Trene valpen til stisykling.
|
Re: Trene valpen til stisykling.
[Re: Stein]
29/07/2014 22:26
|
GeirK
More than words
|
More than words
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
30/07/2014 04:34
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Båndtvangen er viktig, men jeg mener personlig at valper burde kunne unntas og her har jeg syndet (her og). Får man valp på våren eller forsommeren mener jeg at det er greit å slippe litt for å øve på kontakt og innkalling i stedet for at dette skal komme som et sjokk 20. august når den er blitt eldre.
Det argumentet forstår jeg, men jeg opplevde en valp som glefset godt etter beina mine der jeg kom syklende og eieren mente at det måtte jeg tåle siden valpen var under opplæring. Han var ute av stand til å svare på spørsmålet "Gjelder hundeloven valpen din?" og vred seg bare unna med argumenter om hvorfor han måtte få lov til å la valpen gå løs. sykla du med hår på beina? slik atferd hundeeier utviste er ikke bra. valper under 6 mnd synes jeg fint kan gå løse hele sommeren, da dette er en fin og viktig alder å lære de "KOM". Underforstått at hundeeier tar hensyn til andre slik at andre ikke blir skremt.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: erikskon]
30/07/2014 06:02
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Føler du at det er bedre om jeg bare gir faen? Men det er jo det du gjør? Det er forbudt å la hunden løpe fritt, du vet det, men du gjør det likevel. Om man er bekymret mens man gir faen er vel irrelevant. Det er liten risiko med lav sannsynlighet og middels konsekvens å la hunden løpe fritt i båndtvangstida i likhet med mange andre lovbrudd, så det er jo forståelig at man gjør det.
|
|
|
[Re: sRage]
30/07/2014 06:36
|
Supersand82
Ringrev
|
Ringrev
Faktisk så synes jeg det er værre med de som går med snelle i marka og har 3 - 5 meter frem til hunden og NULL kontroll på den. skaper mange farlige sitvasjoner for oss som kommer imot.
Båndtvang er noe som er lovpålagt. samme som bilbelte i bil. er vel ikke mye å diskutere der.
Men man kan ha mange fine turer uten bånd utennfor denne perioden. Som tidligere Hundefører så har jeg vært igjennom Forsvarets Hundeførerkurs der vi fikk veldig mye ang dressering og få hunden til å gjøre hva føreren sier.
Det viktigste før man i det heletatt begynner med aggility/dressur er at man må ha god kontakt med hunden. At man tar seg tid til hunden og lar den føle at du er en person man kan stole og ikke minst leke med.
Leik er viktig. En hund vil ikke gjøre noe den ikke vil. Dressuren vil bli mye lettere hvis du kan gjøre det til en lek. I tillegg så er det kjekt å kunne belønne ønsket adferd ofte i begynnelsen. Selv så hadde jeg en hund som var overBegeistret for kattemat. Så dette brukte jeg å gi titt og ofte som belønning. Det er og viktig at når man har kommet ett stykke ut i dressuren. Så må man kutte ned på belønningen å gi heller ros. På denne måten kan man tilslutt droppe belønningen og hunden vil respondere på ros som belønning.
Hvis man får adferd som man ikke aksepterer. Så er det veldig viktig å slå ned på dette. Dette for at man skal heve seg over hunden i rangstigen samt at det er og viktig å fortelle hunden hva den har lov til og ikke.
For å få til en stisykkelhund så trur jeg nok jeg villa ha begynt enkelt. Langt en skogsvei hvor det er ingen mennesker. Syklet rolig og belønnet når hunden følger bak. Etterhvert så kan man legge til noen "forstyrrelser" som bærplukkere, turgåere, og kanskje en møtende hund. For så å prøve seg videre på sti. Belønning er viktig samt kanskje ikke ha for stor fart i begynnelsen.
************ @Supersand82 at Insta Strava athlete 972825
2023 Scott Foil RC 10 2022 Scott Spark RC 900 Team Issue 2021 Scott Addict RC 10 2016 Scott Speedster 10 CX 2015 Giant TCR Advanced 1 ************
|
|
|
30/07/2014 06:39
|
olechr
More than words
|
More than words
Enig med Supersand at mye verre med de som har lange sneller enn de som har kontroll på hunden sin. At det skal være så stort problem med hunder skjønner jeg ikke. Så langt i år har jeg ikke møtt en hund som har vært noe problem uten bånd. Med bånd har jeg vel møtt 2 sor viklet seg inn litt. Og jeg er ute stort sett hver dag i skogen.
Tipper også at de fleste som er sjukt nøye på lovbrudd har brudt loven flere ganger denne uken ved å kjøre litt fort fort feks.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
30/07/2014 06:58
|
Laplace
Avhengig
|
Avhengig
At det skal være så stort problem med hunder skjønner jeg ikke. Så langt i år har jeg ikke møtt en hund som har vært noe problem uten bånd. Da er du heldig. Jeg møter stadig vekk folk med hund (uten bånd) på vei til jobb langs Akerselva som har null kontroll.
Til musklerne kæmper i kramper
|
|
|
30/07/2014 08:43
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Håper dette ikke blir en diskusjon om båndtvang Hehe. Det var vel en spådom som vanskelig kunne slå feil. Båndtvang er absolutt. Det er jo også fartsgrensene på norske veier. Og også 30 km/t grensen på grusveiene i Oslomarka. For man følger jo alltid alle regler til punkt å prikke? Er lov å tenke sjæl! Litt tøying av enkelte regler må være greit så lenge det ikke går ut over andre - eller dyrelivet som jo båndtvang er ment for. Greit å se på hensikten til lovteksten. Noen vil gi faen uansett hvor vill deres kjører er. Andre har faktisk stålkontroll. Tilvenning av en valp bør være greit. Er bare snakk om tid og sted + ha et bånd lett tilgjengelig. Valpen er nok uansett mest bekymret for å bli forlatt i den skumle skogen. Sånn. Brannfakkel. La hudflettingen komme.
|
|
|
[Re: eirikbk]
30/07/2014 09:13
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Noen hanker inn bikkja og holder den i halsbåndet når de ser at andre kommer. Det er alltid uproblematisk og vil jeg sidestille med å kjøre noen km/t over fartsgrensen når det er oversiktlig. Selvfølgelig bare synsing. Jeg unngår ofte visse strekninger nå fordi jeg vet at mange av folka som bor der driter i hundeloven, og jeg blir jaget hver gang jeg sykler der. På samme strekning er det flere som har inngjerdede hundegårder eller hund i bånd. Den ene hunden i bånd oppfører seg forresten som om den helst vil drepe meg. Ryker det tauet så blit jeg mat. Jeg bor ikke i en by. Det er utrolig mange som har hund her.
|
|
|
[Re: eirikbk]
30/07/2014 10:04
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Båndtvang er absolutt. Det er jo også fartsgrensene på norske veier. Og også 30 km/t grensen på grusveiene i Oslomarka. For man følger jo alltid alle regler til punkt å prikke?
Er du sikker på at det er 30km/t fartsgrense på grusveiene i Oslomarka?
|
|
|
30/07/2014 10:34
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Det går an å se på problemstillingen motsatt vei også, hundeiere som irriterer sg over syklister som kommer fort og/eller nær når man er på tur.
Det er ikke artig med syklister som skal sykle 20 cm unna deg når en er ute og går med 2 hunder og barnevogn.
|
|
|
[Re: anderssb]
30/07/2014 18:52
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Båndtvang er absolutt. Det er jo også fartsgrensene på norske veier. Og også 30 km/t grensen på grusveiene i Oslomarka. For man følger jo alltid alle regler til punkt å prikke?
