Har egentlig ikke behov for enda en sykkel men leker litt med tanken på å bygge en ny 650.
Ikke noe problem å finne 650-rammer til stibruk, men jeg vil ikke ha en ramme som er bygd for 120+ i front. Hvis jeg skal bygge opp en ny sykkel så blir det med stiv gaffel i front og utvalget av stålgafler som kompenserer for ac-en til 120+mm gafler er ikke veldig stor.
Er ikke ute etter noe med mye creds, det blir uansett ikke mange som kommer til å kjøre med et slikt oppsett, så noen á la Kona Explosif 650 er helt innenfor.
Kona Explosif har du jo alt nevnt, vil tro du kan kjøre den stive gaffelen fra en Kona Unit og få OK geometri.
Surly 1x1 og Surly Troll har begge samme geometri og kan fint bygges opp som 650b sykler, min første 650b sykkel var bygget på ei 1x1 ramme. Stiv gaffel følger med ramma.
Høres egentlig ut som en jobb for Johnsen frameworks, for et såpass uvanlig oppsett hadde jeg betalt litt ekstra for å fått litt ekstra flid enn hyllevare.
Selv om jeg ikke er vektfreak så er vekta på Surly definitivt et minus ja.
Nå er Kona Explosif ikke mye lettere, den ligger vel på rundt 2,5 og egentlig håper jeg å finne noe på ca. 2-2,2 kg. da matcher jeg vekten på mine nåværende rammer og er det mindr fare for å få den følelsen at jeg tar et steg tilbake for å få på plass 650.
Cromag Samurai er en jeg kan like trur jeg, har ikke sett på geometrien ennå. drøye 2,5 kg for rammen
Krampus-gaffelen er vel blant de lengste, men Niner sin i Reynolds-utgave, som jeg har nå, ligger på 470mm og vil kompensere fint for 100-120mm. Rammer som tåler opp til 140-150mm blir nok for lave i front med denne.
Transition er bra, men jeg sliter med den forsterkningen opp mot setepinnen. Den ødelegger linjene for min del. Men hvis den funksjonsmessig er på topp så blir jeg nok vant til det. Man sitter tross alt mer eller mindre opp på stagget og da synes det ikke allikevel.
Det har du delvis rett i, men følelsesmessig så følger det mindre feeling med tyngre rammer (følelser er ikke det samme som fakta). Er ikke jævlig opphengt i selve vekten. Ellers hadde jeg bare kjøpt meg noe XC-carbongreier og tatt av 1,5 kilo på sykkelen. Nei vent, jeg har jo alt en carbonsykkel. Det er det at alle sykler /rammer) untatt en som jeg har kjøpt etter 2000 har skuffet litt i kjørefølelsen. Kun Ti-sykkelen som klarer å gi samme feelingen som Brodien min fra 1998.
Skal jeg ha noe nytt så er det med tanke på de neste 10 årene, minst, ikke med tanke på å selge den igjen om et eller to år.
Det har du delvis rett i, men følelsesmessig så følger det mindre feeling med tyngre rammer (følelser er ikke det samme som fakta). Er ikke jævlig opphengt i selve vekten. Ellers hadde jeg bare kjøpt meg noe XC-carbongreier og tatt av 1,5 kilo på sykkelen. Nei vent, jeg har jo alt en carbonsykkel. Det er det at alle sykler /rammer) untatt en som jeg har kjøpt etter 2000 har skuffet litt i kjørefølelsen. Kun Ti-sykkelen som klarer å gi samme feelingen som Brodien min fra 1998.
Skal jeg ha noe nytt så er det med tanke på de neste 10 årene, minst, ikke med tanke på å selge den igjen om et eller to år.
Explosif får du i titanutgave også, sannsynligvis enklere å få tak i den enn løs stålramme nå. Stålramme er neppe lett tilgjengelig igjen før 2016 modellene kommer.
Explosif får du i titanutgave også, sannsynligvis enklere å få tak i den enn løs stålramme nå. Stålramme er neppe lett tilgjengelig igjen før 2016 modellene kommer.
Fristende med Ti, men den kommer nok til å bli 10.000+ og det blir for mye synes jeg. Da begynner jeg å nærme meg målsyd stålramme. 2014 Explosif ligger for $500,- hos Bikeman. Vet ikke hvor mange de har på lageret selvfølgelig.
Min erfaring er at lette stålrammer gir mer av den "stål"følelsen enn tunge. Tunge stålrammer er stive og døde, mens lette stålrammer har spenst og liv. Selvfølgelig gitt at de er bygget rett. En stålramme på over 2 kilo er tungt og relativt unødvendig. Gode, lette stålrammer kan veie vesentlig mindre - 1800 gram er fullt mulig med rett bygger og rør.
Jeg skjønner heller ikke hvorfor de er/må være så tunge. Jeg har to stålrammer, en Rocky Mountain Blizzard ('95 mod) 26"/17,5" og en Ritchey P-29er 29"/17", begge veier ca 2 kg (reell vekt, har selv veid dem) og begge har den snappye fine stålfølelsen jeg liker så godt.
Fristende med Ti, men den kommer nok til å bli 10.000+ og det blir for mye synes jeg. Da begynner jeg å nærme meg målsyd stålramme. 2014 Explosif ligger for $500,- hos Bikeman. Vet ikke hvor mange de har på lageret selvfølgelig.
Jeg sykla på min i kveld Digger den sykkelen, på tross av at jeg heller kan sykle på en fulldempa stisykkel (som har fått mye skryt her på terrengsykkel.no). Mulig at den ikke er lett, men alt er relativt. I forhold til Honzoramma er den dritlett og i forhold til en fulldempa stisykkel i alu kommer den også bra ut.
Når det gjelder stålfølelse så er nok den viktigste komponenten der setestag og kjedestag, hovedtriangelet i litt mindre grad. Sammenligner jeg Explosifen med ei gammel klassisk Kona stålramme fra 90-tallet er det helt klart store forskjeller. Ei 90-tallsramma var ganske lett og med mye mindre diameter på rørene. De funka fint med de stive Project Two gaflene fra den gangen og sikker også med de dempegaflene som eksisterte med vandring i nabolaget 52-63mm. Saken er at ei ramme bygget så spinkelt neppe ville ha funka optimalt med dagens mye lengre gafler som gir langt større arm for kreftene å virke på. Det kunne ha blitt et problem rent styrkemessig og sannsynligvis ville ramma ha fleksa også sideveis og føltes lite presis. Dagens stålrammer er ofte litt "overbygde" både for å være stivere og gi nok styrke, men det er sikkert også et resultat av at stål har blitt et sjeldent brukt materiale og kompetanse på å lage gode og lette stålrammer kanskje ikke er lett tilgjengelig hos de som masseproduserer rammene. En annen ting er at de må holde kostnadene nede, og dagens stålrammer blir nok laga i ganske små serier og lite volum totalt sett.
Skal du ha noe lett og med fancy stål må du enten gå custom eller opp i pris virker det som, feks. Niner eller Ritchey.
Surly fikk tyn lengre oppe i tråden pga. vekt, jeg har eid og testa en hel del Surlyrammer og de har faktisk "stålfølelsen" inne, nettopp fordi selv om hovedtriangelet er kraftig så er kjedestag og setestag realtivt spinkle.
Jeg hadde en Chromag Sakura for seks år siden, den hadde oppgitt vekt på 1900 gram og var så vidt jeg husker ikke langt unna på min vekt. Definitivt en spenstig og morsom ramme, men like fullt med litt splittet personlighet: 130mm gaffel og god plass for 2.4-dekk inspirerer til frisk kjøring, samtidig som vektsparingen i rørene ga en ramme som var på grensen til å føles myk – selv for en pingle som meg. Jeg kom rett fra en Santa Cruz Chameleon (superstabil aluramme) og hadde en Bontrager Race før det igjen (tokilos old-skool stålramme), og savner ingen av dem – må jeg innrømme.
Gikk videre til en helt gjennomsnittlig lett aluramme med større hjul (Trek 69er), og ble storfornøyd. Er nå på 29er fra Cannondale i karbon, altså helt blottet for sjel – men fortsatt superfornøyd.
Jeg skjønner heller ikke hvorfor de er/må være så tunge. Jeg har to stålrammer, en Rocky Mountain Blizzard ('95 mod) 26"/17,5" og en Ritchey P-29er 29"/17", begge veier ca 2 kg (reell vekt, har selv veid dem) og begge har den snappye fine stålfølelsen jeg liker så godt.
Og til Øyvind: har du noen eksempler på stålrammer på 18-1900 gram?
Ritcheyen sto alt på lista, fin vekt, men egentlig litt over budsjettet, Og som andre så er vel min erfaring med rammene som jeg har nå at ca. 2 kilo er en fin og oppnåelig vekt på en stålramme uten at man bør trenge å bla opp 20 lapper.
Skjønner poenget dit Krankdrev, men med det oppsette som jeg har i sikte så har jeg ikke behov for en sterkere hovedtriangel. Rammer designet for maks 100-120 mm vil da også (teoretisk) øke sjansen på en ramme som ligger rundt 2 kilo.
Jeg hadde en Chromag Sakura for seks år siden, den hadde oppgitt vekt på 1900 gram og var så vidt jeg husker ikke langt unna på min vekt. Definitivt en spenstig og morsom ramme, men like fullt med litt splittet personlighet: 130mm gaffel og god plass for 2.4-dekk inspirerer til frisk kjøring, samtidig som vektsparingen i rørene ga en ramme som var på grensen til å føles myk – selv for en pingle som meg. Jeg kom rett fra en Santa Cruz Chameleon (superstabil aluramme) og hadde en Bontrager Race før det igjen (tokilos old-skool stålramme), og savner ingen av dem – må jeg innrømme.
Gikk videre til en helt gjennomsnittlig lett aluramme med større hjul (Trek 69er), og ble storfornøyd. Er nå på 29er fra Cannondale i karbon, altså helt blottet for sjel – men fortsatt superfornøyd.
Og der ligger vel 'problemet'. Til tross for en del nye(re) sykler og prøving av andres sykler gjennom 15 år så er det lite som gir meg den samme følelsen som min nåværende villhest. Og da må man kanskje innse at det er best å avle videre med den isf. å satse pengene på andre hester. Enn så lenge tåler kroppen en villhest.
Ritcheyen sto alt på lista, fin vekt, men egentlig litt over budsjettet,
Hei! Jeg har som noen kanskje har fått med seg Ritcheyen i 29". Fantastisk sykkel på mange måter, men leken er ikke et nøkkelord. Heller å kjøre langt fort om man skal genralisere. Så hvis din definisjon av å leke er å hoppe utfor ting og snurre på forhjulet er dette trolig ikke saken. R2bike veier den til 2020 gram i uspesifisert størrelse. (ulikt dem).
Utover det er det lite å klage på. Og med den tilhørende stive karbongaffelen fra Ritchey bør det tiltale en sånn nisse som deg. Siden din antikke Broadie uansett sikkert er en "norba-geometri"
Jeg handlet min fra Jelle hos singlespeed.nl til en fin pris og utrolig rask ekspedering. Den ligger på 699 euro, og jeg antar at dette er inkl nederlandsk mva.
Brodien er nok Norba ja, 71/74 grader hvis jeg husker rett. Med plass til 650b og ikke alt for brede dekk. Og XC-preget, selv om Brodie året etter kom med typiske freeridetendenser i kolleksjonen. Bredere riserstyrer, litt høyere front og fortsatt 'feite' dekk (trur jeg har orginaldekkene ennå).
Når jeg vil ha en leken sykkel så må den være kjapp på smal,smal kronglete sti og god nok til å kunne tåle et litte hopp eller drop. Det vil gjøre den rask og morsom i løyper med raske svinger og doseringer. Er ikke ute etter en bombesykle, som f.eks. Blue Pigg. Slike er forholdvis lett å luke ut i stor grad ved å ikke gå for rammer som er designet for 140-150+ mm gafler og holde seg i nedeste skalaen på vekta. Og da er det bare å se bort fra 29" og, etter min mening (erfaring). Samtidig med at slike rammer ikke er 'bygd for stiv gaffel'. Brodien har tålt 15 år med juling, det går nok bra i noen år med en nyere ramme og.
Jeg har fortsatt ikke klart å rive meg løs fra Brodien, men innser at hun kanskje må pensjoneres og få en plass på veggen. Har kun laget en liste over potensielle rammer, uten å se mer nøye på geometrien. Geometrien blir nok mer lik geometrien på Ti-ramma enn Brodien (den eneste som kan måle seg med Brodien). Og hvis kroppen ikke tåler stiv gaffel lenger så har jeg muligheten til å sette på en kortvandret gaffel.
Størtste aberet er vel å se hva som blir hot på hjulfronten. 26+ vil jo bli veldig lik 650. Sånn sett så ville en customramme være best. Da kan jeg få en 650 som har nok plass til 3", i tilfelle 26" får sin revansj i en bredere dekkstandard.
Det er mer enn min stisykkelramme med 150mm demping, inkl demper!
Og så? Har vekta så fantastisk mye å si? De fleste av oss kjører ikke ritt på høyt nivå og noen hundre gram fra eller til har i de aller fleste tilfeller veldig lite å si.
Han / hun oppå derimot...
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
Det er mer enn min stisykkelramme med 150mm demping, inkl demper!
Og så? Har vekta så fantastisk mye å si? De fleste av oss kjører ikke ritt på høyt nivå og noen hundre gram fra eller til har i de aller fleste tilfeller veldig lite å si.
Han / hun oppå derimot...
Vekten har utrulig mye å si for sykkelglede, sammen med masse andre faktorer.
Ikke alle av oss som har så mange 100g å ta av på kroppen