Trans Østerdalen 2014
|
Re: Trans Østerdalen 2014
[Re: Elgvenn2]
21/06/2014 06:17
|
anerz
Veteran
|
Veteran
Har pakka bukse, ull og jakke. Hansker og buff buff buff så får tru en overlever! Lite respons fra nordøsterdalen, så får gi et hint om at vi lever i kulda  Er faktiskt ikke så kaldt her, men merket gradene da vi hoppet av toget i shorts på fredag. Noen enkle regnbyger i timen før start, men kun noen dråper under rittet. Antar gradene var rundt 7-8 så startet i shorts og klubbtrøye, med en kortermet craft trøye under med vindtett front, samt løse ermer og ben. Perfekt kleskombo for min del. Starten gikk som den pleier, rolig til etter master slapp. For meg grei fart i starten av bakken, men splittet seg fort opp i grupper når det store elitefeltet giret om. Satt litt i ingensmansland en stund frem til gruppe med Elgvenn2 kom opp. Kjørte med de til jeg slapp rett før Sparsjøvollen og første terrengparti. En endring på løype etter savalen i år, vi fikk et fantastisk stiparti i stede for nedkjøring på asfalt. Bra endring ! Hadde en sivepunktering/lekkasje i slangeløst oppsett på thunderburt, oppdaget den på Sparsjøvollen men lot det stå til med enkelte gjennomslag. Startet med ca 28 psi, var nok nede mot 15 etter sandbakken etter å svingt av asfalten . Da anså jeg risiko for å få vrengt dekket av felgen for stor, og stoppet og fant frem pumpe. Tapte et par minutter på det, men ingen plasser da jeg kjørte inn igjen han jeg lå med og tok han på oppløpet. I dag venter ny løype fra tidligere år, ser det er meldt kaldt på fjellet, og i går var det snø i lufta på savalen. Når man sykler blir man varm, så gjelder bare å beskytte seg mot nedkjøling med en vindvest eller tilsvarende, blir nok kalde føtter i dag. Resultater ligger her
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
|
|
|
[Re: Oddefa]
21/06/2014 08:02
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bra rapport Anders:) moro å følge med:). Lykke til i dag!
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: Otoen]
21/06/2014 14:04
|
jhaug
Fersking
|
Fersking
KRISE! Jeg trenger en ny eik til i morgen. 29" DT Swiss hjul. Rett eik uten gjenger ved navet. Noen som kan hjelpe eller har tips?
Joachim - 48278122
|
|
|
21/06/2014 20:14
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Anders skrev rapport fra i går, så kan jeg skrive fra dagens etappe! 81 km omkring Tynset (for kart sjekk hjemmesiden til TØ, linken annen plass her). Men dagens etappe er vel mer eller mindre ett produkt av de lokale Helios DBS teamet (Fiskvikene, Nesteby og Bjørnstad og evt flere) sitt ønske å vise fram det beste av terrengsykkel i området. Det har de klart, en av de bedre marathon traser jeg har sykla, utrolig bra stier, noen av nedoverkjøringene på flytsti var fryd, noen av bakkene opp var sykt bratte.
Starten med 13 km variert klatring var vond, stien i snøstorm var deilig, været skifter i alle retninger (gjorde det i går også), nordavind og relativt kaldt, snø i juni ? var faktisk litt moro. Stiene var tross dette ikke spesielt sleipe, muligens den første var det litt på toppen.
Personlig har jeg sykla mye med forumfolk i dag, mye sammen med kompisene Anerz (som slapp gruppen vår men holdt veldig bra trøkk likevel og tapte ikke mye tid) og Elgvenn (som tråkket lett i dag, men fikk litt problem med bakhjulet og måtte gi gruppen et lite minutt og solokjørte resten av rittet og kom bare et par minutt bak. Andreas fra Solør er vel ikke mye på forumet, men som alltid en morsom fyr å sykle med, gode meldinger hele veien og sterk på slutten. Imponerendes klatring på siste grustrekket. Syklet også mye sammen med Joachim over her, bra sykla, håper det løser seg mht hjul. Kudos til Terje Johansen fra trøndelagen et sted som strengt tatt har dratt det meste i både dag og i går, makan til dravillig fyr skal en lete lenge etter.
Bestemann i gjengen fra Hedmarken er Simen/Simbolainen, og han er i rå form, henger med midtre nivå på eliten men var veldig uheldig idag med krankkræsj, men kom seg i mål. Hadde nok blitt klasse seier hvis ikke, men sterkt av han tross alt. Klasse seier i 30 klassen blir i stedet for utflytta elverumsing Otto som også har tatt store steg i år og holder elite nivå. Sterkt.
Ikke mange damer, men tre i eliteklassen, hvor nok Hovdenakk vinner, Wold tar andre og min bedre halvdel tar en flott tredjeplass. Pluss noen damer til. Skulle vært flere av de også, så skummelt er det ikke.
