Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa?

Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1838538 16/08/2014 18:19
B
Braaten22 Offline
Avhengig
Avhengig
B
spark 900 rc veil 62990 ,-

*Santa Cruz Bronson 2019*
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: gauter] #1838550 16/08/2014 18:47
P
Pinello Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: gauter

Nettopp! Under testingen fikk jeg med all tydelighet forsterka mitt inntrykk av denne kategoriens fortreffelighet. Jeg har lenge ønska meg en lett rittfulldemper selv. Den tanken har jeg slått langt og hardt fra meg, faktisk. Hvis jeg skal kjøpe noe nytt, eget nå, måtte det blitt en sykkel av denne typen, altså 29er-hjul og 120(-130?) mm vandring f/b. Da ville jeg fort ha brukt den på ni av ti turer året gjennom.

Gauter, du var kanskje også med i testen av rittfulldemere før sommeren? Der fikk vel Canyon Lux vitnemål som en sykkel som ogsu dugde bra som en lett stisykkel. Hvordan vil du sammenligne denne med syklene i den siste testen?

Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1838593 16/08/2014 20:02
olavjoergensen Offline
Ringrev
Ringrev
63990 kr tror jeg

Redigert av olavjoergensen; 16/08/2014 20:03.

Hjulbygger på hobbybasis
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: olavjoergensen] #1838675 17/08/2014 06:40
P
Peters Offline
Entusiast
Entusiast
P
Olav,

Jeg får litt ulike råd om 1- eller 2-delt krank fra karer som har mye erfaring. Ser at du bytter drev fra ritt til ritt. Hva er din erfaring fra Marathon ritt i Norge på 1-drev ?

Jeg er en godt voksen mosjonist som ikke har ambisjoner om å vinne noe ritt, men som tenker å handle inn en FS for å ha større sykkelglede på ritt som Bukkerittet, Helgøya.

Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: erling] #1838682 17/08/2014 07:02
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: erling
Føler for å lage litt balanse i regnskapet her. Jeg handlet inn 29 fs foran denne sesongen i håp om at den skulle holde til alt av ritt. Jeg fikk fort erfare at det for meg ikke helt fungerer på rene grusritt. Den blir litt for daff og jeg bruker litt for mye krefter i motbakkene. Jeg er ganske tung og det er ofte helt marginalt om jeg henger med i motbakkene. Etter noen ritt gikk jeg tilbake til gode gamle helstive 26er som er 2 kilo lettere. Vips så hang jeg med de jeg bruker igjen. Jeg snakker om en Turner Czar på 10,3 kilo. Jeg skal gi 29 fs en sjanse til som rittsykkel. Derfor har jeg bestilt en Epic S-Works WC. Men i tillegg skal jeg bygge opp en helstiv 29er. Til rene grusritt er jeg overbevist om at de fleste er raskere på en 2 kilo lettere helstiv sykkel enn på en fulldemper.Men sant skal sies at det skal ikke være så veldig teknisk før en fulldemper lønner seg. Så dette kommer jo veldig an på hva man kjører av ritt og sykling ellers. Skal man kun ha en sykkel i stallen så er jeg enig at en fulldemper med 120 vandring er veien å gå.

Begynner å se lyset nå ser jeg.

devilsmile

Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1838689 17/08/2014 07:32
R
roa Offline
Ringrev
Ringrev
R
Hei
jeg bygger mange sykler for eget bruk og til andre, og har gjort meg en del egne erfaringer om disse temaene. Jeg har kommet frem til følgende;

- Skal man kun ha en sykkel er det 29 HT som gjelder. Jeg satt opp en slik i år med XX1, men er ikke fornøyd. På de fleste ritt savner jeg både letteste og tyngste gir. 2x10 (2x11) er "universal løsningen". En HT 29 med 2x10 duger til alle maraton ritt i Norge. Jeg har derfor gått tilbake til 2x10 på HTèn. Man kan ev putte på en stiv gaffel til Birken.

- Jeg blir dog frakjørt i feks UB cup av de som har lette fulldempere. I tillegg savner jeg en FS til å leke med på sti på fjellet. Jeg har derfor i tillegg bygget opp en rittfulldemper til feks UB Cup og stilek. På denne er XX1 overlegent det beste. Fordelen med XX1 er å slippe forgiret og chain suck. Samt spare noe vekt.

- Terrengsykkel`s "siste innovasjon" om at en litt grovere FS kan dekke alt har jeg ikke testet, men er ytterst skeptisk til at en 11 kg FS med 130mm+ demping er rask nok på feks Grenserittet.

Jeg sykler bare Scott - er blitt vant til geometri. Vil dog også anbefale syklene til Canyon som flere bekjente (samt Albert Lakata og Alexander Kristoff) benytter. Meget bra priser og kvalitet.

Konklusjon; sykler du mest maraton er 29 HT med 2x10 valget. Er hovedvekten rundbane og lek på sti så er det 29 FS under 10 kg. Enduro og kun stilek så er vel grovere FS tingen. Den perfekte allround sykkelen finnes ikke, men lett rittfulldemper er vel nærmest.

Redigert av roa; 17/08/2014 08:33.

T
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: roa] #1838714 17/08/2014 08:33
P
Peters Offline
Entusiast
Entusiast
P
Gode innspill, roa. Takker.

Jeg har en Cannondale Flash 29 2 HT som jeg kommer til å beholde til trening og ritt som Birken og lignende.

Utfra det som du skriver at du føler at du mangler både lettere og tyngre gir, så ser 2-delt ut til å være det riktige for meg. Noe som også Ole Christian gir et krystallklart råd på.

Ser at Spezialised, Scott Spark, Canyon, og Cannondale Spark. har gode alternativer på lette FSer, men at det blir mye 1-delt på neste års modeller. Man må også grave dypt i lommeboka for å komme under 11 kg. Med mine 196 sitter jeg bra på Flash i XL så Scalpel er et trygt valg mtp geometri. Får sjekke ut hvordan de øvrige produsentene sykler er til unødvendig lange karer. Ser ut til at Canyons sykler muligvis er for små utfra test i Terrengsykkel.

Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1838715 17/08/2014 08:35
olavjoergensen Offline
Ringrev
Ringrev
Til neste år har jeg kun 1 sykkel og det er FS, kuttet ut HT. I år har brukt Scale og Spark i 29" RC begge to. Jeg sykler ikke noe raskere på HT i motbakke på grus engang så den kuttet jeg ut, så fort det er litt humpete så er jeg ikke det minste i tvil om at FS er raskest.
XX1 med 38 drev foran har like tungt gir som 2*10 med 42-11 utveksling, så du kommer neppe til å føle at du mangler noe tungt gir med mindre du er vant med noe helt spesielt. Men du kan komme i en situasjon hvor du mangler lette gir med 38 T foran, på Birken, Grenserittet, Farrisrunden etc så fungerer 38 tann perfekt. På ritt som Terrengsykkelrittet, vestmarkrittet , Montebello osv så veksler jeg mellom 32-36 tann foran.

Farrisrunden fungerte perfekt på 38 tann foran, om 13 dager sykler jeg Birken med det samme. Tviler sterkt på at det byr på noe problem

Hjulbygger på hobbybasis
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1838716 17/08/2014 08:38
olavjoergensen Offline
Ringrev
Ringrev
Med 2 delt og 28 på minste foran + 36 bak så har du utveksling på 0.77. For å få like lett med XX1 så er det midt mellom 32-34 tann foran. 38 tann gir 0,9 utveksling på letteste. Man må ikke glemme at spennet er stort på XX1 kastetten med 10-42

Hjulbygger på hobbybasis
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1838737 17/08/2014 09:29
olechr Offline
More than words
More than words
For "vanlige" folk så er 2 delt mye bedre i mine øyne. Det ser man jo bare før alle ritt. De som kjører 1 drev aner jo aldri hvilket drev de skal ha. Det drevet de vil ha oppover blir for lett bortover. Er man derimot sterk som i god så er nok XX1 et bra alternativ fordi da kan man kjøre på større drev. Ser det selv i år. På starten av året brukte jeg lille skiva mye på kranken, nå sykler jeg stort sett 38 over alt. Enkelt og greit fordi nå er jeg i bedre form. Til Rundbane og ikke minst enduro så vil xx1 fungerer utmerket.

Jeg har sagt det før at ikke heng dere så mye opp i vekta. 1 kg på sykkelen for å få en fulldempa er så verdt det i de aller fleste ritt. Skal man kjøre ritt i alpene med 4000HM så blir det noe annet. Men alle ritt her hjemme er ritt man kjører i grupper med forholdsvis lite bakker. Eneste rittet jeg kjører som jeg kunne ha vurdert HT er Birken. Men selv i år som jeg har et mål om pallen kjører jeg FS. Og det er ikke fordi jeg ikke har mulighet til å kjøre HT for jeg er ganske heldig stilt når det gjelder sykler. Men det er enkelt og greit fordi jeg trur det er større kjangs å komme på pallen med FS.

Hvordan tenker du kanksje? Noen tenker til og med Fagerli er en dust! Men Birken er det 3 partier i utgangspunktet som er avgjørende. Det mest avgjørende partiet av alt er fra Skramstad til du er ute av terrengpartiet. I eliten blir alt avgjort her, i vanlige klasser mye avgjort her. Her har i vekt på sykkel stort og si. Men fulldempa her er overleggent. 1-2 min man er bak opp til skramstad kan man ta greit i det partiet her.

Selv hadde jeg luke når jeg kom ned på grusveien ned mot gimlidammen i fjor. Og eneste grunnen til at jeg var en av få som kom ut sammen med svenskene var netopp fulldemperen. Jeg fikk luke inn og opp i starten av terrengpartiet. Så når jeg først måtte av sykkelen så hadde jeg 5 sek jeg kunne ta det rolig før de kom.

Etter terrengpartiene er det et langt langt parti hvor man ligger i puljer. Jo bedre pulje jo bedre sluttid. Neste parti som er avgjørende er Rosinbakken. Her er det ikke noe fordel av fulldemper, men heller ikke noe annen ulempe enn at man har 1 kg mer på sykkel. Når man vet at de fleste/alle kan ta av 1 kg eller 5 på kroppen så er ikke det helt det store.

Siste partiet er fra sjusjøen og ned. Her er det mange partier hvor fulldempa er utrolig deilig å ha.

Man står fritt til å mene at skal man ha en sykkel så er det HT. Og det er jeg enig hvis man kun sykler asfalt og fin grus. Men for alle andre er FS bedre. Er ikke en av de jeg kjenner som jeg har fått over på FS uansett så skeptiske de har vært som vil tilbake til HT igjen :-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1838757 17/08/2014 09:57
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når det gjelder 1x11 drivverk så tar det maks 10 min å skifte klinge og kjede. Har du ei 34 klinge og ei 38 klinge er du dekket på alle ritt. Og som det sies over er 38 klinge tung nok utveksling for alt av ritt. Min erfaring er at 34 klinge er lett nok for alt her hjemme. Men skal du til alpene og klatre i timesvis blir 34 litt tungt for de fleste. Jeg tar meg glatt det bryet det er å bytte klinge foran. Jeg går aldri tilbake til 2x10. 1X11 er rett og slett superdigg. Jo mer teknisk jo mer digg.

Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1838768 17/08/2014 10:10
O
oddivato Offline
Entusiast
Entusiast
O
Har brukt sommeren til å prøve meg frem med vekselvis HT og FS. Nå er FSen litt grov kanskj 130 mm 27,5 og ca 11 kg, dvs 2 kg mer enn HTen. På ritt som Trysilrittet og Pilgrimsrittet går det like fort, persa jo med 10 min på Pilgrimen men det var vel mest på grunn av gode forhold. Men man må jo se på resultatet i forhold til folk i klassen som man har kjørt mot mange ganger før. Når det går like fort og det samtidig er mye mer behagelig så er det ingen tvil ,det blir stort sett FS i famtida.

Har også sykla veldig mye i marka i sommer med begge syklene og der er det enda mindre tvil, ikke noen tvil om at 2 delt er best for min del heller.

Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: Pinello] #1838993 17/08/2014 18:10
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Pinello

Gauter, du var kanskje også med i testen av rittfulldemere før sommeren? Der fikk vel Canyon Lux vitnemål som en sykkel som ogsu dugde bra som en lett stisykkel. Hvordan vil du sammenligne denne med syklene i den siste testen?

Nei, den testen fant sted i Spania før jul, men da hadde jeg ikke anledning til å være med. Så nei, jeg kan ikke hjelpe deg med vurderinga.

Gaute
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: roa] #1839039 17/08/2014 18:59
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: roa
Hei
jeg bygger mange sykler for eget bruk og til andre, og har gjort meg en del egne erfaringer om disse temaene. Jeg har kommet frem til følgende;

- Skal man kun ha en sykkel er det 29 HT som gjelder. Jeg satt opp en slik i år med XX1, men er ikke fornøyd. På de fleste ritt savner jeg både letteste og tyngste gir. 2x10 (2x11) er "universal løsningen". En HT 29 med 2x10 duger til alle maraton ritt i Norge. Jeg har derfor gått tilbake til 2x10 på HTèn. Man kan ev putte på en stiv gaffel til Birken.

Jeg skal ikke si at jeg har rett og at du tar feil, men vi er nok uenige her. Hvis du med "maratonritt" mener eksempelvis Birken og Grenserittet, så kanskje. Men også UltraBirken, Terrengsykkelrittet og Bukkerittet er maratonritt. Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville anbefalt til disse. At det er så mye bedre med stiv gaffel på Birkebeinerrittet er jeg også uenig i, men mange innbiller seg at det er det optimale. Og ja, jeg har prøvd det to ganger, men gjør det ikke en gang til. Rett og slett fordi jeg ikke tror det går noe fortere, selv om sykkelen blir litt lettere.
Sitat: roa

- Terrengsykkel`s "siste innovasjon" om at en litt grovere FS kan dekke alt har jeg ikke testet, men er ytterst skeptisk til at en 11 kg FS med 130mm+ demping er rask nok på feks Grenserittet.

Konklusjon; sykler du mest maraton er 29 HT med 2x10 valget. Er hovedvekten rundbane og lek på sti så er det 29 FS under 10 kg. Enduro og kun stilek så er vel grovere FS tingen. Den perfekte allround sykkelen finnes ikke, men lett rittfulldemper er vel nærmest.

Igjen skal jeg være forsiktig med å si at jeg sitter med fasiten, men: Vekthysteriet er overdrevent i Norge. Nettopp derfor var det et artig poeng at Høydahl/Svaland vant Offroad Finnmark på nokså ordinære sykler, nemlig Giant Anthem 27,5 1, en alusykkel med XT-pakke og en vekt på 11,9 kg uten pedaler. Uten sammenligning for øvrig, jeg sykla Montebellorittet raskere i år enn i fjor, selv med langt dårligere treningsgrunnlag i år. I år på en Cube 29er med 120 mm f/b, i fjor på en lettere Trek Superfly FS. I norgescupåpningen vant jeg sprinten (som jo er bånn gass i et lite kvarter) i master M30-39 på en Trek Fuel EX på nesten 12 kg med pedaler. Jeg tror ikke en fulldemper på 11,5 kg er så stort drawback i Grenserittet, med dets flate løype og høye gjennomsnittsfart.

Skal man ha ordentlig allsidighet, banker en bra fulldemper med 120 mm f/b en klassisk rittfulldemper ned i støvla. Der tør jeg være nokså bastant. Vi i Terrengsykkel prøvde å postulere det samme for noen år siden også i en tilsvarende gruppetest, men da mista argumentene våre litt slagkraft ved at 29er-bølgen slo inn over det norske markedet året etter.

Gaute
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1839074 17/08/2014 19:44
olechr Offline
More than words
More than words
Ser at jeg må skjerpe meg. Jeg har jo syklet ritt på sykkel på 11,7 kg. Jaggu har jeg slått de fleste med det også. Men når jeg leser hva Roa skriver så må jo sykkelen veie under 10. Trur jaggu jeg må ta en prat med gutta i world cupen også for svært få der har FS til under 10.

Ambassadør for Scott.
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1839092 17/08/2014 20:02
R
roa Offline
Ringrev
Ringrev
R
He he - jeg har respekt for at Gaute og Ole Christian vet langt mer om dette enn meg. Men det er jo morsomt å debattere - det er da gode poeng kommer frem.

Jeg siktet til "grusritt" og ikke ritt som Bukkerittet etc når jeg sier maratonritt. Men husk at svært mange i Norge nettopp pusher mest grus, og av og til sti, da mener jeg 29 HT er best.

Vekt er jo et interessant fenomen; jo dårligere form jeg er i desto mer opptatt blir jeg av vekta på sykkelen. Slik er det nok med mange som ikke er mer eller mindre proffe, vekt kommer høyt på dagsorden enten det er rasjonelt eller ei.

T
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1839109 17/08/2014 20:12
I
iverta Offline
Ringrev
Ringrev
I
Kjempefin tråd, iom at jeg selv er i tankene om ny sykkel.
Har nå en litt eldre Hard rocx HT 26".
Har nilest Terrengsykkels test av én sykkel til alt, altså fulldemperne. Hos meg er det trek'en som vinner, men det er utseendemessig, alltid likt trek.
Hinsides pris på alle 3 i denne testen, men det gir likevel en pekepinn på at det er mulig å få litt av alle egenskapene man etterspør i en fulldemper.
Jeg er selv 110kg, og blir nok heller ikke i neste sykkels levetid lett nok til å henge med verstingene oppover. Men du allverden som jeg koser meg med HT nedover, man kan bare ane hva jeg får til med fs.. ICON_SMILE
Syklet pilegrimsrittet nå i helga, og smiler når jeg leste om deg som persa med fulldemper! ICON_SMILE
Jeg _skal_ ha ny sykkel 29", 2 spm gjenstår. Hvor mye penger? Og blir det fs?
Lokal sykkelpusher fører hard rocx og Trek bl.a, jeg er oppsatt med etpar ekstra tommeltotter hva sykkel angår, så jeg vil ha goodwill og serviceavtale.

Kom gjerne med flere innspill!

Redigert av iverta; 17/08/2014 20:12.
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: iverta] #1839123 17/08/2014 20:23
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Som et apropos kan det nevnes at Julien Absalon har vunnet veldig mange WC-ritt på en Bianchi halvdemper på nærmere 12 kg. Så det, så.

Kan også legge til at Trek-en i nevnte test ikke har den stiveste ramma... Men utseendemessig en vinner, ja. Alle de tre i testen fins også i betraktelig rimeligere utgaver.

Gaute
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1839128 17/08/2014 20:25
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
At Absalon kunne kjørt rundt deg på trehjulssykkel betyr ikke at det er en sykkel som er riktig for en amatør. Just sayin'... Er dog enig i at man ikke nødvendigvis trenger en sykkel på 8 kg for å kjøre bra.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: gauter] #1839132 17/08/2014 20:28
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bianchien til Absalon var da vel langt under 12 kilo?

Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1839137 17/08/2014 20:33
I
iverta Offline
Ringrev
Ringrev
I
Gauter:
Og med tanke på mine 110 så er stivere --> bedre?

Er det himmel og 3 oceaner i forskjell på stivheten eller snakker vi marginalt.

..det meste er stivere enn en sliten sykkel, som jeg har nå.. ICON_SMILE

Redigert av iverta; 17/08/2014 20:36.
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: baronKanon] #1839138 17/08/2014 20:35
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: baronKanon
At Absalon kunne kjørt rundt deg på trehjulssykkel betyr ikke at det er en sykkel som er riktig for en amatør. Just sayin'... Er dog enig i at man ikke nødvendigvis trenger en sykkel på 8 kg for å kjøre bra.

Helt rikitg. For han betyr det mye mer enn for en mosjonist.

Ambassadør for Scott.
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1839144 17/08/2014 20:39
superhåskjold Offline
Entusiast
Entusiast
Til neste sesong vurderer jeg også og gå for FS av typen Lapierre. Som Ole Christian skriver så er det best å gå for de større merkene når man skal ha FS, er det så stor forskjell på, for eksempel, en Scott FS og Lapierre FS. Er det snakk om vekt, demperoppheng eller kvalitet som skiller FS syklene fra de større merker og de mindre merkene, eller?

"To ride or not to ride what a stupid question!"
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1839146 17/08/2014 20:41
olechr Offline
More than words
More than words
Lapierre er et merke jeg vil klassifisere som stort. Det er ikke så stort her hjemme men er langt i fra et house brand merke. De har egen utvikling etc. Jeg har ikke prøvd Lapierre, så hva forskjellen på det og scott er vet jeg ikke. Men tipper Lapierre har kjempe fra FS.

Ambassadør for Scott.
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1839151 17/08/2014 20:46
olechr Offline
More than words
More than words
Bare sånn for ordens skyld det med vekt har tatt litt av. Vi her hjemme har en ganske sjuk oppfatning av hva som er lett. En fulldempa på mellom 10 og 11 kg er ikke tung, men faktisk veldig lett. Det er det vekta ligger på blant de som kjører FS i World cup. Hardtail 9-10kg.

Selv har jeg en Scott Spark nå med XTR, crest/tune hjulsett og ellers lette komponenter. Alt fra øverste hylle. Den veier nå 10.3 med Thunder Burt. Hvis det ikke holder for en mosjonist å sykle med en sykkel med bare topp komponenter fordi den er for tung, ja da er det hodet det er noe feil med. Ikke at sykkelen er for tung. Farrisrunden ble jeg 2 på en sykkel på 11,7 kg. Hadde sykkelen veid 9,9 kg så hadde jeg garantert fortsatt blitt 2.

Ambassadør for Scott.
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1839163 17/08/2014 21:04
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Man kommer langt med bedre form og noen kg av før man tar helt av på sykkelen.

Skal ærlig inrømme at jeg sikler bra når jeg ser rundt meg på ritt. Mye flotte dyre sykler, og jeg har veldig lyst på ny sykkel selv. Men har hørt enkelte mene at det er sykkelen som er den store forskjellen, og jeg syns meg selv i fjor kontra i år beviser det motsatte(selv om jeg er kun en):
Jeg sykler selv en Hardrocx Helium 29 ( alu). Ble overrasket hvor lett den var, veide den til 11.5kg med XT-pedaler i sommer. Andre vil mene at sykkelen min er blytung da en HT skal veie godt under 9kg(i enkeltes øyne).
Har syklet alt fra 10-25 min raskere på ritt i år enn i fjor, med samme sykkel, og iblant gruset folk med 3 og 4 ganger så dyr sykkel som meg. Ja bedre forhold på Montebellorittet i år, men samtidig 15 plasser bedre enn i fjor.

Poenget er; Det er godt for hodet å vite at man kan sykle fort(ere) på en "tung jernhest" når man leser det folk mener om vekt, 1-delt, dekk osv. Lett å bli dratt med, og å føle at det man sykler på ikke duger. Ole Christian og Gaute har mange gode poenger og virker å være nøkterne på dette, selv om de er "bortskjemte" mtp sponsing og testsykling. ICON_WINK

Etter å ha lest mye rundt vil jeg helt klart gå over til FS, den dagen jeg får råd. Ole Chr sa noe i annen tråd jeg har veldig tro på. At de kreftene man sparer på litt ekstra komfort i en FS, det får man igjen for på slutten av ritt når kroppen ikke er så sliten som med en HT eller helstiv.

Redigert av Gew88; 17/08/2014 21:23.

Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: Gew88] #1839174 17/08/2014 21:27
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Gew88
Ole Christian og Gaute har mange gode poenger og virker å være nøkterne på dette, selv om de er "bortskjemte" mtp sponsing og testsykling. ICON_WINK

He he jeg har blitt nøktern de siste årene (hvertfall mer nøktern enn før). Før var jeg helt tulling på vekt. Men har vel innsett at er liksom ikke der det ligger. Hvertfall ikke når jeg kan ta av kg på kroppen uten at det koster.

Ambassadør for Scott.
Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1839177 17/08/2014 21:31
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Jeg har forøvrig syklet med Ikon på alle ritt. Syns det ruller bra og jeg. Før Helterittet bytta jeg til TB bak, så litt påvirka er jeg av hva "mobben" sier er best. Blir Thunderburt bak og Ikon foran på Birken. Neppe det som avgjør ICON_SMILE

Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: magb] #1839349 18/08/2014 08:56
P
Pettersmart87 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Det er lett å bli påvirket av å lese på forumet her om utstyr og sykler, det som var "inn" i fjor er ikke nødvendigvis like kult i år. Nye hjulstørrelser, nye dekk, ny geometri, FS vs. HT osv.. De som tjener på dette er sykkelbransjen som selger mer.

Det er morro med nytt utstyr men skal man sykle fort er det han / hun som sitter oppå sykkelen som må gjøre jobben :-)

Re: Skal kjøpe ny sykkel: 29 hardtail eller fulldempa? [Re: Pettersmart87] #1839385 18/08/2014 09:25
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Flere eliteryttere som velger HT selv på ritt med litt innslag av terreng, så FS kan umulig være såååå mye raskere til absolutt alt. Tviler ikke på at FS kan være det beste redskapet for mange, men man må ikke bli helt hysterisk heller. Ikke veldig lenge siden man "måtte" ha HT på 6 kilo for å henge med i front på Birken.

Redigert av Øyvind V; 18/08/2014 09:25.
Side 4 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå