Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Bremsene ligger på

Bremsene ligger på #1816453 02/07/2014 07:11
2
29" mannen. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
2
Har satt inn nye bremser på sykkelen, trykket stempelet helt inn( så lang jeg klarte) satt så inn de nye bremsen. Merker at de ligger på, hjulet triller kun 2-3 runder når man prøver å snurre på de( normal snurre kraft:-) Vil det gå seg til? Bør jeg ta av hjulet å presse på bremseklossen eller ta av alt å presse på stemplene. Har syklet 8-10 mil nå men har ikke bedret seg.

Re: Bremsene ligger på [Re: 29" mannen.] #1816481 02/07/2014 07:51
mogens Offline
Besatt
Besatt
Jeg tolker det som at du har skiftet bremseklosser, og ikke skiftet ut hele bremsekaliperen?

Har du prøvd å sentrere bremsen? Løsne de to unbrakoskruene som holder fast bremsekaliperen, akkurat nok til at den kan bevege seg fritt sideveis. Mens hjulet står i, så klemmer du inn bremsehendelen så bremseklossene klemmer på bremseskiven. Hold inne bremsehendelen mens du strammer de to skruene igjen. Nå skal kaliperen i teorien være sentrert, og ikke gnisse, men det kan hende du må fininstille litt, spesielt om det er kast i bremseskiven.

Du bør ikke presse på bremseklossene, ta de i så fall av og press på stempelet. Bruk et verktøy uten skarpe kanter som kan sette merker, f.eks. den butte enden på en fastnøkkel.

Re: Bremsene ligger på [Re: mogens] #1816499 02/07/2014 08:12
2
29" mannen. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
2
Sitat: mogens
Jeg tolker det som at du har skiftet bremseklosser, og ikke skiftet ut hele bremsekaliperen?

Har du prøvd å sentrere bremsen? Løsne de to unbrakoskruene som holder fast bremsekaliperen, akkurat nok til at den kan bevege seg fritt sideveis. Mens hjulet står i, så klemmer du inn bremsehendelen så bremseklossene klemmer på bremseskiven. Hold inne bremsehendelen mens du strammer de to skruene igjen. Nå skal kaliperen i teorien være sentrert, og ikke gnisse, men det kan hende du må fininstille litt, spesielt om det er kast i bremseskiven.

Du bør ikke presse på bremseklossene, ta de i så fall av og press på stempelet. Bruk et verktøy uten skarpe kanter som kan sette merker, f.eks. den butte enden på en fastnøkkel.

Skiftet klosser og skive, hadde litt kast i den gamle, har juster kaliperen slik du har beskrevet. Er veeeldig liten plass mellom skive og kaliper på fremsiden , så har prøv å finjustere litt. Hvor mye klaring er normalt mellom klosser og skiver?

Re: Bremsene ligger på [Re: 29" mannen.] #1816529 02/07/2014 08:46
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Ta av hjulet, sett en dekkspak (eller lignende) inn mellom klossene og press de fra hverandre for å få mere klaring. Sett inn hjul, løsne kaliper, press hendel helt inn, fest kaliper. Om ikke all gnisning er borte kan du løsne kaliper og finjustere for hånd.

Bør det ikke være minst mulig klaring mellom kloss og bremse, hvis ikke må du presse hendelen mere for å få bremsekraft.!? Litt gnisning er uansett ikke verdens undergang, og jeg tipper det forsvinner etter litt bruk ICON_SMILE

Re: Bremsene ligger på [Re: 29" mannen.] #1816530 02/07/2014 08:47
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Er det "mekaniske" (wire) eller hydrauliske bremser?

Hvis det er hydrauliske bremser og du har fått til sentreringen:
Det går seg til! Sykle en tur og gjør noen skikkelige oppbremsinger så vil de antakelig justere seg inn på egenhånd.

Re: Bremsene ligger på [Re: anderfo] #1816533 02/07/2014 08:51
2
29" mannen. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
2
Sitat: anderfo
Er det "mekaniske" (wire) eller hydrauliske bremser?

Hvis det er hydrauliske bremser og du har fått til sentreringen:
Det går seg til! Sykle en tur og gjør noen skikkelige oppbremsinger så vil de antakelig justere seg inn på egenhånd.

Er hyd bremser, men tenker jo at om jeg får presset stemplene lenger inn ved montering av klossene hjelper jo det ikke mye hvis stemplene ikke returner skikkelig etter oppbremsing. Jeg vil selvfølgelig at bremse tar raskt men kan klare å klemme noen mm ekstra hvis det gjør så hjulet triller lett rundt:-)

Har nå syklet noen timer med mange oppbremsinger , ikke blitt noe bedre. Skal prøve kalipter trikse igjen

Redigert av 29" mannen.; 02/07/2014 08:55.
Re: Bremsene ligger på [Re: 29" mannen.] #1816535 02/07/2014 08:58
H
HåvardE Offline
Entusiast
Entusiast
H
Hva slags bremser er det? Er vel enkelte merker der det kan være nødvendig å slippe ut litt bremsevæske av systemet ved klossebytte.....

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Bremsene ligger på [Re: 29" mannen.] #1816537 02/07/2014 08:59
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: 29" mannen.
Er hyd bremser, men tenker jo at om jeg får presset stemplene lenger inn ved montering av klossene hjelper jo det ikke mye hvis stemplene ikke returner skikkelig etter oppbremsing. Jeg vil selvfølgelig at bremse tar raskt men kan klare å klemme noen mm ekstra hvis det gjør så hjulet triller lett rundt:-)

De skal ikke "returnere skikkelig". Når du slipper bremsen så er det kun vibrasjoner og minimale skevheter som skal dytte tilbake klossene (med litt hjelp fra fjærene ved klossene hvis du har slike).

Re: Bremsene ligger på [Re: 29" mannen.] #1816593 02/07/2014 10:11
2
29" mannen. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
2
oki...... jeg har den fjæren ja. Men når dere som kan dette snurrer hjulet rundt, går det da helt uten motstand. Regner med at det ikke går like lett som på raceren, men stopper det bare av motstanden i navnet eller bremser?

Re: Bremsene ligger på [Re: 29" mannen.] #1816600 02/07/2014 10:20
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Det skal ikke være noe motstand, men litt subbing kan forekomme.

Re: Bremsene ligger på [Re: 29" mannen.] #1816621 02/07/2014 10:35
anderfo Offline
Besatt
Besatt
oki...... jeg har den fjæren ja. Men når dere som kan dette snurrer hjulet rundt, går det da helt uten motstand. Regner med at det ikke går like lett som på raceren, men stopper det bare av motstanden i navnet eller bremser?

Rett etter montering av nye bremseklosser er det endel motstand. Etter å ha syklet f.eks. en 5km-stitur med litt hard bremsing involvert, er det tilnærmet null motstand. Bare litt subbing en gang iblant, men det bruker å gi seg (så lenge årsaken ikke er skeive bremseskiver).

Re: Bremsene ligger på [Re: anderfo] #1816659 02/07/2014 11:28
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Rett etter montering av nye bremseklosser er det endel motstand. Etter å ha syklet f.eks. en 5km-stitur med litt hard bremsing involvert, er det tilnærmet null motstand. Bare litt subbing en gang iblant, men det bruker å gi seg (så lenge årsaken ikke er skeive bremseskiver).

Dette er stikk i strid med mine erfaringer. Om man får nullstilt (skjøvet stemplene) helt og gjort en kaliper-sentrering så løper skiva fritt hver eneste gang. Men jeg har kun jobbet med Shimano-bremser og de har alltid vært enkle å få til. Det ene settet med Avid Juicy seven jeg hadde pælma jeg da jeg prøvde å bytte klosser.

Hvilken type bremser har 29"-mannen?

PS! Om bremsene har blitt luftet uten at stemplene har vært helt nullstilt kan det være for mye olje i systemet. Dette kan skje om man lufter bremser med klosser som er litt nedslitt.

Redigert av Raskall; 02/07/2014 11:30.
Re: Bremsene ligger på [Re: 29" mannen.] #1816807 02/07/2014 14:32
RoyK Offline
Besatt
Besatt

Re: Bremsene ligger på [Re: Raskall] #1817013 02/07/2014 21:55
mogens Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Raskall

Dette er stikk i strid med mine erfaringer. Om man får nullstilt (skjøvet stemplene) helt og gjort en kaliper-sentrering så løper skiva fritt hver eneste gang. Men jeg har kun jobbet med Shimano-bremser og de har alltid vært enkle å få til. Det ene settet med Avid Juicy seven jeg hadde pælma jeg da jeg prøvde å bytte klosser.

Slutter meg til det Raskall sier, med unntak av mulig kast i skiven så skal det ikke være motstand etter bremseklosskift og sentrering. Men min erfaring er også primært med Shimanobremser.

Re: Bremsene ligger på [Re: mogens] #1817022 02/07/2014 22:04
perbl Offline
More than words
More than words
+1 til Raskall. Selv Avid Juicy Carbon-bremsene jeg hadde var nå fullt mulig til å få perfekte bare man tok seg litt tid med sentrering, og det hendte jeg måtte kjøre bittelitt før de var perfekte.

Men Shimanobremser er de desidert mest behagelige jeg har testet ut, har nå mekket på både Hayes og Avid tidligere, men fare for at jeg neppe velger noe annet enn Shimano mtp kvaliteten og enkelheten i vedlikehold de har for tiden.

Per B.
Re: Bremsene ligger på [Re: perbl] #1817041 03/07/2014 05:25
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: perbl
Men Shimanobremser er de desidert mest behagelige jeg har testet ut, har nå mekket på både Hayes og Avid tidligere, men fare for at jeg neppe velger noe annet enn Shimano mtp kvaliteten og enkelheten i vedlikehold de har for tiden.

+1

Re: Bremsene ligger på [Re: 29" mannen.] #1817064 03/07/2014 06:45
2
29" mannen. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
2
Har noe Avid greier, justerte litt til i går å nå er det nesten ikke noe subb. Bremseskiva er helt ny, satt på samtidig som jeg skiftet klosser. Men ser at skiva nesten subber kanten på kalipteren fremme. Har prøvd å sentrere hjulet samt prøvde å flytte kalipteren litt . Spørs om ikke hele feste har fått seg en smell, skal få en til å se på det før rittet til helgen.

Re: Bremsene ligger på [Re: 29" mannen.] #1817095 03/07/2014 07:33
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Har noe Avid greier, justerte litt til i går å nå er det nesten ikke noe subb. Bremseskiva er helt ny, satt på samtidig som jeg skiftet klosser. Men ser at skiva nesten subber kanten på kalipteren fremme. Har prøvd å sentrere hjulet samt prøvde å flytte kalipteren litt . Spørs om ikke hele feste har fått seg en smell, skal få en til å se på det før rittet til helgen.

Ikke sikkert den har fått seg en smell. Jeg har opplevd det flere ganger selv. Det er mulig stemplene dine ikke går synkront inn. Husker du om den ene bremseklossen din var mer slitt enn den andre da du skiftet? Det kan hende du bør få smurt opp stemplene med litt silikonolje og/eller lufte bremsen.

Den enkleste måten å finne ut det på er å ta ut bremseklossene og løsne kalipperen fra sykkelen. Så, mens du ser inn i kalipperen så trykker du forsiktig på bremsen. Da skal stemplene bevege seg like mye innover.

Viktig: IKKE trykk bremsen helt inn. Bare nok til å se om stemplene beveger seg likt.

Er det forskjell så finner du en tynn olje (silikonolje) og smører på stemplet mens det er litt ute. Press så stemplet tilbake og repeter. Etter noen runder med olje bør stemplene bevege seg likt. Gjør de ikke så ville jeg ha luftet bremsene.

Redigert av Raskall; 03/07/2014 07:35. Rediger grunn: Rettet skrivefeil
Re: Bremsene ligger på [Re: Raskall] #1817163 03/07/2014 08:39
2
29" mannen. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
2
Sitat: Raskall

Ikke sikkert den har fått seg en smell. Jeg har opplevd det flere ganger selv. Det er mulig stemplene dine ikke går synkront inn. Husker du om den ene bremseklossen din var mer slitt enn den andre da du skiftet? Det kan hende du bør få smurt opp stemplene med litt silikonolje og/eller lufte bremsen.

Den enkleste måten å finne ut det på er å ta ut bremseklossene og løsne kalipperen fra sykkelen. Så, mens du ser inn i kalipperen så trykker du forsiktig på bremsen. Da skal stemplene bevege seg like mye innover.

Viktig: IKKE trykk bremsen helt inn. Bare nok til å se om stemplene beveger seg likt.

Er det forskjell så finner du en tynn olje (silikonolje) og smører på stemplet mens det er litt ute. Press så stemplet tilbake og repeter. Etter noen runder med olje bør stemplene bevege seg likt. Gjør de ikke så ville jeg ha luftet bremsene.

Takk for tipset, skal se på det. Men nå det gjelder at bremseskive ligger nesten innpå kalipteren har vel det ikke noe å si med stemplene. Litt klønete forklart, men bremseskiven subber(nesten) borti der kalipteren er festen nede på ramma( eller hva den kalles)

Re: Bremsene ligger på [Re: 29" mannen.] #1817167 03/07/2014 08:48
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Takk for tipset, skal se på det. Men nå det gjelder at bremseskive ligger nesten innpå kalipteren har vel det ikke noe å si med stemplene. Litt klønete forklart, men bremseskiven subber(nesten) borti der kalipteren er festen nede på ramma( eller hva den kalles)

Jo. Det har alt å gjøre med det. Strengt talt skal skjøten mellom de to delene av kalipperen være helt på linje med bremseskiva. Men om stemplene presser asynkront må kalipperen flyttes på for at bremseskiva skal rulle fritt mellom bremseklossene. Litt asynkront er ikke noe problem men om kalipperen er helt innpå bremseskiva for at skiva skal gå fritt så er det en eller annen skjevhet som må rettes opp.

Sjekk denne videoen:

Re: Bremsene ligger på [Re: 29" mannen.] #1817225 03/07/2014 10:20
2
29" mannen. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
2
Nok en gang klønete forklart av meg, jeg skjønner at hvis kalipperen er skeiv så blir det feil press. Men hos meg subber skiva inne på nede ved dem skruen som holde feste til kalippern. ved 0:27 sek ut i filmen så er det altså null klaring mellom skiva og det feste som sitter i ramme, på filmen her er det vel opp til flere mm :-)
Fy å lett hjulet trille rundt her da.....

Skulle tatt bilde men sykkelen er hjemme ny smurt og klar til Trysil. Skal se om jeg får knipset et i kveld.

Re: Bremsene ligger på [Re: 29" mannen.] #1817233 03/07/2014 10:30
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Nok en gang klønete forklart av meg, jeg skjønner at hvis kalipperen er skeiv så blir det feil press. Men hos meg subber skiva inne på nede ved dem skruen som holde feste til kalippern. ved 0:27 sek ut i filmen så er det altså null klaring mellom skiva og det feste som sitter i ramme, på filmen her er det vel opp til flere mm :-)
Fy å lett hjulet trille rundt her da.....

Skulle tatt bilde men sykkelen er hjemme ny smurt og klar til Trysil. Skal se om jeg får knipset et i kveld.

Er det mellom den svarte adapteren og skiva det er lite klaring? Har du noen avstandsringer mellom ramma og adapteren?

Hvis det er den svarte adapteren som ligger inntil skiva og du ikke har noen avsandsringer så er det nok mulig at du har fått bøyd et eller annet på ramma, ja. Men det høres rart ut.

Re: Bremsene ligger på [Re: 29" mannen.] #1817236 03/07/2014 10:36
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
"CALIPER"!

(Sorry. Klarte ikke mer.) ICON_WINK

Re: Bremsene ligger på [Re: Stein] #1817242 03/07/2014 10:48
2
29" mannen. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
2
Sitat: Stein
"CALIPER"!

Sorry at du blir alterert. Må ikke lese vet du :-)

Re: Bremsene ligger på [Re: Stein] #1817244 03/07/2014 10:49
N
NilsStrom Offline
Entusiast
Entusiast
N
"CALIPER"!

På (ny)norsk skrives det "kaliper", i følge Nynorskordboka.

Re: Bremsene ligger på [Re: Raskall] #1817245 03/07/2014 10:50
2
29" mannen. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
2

Er det mellom den svarte adapteren og skiva det er lite klaring? Har du noen avstandsringer mellom ramma og adapteren?

Nei ingen skive eller ring der.

Hvis det er den svarte adapteren som ligger inntil skiva og du ikke har noen avsandsringer så er det nok mulig at du har fått bøyd et eller annet på ramma, ja. Men det høres rart ut. [/quote]

Kjører over evne da, eller at jeg har for svakt redskap:-)

Re: Bremsene ligger på [Re: NilsStrom] #1817248 03/07/2014 10:51
2
29" mannen. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
2
Sitat: NilsStrom
"CALIPER"!

Sakset fra den store WWW....:-)

Går calipperen tregt eller er det klossene som har rustet fast på kalipperen

Re: Bremsene ligger på [Re: 29" mannen.] #1817251 03/07/2014 10:59
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
"CALIPER"!

Sorry at du blir alterert. Må ikke lese vet du :-)

Må jeg vel! ICON_WINK

Re: Bremsene ligger på [Re: NilsStrom] #1817252 03/07/2014 10:59
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
"CALIPER"!

Det hadde sikkert ikke irritert meg helelr. "Kalipper" og "kalipter", derimot... ICON_WINK

Re: Bremsene ligger på [Re: Stein] #1817267 03/07/2014 11:16
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
"CALIPER"!

Det hadde sikkert ikke irritert meg helelr. "Kalipper" og "kalipter", derimot... ICON_WINK

Finnes det ikke et ord på bokmål for denne tingen? Det er i hvertfall helt teit å skrive en blanding av bokmål og nynorsk.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå