Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oppgradere framgir/bakgir

Oppgradere framgir/bakgir #1797584 30/05/2014 08:31
E
Eivind72 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Relativt ny på terrengsykkelfronten og har hatt en Merida big nine TFS100 i snart 2 år. Dette er på ingen måter noen dyr sykkel, men alt i alt er jeg meget fornøyd med den.

Det jeg ikke er fornøyd med er selve giret, og da mest framgiret. Gir er deore fra fabrikk. Jeg synes ikke den er presis eller rask nok ved girskifte, og framgiret rapler og bråker fælt ved giring. Jeg klagde en del på dette ved kjøp, og butikken fikk ordnet det sånn noenlunde etter hvert. Fikk Shimano til å se på dette også ved deres verksted-stand på raumerittet i fjor. De mente da at framgiret satt for høyt og flyttet det noe ned. Dette hjalp noe, men likevell litt merkelig da min gamle terrengsykkel med AlivioX gir er betraktelig bedre. Der foregår giring meget sømløst og fint og et lite klikk på hendelen for framgir er nok til at den skifter fint. Føler det er betraktelig lengre og tyngre vandring på hendel på merida`n,

Går nå i planene om å oppgradere sykkelen i stedet for å bytte. Planen er å bytte ut både framgir og bakgir til noe bedre fra Shimano for å forhåptenligvis forbedre giringen noe. Vil jeg merke noen vesentlig forskjell ved en slik oppgradering eller er den bortkastet den tid da kassett eller andre komponenter ikke blir byttet ut?

Håper ikke jeg spør dumt nå.

Re: Oppgradere framgir/bakgir [Re: Eivind72] #1797603 30/05/2014 09:05
Fulldempet Offline
Entusiast
Entusiast
Dersom giret er tregt er det første jeg tenker på å bytte vaier, det gjør som regel stor forskjell ICON_SMILE

Veldig mange faktorer som spiller inn for et godt justert fremgir - stoppskruer, riktig strammet, lett bevegelig vaier, og posisjon på fremgir som du nevner. Dersom alt stemmer, er det som regel lite som skiller mellom Deore og f.eks. XTR funksjonsmessig ICON_SMILE Jeg ville startet fra scratch, evt. byttet vaiere, og installert framgiret på nytt, justert osv. Finnes mange gode artikler og videoer der ute ICON_SMILE (denne?)

Re: Oppgradere framgir/bakgir [Re: Eivind72] #1797605 30/05/2014 09:11
gare Offline
More than words
More than words

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Oppgradere framgir/bakgir [Re: Eivind72] #1797620 30/05/2014 09:37
E
Eivind72 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Skjønner, da fikk jeg for så vidt svar på spørsmålet mitt. Ingen poeng å oppgradere.

Ang framgiret så har det vært slik fra kjøp. Lengre og tyngre vandring enn på gamlesykelen. Vajrene ble smurt sist for 2 uker siden. Den har vært til service flere ganger for justering av gir, føler derfor dette er ivaretatt egentlig.

Men kjører på en rund til med gjennomgang/justering jeg:)

Må nevnes at giret til gamlesykelen fremdeles funger fint. Tror aldri jeg har fått smurt vajer eller justert noen gang da den har gått for lut og kaldt vann.

Re: Oppgradere framgir/bakgir [Re: Fulldempet] #1797625 30/05/2014 09:41
E
Eivind72 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Sitat: Fulldempet
Dersom giret er tregt er det første jeg tenker på å bytte vaier, det gjør som regel stor forskjell ICON_SMILE

Veldig mange faktorer som spiller inn for et godt justert fremgir - stoppskruer, riktig strammet, lett bevegelig vaier, og posisjon på fremgir som du nevner. Dersom alt stemmer, er det som regel lite som skiller mellom Deore og f.eks. XTR funksjonsmessig ICON_SMILE Jeg ville startet fra scratch, evt. byttet vaiere, og installert framgiret på nytt, justert osv. Finnes mange gode artikler og videoer der ute ICON_SMILE (denne?)

God link.

Re: Oppgradere framgir/bakgir [Re: Eivind72] #1797637 30/05/2014 09:56
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Service hos sykkelbutikken er ikke en garanti for at giret er justert riktig. Jeg/kjente har fått tilbake sykkelen fra service med f.eks så slak wire på fremgiret at kjedet ikke ville opp på øverste drev på trippelkranken, eller at man måtte gire 2 ganger med 105-hendelen for å bytte til storeskiva på dobbeltkrank. Har flere eksempler og, men poenget er at giret ikke nødvendigvis er riktig stilt etter en service :/

Re: Oppgradere framgir/bakgir [Re: Eivind72] #1797650 30/05/2014 10:08
E
Eivind72 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Enig der, og er vel noe av den samme erfaringen jeg opplever nå kanskje?

Re: Oppgradere framgir/bakgir [Re: Eivind72] #1797863 30/05/2014 17:13
E
Eivind72 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Da har jeg hatt en liten bike-tech dag i garasjen. Løsnet, smurte og strammet alle vajrene nøye(gikk nok litt harelabb sist samt at jeg brukte en annen olje).
Hendlene fikk seg også en liten dose smøring. Fikk justert framgiret etter en del forsøk med plassering opp/ned og finjustering av stoppeskruene. Det ble montert litt lenger opp, men ikke mye. Giring mellom 1 og 2 foran ble mye bedre.

Jeg har nok en noe lettere og mer presis giring nå enn tidligere må innrømmes, men likevell er jeg ikke helt fornøyd. Dette gjelder ved nedgiring fra 3 til 2 foran der kjedet blir hengende litt i tannhjulet før det skifter. Hva skyldes dette?

Skal også skifte kjedet, har nok strekt seg litt. Mulig dette hjelper på problemet nevnt over?

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå