Fatbike: Modding av Diamura
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Ugla]
#1842790
22/08/2014 20:00
|
Registrert: Mar 2013
Innlegg: 51
xerxes
Medlem
|
Medlem
Registrert: Mar 2013
Innlegg: 51 |
Fil av litt på 2 sider av skruen og bruk en wisegrip tang. Har gjort plenti av ganger, funker alltid:) Grisepikk funker dårlig..
Redigert av xerxes; 22/08/2014 20:03.
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1842874
23/08/2014 06:13
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 1,214
Pedalsyre
Veteran
|
Veteran
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 1,214 |
Sikkert vært oppe i tråden tidligere, men er dekklaring på bb mk2 og bb 4.0 lik? Byttet fra mk2 til 4.0 for å slippe subbingen med bud/lou, men der dreit jeg regelrett på draget.. mvh
det er i motbakke du når toppen i livet... Tidligere nick: Helium team carbonium.
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Ugla]
#1843010
23/08/2014 12:26
|
Registrert: Mar 2013
Innlegg: 51
xerxes
Medlem
|
Medlem
Registrert: Mar 2013
Innlegg: 51 |
Den ser perfekt ut, Det er best med den med rett kjeft:) Husk og varm opp så locktiten løsner
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Pedalsyre]
#1843239
23/08/2014 19:54
|
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308
Håvard Berger
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308 |
Sikkert vært oppe i tråden tidligere, men er dekklaring på bb mk2 og bb 4.0 lik? Byttet fra mk2 til 4.0 for å slippe subbingen med bud/lou, men der dreit jeg regelrett på draget.. Er det kun kjedesubb i 1. gir? Det fikk jeg på 1. gir på F3, men ramma tar Bud&Lou med grei margin. Fint om noen kunne kommentere om det går an å gjøre noe med kranken, feks spacer?
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Håvard Berger]
#1843243
23/08/2014 19:58
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Ingen garantier, men det går sikkert fint å bruke en par-tre millimeter tykk spacer på krankakselen eller venstre kranklager. Høyre krankarm kan sikkert monteres et stykke ut uten at det blir for lite flens å gripe rundt (hvis det er samme type som jeg har på min).
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1843250
23/08/2014 20:05
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 1,214
Pedalsyre
Veteran
|
Veteran
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 1,214 |
Så liten klaring i ramma at jeg må slippe ut luft så det er usyklebart for å få det inn i ramma... samme med gaffelen..
det er i motbakke du når toppen i livet... Tidligere nick: Helium team carbonium.
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Pedalsyre]
#1843282
23/08/2014 20:48
|
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308
Håvard Berger
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308 |
Så liten klaring i ramma at jeg må slippe ut luft så det er usyklebart for å få det inn i ramma... samme med gaffelen.. Hva?!?  Regner med at Mk3 F4 og BB4.0 har samme ramme, og jeg som stod og studerte både Mk3 F4 og F3 før jeg kjøpte. Sjeleglad jeg havnet på F3. Trodde virelig ikke det var forskjell i klaring mht ramma. Slikt burde spesifiseres bedre. Hva gjør du nå da?
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1843294
23/08/2014 21:06
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 1,214
Pedalsyre
Veteran
|
Veteran
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 1,214 |
Nei.. hva gjør jeg nå... sykler vell ikke med bud/lou...
det er i motbakke du når toppen i livet... Tidligere nick: Helium team carbonium.
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Pedalsyre]
#1843299
23/08/2014 21:11
|
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 3,440
anderfo
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 3,440 |
Tja. 1) Kjøpe tynnere/smalere slanger, slik at dekkene blir litt smalere og høyere? 2) Bytte til et smalere Bud/Lou-sett? Såvidt jeg har skjønt kan det være store forskjeller mellom dekk av samme type...
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1843327
23/08/2014 22:36
|
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308
Håvard Berger
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308 |
Hva slags slanger anbefales for 4.8" dekk? Gjerne litt driftssikre. Har Maxis DH 26x2.50/2.70 liggende. Veier 465 g. Vil de funke problemfritt? Finnes lettere alternativer?
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1843355
24/08/2014 06:08
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 167
EirikM
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 167 |
Sett opp slangeløst først som sist. De slangene som fungerer er tunge + at dekkene blir stivere med "dobbel" gummi og gir dårligere grep. Ha kun brukt slange når dekkene ikke lar seg sette op slangeløst og kun for testbruk. Slangeløst er en helt annen verden. Noe klin og tiltak før du får dreisen. Rørleggeroppskriften med palleplast og All American ventiler for flat felg er det jeg bruker og problemfritt.
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Håvard Berger]
#1843456
24/08/2014 10:40
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Så liten klaring i ramma at jeg må slippe ut luft så det er usyklebart for å få det inn i ramma... samme med gaffelen.. Hva?!?  Regner med at Mk3 F4 og BB4.0 har samme ramme, og jeg som stod og studerte både Mk3 F4 og F3 før jeg kjøpte. Sjeleglad jeg havnet på F3. Trodde virelig ikke det var forskjell i klaring mht ramma. Slikt burde spesifiseres bedre. Hva gjør du nå da? Mk3 F4 og BB4.0 har en helt annen ramme enn Mk3 F3 og BB 5.0. Sistnevnte er 190mm symmetrisk, mens førstnevnte er 135mm med 21.5mm offset. Merk at det er mer dekk klaring i både ramme og gaffel på Mk3 F4/BB4.0 enn på Mk2 syklene, men Mk3 står med 103mm felger vs 100mm foran/80mm bak på Mk2, så samme dekk blir bredere foran og langt bredere bak på 103 felgene vs Mk2 felgene. Det at et 4.8dekk på 100mm eller større felg kan være tricky å få forbi kaliperen ved høyt dekktrykk er helt normalt. Snowshoe XL på 103 felgene må dyttes forbi kaliperen selv på 5'' kompatible RockShox Bluto (og subber nesten i krone og slidere).
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Espen W]
#1843584
24/08/2014 17:04
|
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308
Håvard Berger
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308 |
Det at et 4.8dekk på 100mm eller større felg kan være tricky å få forbi kaliperen ved høyt dekktrykk er helt normalt. Snowshoe XL på 103 felgene må dyttes forbi kaliperen selv på 5'' kompatible RockShox Bluto (og subber nesten i krone og slidere). Det er jo ikke noe problem å montere hjulet før man pumper opp. Har du forresten noe tips vedrørende kranken? Er det mulig smyge inn spacer slik at den kommer 2-3 mm lenger ut? Hva ville du gjort på F3/BB5 for å kjøre Snowshoe XL eller Lou? Litt dyrt alternativ,men vil en Surly O.D.-krank passe?
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Håvard Berger]
#1843896
25/08/2014 07:10
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772 |
Her er min Nakamura BigBob MK2, synes den har blitt en dugelig sykkel nå. Det jeg har endret er: X0 bakgir X9 girskiftere GravityDroper setepinne Spesh Henge sete Thompson 90 mm stem Lizard skin holder Magura Marta bremser RaceFace bashguard Har to par dekk: - Spesh Ground Control 4.6" - Dillinger m/pigg 4.0" Skal endres: - Tektro-skivene skal av og byttes med Magura Storm så blir det lydløst Vurderes - Flytte over RaceFace Atlas styret fra den ene stisykkelen
Lars-Erik
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Ugla]
#1843926
25/08/2014 07:41
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639
Desmo
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639 |
Her er min Nakamura BigBob MK2, synes den har blitt en dugelig sykkel nå. Det jeg har endret er: X0 bakgir X9 girskiftere GravityDroper setepinne Spesh Henge sete Thompson 90 mm stem Lizard skin holder Magura Marta bremser RaceFace bashguard Har to par dekk: - Spesh Ground Control 4.6" - Dillinger m/pigg 4.0" Skal endres: - Tektro-skivene skal av og byttes med Magura Storm så blir det lydløst Vurderes - Flytte over RaceFace Atlas styret fra den ene stisykkelen Har du bilde av dekk klaringen bak?  Er artig med bilder og modde lister av andre Diamura. Så pøs på med mer.
Redigert av Desmo; 25/08/2014 07:45.
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Håvard Berger]
#1844076
25/08/2014 10:01
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Har du forresten noe tips vedrørende kranken? Er det mulig smyge inn spacer slik at den kommer 2-3 mm lenger ut? Hva ville du gjort på F3/BB5 for å kjøre Snowshoe XL eller Lou? Litt dyrt alternativ,men vil en Surly O.D.-krank passe? Jeg og andre testryttere kjørte Lou og Snowshoe XL på F3/BB5.0 i vinter uten endringer, men har du subb i laveste gir med større enn originaldekk så kan du gjøre følgende: På hver side av kranken sitter det en bred spacer og en fjærskive, dette muliggjør enkel justering av kjedelinjen. Start med å flytte fjærskiva over til drivsiden. Hvis dette ikke er nok, få tak i en del BB30/PF30 spacere, Legg på en passende spacer på drivisiden (i tillegg til originalspaceren). På venstresiden er det da ikke plass til den brede originalspaceren, så her monterer du en stack med tynnere spacere, tilpasset slik at fjærskiva får spenn, men ikke komprimeres helt.
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Desmo]
#1844154
25/08/2014 10:44
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772 |
Har du bilde av dekk klaringen bak?  Er artig med bilder og modde lister av andre Diamura. Så pøs på med mer. Har ikke noe bilde, skal se om jeg får tatt ett, akkurat nå er hjula av for å få av de h..... skivene. Det er ikke noe problem med plass i ramma, det er kjedelinja som etterhvert vil være et problem med bredere dekk. Ground Control går akkurat uten subb dvs. at kjedet ligger noen milimeter utenfor dekket. Har ikke stokket noe om på drevene og har testkjørt et par turer. Ikke merker jeg noe subb og ikke ser jeg noen merker i sideveggen heller. Blir sikkert en "kjærlig" berøring fra kjedet fra tid til annen, men ikke noe som påvirker funksjon.
Lars-Erik
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Ugla]
#1844404
25/08/2014 16:25
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772 |
Har du bilde av dekk klaringen bak?  Er artig med bilder og modde lister av andre Diamura. Så pøs på med mer. Sånn ser det ut:  
Lars-Erik
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1844768
26/08/2014 09:07
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639
Desmo
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639 |
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1845076
26/08/2014 14:28
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
All klaring er god klaring.  Syklingen som foregår i første gir er så udramatisk at det sannsynligvis ikke vil by på problemer uansett om den skulle sprette borti av og til, tenker jeg.
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1845389
27/08/2014 05:35
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 1,214
Pedalsyre
Veteran
|
Veteran
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 1,214 |
Tror kanskje jeg har kommet over en løsning nå. Hvis ikke ofset er så stor forskjell fra mk2 til 4.0 så har fadern en mk2 stående. Da kanskje han kan få felgene og snowshoene fra 4.0 og jeg tar felgene fra mk2 med bud og lou... da får han noe annet enn de orginaldekkene også.
Hvor stor er ofsetforskjellen?
Mvh
det er i motbakke du når toppen i livet... Tidligere nick: Helium team carbonium.
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1846676
28/08/2014 22:30
|
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472
Veteran
|
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350 |
Passer denne på F3?: Race Face Turbine Cinch Fat Bike DM Crank Arms Black, 175mm, 100mm BB Shell
Fant den på CRC.
Med Race Face kjedehjul i grønt vil den ta seg godt ut.
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1846683
29/08/2014 04:11
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 167
EirikM
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 167 |
Det ligger en tabell på RaceFace; Fat Bike crank clearences, der ser du hvor mye shims du må ha og type drev. Kjører singel nå med 28t FSA Comet. Der var jobben og kunne tilpasse kjedelinja eksakt for å få klaring til XL dekket i første gir. Har Cinch i bestilling både komplett med krank og som 30mm PF konverteringskit for å kunne bruke lager som sitter på F3.
Bak sitter det On-Up 42 drev, Shimano klutchgir med medium RAD cage fra On-Up også. Løfter høyt, gir klaring og veldig smooth giring. Anbefales.
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Espen W]
#1847881
31/08/2014 20:18
|
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308
Håvard Berger
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308 |
Jeg og andre testryttere kjørte Lou og Snowshoe XL på F3/BB5.0 i vinter uten endringer, men har du subb i laveste gir med større enn originaldekk så kan du gjøre følgende: På hver side av kranken sitter det en bred spacer og en fjærskive, dette muliggjør enkel justering av kjedelinjen. Start med å flytte fjærskiva over til drivsiden. Hvis dette ikke er nok, få tak i en del BB30/PF30 spacere, Legg på en passende spacer på drivisiden (i tillegg til originalspaceren). På venstresiden er det da ikke plass til den brede originalspaceren, så her monterer du en stack med tynnere spacere, tilpasset slik at fjærskiva får spenn, men ikke komprimeres helt. Jeg gjør et forsøk på dette, men har ikke "pin spanner", så den er på vei i posten (eBay). Vet du forresten nøyaktig bredde på de originale spacerne? Får ikke åpnet og målt selv. Ser det er noen SRAM Truvativ BB30/PF30 15,46 mm på eBay, og somkanskje er litt kortere en original spacer. Tenker jeg prøver 2,5 mm ekstra ut på drivsiden. Har dessuten oppstått noen knirkelyder fra kranken. Regner med at det bare er å fette opp delene inni?
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Ripen]
#1849412
02/09/2014 18:49
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470 |
Jeg ville sjekket med gutta som lager 135 til 150mm adapterne for Hope navet om de adapterne relativt enkelt kan moddes til å passe Novatec D101SB navet. (med disclaimer for eget ansvar etter modding, såklart) Noen som klarer å se e-postadresse til Hauck Engineering noe sted på sidene deres? Uansett, det blir vel både billigere og mer sannsynlig at det kan gjøres om vi lager en samlet henvendelse/bestilling. Flere som går med planer om Bluto foran på Mammut/BigBob med 135mm Novatec nav? Jeg har bestilt 150x15 nav og felg som det skal bygges hjul av, så jeg lar andre styre en evt bestilling fra Hauck.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Håvard Berger]
#1852287
07/09/2014 22:33
|
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308
Håvard Berger
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308 |
Jeg og andre testryttere kjørte Lou og Snowshoe XL på F3/BB5.0 i vinter uten endringer, men har du subb i laveste gir med større enn originaldekk så kan du gjøre følgende: På hver side av kranken sitter det en bred spacer og en fjærskive, dette muliggjør enkel justering av kjedelinjen. Start med å flytte fjærskiva over til drivsiden. Hvis dette ikke er nok, få tak i en del BB30/PF30 spacere, Legg på en passende spacer på drivisiden (i tillegg til originalspaceren). På venstresiden er det da ikke plass til den brede originalspaceren, så her monterer du en stack med tynnere spacere, tilpasset slik at fjærskiva får spenn, men ikke komprimeres helt. Jeg gjør et forsøk på dette, men har ikke "pin spanner", så den er på vei i posten (eBay). Vet du forresten nøyaktig bredde på de originale spacerne? Får ikke åpnet og målt selv. Ser det er noen SRAM Truvativ BB30/PF30 15,46 mm på eBay, og somkanskje er litt kortere en original spacer. Tenker jeg prøver 2,5 mm ekstra ut på drivsiden. Har dessuten oppstått noen knirkelyder fra kranken. Regner med at det bare er å fette opp delene inni? Det var jo umulig å åpne kranken på F3 med pin spanner (nålenøkkel på norsk?)!  Heldigvis oppdaget jeg at det sitter en 8 mm umbrakobolt lenger inni. Dermed fikk jeg ut kranken lett. Krankakslingen har to partier som har litt større diameter enn resten, og disse partiene skal vel maskinlagrene hvile på. For meg ser det ut til at jeg kan flytte ut kranken 2 mm lenger ut på drivsiden, kanskje 3 mm. Originale spacere er ca 19 mm brede. Original fjærskive vil kanskje være 1-2 mm bred uten at den er helt sammenklemt, så det er litt å hente ved å flytte den over til drivsiden. Tenker jeg prøver med original+2,5 mm spacer på drivsiden, og 15,5 mm+1 mm spacer+fjærskive på venstre side. Frykter likevel jeg må stokke ut ett drev bak, men all klaring er god klaring. Har forresten fettet opp krankhus og aksling. Der var det ganske tørt. Dette hjalp ikke mot knakelydene som kommer når jeg tråkker i oppoverbakker. Virker som om det knaker ved fleksing av ramma. Kan det være noe galt med ramma?
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1852288
07/09/2014 22:36
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Var på episk fjelltur i går med fatbiken. Tryna to ganger. Skarpe steiner over alt hele veien. Ramma, kranken, hurtigkoblinger, felg, holker og bremsekalipere blei skrapa saftig opp. Imponerende at jeg ikke punkterte. Hadde saftige gjennomslag på fremhjulet tre ganger (Larry 3.8 og Q-tubes 2.75" slange). Har litt pussing og lakkjob å gjøre. 
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1853921
10/09/2014 09:23
|
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 9
TommyB
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 9 |
Snart ut på tur. Clown Shoe - Surly med Hope Pro II Evo Fatsno hub på 100mm Bluto 
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1854083
10/09/2014 12:42
|
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 173
fei
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 173 |
Ser rått ut. Bygde du det selv eller fikk du kjøpt ferdig hjulsett med 150mm frontnav?
|
|
|
|
|