Selv har jeg hatt to dager med sånn passe god prestasjon, men rent resultatmessig og fysisk er dette nok mine "dårligste" prestasjoner i år, tunge bein med noe betente muskler på framsiden, ble nok litt overkill sist helg. Likefult, jeg koser meg, enten beina står rett ut eller pulsen går i gjennom hodebunnen. Campinglivet er godt, 3 dagers er digg, dette er sykkelferie det.
Morgendagen bærer også preg av at en ikke blir solbrent, barberte legger var ikke til mye nytte, 11 mil, ca 1500-1600 hm, snøfonne vi skal gå i. Gleder meg mer en gruer meg til tross for beina sier noe annet. Men så lenge hodet vil skal også beina klare å gjennomføre dette.
Redigert av oddefa; 21/06/2014 20:17.
|
|
|
[Re: jhaug]
21/06/2014 20:28
|
anerz
Veteran
|
Veteran
Dag2, samme antrekk som i går, men "feiget" ut med skotrekk i dag så komforen var topp. Måtte ned med løse ermer og opp med glidelås på trøya til tider tross snø i lufta. For en løype, vil påstå dette er en av de beste om ikke den beste ritt trasen jeg har syklet. Masse fin flytsti med barnål underlag. Var en av de hardeste første 10km av ritt jeg har vært med på i dag også, men når starten går rett inn i en bratt bakke etter master så gjør det sitt. Etter kun 2,5km var startfeltet splittet i x antall grupperinger, havnet i en bra gruppe hvor det gikk unna. Desverre mistet jeg denne i terrengparti nr2 hvor det var umulig å kjøre forbi og rytter foran kjørte noe vel defensiv, så ble luke på 100-150m opp til resten når kom ut på veien. Havnet sammen med et par Raufoss ryttere jeg kjørte stort sett resten av løypa med, bra samarbeid der føler jeg og tapte bare noen få minutter i forhold til de i den større gruppa foran, den ble vel splittet underveis. Nevner det igjen, denne trasen var fantastisk, de som ikke var med gikk glipp av noe. 1 900m topp og 2 800 meters topper underveis, snø i lufta på alle tre men ingen hindring, egentlig litt morsomt  Søndag setter vi kursen mot Koppang via Fonnåsfjellet og Rendalen. http://www.strava.com/activities/156199563 Resultater dag2
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
|
|
|
21/06/2014 20:54
|
jhaug
Fersking
|
Fersking
Bra rapport:-) hadde en ok dag, men fikk det tungt på slutten. Måtte stå mye på slutten etter at eika knakk, men kom til mål. Kanonsterkt av Terje, imponert over tråkket han holder over tid.
Om noen fra arrangementgjengen leser her så må jeg rette en STOR takk til Sigve Mælen. Makan til hyggelig og hjelpsom fyr skal man lete lenge etter. Sykkelen er nå levert hos en lokal helt (Johnny) som låner meg en eik fra sin egen sykkel, og skrur den på og retter felten på en lørdagskveld (etter at ungene er i seng). Hentet og levert på døra på campingen. Tommel opp, og tusen takk for hjelpa!
Nå er det bare å glede seg til i morra å håpe at krampene holder seg borte.
Lykke til alle sammen!
|
|
|
22/06/2014 20:15
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Er dere så slitne at det ikke blir no rapport fra dag 3? Pingler Uten noen form for undertone. Dyktig imponert og gratulerer til alle som har fullført 3-dagers.
|
|
|
[Re: jhaug]
22/06/2014 20:29
|
anerz
Veteran
|
Veteran
Da var 3 dagersen over, digger dette arrangementet. Med endringen på dag1 hvor vi fikk en sti i stede for lenger nedkjøring på asfalt i forhold til 2 foregående årene, så ble på en måte åpningsetappen fullkommen. Etappen på dag2 var jo som jeg har nevnt i innlegg ovenfor i en klasse for seg. Den håper jeg de ikke gjør endringer på, lengden er ok og blandingen mellom forskjellig terreng og underlag på en måte fullkommen sett fra min side. Siste etappen i dag var lik etappe 2 fra 2012, med en liten endring på slutten hvor vi syklet inn til koppang der vi kom ut på siste etappen i fjor. Den stien der nedover var rå med doserte svinger, knapt en hindring i løypa så var bare å kjøre på. Følte beina var veldig gode i dag, tross 2 dager på sykkelen, følte jeg syklet lettere en de rundt meg i første bratte bakken og hadde energi nok innover mot Fonnåsfjellet. Ble en bra 5manns gruppe nedover rendalen, satt igjen 4 i klatringen opp Mora hvor 1 stakk i terrenget. Endte med en spurt om tredje plassen i 30-39 klassa for etappen mellom oss, som Andreas fra Solør tok med et fattig havlvt sekund foran meg  Ser det står i sak på ostlendingen.no at det var levert protest på at rytter i kvinner elite hadde drahjelp under etappe på lørdag av mannlig utøver, men at denne var avvist. Vet ikke hva som står i reglementet for sånn, men uansett høres det litt usportslig ut. Er klar over at protest er avvist, men var allerede på fredag snakk blant flere av deltakerne om at dette hadde skjedd allerede da, og satt vel på hjulet til rytter fra egen klubb over mållinje i dag også ut fra hva som ble sagt. Greit nok om de biter seg fast i tilfeldig gruppe eller rygg, men planlagt drahjelp er vel på kanten.
|
|
|
[Re: Gew88]
22/06/2014 20:36
|
anerz
Veteran
|
Veteran
Er dere så slitne at det ikke blir no rapport fra dag 3? Pingler Tar tid å komme seg hjem fra bushen Uten noen form for undertone. Dyktig imponert og gratulerer til alle som har fullført 3-dagers.
Er plass til enda flere neste år for å dele disse sykkel gledene i storslått natur med 
|
|
|
[Re: anerz]
22/06/2014 20:43
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Veldig bra. Tommel opp. Ser ut som noe helt klart bør prioriteres neste år.
|
|
|
[Re: Gew88]
22/06/2014 22:37
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Takk for flotte rittrapporter, det høres ut som det har blitt skikkelig sving på dette rittet 
|
|
|
22/06/2014 23:01
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Sent hjem ja, vært hjemme en times tid, ble en lang dag. Men flott..hard..vond..vakker dag. Ved start i dag prøvde jeg å ymte fram på om masterbil helt til Koppang, så gira var jeg he he.
Enten er jeg i dårligere form i år, for kan da ikke huske at hver start var så jækla hard i fjor ? Men ok, til tross for dårligere klatreegenskaper og tempoegenskaper har jeg kost meg i helga. Mye mer sti i år. Og der har jeg sykla så bra som jeg forventer jeg skal, spesielt nedover har jeg hatt god flyt..og par trynings..men setter det kontoen til konsentrasjonsvansker og litt ivrig. Går jo alltids bra he he.
Men stier ja, første etappe med nytt stiparti nedover i stedet for asfalt, løften den etappen flere hakk.
Andre etappen er en klassiker som bør bli NC, NM,VM, OL, og kanskje kretsmesterskap også slik at jeg får blitt med. Hard og rettferdig. Det stipartiet ved den Moreneryggen var som en pose M. Godt og litt sprøtt. Den nedoverkjøringen etter den "hestestien) var ikke noe dårligere, den siste før grusenklatringen fra helvete (var ikke klar for den nei he he) og målgang,
Tredje etappen er en kjenning med nesten like trase som i 2012, men med starten på tredje etappe i 2013 (da vi syklet opp) som avslutning. Litt overrasket at de dro inn de bratte stiene fra Moratråkket, men faktisk gjorde det trasen både bedre og hardere. Nedoverkjøringen var episk vakker. Fantastisk sti i 2 km, bare synd at jeg tok igjen en med stiv gaffel, men han hjalp meg mye ellers så skal ikke klage for mye. Men best var kanskje utsikten og naturen på Fonnåsfjellet, som var i mye bedre forfatning en i 2012, men samtidig var det mange som punkterte her og lette grusdekk er ikke tingen her. Men alt var tørt, og snøfonna vi ble lovt på 2-300 meter var ca 10 meter. Men for en natur, når pulsen falt var det bare å nyte synet. Været i dag ble jo også veldig bra og jeg hadde som mange andre alt for mye klær på meg.
Sykkelen har fungert perfekt, bortsett fra litt chainsuck dag 1, xx1 er tingen på rittsykler, veldig glad jeg kjører med slange, mange som har punktert med slangeløst disse dagene, sikkert mange med slange også men nå skal jo slangeløst være så jækla punkteringssikker, er jo ikke det.
Gi ekstra kudos til Anders og Hans Olav i dag, spesielt Anders var veldig pigg. Slapp de etter noen minutt og hadde ikke sjans i dag, men har nok holdt tempoet deres fra mittveis, men var ikke min fortjeneste det, var noen i pulje mi som holdt tempoet opp mer en meg, selv om jeg prøvde å bidra. Hadde vel en ok avslutning opp Moraåsen og til mål, spesielt fra moratråkkstien og ned til asfalten. 5 plass i klassen i dag og en veldig ufortjent 4 plass totalt i klassen, han som ble nr 5 dro mye mer en meg og helt klart vært sterkere, men sprakk på slutten etter å gått næringstom. Men kudos til deg Terje Johansen, fra byen som ikke har norges beste ballspill lag mer. Du har jeg blitt imponert over. Prestasjonsmessig og tidsmessig har jeg sykla ganske likt som i fjor (selv om jeg syter om å ikke henge med he he) men bedre nivå også på aldersklasser i år, noe som er moro. Heller nr 4 eller 5 en å vinne fordi få gjennomfører som i fjor.
Kudos til Hildegunn Hovdenakk også som hang veldig bra med oss i dag før hun punkterte flere ganger på Fonnåsfjellet, litt av gamet selvsagt å ikke punktere, men likevel imponert. Synd, men kom sterkt tilbake neste år.
Siste Kudos og den aller viktigste går til arrangørerene, mange som stiller opp her, men ser at Morten og Per Inge fortjener stor hyllest til jobben de har gjort, og at de har klart å få enda mer deltagere i år. God stemning, gode premier, inkl uttrekkspremier (takk til deg som valgte statoilkopp et halv år i stedet for en hjelm til 1000 kr, slik at jeg kunne ta med meg den).
Tanker om neste år, vet det ble sagt noe om å vurdere 2 manns lag. Kan helt klart være noe å vurdere, ikke minst siden mange er redd for at de blir kjørendes alene og derfor ikke melder seg på. Trans alp har jo suksses med dette.
Pris, burde de satt ned prisen litt, er feks 1200 kr lettere for at folk tar sjansen ? ikke at 1500 kr er mye mer, men kanskje manger tenker slik. Neste år håper vi på 200:)
Jeg er med iallefall, kanskje har jeg blitt bedre til harde starter også, særlig. Beste rittevenmanget i Norge. Lett. Og nå en av de beste trasene også (etappe 2). Hvem andre er med ? Får Otoen barnevakt og sydenvær ? vinner Anders hele greia ? Kommer Hans Olav noen ganger til å bruke lange hansker selv i snøstorm ?
|
|
|
23/06/2014 06:07
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Herlige rittrapporter folkens:). Og veldig moro at de endringene de har gjort er positive, og med deltakernes reklame for rittet, samt positiv bruk av Facebook fra arrangørens side ( bilder og rittrapporter) så tror jeg på rekorddeltakelse neste år:). Klubbene her i området har og en jobb å gjøre med å forsøke å få med sine medlemmer. Tenk for en sosial ramme for klubben. Kanskje man kan ordne felles overnatting for sine medlemmer etc.. Vi i JH har jo og en stor sykkelhenger, så vi har iallfall alle muligheter. Skal nok forsøke å få til noe for JH neste år, men skal ha sol azz:). Neste år Odd, neste år:). Alt er mye lettere med ei på to år kontra ei på ett år med Reflux og andre trøblete greier som fører til null soving på dagtid, og få timer om natta. Hvis været blir bra skal jeg ha med meg alle tre etappene, uten tvil. Har veldig trua på det dere skriver om at her er det sosiale vel så viktig som selve prestasjonene på setet. Samtidig er det spennende å se hvordan kroppen takler tre ritt på tre dager. Men folkens, gratulerer med vel gjennomført! Syns jammen kjentfolk sykler fort om dagens azz. Er mye godt drikkevann omkring, eller så har enkelte vogn av typen høydevogn. Odd?? 
CK ELVERUM
|
|
|
23/06/2014 07:58
|
nesteby
Entusiast
|
Entusiast
Artig å se det dere skriver om etappe to folkens. Det er Tor Halvor og jeg som har laget den. Arrangøren valgte faktisk å kutte ut 5 km med sti ute på Ripan, ellers er den ganske lik det vi ønsket. De artigste partiene ble faktisk utelatt... Prøvde å lage en variert, men ikke alt for vanskelig etappe. Jeg synes generelt at nordmenn er for redde mtp høydemeter. Man får jo så mye fin nedoverkjøring etter å ha sykla høydemeter opp:) Var surt å ikke få syklet selv, men får ta det igjen på Bukkerittet om 14 dager.
|
|
|
23/06/2014 08:01
|
anerz
Veteran
|
Veteran
Sykkelen har fungert perfekt, bortsett fra litt chainsuck dag 1, xx1 er tingen på rittsykler, veldig glad jeg kjører med slange, mange som har punktert med slangeløst disse dagene, sikkert mange med slange også men nå skal jo slangeløst være så jækla punkteringssikker, er jo ikke det.
Jeg slet med sivepunktering på fredag hvor jeg på slutten måtte pumpe, mistet luft på lørdag også, men hadde 20psi når kom til mål så fungerte helt greit. Satte opp igjen dekket slangeløst på lørdag kveld og holdt lufta på søndag. Jeg er mer komfortabel med slangeløst en slange, hadde garantert punktert ned fonnåsfjellet med slange  Oppe på platået var underlaget jevnere en hva jeg husket, var nok mye våtere for 2 år siden samt mer vind. Satte opp Thunderburt slangeløst på torsdag kveld, burde nok gjort det noe før men hentet hjulet fra verksted samme kveld så hadde ikke mulighet. Thunderburt fungerte bra, men føler meg trygger med for eksempel RaRa bak, merket det slapp veldig ofte i skarpe svinger på grus. Hadde også en nesten OTB ned Fonnåsfjellet da fikk slipp på bakhjulet og hele sykkelen hoppet en halvmeter ut til venstre i en høyresving på rufsete underlag. Fikk et kast i bakhjulet etter å kjørt rett i et hull på den smale grusveien nedover rendalen, men påvirket ikke rittet og sykkel. Bakgiret startet å fuske på 2-3-4 letteste kombinasjon bak oppover Mora, så gav litt irritasjon i småkneikene men prøvde å finne riktig gir kombinasjon og greide å bite meg fast på hjulet til Elgvenn2 og Andreas fra Solør. Kjedet rista av minsteklinga ned Fonnåsfjellet og kilte seg mot ramma, men hoppet bare av og fikk dratt det på plass og kjørte resten ned på storeklinga så tapte egentlig ikke noe på det. Sånn sett må utstyret få karakter godkjent + etter 3 dager og nesten 25mil ritt. Tror jammen kroppen hadde vært klar for etappe 4 i dag også, hehe. Har ikke trent så mye i vinter og vår som normalt, så hadde trodd at blant annet Elgvenn2 og oddefa skulle være flere hakk bedre en meg i år, men ble ganske jevnt til slutt  Kommer nok tilbake neste år om det klaffer med dato osv. Synes opplegget i år er bra, kunne godt hatt alle tre etappene på Tynset, men veldig praktsikt å havne noen mil sørover også for oss som bor i Oslo regionen. Litt kudos til broren til Otoen for hastighet ned siste bit av Fonnåsfjellet før vi traff grusen. Han dro fra litt ett øyeblikk og når vi kom på asfalten så kommenterte han at det hadde ristet bra med stivgaffel. Må være et Tønsager familie syndrom det med å skulle kjøre med stivgaffel i steinrøys 
|
|
|
23/06/2014 08:27
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nja Anders du sitter jo på den rulla titt og ofte så treningsgrunnlaget er nok godt nok til å hamle opp med oss, du gikk bare litt lei i høst når vi alle andre lekte oss på sti og fatbike m.m. Jeg er jo på ca samme form som i fjor selv om rittene før i år har vært bedre en de i var i fjor, men handler litt om tilfeldigheter. Kapasiteten er ganske lik iallefall, men noe seigere kanskje. Trente mer sykkelspesifikt i fjor vinter også + mer langrenn. I vinter ble det fatbike og masse alpint + tredemølle (men der kom jeg meg aldri på det beste nivået fra i fjor)
Følte aldri i helga at du var svakere en meg på grus iallefall og klatringene var du delvis sterkere. Er bare i terrenget jeg kjører raskere en deg, og da spesielt hvis det blir litt rølpete. Du er jo litt pingle he he. På Landeveisbirken var jo du like sterk som meg så jeg var ikke overrasket at du syklet like fort, og enda fortere på siste etappen. I forhold til Hans Olav og meg var det i det terrengpartiet ned frar første fjellet du tapte gruppa vår, som jeg er sikker på at du hadde fulgt greit etterpå. Første dagen taper du litt på sigepunktering og at du ikke hang med til brattbakken, var ikke mange metrene det sto på. Var der jeg også tapte mest unødvendig synes jeg, tok nesten igjen en gruppe der når jeg chainsucka og måtte løpe opp. "sprekken" opp siste grusbakken andre dagen var mer naturlig, og tapte vel maks et minutt på det, men Hans Olav tapte jo mer bakhjulet sitt.
Alt i alt har vi 3 sykla TØ 3 ganger nå og alle årene vært ganske så jevne, var vel bare første året når du var litt småsyk første etappen at du har tapt mye, og jeg på andre etappen samme år setet løsnet i ett sett over Fonnåsfjellet. Legger vi sammen tider og trekker fra litt med tanke på det jeg sier over her så har vi nok ganske like tider, Hans Olav litt foran kanskje. Hans Olav har jo aldri en dårlig dag, rene lokomotivet som går og går, og som prøver å feite meg opp til Salskammer om 3 helger. Ga meg masse sjokolade i går den sniken he he.
|
|
|
[Re: nesteby]
23/06/2014 08:30
|
anerz
Veteran
|
Veteran
Artig å se det dere skriver om etappe to folkens. Det er Tor Halvor og jeg som har laget den. Arrangøren valgte faktisk å kutte ut 5 km med sti ute på Ripan, ellers er den ganske lik det vi ønsket. De artigste partiene ble faktisk utelatt... Prøvde å lage en variert, men ikke alt for vanskelig etappe. Jeg synes generelt at nordmenn er for redde mtp høydemeter. Man får jo så mye fin nedoverkjøring etter å ha sykla høydemeter opp:) Var surt å ikke få syklet selv, men får ta det igjen på Bukkerittet om 14 dager. Du lurte meg oppe på Morakjølen, så plutslig en Helios drakt og trodde vi var i ferd med å sykle inn Otto slik at det ble kamp om 2plassen i M30-39 på etappen, fikk plutselig et ekstra gir, så var det "bare" deg, hehe
|
|
|
[Re: nesteby]
23/06/2014 08:32
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Artig å se det dere skriver om etappe to folkens. Det er Tor Halvor og jeg som har laget den. Arrangøren valgte faktisk å kutte ut 5 km med sti ute på Ripan, ellers er den ganske lik det vi ønsket. De artigste partiene ble faktisk utelatt... Prøvde å lage en variert, men ikke alt for vanskelig etappe. Jeg synes generelt at nordmenn er for redde mtp høydemeter. Man får jo så mye fin nedoverkjøring etter å ha sykla høydemeter opp:) Var surt å ikke få syklet selv, men får ta det igjen på Bukkerittet om 14 dager. Dere fortjener den rosen dere har fått for den trasen, mange/alle skrøt av den. Og enig, høydemetre er ikke farlig, bare litt vondt, men det dør en ikke av (stort sett). Synd du ikke fikk sykla men du var til tider over alt og spesielt var det godt å høre fra deg at vi var nesten på toppen av Mora i går. Bukkerittet bli nok bra for deg. Ripan ? hvor snakker vi da (sånn ca km uti rittet).
|
|
|
23/06/2014 09:14
|
Odinpodin
Avhengig
|
Avhengig
Etappe to var rett og slett dritfin, bra med litt høydemetere for å bryte opp feltet før stipartiene og turen over Fonnås på etappe 3 er magisk. Skjønner ikke helt hvorfor arrangør var skeptisk til nedkjøringene fra Fonnås, synes ikke de var drøye i det hele tatt.
Og superkudos til Hildegunn Hovdenak, aldri sett noen kjøre så lenge med dønn stive bein!
Redigert av Odinpodin; 23/06/2014 12:10.
"Dont buy upgrades, ride up grades." Merckx
|
|
|
23/06/2014 09:55
|
KnutG
Avhengig
|
Avhengig
Høres ut som en dritkul tur. Passer det med jobbrotasjon skal du ikke se bort ifra at du ser meg på startstreken neste år Odd. Det hadde vært morro.
Er imponert over tidene dere holder.
Knut
|
|
|
23/06/2014 11:49
|
egbl
Ringrev
|
Ringrev
Det ser ut fra rapportene at dette har vært et supert ritt, med ytterligere forbedringer fra i fjor. Jag beklager virkelig at jeg ikke kunne være med i år. Forenklet opplegg har sikkert vært med å bidra til at det i år var 64 som kjørte alle tre etappene i år, mens det i fjor bare var ca 40!
Jeg håper rittet blir arrangert en uke tidligere neste år...
|
|
|
23/06/2014 15:10
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
(...) Kommer Hans Olav noen ganger til å bruke lange hansker selv i snøstorm ? Neppe!  Takk for en fin helg, og takk til Trans Østerdalen som fortsetter på 3. året til tross for litt "så der" påmelding. Mye av dette rittet er faktisk det sosiale rundt, både før, under og etter konkuranse. Årets løypeonlegging gjorde rittet til noe bedre synes jeg, men fremstår nå som litt mindre "trans" enn før. Litt av konseptet var jo å forflytte seg hver dag, med en slags prolog på fredag. Nå har man valgt å gå bort i fra dette. Rimelig sikker på at jeg liker endringen!  Får prøve å oppsummere dagene fra mitt ståsted også Dag1: Start bak master, går veldig fort, og så roer den ned. Grunnen ser jeg fort ved at masterbilen skimtes laaaangt der fremme, og at det faktisk er elitegutta som kjører masteren. Gereit nok det, og etter undergangen fra RV3 går starten i sitt sedvanlige pangtempo. Klarer selvsagt å ramle av i første kneika (som vanlig), så blir en kjempespurt med meg og 2 andre for å komme i kapp gruppa. på flata før neste bakke. Her danner det seg fort grupper, og sitter med en fin gjeng med bl.a. anerz opp mot "runding" på Sparsjøvollan. Etter terrengpartiet her kommer jeg ut med en Gjøvik/raufoss rytter og en Savalen rytter, kjører en fin rulle frem til de nye terrengpartiet starter, her forsvinner Savalen rytteren i høyt tempo (tydligvis kjent), mister også RGSK mannen her. Tar imidlertid igjen en relativt temposterk kar som jeg kjører rulle med frem til Kjærlighetsstien der han faktisk kjører feil akkurat i inngangen. Kjører etappa på 2:04, noe som er 5 minutter raskere enn i 2013, men på en løype jeg vil anta er noe treigere p.g.a. byttet asfalt med sti GOdt fornøyd med egen innsats denne dagen.  Dag2: Nytt terreng, ukjent med løypa men vet at det går bratt opp i starten. Litt mindre pangstart i dag, og henger på oddefa, Andreas Nilsen (endte opp med å tape 3. plass totalt sett i klassa til denne herren på dag 2) ++. Etter klatring 400hm til 900moh kommer snøen, herlig hvite snøfjoner, men var heldigvis ikke kald så klemmer til. Får en liten luke over toppen sammen med Andreas da 2 stk kløner litt i klatringa, men i første nedkjøring er alle samlet igjen. Raskt ned på grus og så småteknisk sti, slår ganske kraftig, mister ene drikkeflaska her (kingcage), er litt bekymra på hvordan jeg skal klare meg gjennom hele etappa på ei drikkeflaske.... Nå blir det rullekjøring på flatt terreng, og senere lett stigende terreng. Etter hvert blir det brattere, og i en bakke etter ca. 42km skal jeg reise meg opp og tråkke til, så tråkker jeg hjulet ut av ramma! Bruker riktignok KCNC hurtigkoblign bak som jeg vet noen er skeptiske til, men har aldri hatt problemer verken før eller senere, så kan ikke skjønne annet enn at den må ha løsna i løpet av etappen. Kløner litt og bruker litt tid på å få inn igjen hjulet. Ser gruppa igjen på en rett strekning litt senere, da er de ca. minuttet forran. Belager meg på solokjøring til mål da jeg innser at jeg ikke har sjangs til å ta de igjen. Stopper også på en matstasjon for å fylle flaska, var glad for det på slutten av etappa. Mot slutten kommer vi til noen utrolig flotte stipartier på duvende furumoer (minna litt om Rörbäcksnäs for de som har vært der), kjører forbi simbolainen som har fått sykkeltrøbbel. Koser meg gløgg i hjel selv om opp og ned hele veien krever mye krefter som begynner å ebbe ut. Tar jhaug i ene nedkjøringa (tar det vel rolig p.g.a eika kanskje), og deretter tar jeg igjen fra gjengen jeg mista når jeg mista hjulet i siste grusklatringen (neste år vil vi ha de opprinnelig 5km stiene i stedet for denne bakken, hører du det Knut Erik!), deretter tempo på asfalt til mål. Mistet dessverre ca. 3 minutter til Andreas på denne etappa, og ligger nå 2 minutter bak 3. plassen i sammendraget. Kjipt med løse bakhjul! Dag3: Ny dag nye muligheter, dennen gangen i kjent terreng. Etappen var anonsert som lik som 2012 2. etappe, bortsett fra avslutning motsatt vei ift etappe 3 i 2013. Etter master kommer det en slak bakka som det dannes noen grupper i, ligger som vanlig litt for langt bak og må gå litt i kjelleren for å finne de jeg "skal" kjøre med. Deretter krysser vi Fv30 og det blir brattere og brattere. I siste kneika detter oddefa av, anerz er 20m forran og ligger jevnt med Andreas opp. Biter meg fast, og vi får til en fin rulle innover flatene som etter vert åpenbarer seg. Tar etter noen km igjen gruppa forran (med bl.a. 1. og 2. plass i M30-39), og kjører en stor rulle med disse frem til stipartiet opp mot Fonnåsfjellet tiltar. Henger greit med, men må gi meter til de værste klatrerne når det virkelig bigger oppover. Anders, Andreas og jeg holder greit sammen i klatringen, og passerer etter hvert en betydlig mindre snøfonn enn vi hadde i 2012. Rakk også å se litt på utsikten, den var jo bare helt fantastisk flott!  Vel forbi snøfonna så flater det ut, Anders først, men meg og Andreas på hjul. Anders må nedi med beina et sted og jeg ser mitt snitt til å få noen meter. Har etter hvert Erik Fido på hjul, og så fort det går nedover så forsvinner han som ei kule, tydligvis kjent ja. Kjører betydlig raskere ned fra toppen enn i 2012, og kommer ut på asfalten alene. Ser ingen forran så roer ned og kjører rolig til Anders, Andreas og Anders Tønsager kommer opp til meg. Kjører rulle og tar igjen Erik Fido v/Elvål, vi blir så 5 stk som kjører rulle hele veien ned til Åkrestrømmen og Moraveien. Her stikker Erik Fido igjen, og Tønsager faller ganske fort av. Vi blir derfor 3 stk som jobber oppover Morakjølen, ca. 450hm. Vel på toppen så starter et fantastisk fint stiparti (Blåbærstien) der det bare er å gønne på alt det går. Her er jeg først inn og kan sette tempoet, Anders på hjul, Andreas litt lenger bak. Men han henter lett på grus og asfalt etter stipartiet, og det gjenstår bare å trille i mål. Tråkker raskt inn og lar Anders og Andreas spurte 3. og 4. plass på etappa. Totalt nr. 4, og helt greit fornøyd med det! Håper virkelig jeg får mulighet til å prøve meg igjen neste år, og at det er tid i kalenderen til at jeg kan få hevet meg et par hakk til!  Bukkerittet neste, og så Salzkammergut. Prøver å feite opp Odd Erik så jeg skal henge med han i bakkene! 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
23/06/2014 19:46
|
jhaug
Fersking
|
Fersking
Bra rapporter alle sammen. Morsomt å lese hva dere skriver og morsomt å kjøre med flere av dere så lenge det holdt;-) Måtte ta det rolig som elgvenn skriver på siste del av etappe 2. Var redd for at felgen skulle slå seg helt skakk (det var allerede ca 1cm etter eikebruddet) og måtte stå i ramma i alle stipartiene på slutten. Det bidro til skikkelig kramper i den siste grusklatringen. Får aldri kramper ellers så får skylde på det Vil ellers takke alle for et knallbra arrangement. Fantastiske stier, harde bakker og raske og krevende utforkjøringer. Norges beste natur! Jeg kommer neste år også og prøver å få med flere fra Sarpsborg og Skjeberg CK. En ekstra stor takk til Sigve Mælen og Johnny Nystuen som fiksa bakhjulet mitt på lørdag kveld. Johnny tok en eika fra sin nye Scott og rettet felgen, etter at ungene var i seng på kvelden. Sigve hentet sykkelen og leverte den i god tid til start på søndag. Jeg hadde nok aldri kommet ned Fonnås sånn som felgen var etter lørdagens etappe. Makan tiul service og hjelp skal man lete lenge etter og en fantastisk god reklame for rittet og folkene rundt. Tommel opp!!!
|
|
|
23/06/2014 20:20
|
Bjørn Arne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Nå har forumnissene som kjemper om pallplasser fått utfolde seg her inne. Hva med oss som ikke kommer til å være nær en slik plassering?
Med en alder på 50+ og en vekt på 100+ og en kondis på minus, så kan en saktens spørre seg hva jeg gjorde på Tynset i helgen. Og jeg vet svaret:
selv om jeg syklet litt langsommere enn de fleste, hadde jeg det like gøy som de fleste.
Hvorfor?
Selv for oss som trenger litt lengre tid på å komme oss rundt er det godt å få noe å bryne seg på, og å få flotte opplevelser. Den som ikke får ståpels av å sykle inne på Ripan-området er følelsesløs etter min mening.
Tror at hvis en klarer å formidle at dette er et ritt for "alle" og samtidig mene det, så vil en helt sikkert få enda bedre deltagelse.
Selvfølgelig er ikke dette et ritt for alle når en ser alle 3 dagene under ett. Jeg klarer med nød og neppe merket i Birken. Men dette er ikke for de som digger landeveisritt på grus. Klarer en å formidle hva som kreves og samtidig fortelle at dette er oppnåelig for de som liker utfordringer tror jeg mange blir fristet til å prøve seg.
Kanskje litt bedre kart og høydekurver? Noen få kilometermerker? Jeg så ikke for meg stigningen opp til Fonnåsfjellet slik den viste seg å være. Brukte litt mer krefter inn mot den siste kilometeren der enn nødvendig. Vi ble advart mot kjøringen ned fra fjellet i forkant, men den var jo bare morsom selv for en klønete fyr med 26 hjul.
Dette rittet bør alle stille opp i de mener de er terrengsyklister.Dette er det ultimate alternativet til alt for mange grusritt.
Jeg stiller nok opp neste år, fortsatt i 50+, men kanskje i 100-
Takk for en flott helg i Østerdalen.
:-)
|
|
|
23/06/2014 20:31
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Det er riktig innstilling BJørn Arne, dette rittet er også for bredden, selv om de fleste deltagerne så langt nok kan beskrives som entusiaster. 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
23/06/2014 20:55
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Flotte rapporter og gode beskrivelser folkens! Herlig holdning Bjørn Arne og veldig bra at du fikk ordnet hjulet ditt JHaug. Du syklet bra, sykla jo sammen med deg både på fredag og lørdag.
|
|
|
23/06/2014 21:28
|
nesteby
Entusiast
|
Entusiast
Ripan ? hvor snakker vi da (sånn ca km uti rittet).
Ripan er partiet vest for Rv 30. Dvs siste 15 km sikkert
|
|
|
24/06/2014 10:29
|
anerz
Veteran
|
Veteran
Kjører rulle og tar igjen Erik Fido v/Elvål, vi blir så 5 stk som kjører rulle hele veien ned til Åkrestrømmen og Moraveien. Her stikker Erik Fido igjen, og Tønsager faller ganske fort av. Vi blir derfor 3 stk som jobber oppover Morakjølen, ca. 450hm. Skjønner at det var flere en meg som var sliten opp bakken Elgvenn2  Fido og jeg satt bak deg og Andreas opp hele grusbakken, han forsvant vel ikke før det tippet nedover igjen i terrenget. Tønsager ramlet vel av rett etter drikkestasjonen.
|
|
|
24/06/2014 11:11
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Kjører rulle og tar igjen Erik Fido v/Elvål, vi blir så 5 stk som kjører rulle hele veien ned til Åkrestrømmen og Moraveien. Her stikker Erik Fido igjen, og Tønsager faller ganske fort av. Vi blir derfor 3 stk som jobber oppover Morakjølen, ca. 450hm. Skjønner at det var flere en meg som var sliten opp bakken Elgvenn2  Fido og jeg satt bak deg og Andreas opp hele grusbakken, han forsvant vel ikke før det tippet nedover igjen i terrenget. Tønsager ramlet vel av rett etter drikkestasjonen. Ahh ja det var sånn det var 
|
|
|
27/06/2014 05:15
|
anerz
Veteran
|
Veteran
Bakgiret startet å fuske på 2-3-4 letteste kombinasjon bak oppover Mora, så gav litt irritasjon i småkneikene men prøvde å finne riktig gir kombinasjon og greide å bite meg fast på hjulet til Elgvenn2 og Andreas fra Solør.
Alt har en forklaring, heldigvis :), spylte av sykkelen på Koppang på søndag men tok først skikkelig vask i går kveld. Merket da at bakgiret beveget seg vel mye sideveis,og lurte på om XTR giret hadde tatt kvelden. Men så fant jeg ut at slarken var mellom gir og girøre, giret var i ferd med å skru seg ut fra girøret. Strammet over en runde på umbrakobolten så var slarken borte  Hadde sikkert vært lurt å gå over boltene en gang i blant...
|
|
|
|
|