Når man er i samme område: Hva med den gamle stien fra Gåslungen til Fortjern over Myrtjernhøgda? Tidligere brukt sti som ses på turkart over Nordmarka pr ca 1940. Jeg forsøkte å se etter denne fra Gåslungen-siden for et par år siden, men fant aldri et godt tråkk.
-Gaute-
Re: Vil du være med å lage turkart?
[Re: bronx]
#186726102/10/201416:25
Kort rapport fra stifinning i Nordmarka: Rådalshøgda: Fant tråkk etter det gamle faret på viktige steder som er nyttig for videre leting, men det kreves mer leting av folk som er flinkere til dette enn meg. Myrtjernhøgda: Stien har grodd igjen, men går eksakt slik kartutsnittet fra 30-tallet over viser, og vi mistet den bare noen steder. Det er virkelig en drøy klatring opp nordfra ved Myrtjern. Begge strekkene har potensiale for å danne stiforbindelse mellom Gåslungen/Bjørnholt og Smalstrøm/Fortjern med noen gåpartier pga bratte stigninger.
Aner virkelig ikke, men du får jo ihvertfall til å vise OpenStreetMap med den appen. Vanskelig å se om det går an å legge inn custom-kart, men jeg foreslår å spørre apputvikleren om han ihvertfall kan gjøre det mulig, dersom det ikke allerede finnes. Tips ham om RMaps og OsmAnd hvis han lurer på hvordan det ble gjort for Android Om det er lett å kontakte utvikleren vet jeg ikke, men på Android er det ihvertfall sabla enkelt - det står typisk både epostadresse og mer nederst på app-sida - jeg har selv hatt dialog med flere utviklere. Hvis du ikke finner kontaktadresse til WPhone Offline Maps kan du kanskje skrive/spørre om det i en anmeldelse av appen... Da er det viktig å få fram at du ikke forventer at han skal legge inn alle mulige kart for deg - bare at du ønsker å få muligheten til å legge det inn selv, ved å skrive in tile-adresse. Om det ikke allerede er mulig
Finner ikke noen måte til og kontakte den utvikleren. Klarer faktisk ikke laste ned appen heller pga noe problem med pay pal.. Men jeg fant noen andre mulige alternativer som jeg har send forespørssel til - http://www.vectorialmap.com/contact og http://developer.here.com/contact-us Veldig frustrerende hvis objo.net/mtbmap ikke kan brukes offline i Windows 8 da den eneste telefonen i familien som er 100% i funksjon for stunden er en Nokia 1020. Den har gigantskjerm og Otterbox med styrefeste som gjør den perfekt til navigasjonsbruk, HVIS kartet kan brukes offline så att batteriet håller lenge nok...
Finner ikke noen måte til og kontakte den utvikleren. Klarer faktisk ikke laste ned appen heller pga noe problem med pay pal.. Men jeg fant noen andre mulige alternativer som jeg har send forespørssel til - http://www.vectorialmap.com/contact og http://developer.here.com/contact-us Veldig frustrerende hvis objo.net/mtbmap ikke kan brukes offline i Windows 8 da den eneste telefonen i familien som er 100% i funksjon for stunden er en Nokia 1020. Den har gigantskjerm og Otterbox med styrefeste som gjør den perfekt til navigasjonsbruk, HVIS kartet kan brukes offline så att batteriet håller lenge nok...
Du kan evt. skrive ditt eget script for å laste ned PNG-bildene for et gitt område til cache på telefonen din, og så bruke objo.net/mtbmap i nettleseren?
#186763603/10/201410:58
Her dessverre ikke grejje på programering. Har fått respons angående www.vectorialmap.com Skal visst være muligt og konvertere objo.net/mtbmap i noe som heter MOBAC http://www.vectorialmap.com/mobachelp men så langt så får jeg ikke det til...
objo.net fungerte fint i RMap frem til jeg valgte lagre det området vi skal sykkle idag (Lillomarka) på Android telefonen. Deretter står det bar "loading" når jeg åpner appen på nytt ... >:-(
Det er ikke en innstilling, men en feature som nettleseren støtter. Jeg sjekket og HTML5 localStorage metoden er støttet på WP8/IE10. Så alt du trenger er å kopiere eksempelet, endre url i .js fila fra det som står i eksempelet til objo, evt. slette andre unødvendige funksjoner fra HTML koden og laste det opp på en webserver som kan levere til nettet. Og det får du til via DropBox, GitHub/Gist og mange andre steder hvis du ikke har eget webområde.
Eller kanskje jeg rekker å hacke det sammen. Eller kanskje Øyvind selv kan legge til localStorage funksjonalitet.
Sharing data is the first step toward community.
#186804204/10/201410:23
Ja det viser hvor lite jeg kan. Takk for forklaring. Dessverre står det og sette meg in i dette langt nede på prioriteringslisten i en travel værdag med flytting og barn. Bruker bare kartet da vi er på helgebesøk i Bærum noen ganger om året. Er vel ikke bare jeg som kunne hatt nytte av LokalStorage funksjon, så skal spørre Øyvind om det..
Kort rapport fra stifinning i Nordmarka: Rådalshøgda: Fant tråkk etter det gamle faret på viktige steder som er nyttig for videre leting, men det kreves mer leting av folk som er flinkere til dette enn meg. Myrtjernhøgda: Stien har grodd igjen, men går eksakt slik kartutsnittet fra 30-tallet over viser, og vi mistet den bare noen steder. Det er virkelig en drøy klatring opp nordfra ved Myrtjern. Begge strekkene har potensiale for å danne stiforbindelse mellom Gåslungen/Bjørnholt og Smalstrøm/Fortjern med noen gåpartier pga bratte stigninger.
Veldig kult prosjekt! Ang. Rådalshøgda-stien, tok du utgangspunkt i nord- eller sørenden for å lete? Ser den er merket av på verdens første skikart (1890):
Vi begynte letingen etter svingen opp bakken fra Fortjern. Synfarte sørover til fots til vi møtte skiløypa som går inn nord for Bjørnholt og tilbake igjen. http://www.strava.com/activities/202386845
#187127509/10/201419:39
Jeg tester med OsmAnd. Jeg finner ikke helt ut av hvordan jeg får lastet ned kartet til offline bruk. Det ser ut som jeg har fått til å legge till kartet ditt som nettbasert kart, men det dukker ikke opp under mulige nedlastinger. Har du gjort dette og kan hjelpe en nybegynner?
Hva er i praksis forskjellen på ditt kart og objo?
Redigert av Arne_And; 10/10/201407:52.
[Re: lmo]
#187146210/10/201408:12
Jo takk, men gi cred til VeloViewer som skrev originalkoden for å få OSM-kart inn på Strava, og enda mer cred til Reitstoen som tilpasset koden for å bruke disse stisykkelkartene
Jeg tester med OsmAnd. Jeg finner ikke helt ut av hvordan jeg får lastet ned kartet til offline bruk. Det ser ut som jeg har fått til å legge till kartet ditt som nettbasert kart, men det dukker ikke opp under mulige nedlastinger. Har du gjort dette og kan hjelpe en nybegynner?
Har ikke testet OsmAnd selv ennå, faktisk. Men det skal jeg gjøre nå, skal også skrive en mer detaljert guide for hvordan man legger inn custom-kart på OsmAnd Det står en liten guide her til hvordan man laster ned kart for offline-bruk. Les under overskriften "(2) Map tiles":
Sitat: OsmAnd FAQ
(2) Map tiles, which are actually images or bitmaps which you can download live or pre-download in batch fashion from an internet source are useful as "overview maps", but use an enormous amount of space on your SD card for higher zoom levels (more detailed maps). There are two ways to predownload them:
(2a) From within the OsmAnd app on your device: Choose the map you want from the list (Menu -> Define view -> Map Source, Online maps plugin needs to be enabled). Zoom to the area of interest and long-click on the map. A box appears on the map. Click on it and a context menu appears. Scroll down to Map and select the zoomlevels you want with the slider. The higher the zoom level, the more detail is available, but the more space will be needed. An estimated download size is specified. Finally click download. This is useful if you need a relatively small area and you have WiFi connection e.g. in the hotel or at home before you leave. All small tiles (separate file each) are downloaded to the tiles\source\<#level> subfolders on your device and take a lot of space! Be careful with very big area's. Some commercial map providers sometimes block your account if you download too much tiles in burst mode (Think about > 100MB). (2b) You can also prepare tile data in sqlite database format using a PC tool like TrekBuddyAtlas (use Maverick sqlite format). This saves about 50% of storage on your SD card vs. conventional tiles, and makes access a little faster. Put these .sqlitedb file directly under /osmand/tiles.
Selv har jeg kun brukt RMaps, og det har fungert ypperlig.
Sitat: Arne_And
Hva er i praksis forskjellen på ditt kart og objo?
Forskjellen er at objo.net/mtbmap rendrer hele Norge, mens Reitstoen har et litt annet stilsett og rendrer kun Trøndelag (topo-versjonen), stor-Trondheim (vanlig versjon eller kun Trondheim (Retina-versjonen), med endel bedre oppløsning: Retina-versjonen tillater å zoome helt til nivå 16). Alle disse kartene oppdateres også langt oftere enn objo.net - oppdateringsdato står nede i høyre hjørne.
Noen andre her som har fått OsmAnd til å funke fint med mtbmap.no (reitstoen.com/osm)?
Edit: Saken er foreløpig løst: Reitstoen forklarer at verken Retina-kartet eller Topo-kartet hans ser ut til å fungere i OsmAnd (for Android) eller OpenMaps (for iOS), men de fungerer begge fint i RMaps. Dette skyldes at han bruker en "ikke-standard" størrelse på flisene i Retina-kartet, og samme metode for Topo-kartet. Det betyr at dersom du ønsker å bruke disse kartene bør du bruke RMaps, dessverre kun for Android, ellers må du bruke det i nettleseren.
Av en eller annen grunn får jeg heller ikke det vanlige kartet fra mtbmap.no til å funke i OsmAnd, men det skal ihvertfall funke i OpenMaps/iOS.
#188021928/10/201410:06
Jeg var en tur i Oslo i helga, riktignok uten sykkel, men litt på tur i Østmarka og et eller annet sted i Maridalen. Da fant jeg ut følgende:
Har dere tenkt på hvordan man skal finne fram på nye steder? La oss si at du skal til Trondheim og har fått anbefalt å dra ut i Bymarka, eventuelt stikke oppom Malvikmarka eller Strindamarka. Disse står gjerne ikke på kartet eller på det andre kartet...
Tilsvarende er det for meg når jeg kommer til Oslo eller andre steder hvor jeg er lite kjent. Bortsett fra at himmelretningene kan stemme er det ganske vanskelig å finne ut fra kartet hvor Lillomarka, Nordmarka, Sørmarka, Østmarka, Barlindåsen og Kjerringåsen egentlig er. Jeg har selvsagt en ganske grei oppfatning av sånn cirka hvor Nordmarka kan befinne seg, men det står altså ikke på OSM-kartene jeg har sett. Og jeg har ikke peil på hvor Lillomarka er, med mindre jeg googler det. Kartet burde jo kunnet hjelpe meg?
Mulige årsaker til at "markene" ikke står på kartene: * OSM mangler informasjonen. * De som tegner i OSM (inkl. meg) vet ikke hvordan denne informasjonen skal legges inn. * Kartet rendrer ikke denne informasjonen.
Har noen her peiling på hva vi kan gjøre med det?
* Slike begrep bør sikkert tagges som area/polygon/multipolygon? Hvilke tagger er aktuelle? * Kan disse rendres på ulike zoomnivå avhengig av polygonets størrelse? Slik at f.eks. Nordmarka, Østmarka og Bymarka rendres allerede på lav zoom, mens Barlindåsen og Vikåsen rendres først på litt høyere zoom? Eller er dette vanskelig å automatisere?
Espen (Turkompisen) og jeg har diskutert dette. Kanskje vi gjorde det slik at du finner det i arkevet til kart at nuug.no I Oslo området er skogen strukturert slik at disse (enten lukkede ways eller multipolygoner) er navngitt. I tillegg importerte jeg Markagrensa (boundary=protected_area), hvor også polygonene er navngitt. Så det er opp til rendreren å plassere navn på kartet ved passende målestokk. locality kan også tenkes brukt til dette, se feks http://osm.org/way/60234369
OT: Et problem med Markagrensa er at en luring tenkte at det var skogkanten og flyttet denne (juridisk grense) inn på skogobjektet. En annen overivrig bidragsyter slettet det som omkranset Kjekstadmarka. Herlig jobb å reversere. Å bruke tagger som ikke synes på standard rendring er sårbare greier.
Sharing data is the first step toward community.
#188051028/10/201418:35
OK, finner ikke den tråden på kart@nuug.no, det nærmeste jeg fant var denne. Hva kom dere fram til? (bortsett fra den alternative løsningen med area med place=locality)
Hvis vi først kan få listet opp hvordan det skal tagges, kan vel både Reitstoen og øystein b klare å få rendret det
#188054628/10/201420:14
Jeg må dessverre redusere størrelsen på databasen på http://objo.net/mtbmap ("unlimited storage" som de som driver serveren reklamerte med, gjaldt visst ikke likevel.. Jeg kom opp i 13Gb før de sa stopp :-) Og de hadde noen bruksvilkår med liten skrift å vise til...)
I første omgang tar jeg bort zoom nivå 15 for områder jeg ikke bruker selv...
Så da håper jeg noen andre (openstreetmap.no, mtbmap.no, mtbmap.org?) tar utfordringen med å tilby oppdaterte mtb-kart for hele landet! :-)
Har du tenkt noe mer på dette Øystein? Synes forslaget til Vidar er bra, blir gjerne med på å finansiere en flytting om det kan gi oss f.eks zoomnivå 15 og 16 før hele østlandet :-)
Redigert av Anders A-R; 29/10/201411:08.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
#188080129/10/201412:15
Jeg trenger et råd: Hvordan tagger man helst stier der hvor det er uavklarte grunneierkonflikter? Jeg er klar over access-taggene og bicycle=yes/no/dismount/discouraged, men det er ikke alltid klart hva man bør bruke. Grunneierkonflikter har vi hatt forholdsvis lite av i Trondheim, men på Oppdal finnes det noen.
Et konkret eksempel: Det finnes en eller flere stier som ender opp i en traktorveg gjennom innmark inn til et gårdstun, og da har vel grunneier lov til å nekte folk å sykle ned gjennom innmarka og/eller å ferdes der i det hele tatt (selv om det går en traktorveg der), såvidt jeg har skjønt. Dermed blir stien en slags "blindveg", som betyr at anbefalingen er enten å finne en alternativ avslutning, eller å snu og dytte sykkelen opp igjen til siste kryss.
Her finnes det flere løsninger, som også kan kombineres: A) Sette bicycle=no på traktorvegen over innmark. B) Sette noexit=yes på stisnutten fra siste kryss ned til der innmarka begynner. Denne er dessverre ikke sykkel-spesifikk, så dersom grunneier tillater folk å ferdes til fots langs traktorvegen blir det kanskje feil? C) Sette access=private på vegen gjennom gårdstunet og traktorvegen videre opp til der innmarka slutter. Forsåvidt med samme problem som ovenfor; den bør kun brukes dersom det også er forbudt å gå til fots gjennom gårdstunet. D) Sette bicycle=discouraged på traktorvegen over innmark. Det synes jeg selv blir feil (enten er det lov, eller så er det forbudt). E) Sette bicycle=discouraged og/eller class:bicycle:mtb<0 på stisnutten fra siste kryss ned til der innmarka begynner. Det synes jeg også blir litt feil, ellersom stien her kanskje er fin å sykle, dersom man bare orker å dytte tilbake til krysset.
Jeg heller mot å bruke alt. A, eventuelt også kombinert med både B og C (litt avhengig av om det er lov å gå).
Hva vil dere anbefale å gjøre? Og hvordan anbefales å rendre det på mtbmap.no?
#189266621/11/201418:09
Hva betyr tommel ned i MTBmap? Regner med at det betyr, vel, tommel ned, men nøyaktig hva innebærer det? Er det ikke syklbart? Frarådes det? Stemmes den ut av kartet?