Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 132 1 2 3 4 5 6 131 132

Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1799287 02/06/2014 13:41
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: sveinaa
Sitat: imag
Er vel ikke så rart om du yter bra på hardøktene nå, siden det du effektivt har gjort er å toppe formen ved å kutte ned hardøktene.

Nettopp. Så får tiden vise om dette har noe for seg. Synes i alle fall det er ganske deilig å slippe "sure" ben støtt og stadig.

Hur tränade du innan? Mer en än hårdtur i ukan borde väl de flesta klara utan spesiellt stora problem med sure ben tycker jag.

Det går ju också att variera mellan hårda och lätta uker om man blir sliten.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1799289 02/06/2014 13:43
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Dette ble veldig akademisk. I hvert fall for oss mosjonister. Jeg trener alltid i sone 1, etter å ha peise på til jeg ikke orker mer, og derfor faller ned :op

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1799293 02/06/2014 13:46
Laplace Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Hoaas
Du utvikler ikke kapilærene ved så høy belastning, så enkelt er det. Disse utvikles best i sone 1, litt i sone 2.

Sitat: Laplace
Hvis jeg tolker tabellen riktig, så har A. Coggan en litt annen oppfatning. Hva har jeg misforstått her?

http://www.freewebs.com/velodynamics2/loadeffect.pdf

Dette er jo terskeltrening, altså treningsmetoden for å øke din anaerobe terskel. Watten du kan holde over tid uten å opparbeide syre i musklene. Dette har fint lite med vo2 maks og kapilærer å gjøre.
Når du har kommet på et så høyt nivå at du stagnerer i vo2 maks og watt (FTP) og trenger å øke terskelen din, er dette veien å gå. Mange på høyt nivå har godt utbytte av terskeltrening.
En jeg kjenner gjorde nettopp dette, han økte ikke vo2 maks, men forbedret persen sin på diverse distanser vesentlig, nettopp fordi hans anaerobe terskel var høyere. Men du kan ikke øke terskelen din i det uendelige, det stopper opp der også.

Man kan ikke bare bedrive èn type trening, du må ha en miks av intervall, langkjøring etc.

Jeg vet ikke helt hva du svarer på her, men var det ikke snakk om kapillærer og at det fins kanskje andre soner enn kun sone 1 som er egnet for å utvikle disse?! Se linken og så "Increased muscle capillarization ".

Redigert av Laplace; 02/06/2014 13:56.

Til musklerne kæmper i kramper
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: fredriks] #1799308 02/06/2014 14:14
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks
Er vel ikke så rart om du yter bra på hardøktene nå, siden det du effektivt har gjort er å toppe formen ved å kutte ned hardøktene.

Nettopp. Så får tiden vise om dette har noe for seg. Synes i alle fall det er ganske deilig å slippe "sure" ben støtt og stadig.

Hur tränade du innan? Mer en än hårdtur i ukan borde väl de flesta klara utan spesiellt stora problem med sure ben tycker jag.

Tidligere ble det fort 3 harde økter uka. Bakgrunnen for å trene mindre hardt er at jeg er nysgjerrig. Synes det meste Hoaas har komme med virker fornuftig og derfor vil jeg prøve. Planen er til og med å legge mange av hardøktene på sti isteden for drag på grus/asfalt. Skulle opplegget feile er ikke det så farlig heller. Jeg har uansett kost meg masse på sykkel. For meg handler det mye om at jeg vil glede meg til hver tur, heller enn å grue seg. Og jeg gruer meg faktisk til drag jeg vet kun gjennomføres på jernvilje. Noen synes sikkert jeg virker pysete. Men føler egentlig ikke at det er det det handler om. Kan feks nevne at jeg på en VO2maxtest kan sykle helt til testleder avbryter pga for mye CO2 i systemet (Og da går det bare på vilje.).

Ps.
Sånn i forhold til totalbelastning vil jeg nevne at på en av de rolige turene legges det inn styrketråkk i motbakkene.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: fredriks] #1799330 02/06/2014 14:56
sveinaa Offline
More than words
More than words

Et lite eksempel:
Jeg kan oppleve følgende når jeg kjører for mye hardt over tid. Og når det skjer synes jeg det er vanvittig kjipt (Nesten så kjipt at jeg begynner å grine og har lyst til å kaste sykkelen i grøfta der og da). Jeg må feks må avbryte en 3x20min økt i iS3, i lettere terreng, fordi jeg rett og slett ikke klarer å holde trykket oppe. Alt føles ganske greit frem til en eller annen gang i andre draget og da merker man bare at musklene pusher altfor hardt ift. hva intensiteten tilsier, og når dette skjer er det 3. draget er bare å glemme. Resultatet er på en måte en ødelagt økt.

Redigert av sveinaa; 02/06/2014 14:56.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: imag] #1799352 02/06/2014 15:51
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vel, jeg leser hva du skriver, men du får unnskylde meg for at jeg ikke tar det for å være evangeliet. Og spørsmålet du stiller har jeg litt vanskelig for å skjønne meningen med --

Quote:
Hvor mye hardkjør tror du en kropp trenger for å komme i kjelleren for å bygge opp en formtopp..svaret er ikke at du trenger å ligge der hele året.

Å trene annet enn RLT er ikke å kjøre seg i kjelleren, og akkurat som de anekdotene du kommer med om deg selv og en polfarer som kom i god form av mye rolig langkjøring, så finnes det mange svært gode syklister som har blitt gode av å bruke mye av den (begrensede) tiden tilgjengelig til å trene hardt.

At mange mosjonister ikke håndterer den totale stressmengden i livet sitt på en god nok måte er jeg dog helt enig i.

Vel, nå har jeg aldri påstått at dette er veien til Rom, det jeg derimot HAR skrevet er at dette har fungert for meg og at det finnes mange veier til Rom. Når folk spør, svarer jeg etter mine egne erfaringer og de råd jeg har fått av de som tilsynelatende kan dette med trening. Alle sier det samme, unntaket er noen få som mener at 4x4 (og den slags) er veien til Rom. To forskere dro det jo så langt at de mente sone 3 trening er alt man trenger her i livet for å bli i knallform. Ting er nok litt mer nyansert enn det, og jeg mener man må ha variert trening for å bli god og utvikle seg, ikke bare låse seg på enten hardt eller rolig.

Jeg er uansett ikke så tøff at jeg tør å si at jeg vet bedre enn f.eks olympiatoppen hva angår trening. Der verdens beste utøvere utfører over 80% av treningen i sone 1 og 2. Hvem er det som sier at dette ikke kan adopteres til mindre treningsmengder?

Redigert av Hoaas; 02/06/2014 17:41.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1799353 02/06/2014 15:52
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Er jo et bra opplegg å kjøre en hardøkt i uka (ritthardt) og resten rolig. Hardøkta har da en tendens til å bli noe lenger og noe hardere enn hvis man kjører 2-3 harde økter/uke. Nå må jo ikke de andre øktene være i sone 1 heller, sone 2 er også en god sone for syklister bare man ikke overdriver.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1799399 02/06/2014 17:17
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Når man er inne på trening, jeg logget snittpuls på 179 gjennom Terrengsykkelrittet på lørdag og syns det var greit tungt. Maxpuls er ca 192. (mann-41)

Er dette høyt eller vanlig i rittmodus? Det er første året jeg sykler med pulsklokke så hakke peiling (Suunto Ambit2 HR). Fikk også tilbud om 4-5 kramper fra 17 km og ut, men klarte å lure de ved å roe ned en liten stund.

Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1799418 02/06/2014 17:48
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Jeg spurte Kaggestad en gang om hvordan jeg burde trene dersom jeg har 5-6 timer til rådighet pr uke og fikk følgende:
- Langtur: 1,5 - 2 timer
- Spinning: Intenst - 1 time
- Tur: Rolig mot intenst 1 time
- Tur: Fartslek tilfeldig 1 time
Intervallene du får på turene skal ikke over laktatnivå.

Jeg har tidligere opplevd å bli feiltrent på våren selv med relativt få økter pr uke. Dette skyldes nok for lite spinning på vinteren og dermed så er terskelen lav for å bli feiltrent og få stinne bein. De siste årene har jeg i praksis fulgt mye av det Hoaas anbefaler med god erfaring.

En annen ting som funker for meg er å justere treningen etter dagsformen. Har jeg tenkt å trene hardt, men i starten av treningen kjenner at det er tungt, så legger jeg om til rolig. En langtur kan også bli kort selv om det er kjipt å innse det. Dersom jeg i perioder finner det tungt å gå i trapper, trener jeg rolig, evt. går en tur. At rolig trening funker, er jeg ikke tvil om for min del. Dessuten er det deilig å kjenne overskudd på de harde øktene.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: turbo] #1799429 02/06/2014 17:58
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: turbo
At rolig trening funker, er jeg ikke tvil om for min del.

Hvordan måler du fremgangen?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Tallak] #1799438 02/06/2014 18:08
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tallak
Når man er inne på trening, jeg logget snittpuls på 179 gjennom Terrengsykkelrittet på lørdag og syns det var greit tungt. Maxpuls er ca 192. (mann-41)

Er dette høyt eller vanlig i rittmodus? Det er første året jeg sykler med pulsklokke så hakke peiling (Suunto Ambit2 HR). Fikk også tilbud om 4-5 kramper fra 17 km og ut, men klarte å lure de ved å roe ned en liten stund.

Hvordan har du målt makspulsen? 93% i snittpuls er rimelig høyt, sone 5, det er normalt en så høy puls at du ikke skal klare å holde den over tid.
Antydning til kramper tyder kanskje på at du har syklet over evne.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Tallak] #1799440 02/06/2014 18:11
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle

En eller to runder?

Jeg har ca 190 i makspuls og snittet på 156. 159 på første runde og 153 på andre. En klar indikasjon på at utmattelsen slår inn og ikke klarer å få opp pulsen.

tid: 1.53 på første runde, 3.59 totalt i tid.

Ellers vil jeg nesten tro at du har høyere makspuls med den snittpulsen der.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1799469 02/06/2014 18:58
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har aldri testet maxpuls vitenskapelig, bare type sykle så fort jeg kan opp en 200 meter lang bratt bakke med utgangspunkt i varm kropp. Men har aldri logget høyere max enn 192.

Det var bare èn runde ja, her er Stravalogg
http://www.strava.com/activities/147614328/segments/3384348344
eksportert fra Movescount :
http://www.movescount.com/moves/move32731965

Det jeg stusset mest over var det samme som deg Trond Vidar, at jeg kunne ha så høy snittpuls over 2 og en halv time når maxpuls var såpass nærme.

Kan det være noe feil i målingen? Startet logging på startstreken (ingen oppvarming, tok den på grusen rundt stadioen) og sluttet halvminuttet etter målgang.

Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1799474 02/06/2014 19:07
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Har aldri vært over 95% av maxpuls på sykkel, selv i knallharde bakkeintervaller. Må motbakkeløping til før jeg når den

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1799477 02/06/2014 19:08
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når man ikke er spesielt godt trent på sykkel skal det godt gjøres å oppnå din reelle makspuls. Beste metoden å finne den på er å kjøre god gammeldags bakkeintervall til fots. Start med 2-3 drag i sone 3-4, siste draget kjører du på det du klarer (til du nærmest spyr). Den pulsen du har fått da skal være temmelig nærme din makspuls.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1799479 02/06/2014 19:10
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Øyvind V

De samme turene går raskere og/eller på lavere puls.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: turbo] #1799490 02/06/2014 19:33
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Men hvordan vet du at det er den rolige treningen som fungerer, og at du ikke bare ser effekten av enda mer trening?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1799496 02/06/2014 19:36
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T

Men hvordan vet du at det er den rolige treningen som fungerer, og at du ikke bare ser effekten av enda mer trening?

Nå har jeg ikke påstått at hardere trening ikke virker. Og det er sikkert mange andre faktorer som spiller inn, så til syvende og sist er ikke dette vitenskapelige målinger, men mine erfaringer.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1799508 02/06/2014 19:52
sveinaa Offline
More than words
More than words

Etter hva jeg forstår av bloggen din, så er du en ganske god syklist og med bakgrunn i det sikkert en meget godt trent person. Vil igrunn tippe du ligger nærmere elite nivå enn den gjengse mosjonist (lik det eller ikke). Det er klart at trening for deg er noe annet enn trening for oss andre med et annet grunnlag og kanskje andre mål.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1799514 02/06/2014 20:01
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis dere vil gå litt i dybden på dette, for å måle framgang er den enkleste (og kanskje mest nøyaktige) metoden å ta en vo2 maks og laktattest. Da ser dere om dere gjør noe riktig, eller noe feil. Ta en nå og en om 3 mnd, forandringer på terskel, vo2 maks og laktat sier det meste. Koster litt penger, men er veldig artig å se hvilke resultater man får.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1799515 02/06/2014 20:01
Lurifax Offline
Besatt
Besatt

Er det egentlig så nøye så lenge han merker fremgang, har en god opplevelse under treningsarbeidet og blir fornøyd? Det å trene med litt overskudd er betydelig mer lystbetont enn å trene med underskudd hvor mange av øktene er en kamp mot hodet.

Er vel egentlig ikke noe annet som forfektes av Hoaas og andre som etterstreber mye mengdetrening i rolig tempo.

Mange veier til rom, for de fleste med en travel hverdag kan den som gir en god følelse være en vel så god vei som den som kniper noen sekunder ekstra.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1799517 02/06/2014 20:03
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Det kan være. Men hva så? Diskvalifiserer det meg fra å stille spørsmål eller komme med egne erfaringer? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig og interessert.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1799538 02/06/2014 20:14
sveinaa Offline
More than words
More than words
Absolutt ikke. Da ordla jeg meg galt. Og det beklager jeg.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Tallak] #1799543 02/06/2014 20:21
Trond Vidar Offline
Jeg har aldri testet maxpuls vitenskapelig, bare type sykle så fort jeg kan opp en 200 meter lang bratt bakke med utgangspunkt i varm kropp. Men har aldri logget høyere max enn 192.

Det var bare èn runde ja, her er Stravalogg
http://www.strava.com/activities/147614328/segments/3384348344
eksportert fra Movescount :
http://www.movescount.com/moves/move32731965

Det jeg stusset mest over var det samme som deg Trond Vidar, at jeg kunne ha så høy snittpuls over 2 og en halv time når maxpuls var såpass nærme.

Kan det være noe feil i målingen? Startet logging på startstreken (ingen oppvarming, tok den på grusen rundt stadioen) og sluttet halvminuttet etter målgang.

Jeg tipper du har høyere makspuls enn 192 ICON_SMILE

Det er vel nesten ikke mulig å ligge å så høye soner så lenge som du har gjort tror jeg. Mest sannsynlig skulle du ligget 30-45 minutter i Z4, og resten i Z3/Z2 - med noen få minutter tilsammen i Z5 - type opp swahili, cruxene på slettfjell og kanskje bakken bak skullerudstua

edit: Hvis du bruker auto-pulssonene til strava så er de tydeligvis litt off. Det er en oversikt over olympiatoppens pulssoner litt lenger opp i tråden. Juster strava etter de som baseline, lagt inn for deg her:

Redigert av Trond Vidar; 02/06/2014 20:42.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: turbo] #1799546 02/06/2014 20:24
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jeg spurte Kaggestad en gang om hvordan jeg burde trene dersom jeg har 5-6 timer til rådighet pr uke og fikk følgende:

Jag förstår inte helt vad som menas med det programmet men enligt kaggestad ska en motionist aldrig (förutom kanske på ritt om man är med på sådana) vara över tröskeln?

Att motionister ska vara rädda för att komma över tröskeln tycker jag är ett väldigt dårligt råd. Att sykla så fort man kan är faktiskt inte farligt.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: fredriks] #1799557 02/06/2014 20:34
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T

Jag förstår inte helt vad som menas med det programmet men enligt kaggestad ska en motionist aldrig (förutom kanske på ritt om man är med på sådana) vara över tröskeln?

Att motionister ska vara rädda för att komma över tröskeln tycker jag är ett väldigt dårligt råd. Att sykla så fort man kan är faktiskt inte farligt.

Det var alt jeg klarte å notere da jeg snakket med han. Det kan sikkert fylles ut mer. Ta det for det det er.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1799570 02/06/2014 20:47
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Det kan være. Men hva så? Diskvalifiserer det meg fra å stille spørsmål eller komme med egne erfaringer? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig og interessert.

Absolutt ingen problemer at du stiller spørsmål, det er vel derfor vi er her.

Dersom du hadde hatt 5-7timer til rådighet, hvordan ville du lagt opp programmet?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1799640 02/06/2014 22:14
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Quote:
Du utvikler ikke kapilærene ved så høy belastning, så enkelt er det. Disse utvikles best i sone 1, litt i sone 2.

Hvis jeg tolker tabellen riktig, så har A. Coggan en litt annen oppfatning. Hva har jeg misforstått her?

Dette er jo terskeltrening, altså treningsmetoden for å øke din anaerobe terskel. Watten du kan holde over tid uten å opparbeide syre i musklene. Dette har fint lite med vo2 maks og kapilærer å gjøre.
Når du har kommet på et så høyt nivå at du stagnerer i vo2 maks og watt (FTP) og trenger å øke terskelen din, er dette veien å gå. Mange på høyt nivå har godt utbytte av terskeltrening.
En jeg kjenner gjorde nettopp dette, han økte ikke vo2 maks, men forbedret persen sin på diverse distanser vesentlig, nettopp fordi hans anaerobe terskel var høyere. Men du kan ikke øke terskelen din i det uendelige, det stopper opp der også.

Man kan ikke bare bedrive èn type trening, du må ha en miks av intervall, langkjøring etc.

Hvordan forklarer du at anaerob terskel har fint lite med kapilærer og VO2-max å gjøre?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: KenR] #1799661 03/06/2014 03:58
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: KenR
Quote:

Hvordan forklarer du at anaerob terskel har fint lite med kapilærer og VO2-max å gjøre?

Anaerob terskel har som regel en sammenheng med hverandre, ja. Men måten du trener for å heve anaerob terskel på, såkalt terskeltrening, er noe helt annet enn målrettet trening for å øke vo2maks etc.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: fredriks] #1799738 03/06/2014 07:26
M
murstein Offline
Entusiast
Entusiast
M

Hva er bakgrunnen for å anbefale å ikke trene over terskel? Jeg elsker å gunne på til blodsmaken konkurrerer med melkesyre ICON_SMILE

(det stemmer! jeg klatrer som en murstein...)
Side 4 av 132 1 2 3 4 5 6 131 132

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå