Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
|
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien...
[Re: loik]
28/07/2014 18:51
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Så på det samme som deg, men det er jo ikke sikkert han har definert egne soner på Strava, kan være STD verdier som står der.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: grr]
28/07/2014 18:53
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Lurifax]
28/07/2014 19:07
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Så på det samme som deg, men det er jo ikke sikkert han har definert egne soner på Strava, kan være STD verdier som står der. Standard basert på hva?
|
|
|
28/07/2014 19:23
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Redigert av fredriks; 28/07/2014 19:28.
|
|
|
28/07/2014 20:19
|
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Tar man bort feilverdiene i midten av tempoen (pulsen blir skyhøy, watten er den samme) har han et snitt på ca. 160 slag i minuttet. For en timestempo maks er det lavt.
|
|
|
[Re: hnastrup]
28/07/2014 20:40
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Alla segment förutom 15 sekunder i begynnelsen och i en nedförsbacke är ju över 160 i puls. Hur klarar du då att dra slutsatsen att han har medel 160 om man tar bort en del enligt dig felmålninger?
Det är ju inte heller någon blixt efter effekt talen (edit:ser att blixten finns där i segmenten så antagligen effekt måling) så det är ju strava effekt men jag ser på pulskurvan att det antagligen är målefel på mitten av etappen.
På den andra etappen han linkade till så har han ju också en lång stigning med 166 i medel puls.
Nu är jag osäker på hur de ligger med tanke på ftp och pulströskel på sådana etapper men är det inte rimeligt att anta att han har en tröskel puls på runt 170 om han ligger på 166 på slutet av en lång etapp?
170 är väl också en rätt normal tröskelpuls. Om han skulle ha 165 så är ju inte heller det väldigt lavt.
166 i puls i 38 minuter på slutet av en etapp är iallafall inte drittlavt enligt mig.
Redigert av fredriks; 28/07/2014 20:46.
|
|
|
28/07/2014 21:32
|
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Om man tar bort feilmålingen i midten (~200 bpm) får man ca.162-163 i snitt.
Ten Dam har sagt selv at han har lavere puls enn normalt. Han ser sjelden verdier over 180 og det er når andre ryttere ligger 10-15 slag høyere.
|
|
|
29/07/2014 08:42
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
...men som senior (som de fleste av oss er) terrengsyklist er det vel lite relevant hvordan en profflagspurter som har trent langsiktig siden 12-års alder og sykler i felt på asfalt trener? Ser ikke hvordan man kan nedskalere Alexander Kristoffs opplegg til et håndterbart antall timer og sitte igjen med noe man kan bruke til fremgang i terrengsykling i et virkelig midtliv.
Ja, jeg tror at mange timer rolig trening er gunstig for alle syklister. Men når man er på timebudsjett må det prioriteres. Hvor mange minutter i løpet av et maratonritt sitter du i felt og produserer (relativt etter egen kapasitet) lav puls og lav watt? Selv i birken hvor det er hauger av folk og teknisk lett kommer du sjelden i en sammenlignbar situasjon (med mindre du er en skikkelig snylter). Kristoffs trener bedyrer at sykling er noe helt annet enn langrenn når det gjelder krav til utholdenhet. Tror faktisk ikke dette gjelder terrengsykling. Underlaget og mindre drahjelp av felt krever mer evne til dynamisk kraftproduksjon. Ikke bare som en kort spurt, men kontinuerlig. Selv om langrennsløpere har nytte av å henge må de kontinuerlig bidra til egen fremdrift og kompensere for små og store kneiker osv. Dette mener jeg er overførbart til terrengsykling. Vi må også bruke større deler av kroppen dynamisk for å sykle teknisk.
Hvor mange av dere (bortsett fra Fagerli) har spurtet til seier etter mange timer på setet i sone 2?
Når jeg leser rittrapportene til gutta som syklet pathfinderklassen i Furusjøen rundt mener jeg det er lite bortsett fra prinsippet for fremdrift og to hjul på doningen som minner om proffsykling på asfalt. Dette må jo også få konsekvenser for terrengsyklisters treningsfilosofi?
Så hvilken filosofi skal man velge, timeantall tilgjengelig, målsetninger, restitusjonsbehov og utfordringer tatt i betraktning? Jeg tror jeg fremover vil prioritere stisykling og noe grus i terskelintensitet fremover, for morroa og målrelevansens skyld. I tillegg skal jeg jobbsykle nazirolig for å ikke bli tjukk og trene styrke for å få en kropp jeg kan bli gammel i. - feks
Redigert av BjKj; 29/07/2014 08:44.
|
|
|
29/07/2014 09:00
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Tror ikke det er mange som sykler maraton eller rundbane i hovedsaklig i sone 2 for så å spurte til seier. For begge "disipliner" tror jeg som oftest det går i "bånn gass" type sone 4 fra første cm. Så roer det seg kanskje litt etterhvert (Om man er heldig).
Redigert av sveinaa; 29/07/2014 09:00.
|
|
|
29/07/2014 09:19
|
særp
Ringrev
|
Ringrev
Tar man bort feilverdiene i midten av tempoen (pulsen blir skyhøy, watten er den samme) har han et snitt på ca. 160 slag i minuttet. For en timestempo maks er det lavt. Men hva er maxpulsen hans da?
Det er viljen det står på,Ikke kroppen.
|
|
|
29/07/2014 11:30
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ten Dam har sagt selv at han har lavere puls enn normalt. Han ser sjelden verdier over 180 og det er når andre ryttere ligger 10-15 slag høyere. Att han har lite lavare puls än vad som är normalt är jag enig i men jag tycker inte att han har drittlav puls som du skrev. Sen verkar det också som att han har lite lavere puls och effekt i tempo än i backar. På de två sista bergsetapperna hade han 166 och 169 i medel i sista backen över 30 och 40 minuter har jag för mig.
|
|
|
29/07/2014 12:02
|
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Den lave pulsen på tempoen i forhold til i bakken kan faktisk sees i sammenheng med at han hadde en veldig dårlig dag på sykkelen. Du har nok rett i at terskelpuls ligger rundt 165-170 (timesterskel, ikke 4mmol som vil være lavere).
Dritlav puls var nok feil, men den er lavere enn normalt. Det som er interessant med proffenes pulsdata er jo at man ser hvor mye lettere de sykler midtveis i etappen enn i starten og mot slutten.
|
|
|
30/07/2014 06:28
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Så, er sone 1 veien å gå?
Tja, oppsummert av egen erfaring gjennom ca 7-8 uker nå så har mitt eksperiment fortonet seg, fremskredet sånn noenlunde sånn som dette. Ta det for hva det er, en manns erfaring.
Jeg har ikke fulgt Hoaas sine råd til punkt og prikke, til det er jeg alt for sær, sta, egen, og full av egne tanker om hva man kan forsøke og hva som kanskje vil virke.
Først, jeg har godt om tid i min hverdag, så jeg kan egentlig trene så mye jeg ønsker og vil, innenfor mine egne rammer (de finnes utrolig nok). Tid har blitt min hjertesak ved enhver forhandling i og rundt jobbsituasjon. Som en 48 år gammel mann med tre jenter som har blitt til voksne og flotte unge damer så har mitt ståsted endret seg. Jeg har hva jeg trenger i livet. En fantastisk bedre halvdel, et hjem, en bobil, to biler, opptil flere sykler (og mulighet til å skaffe en til om lysten melder seg), jeg har derfor ingen "drive" etter mer penger og unyttige daue ting som kun fungerer som status symbol. Heller det motsatt, det enkle i livet tiltaler mer og mer. Sånn, nok om det.
Mine siste 7-8 treningsuker har derfor fortonet seg som et eksperiment.
Jeg har trent som følger.
Mandag-Fre, 6-7 mils tur på RR Sone 1 høy. Lør, hviledag. Søn, 4 mils tur på MTB med konemor, Sone 1 lav-medio.
Opplevelse av treningsøkter? Det er tyngre enn man skulle tro, altså sone 1 - høy, det setter seg i musklene - veldig.
Uken før Skiptvet rittet kortet jeg inn antall økter til 4 dager, Man-Tors, hvor torsdag ble en gjennomkjøring på MTB med 3 drag av 20 minutter (puh...)
Siste to ukene nå har jeg begynt å kjøre mer sone 3-5 på to av øktene (blir hardt for kroppen, siden jeg ikke har kuttet antall økter) Disse to øktene har jeg kortet inn til ca 35 km lengde, hvorpå jeg har kjørt både 2x20, 4x8 osv, alle øktene har hatt minimum høy sone 3 + oppkjøring i sone 4/5 (2-3 min) for så å kjøre meg ned og syrefri i sone 3 igjen. Første uken med dette var sinnsykt tung.
Denne siste uken har jeg sluppet helt opp, kjørte intervaller ala 4x4 + fartstrening på mandag på MTB(rimelig tung økt), i går kjørte jeg 2x15 min i sone 3-5 på RR (begge turene var på sub 4 mil)
Beina i dag kjennes ut som om de responderer godt på hardøktene. I dag blir det hvile, Torsdag blir det en 3 mils runde på MTB med innslag av mange korte < 8 sek spurter, fredag blir hvile, lørdag blir Grenserittet. Så får søndag vise hvordan kroppen ble i rittet.
En ting jeg kan si er at snittfart, den har økt og økt gjennom disse ukene med "base-bygging".
Jeg for min del tåler mye trening, og mye hard trening, derfor har jeg lagt løpet tøffere enn hva andre velger, eller kanskje bør gjøre.
Ukene har bestått av 10-13 timers varighet,
Perset godt på de to dragene i går, så formen virker å være i annmars, hvorvidt jeg kommer til å kjøre slik videre er jeg ikke sikker på. Jeg tror nok en normal god kombo med rolige økter (medio sone 1) og knallharde økter i sone 3 (lange for min del) er det som gir best følelse i kroppen.
For det har vært tøft for hodet å dundre i gang med hardkjør etter så mye "rolig" og mengde. Lettere for hodet mitt virker det å være dersom jeg er litt på hugget året gjennom.
Men morro har det vært, om enn litt tøft de siste 2-2,5 ukene.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
30/07/2014 11:06
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Tar man bort feilverdiene i midten av tempoen (pulsen blir skyhøy, watten er den samme) har han et snitt på ca. 160 slag i minuttet. For en timestempo maks er det lavt. Ikke hvis makspulsen er 170. Det er bare tull å se på andres absolutte pulsverdier.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
30/07/2014 11:33
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Herlig å se noen uttrykke en så stor grad av tilfredshet med livet i Måkenorge (skalhaskalha)! Ble glad av å lese det.
Skal si du har svidd timer og dedikasjon. Venter spent på rapport fra Grenserittet.
Lykke til!
Mvh
|
|
|
30/07/2014 12:32
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tøft! Høres mye ut som det samme som jeg har kjørt, hadde siste økt før OF300 forleden, da kjørte jeg 10 x 8s spurt på en kort tur. Veldig god respons i bena sammenlignet med første uka etter halveringa av treningsmengden. Igår og idag brukes til karboloading og hvile, i morgen braker det løs. Har, som deg, også opplevd av snittfarta har økt jevnt og trutt med basetreninga. Håper å øke snittfarta på OF300 med 2km/t for å komme i mål på rundt 24 timer inkl obligatorisk hvile, gitt at vi kommer gjennom uten større problemer med utstyr og kropp. Lykke til i konkurransen 
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
30/07/2014 12:52
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Interessant lesing, Lurifax. Jeg må innrømme å ikke ha nilest hele tråden, men lurer bare på : - hvordan har du stort sette tent tidligere år i samme periode av året ? - hvorfor valgte du å kjøre 8 uker basetrening om sommeren , og ikke om høsten/vinteren, som vel er det vanlige ? Basertreningen skal jo legge basen for hardtrening og etterhvert konkurranser fra våren og utover - hva var de viktigste årsakene til at du skiftet treningsopplegg så radikalt (hvis det var det du gjorde ) ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
30/07/2014 15:29
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Jeg synes også sone 1 var hardere enn forventet, og det tok mye mer på kroppen enn jeg hadde sett for meg.
|
|
|
[Re: HeavyDude]
30/07/2014 15:58
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Interessant lesing, Lurifax. Jeg må innrømme å ikke ha nilest hele tråden, men lurer bare på : - hvordan har du stort sette tent tidligere år i samme periode av året ? - hvorfor valgte du å kjøre 8 uker basetrening om sommeren , og ikke om høsten/vinteren, som vel er det vanlige ? Basertreningen skal jo legge basen for hardtrening og etterhvert konkurranser fra våren og utover - hva var de viktigste årsakene til at du skiftet treningsopplegg så radikalt (hvis det var det du gjorde ) ? Ikke for å kuppe svaret til lurifax her, men: Etter å ha deltatt litt i tråden her har jeg inntrykk av at en god del gjør motsatt, de trener hardere på høsten/vinteren, så roer de ned på sommeren "for å bygge overskudd". Mens jeg velger base på høst/vinter/vår, så hardt 4 til 6 uker før konkurranse, slipper opp ca 2 uker før starten går, med halvering av treningsmengde og ingen syreintervall. Så følger vedlikehold av formen om man har flere konkurranser man skal delta i.
Redigert av Hoaas; 30/07/2014 16:00.
|
|
|
[Re: Hoaas]
30/07/2014 19:20
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det vil jo være å trene ganske "omvendt" ja. Og da kan jeg skjønne at man blir frustrert og ønsker å bytte treningsprinsipper og planer. Men ingen syreintervall siste to uker før konkurranse synes jeg høres litt slappt ut  hadde du sagt siste uka, så kanskje. Men hvis du har prøvd deg frem til at rolig i siste to uker funker for deg, så gjør det vel det.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: HeavyDude]
30/07/2014 21:01
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mente selvsagt siste uka  I år måtte jeg kjøre syrefritt begge ukene fordi jeg hadde 4 uker litt i overkant hardt pluss litt rusk i halsen, var ikke oppegående i lårene igjen før søndag som var 
|
|
|
30/07/2014 21:51
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Gugle reversert periodisering (reversed periodization). Kort fortalt (slik jeg har oppfattet det) er det at man kjører kort og hardt om vinteren ("grunntreningsperioden"), også lengere og med lavere intensitet (lavere puls, men samme watt?) jo nærmere konkurranseperioden du kommer. Riktignok tror jeg det er vanlig å også spisse formen med kort og hardt også når man trener på denne måten.
(Reversert periodisering er kanskje ikke helt "høl i huet", for det er sikkert flere enn meg her som kjører terskelintervaller med ca en times dragtid på samme watt nå som jeg gjør på vo2-maks intervaller vinterstid.)
Reversert periodisering skal visstnok være vanlig i idretter som svømming og roing, og det var den tidligere svømme- og rotreneren Tim Kerrison som visstnok innførte reversert periodisering i Team Sky. Om alle i Team Sky trente på denne måten vet jeg ikke, men Bradley Wiggins skal i alle fall ha trent på denne måten i TdF/OL-gull-året 2012.
|
|
|
[Re: Hoaas]
31/07/2014 08:32
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Tror det har vært litt blanding. Man har snakket om trening i S1, men ofte ikke nevnt når på året man beskriver treningen. Kan jo hende jeg har misforstått, men mitt inntrykk er ikke at mange har "snudd" treningsprinsippene. For min egen del har denne tråden handlet om å droppe noe hard trening i sesongen, bytte med S1 økter, for å få bedre kvalitet på de harde øktene som skal kjøres, samt få mer overskudd inn mot ritt (Slippe å gå med sure ben fordi man på død og liv føler seg forpliktet til å kjøre en intervall for mye i uka.).
Fordelingen hardt/rolig har sånn ca vært; 2 harde økter per uke (1 hard per uke dersom ritt.).
Men i sommerferien ble det skalert litt opp ift. hardt og da ble det 2 uker a ca 3,5 intervall økt i uka (Alt fra korte intervaller på sti til litt mer hat intervaller som feks 6x10 min i høyS3/lavS4.)
Om jeg ikke skulle fått det med meg hadde det vært artig om noen som har snudd "prinsippene" kunne fortelle litt om det?
|
|
|
31/07/2014 08:39
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Ten Dam har sagt selv at han har lavere puls enn normalt. Han ser sjelden verdier over 180 og det er når andre ryttere ligger 10-15 slag høyere. Har de alle samme makspuls?
|
|
|
31/07/2014 10:29
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Jeg snudde prinsippene i år mot mere rolig og har aldri vært i så dårlig form! Jeg har fraveket mitt prinsipp om fokus på hardøktene og da har formen også blitt dårligere. Dette ble gjort for å forsøke hva "mere" overskudd på hardøktene hadde å si. Men det ble ikke mere overskudd med mere sone 1. 2-3 timer i sone 1 er også trening og du blir fortsatt sliten men trøkket kommer ikke uten hardtreningen.
Redigert av Hekta-MTB; 31/07/2014 10:32.
|
|
|
31/07/2014 11:13
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Jeg og har hatt en del rolig lange sone 1 turer, og føler meg som en dass...angrer litt nå som det er 2 dager til GR, men faen heller etter det året her tror jeg jeg legger sykkelen på hylla uansett.
|
|
|
[Re: traktoregg]
31/07/2014 11:26
|
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Reversert periodisering skal visstnok være vanlig i idretter som svømming og roing, og det var den tidligere svømme- og rotreneren Tim Kerrison som visstnok innførte reversert periodisering i Team Sky. Om alle i Team Sky trente på denne måten vet jeg ikke, men Bradley Wiggins skal i alle fall ha trent på denne måten i TdF/OL-gull-året 2012.
Ingen i Team Sky har noen gang brukt reversert periodisering i treningen sin, ihvertfall ikke i begrepets riktige forstand.
|
|
|
31/07/2014 11:53
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Jeg vet (dessverre) ikke så mye om hvordan de trener bortsett fra at dette står "overalt", og at også Tim Keirrison sier dette selv: “We also developed this concept of ‘reverse periodisation’ where instead of having a fairly slow, steady build up into a season and then adding intensity as the season goes along, we flipped that on its head and started with intensity – strength and speed – and then layered on the more aerobic conditioning elements on top of that as the season progressed. Men du vet kanskje bedre hva Team Sky gjør enn det de gjør selv?
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
31/07/2014 11:59
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Jeg snudde prinsippene i år mot mere rolig og har aldri vært i så dårlig form! Jeg har fraveket mitt prinsipp om fokus på hardøktene og da har formen også blitt dårligere. Dette ble gjort for å forsøke hva "mere" overskudd på hardøktene hadde å si. Men det ble ikke mere overskudd med mere sone 1. 2-3 timer i sone 1 er også trening og du blir fortsatt sliten men trøkket kommer ikke uten hardtreningen. Veldig enig i mye av det du skriver, jeg opplevde at det er skikkelig tjas og mas for lille knotten over nakken å fullføre de harde øktene med god kvalitet. Takk til liten knott for viljen i så måte. Ikke helt sikker på om jeg synes mye sone 1 trening gjør selve treningen "enklere" heller. For som sagt, mange økter (ja jeg vet jeg trente høy sone 1) setter seg. Jeg har trent mye de siste 5-6 årene, så jeg er ikke helt i kategorien sofagris som opplever fremgang uansett hva han gjør lenger. Jeg må nok jobbe betydelig for å komme meg videre fra der jeg var i 2013. Dog synes jeg det var artig å teste ut, for da vet jeg mer hva vi prater om. I det minste om høy sone 1 trening. Normalt sett så har jeg kjørt intervaller mer eller mindre året gjennom. Minst 2 pr uke, ofte flere. Lar kroppen avgjøre litt (slik Alsgaard beskrev det for noen år siden) Jeg har hatt tunge dager da også (oppleves mer som resultat av for hardt kjør og fortoner seg litt annerledes) Da slipper man opp "litt" også er man på track igjen. Jeg har blitt spurt av min bedre halvdel om jeg vil sykle med henne... har fått ett lite dilemma mao... Prater litt løst og fast og forsøker vel i sannhetens navn å komme meg unna så jeg kan sykle "fritt". Kombo av hardt og rolig vil nok bli min vei videre fremover. Dette selv om jeg nå skulle klare å perse under 3:05, hvorfor? Jeg liker å presse meg på trening, i det minste opp i sone 4, sone 5 not so much, men jeg liker å kjenne fråden stå fra kjeften og føle at kroppen virkelig må slite og lystre hodet selv om den stritter i mot -aldri så mye. Når jeg kjører intervaller så har jeg minst en av de i høy sone 3 med innslag av sone 4. Disse er lange. Jeg kjører de lange slik at jeg kan lære kroppen min å kvitte seg med syre i sone 3 igjen når man er over "kneika". Dette har jeg god erfaring med. Jeg har blitt en seig dævel.
|
|
|
[Re: traktoregg]
31/07/2014 12:47
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Jeg vet (dessverre) ikke så mye om hvordan de trener bortsett fra at dette står "overalt", og at også Tim Keirrison sier dette selv: “We also developed this concept of ‘reverse periodisation’ where instead of having a fairly slow, steady build up into a season and then adding intensity as the season goes along, we flipped that on its head and started with intensity – strength and speed – and then layered on the more aerobic conditioning elements on top of that as the season progressed. Men du vet kanskje bedre hva Team Sky gjør enn det de gjør selv? Folk kan jo legge inn tilsvarende konkurransemengde som Sky kjører og så se hvor mye rolig de kjører opp mot hardt.
|
|
|
|
|