Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fartsgrense gang/sykkelvei

Fartsgrense gang/sykkelvei #1808668 18/06/2014 23:19
B
biffo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Etter å ha kommet i gang med å tråkke meg til jobb fra sandvika til oslo så kom jeg en dag til å tenke på om det egentlig er helt klart om det er noen fartsgrense på sykkelvei?

Jeg regner med at et sykkelfelt har samme begrensning som på bilvei, men hva når gang/sykkelvei går for seg selv?

Har flere ganger blitt forbikjørt av "ruller" på 6-7 på racer på strekningen lysaker-colorline. Disse holder en vesentlig høyere hastighet enn meg, trolig over 50km/t, og er dette egentlig tillatt?

biffo

Re: Fartsgrense gang/sykkelvei [Re: biffo] #1808680 19/06/2014 00:37
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Loven nevner ingenting om fartsgrense på gang- og sykkelveg. Gang- og sykkelveg er ikke beskrevet i vegtrafikkloven en gang.

Med mindre det er skiltet hastighet på gang- og sykkelvegen så er det 50/80 km/t som gjelder, som alle andre plasser uten skiltet fartsgrense, hvis jeg tolker vegtrafikkloven rett. Som over alt ellers skal farten avpasses etter forholdene, og man skal ta nødvendig hensyn til andre uavhengig av hvordan de oppfører seg, osv..

Gang- og sykkelveger er visstnok dimensjonert for hastigheter opp mot 20 km/t, men det sier seg selv at dette ikke er forsvarlig mange steder, mens andre steder er det ikke uforsvarlig å sykle langt fortere enn dette. (http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Siste+nyheter/Vis?key=219894)

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå