel burde klart å passere uten uhell.. på ultra'n er det uendelig med muligheter for å rive i stykker sideveggen
Og da var sykkelen slanket med 1 kg. Av med Hans Dampf og på med karbonfelger og Fast Track Control. Testet på gata. Superrespons. Sykkelen - Ibis Ripley fulldemper m/120 mm vandring 29" hjul og 21" ramme - veier nå 11,95 kg. Brukbart.
Hadde bare rytteren vært like veltrimmet. Starter for å fullføre todagers kombo med stil.
Bare husk at sideveggene på FastTrack Control ikke er *veldig* robuste. Jeg revnet sideveggen i et nytt dekk i et parti der selv en landeveissykkel burde klart å passere uten uhell.. på ultra'n er det uendelig med muligheter for å rive i stykker sideveggen
Takk for forsøket på å uroe nattesøvnen :-)
Det har gått bra i flere UBer før. Og jeg er både stor og kjører relativt uvørnt utfor. Jeg satser på at det går bra i år også.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
[quote] ..... Et lite tips da jeg antar det blir forholdsvis lik start som ifjor med 4-5-6 mil med grus først. Start med grustrykk i dekkene. Når du skal inn på sti så stopper du og slipper ut litt luft. Det har du tid til (du som jeg skal ikke akkurat kjempe i toppen Jeg gjorde dette ifjor med suksess. Fikk minimert rullemotstanden på grusen og fikk tilbake stigrepet til terrenget starta. .... [/quote Jeg synes det ruller best med lavt trykk på grusvei også
Morsom variant! Men vi skal være glade for at det ser ut til å tørke opp - for nå er det bløtt - og et par av de stiene er litt kjipe i vått/glatt føre: Nordre Akksjøen til Snultra har jeg vel kun syklet en gang, og det er (på første del) steinete - og veldig gjørmete nå vil jeg tro. Rundt Moksjølia er det mye steiner som blir såpeglatte ved vått føre (nærmest usyklbart), men som går an når det er tørt. Ang. Hafjell: Jeg har aldri vært i berøring med DH-traseene, men jeg registrerer at vi skal langt ned. Jeg har et referansepunkt (er det det mellomstasjonen det heter..?) og ser at vi skal enda litt lengre ned. Tror jeg har syklet traktorvegen som vi skal ta opp, og der er det bratt - bratt - bratt. Det blir nok å dytte sykkelen for de aller fleste i enkelte partier. Den lille stisløyfa nesten oppom Kriksfjell er ny i ultrasammenheng. Første del opp til stikrysset har jeg syklet noen ganger, men kun kommet ned. Klarer ikke å ta på husken om den er grei syklbar motsatt vei, men tror nok det er en seig liten jævel. Nordover fra stikrysset til grusveien har jeg kun syklet en gang, og da motsatt vei. Husker den som småteknisk smalsti. Tror det meste er syklbart - kanskje bortsett fra en liten kneik. Det meste av stien fra Nysetra til Nordseterfjellet har vært med på flere ultraer tidligere (da i motsatt retning) - og den er greiere i den retningen vi skal nå - dog en del crux innimellom. Skjerketjernet og sørover til Nordseterfjellet og videre til Lunkefjell er ny i ultrasammenheng, og byr på en del knotesykling det første partiet (til Nordseterfjellet), og fin "flyt" derfra til Lunkefjell. Mitt inntrykk: Betydelig mer teknisk plunder enn i fjor, men absolutt morsomt og syklbart (det meste) i fine forhold.
Jeg ble veldig positivt overrasket over hvor fine forhold det var - stort sett tørt overalt bortsett fra de dypeste høla. En dag med opphold er altså nok. Jordsmonnet drenerer veldig bra. Det kommer til å bli kjempeforhold på fredag om det ikke kommer regn i store mengder før den tid.
Oppsummering: Over Svartåsen er det ikke fuktighet i sikte, men den O Grusomme Steinen står fortsatt bak treet. Gled dere. Stien fra Døblervegen opp til krysset ved foten av Kriksfjell (ny i Ultrasammenheng): Flott smalsti med et lite crux. Mindre bratt enn fryktet. Jeg syklet opp hele uten fotisett. Videre fra krysset ved foten av Kriksfjell ned til Døblervegen: Igjen flott smalsti det aller meste av veien. Noen myrhøl og en bekkekryssing rett før halvveis på dette stipartiet - definitivt mulig å bli bløt på beina her. Fra Døblervegen opp til Hitfjell har vi syklet tidligere i UB-sammenheng. Det er et parti før de skikkelige stigningene starter, som er ganske bløte. Gjørme og bløtt i går. Det går muligens an å sykle over de fleste av dem med et par dager til med tørke. Moksjølia: Minnet mitt har spilt meg et puss - jeg var nok påvirket av forrige gang jeg syklet der - for et par år siden i klissbløte forhold. I går var det tørt og fint. Bred og teknisk enkel sti i en del partier. En god del klopper (langsgående, brede bord) skal passeres. Et steinparti på 100-200m skal passeres litt over halvveis på dette stipartiet - her kan det nok hende at noen må av enkelte steder. DH-stiene rakk jeg ikke - måtte komme meg over Nevelfjell og til Nordseter før det ble mørkt :-)
Det eneste stedet jeg kan tenke meg at det fortsatt er bløtt på fredag (i tillegg til det nevnte partiet etter Kriksfjellkrysset og opp mot foten av Hitfjell), er den første delen av stien fra Nordre Aksjøen til Snultra.
Er det ikke litt overkill å sykle med Ardent Race foran når det er såpass mye grus? Man sykler jo terrengsykkelrittet med Ikon og Fast Track foran, så hvorfor trenger man grovere saker på Ultrabirken?
Er terrenget veldig mye mer steinete?
I et så langt ritt velger jeg glatt trygghet og funksjon forran 200g spart vekt på forhjulet. Jeg kjører ardent race forran og ikon bak
Er det ikke litt overkill å sykle med Ardent Race foran når det er såpass mye grus? Man sykler jo terrengsykkelrittet med Ikon og Fast Track foran, så hvorfor trenger man grovere saker på Ultrabirken?
Er terrenget veldig mye mer steinete?
I et så langt ritt velger jeg glatt trygghet og funksjon forran 200g spart vekt på forhjulet. Jeg kjører ardent race forran og ikon bak
Og hvis det går for sakte på grusen med ardent race er det ikke dekket som er skylden...
[quote] ..... Et lite tips da jeg antar det blir forholdsvis lik start som ifjor med 4-5-6 mil med grus først. Start med grustrykk i dekkene. Når du skal inn på sti så stopper du og slipper ut litt luft. Det har du tid til (du som jeg skal ikke akkurat kjempe i toppen Jeg gjorde dette ifjor med suksess. Fikk minimert rullemotstanden på grusen og fikk tilbake stigrepet til terrenget starta. .... [/quote Jeg synes det ruller best med lavt trykk på grusvei også
Det er jo ikke sikkert at jeg med grustrykk mener "Rogalandstrykk". Kunne spesifisert dette. Hva er "lavt" trykk? Uansett, grusveiene på Birken er tidvis veldig harde. Jeg starter nok med ca 32/30, og gir dekkene et lite pffft ved Aksjøen. Tipper jeg da er på ca 27/25, noe som skal være et fint kompromiss mellom stisyklingsgrep og gjennomslag. På stisykling i Oslomarka med feitere dekk er jeg gjerne rundt 20 PSI. I 6+3 timer på hhv sti og grus så blir ikke det aktuelt.
De første er nok over Svartåsen 2 timer etter start (mao ca 10.15), eller ikke langt i fra. Kan en tippe at de har gjort unna Hafjell ned en time senere, eller kanskje fortere også. Hva syklet de beste på i fjor ? rett over 5 timer ? Tipper de bruker halvannen time de 3 milene fra Pellestova og opp Rensfjell (da snakker vi ca kl 11.30-12 der ?). Mulig jeg bommer helt her Kristoffer, men gjetter noe sånt.
Litt mer om årets trasse... Er det ikke vesentlig mindre "grushvile" mellom terrengpartiene i år? Det er jo er bare bra :-)
Veldig lite grus: et snaut minutt ved Snultra, et drøyt minutt etter Svartåsen, 20 sekunder etter Kriksfjellsløyfa, et minutt etter Hitfjell, fem minutter etter Moksjølia, 20 sekunder ved Pellestova, 2 minutter ved Indre Reina og 3 minutter ved Ytre Reina, et par minutter ved Sjusjøen. Sånn omtrentlig :-)
De første er nok over Svartåsen 2 timer etter start (mao ca 10.15), eller ikke langt i fra. Kan en tippe at de har gjort unna Hafjell ned en time senere, eller kanskje fortere også. Hva syklet de beste på i fjor ? rett over 5 timer ? Tipper de bruker halvannen time de 3 milene fra Pellestova og opp Rensfjell (da snakker vi ca kl 11.30-12 der ?). Mulig jeg bommer helt her Kristoffer, men gjetter noe sånt.
Prøver på litt delvis kvalifisert gjetning: Jeg tror også 2t - 2.15 når Svartåsen er ferdig. Deretter er det 10-15 min til Hitfjellstien starter. Over til Hita seter bruker de beste .... 25-30 min. Moksjølia + grus etterpå tar 20 min. Altså fra 2.55 til 3.20 på de beste der nedkjøringa i Hafjell starter. Aner ikke noe om tidbruken her, men antar at klatringa opp igjen tar tid. 30min totalt + 10min bort til Pellestova..? Ned rundt Malmtjørnet tar vel 10min. Mitt regnestykke tilsier et sted mellom 3,5 og 4t fra start og til Reinsfjellstien starter. Og så tar det vel 15 min over hele Reinsfjellet. Mitt tips er altså at de beste starter på Reinsfjellet et sted mellom kl. 11.45 og 12.15. Svartåsen et sted mellom kl. 10 og 10.15.
Og hvis det går for sakte på grusen med ardent race er det ikke dekket som er skylden...
Du skal ikke underdrive verdien av å ha noe teknisk (som for eksempel ulykkelig dekkvalg) å skylde på.
Jeg la om fra Ardent Race til Nobby Nic/Rocket Ron SS på mandag. Sier dere nå at jeg bør legge om til Ardent Race igjen?
Jeg er nok en av de som følte at Ardent Race ikke går fort nok på grusen.
Dette vet du best selv ut i fra egen teknikk og kjørestil. Bank i bordet, kjørt på race king vanlig siste 2 åra, og før det crossmark vanlig i 2 år, begge deler i 26", uten noe trøbbel. Trur faktisk ikke jeg har punktert en gang...
Har pleid å sette på Ardent (de vanlige) på rittfulldemperen når sesongen er over, merker klart en forværring av tidene på strava, typisk i området 5-10%. Med det været som er spådd nå trenger du ikke noe mer grep enn de dekka som i tillegg ruller lett. Om du trenger ekstra sidebeskyttelse må du som sagt avgjøre selv ut i fra egne forutsetninger. Lykke til!
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Og hvis det går for sakte på grusen med ardent race er det ikke dekket som er skylden...
Du skal ikke underdrive verdien av å ha noe teknisk (som for eksempel ulykkelig dekkvalg) å skylde på.
Jeg la om fra Ardent Race til Nobby Nic/Rocket Ron SS på mandag. Sier dere nå at jeg bør legge om til Ardent Race igjen?
Jeg er nok en av de som følte at Ardent Race ikke går fort nok på grusen.
Overraskende, i mitt hode ville det vært logisk motsatt vei dersom du vil kjøre på dekk som går raskere på grus. Synes du NN/RR SS er raskere på grus enn AR..? Med den hyggelige værmeldingen satser jeg på AR EXO, men hvis (nylig) regn og bløte stier/gjørme, ville jeg definitivt valgt noe med mer grep og knaster (Ground Control etc).
Glenn, det siste spørsmålet ditt er bare til enda mer forvirring. Begge dine allternativer er gode. Bruk den ene av dem og drit i alle som sier noe annet Bruk evt litt tid med trykkmåler i en grusbakke og mål rullemotstand og finn et fint lufttrykk for de valgte dekkene.
Mange sykler på FT control. Specialized sin control-casing er ikke supersterk, kansje noe svakere enn snakeskin og exo. Jeg sykler på FT 2.2 bak og GC 2.3 foran, begge Control. Kunne godt ha syklet på de dekkene du beskriver. Vi ses i startpulje C