Er du sikker på at det er 30km/t fartsgrense på grusveiene i Oslomarka? Nei. Ser det er debattert.
|
|
|
[Re: Boas]
30/07/2014 20:04
|
progres
Besatt
|
Besatt
... jeg mener personlig at valper burde kunne unntas og her har jeg syndet (her og). Får man valp på våren eller forsommeren mener jeg at det er greit å slippe litt for å øve på kontakt og innkalling i stedet for at dette skal komme som et sjokk 20. august når den er blitt eldre. helt opplagt en riktig vurdering! (og godt innlegg ellers).
|
|
|
[Re: progres]
30/07/2014 20:09
|
GeirK
More than words
|
More than words
... jeg mener personlig at valper burde kunne unntas og her har jeg syndet (her og). Får man valp på våren eller forsommeren mener jeg at det er greit å slippe litt for å øve på kontakt og innkalling i stedet for at dette skal komme som et sjokk 20. august når den er blitt eldre. helt opplagt en riktig vurdering! (og godt innlegg ellers). Dette har jeg full forståelse for. Det blir litt som at man ikke får bade før man har lært å svømme, og hvis dette lar seg gjøre garantert uten at valpen løper etter forbipasserende, burde det lempes litt i lovverket.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
30/07/2014 20:12
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det er umulig å faktisk garantere noe som helst, som du sikkert skjønner, men man kan ofte legge forholdene til rette for at sannsynligheten er akseptabelt liten.
|
|
|
30/07/2014 22:11
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Det er selvsagt et tulleargument. Ingen behøver å tåle noe som helst, og for innkallingstrening og trening på å gå løs med full kontroll på valpen er en langline et godt verktøy, både i og utenfor båndtvangsperioden.
En langline er ikke bare et langt bånd, men et nyttig og allsidig treningsverktøy.
"fri oppdragelse" er nok ingen god idé med hunder heller. Var denne til meg? Var langt fra "fri oppdragelse" jeg mente, dette må selvfølgelig foregå med minst mulig ulempe for andre, slipper ikke hunden på Huk en lørdag i juli? (For hundens trygghet håper jeg at ingen hundeeiere er så dumme.) Langline er et godt verktøy, men jeg opplever at den gjør bikkja mindre mobil (går kortere) og mer lydig, dumt å ikke ha kontroll på løs hund den dagen du må ha kontroll på løs hund.
|
|
|
30/07/2014 22:13
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Nei, det var et svar til Geir, som ble fortalt at han måtte akseptere å bli spist litt på av en valp under opplæring.
ja. Langlinen er et verktøy for å nå det målet, og for å ha hunden "løs" i båndtvangsperioden.
Redigert av Stein; 30/07/2014 22:14.
|
|
|
[Re: GeirK]
30/07/2014 22:15
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
... jeg mener personlig at valper burde kunne unntas og her har jeg syndet (her og). Får man valp på våren eller forsommeren mener jeg at det er greit å slippe litt for å øve på kontakt og innkalling i stedet for at dette skal komme som et sjokk 20. august når den er blitt eldre. helt opplagt en riktig vurdering! (og godt innlegg ellers). Dette har jeg full forståelse for. Det blir litt som at man ikke får bade før man har lært å svømme, og hvis dette lar seg gjøre garantert uten at valpen løper etter forbipasserende, burde det lempes litt i lovverket. Lovverket er kanskje greit nok, men man må klare å se på formålet med lovverket og være litt langsiktig, både som hundeeier og en som potensielt kan møte hunder på sin vei. Skal noe gjøres med lovverket mener jeg at det heller skulle innføres en vurdering av hvem som skulle få anledning til å ha hund og hva slags hund, for både dyrevelferd og medmenneskers opplevelse av hunder.
|
|
|
31/07/2014 14:19
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Det er sikkert nevnt tidligere, men jeg vil anbefale trådstarter å tidlig begynne og trene inn "bak"-kommando. Veldig praktisk i mange sammenhenger, og særlig på ski eller sykkel. Jeg har forøvrig alltid bikkjene mine fri første leveår. Nesten alltid i hvert fall. Noe jeg mener er en hovedgrunn til at de alltid kommer når jeg roper og aldri stikker av. Har aldri medført noe problem, men jeg er en folkesky type og går aldri tur i folketette områder. Men "bak"-kommando er tingen. Lett å trene inn (smal sti, tråkka spor i snø etc).
|
|
|
|
|