Hva er komplett sett til enkel mekk for deg da? Park Tool settet er veldig flott og utfyllende. For et noe enklere alternativ og om du bor i Oslo vil jeg anbefale deg en tur bortom Carl Berner og investere i dette settet fra Pro: http://www.fast-bikes.no/e-vendo.php?shop=fast&SessionId=&a=article&ProdNr=PROVerkt%F8ykofferter&t=4&c=902&p=902
Kjøpte dette selv i fjor og inneholder det absolutt meste man trenger (ser ikke ut som om det er veldig mye mindre enn det til Park Tool heller om jeg ikke ser helt feil?)
Kan anbefale det settet fra Pro! jeg har ikke hatt bruk for noe annet, men er ingen supermekaniker heller da..
Har byttet alt på mine to sykler (untatt styrelager og lufting av bremser) med det settet fra Pro så det skal holde for det meste av privat bruk. Men, man kommer jo også veldig langt med 5 mm + 6mm umbrako på sykkel da
Takk for mange svar Trenger ikke så stort sett. Kun det viktigste for å bytte slite deler. Settet fra Pro, så ut til å være midt i blinken. Noen som har forslag til "mekkebok" på norsk for en nybegynner ?
Har selv stort sett Shimano-deler på mine sykler. Har skrevet ut spec-docs fra Shimano sine sider, samt generelle beskrivelser fra f.eks. Park Tool og satt sammen til en kategorisert ringperm som står i sykkelboden Billig og tilpasset akkurat mine behov.
Genial tråd for en amatør. Pro-settet blir handlet inn Asap. :-) Skal bytte gir/brems hendler på en gammel racer. Fra RSX 2-7 delt til Shimano Sora 2/3-7 delt. Noen problemer/fallgruber som kan dukke opp?
Re: sykkelverktøy til hjemmemekking ?
[Re: Uno]
#100603016/08/201010:43
Drar fram denne igjen. Kan jeg bruke testvinneren fra PRO http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=16386 til å bytte GXP og Shimano landeveiskranklager? Har dette settet det som trengs for demontering (og montering) av de fleste kranksett? Eventuellt andre forslag til gode verktøysett, helst sub 1500,-?
Hjelperytter for Landevei! Landevei.no TVK Elite
Re: sykkelverktøy til hjemmemekking ?
[Re: goerbi]
#100635516/08/201016:11
I det settet har du det du trenge r for å bytte Shimano utenpåliggende lager, bortsett fra XTR m970 krankMen for å bytte truvativlageret GXP og innvendige lagere tenger du en 8mm unbrako itillegg
REDIGERT: Ser at Shimano har gått tilbake til det "gamle" innfestings systemet på M980 kranken, så eneste kranken du ikke kan ta av fra shimano med utenpåliggende lager er M970.
Er det fortsatt de nevnte settene som anbefales eller er det noe nytt som bør vurderes? Ser at det står shimano i beskrivelsen av pro tool boxen hos fast-bikes og antar da at det ikke er egnet sett for meg som har SRAM XX gir,krank etc og Avid bremser.
Noen som har tips til meg? Er primært ute etter noe til under tusenlappen.
Drar opp denne igjen. Er på utkikk etter et verktøysett jeg kan ha lenge, og som dekker det meste av DIY-reperasjoner man kan gjøre. Bør man brenne penger på Parktools, eller er de billigere alternativene som X-tools gode nok?
Jeg kjøpte dette på Birk sport. Har til gode å finne et verktøysett som er mer komplett til den prisen. Kvaliteten virker helt kurant, og inneholder det meste man trenger.
Vet ikke hvor mye det kostet men vi har en avtale om maks 1000 kroner (med litt slingringsmonn) på slike gaver til hverandre. Hun var på XXL og handlet men jeg finner ikke dette settet på weben.
Har hatt forløperen til dette http://no.cyclecomponents.com/catalog/product/view/id/21116/category/225/ i flere år nå,og kan på det varmeste anbefale det. Supplert med enkelte ting, som momentnøkkel, torx (var ikke med på den jeg har) og noen ekstra unbrakonøkler for de situasjonene der treveisnøkkelen ikke er så praktisk.
Ingen verktøysammenbrudd enda, i motsetning til billigkit av ymse slag jeg har testet opp gjennom årene. Også er det jo tøft å ha alt i blått!