jogging vs sykling mtp kondis/utholdenhet
|
Re: jogging vs sykling mtp kondis/utholdenhet
[Re: LarsGBerget]
21/05/2014 11:32
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det var vel neppe det som var poenget. Poenget var at man ikke trenger å trene i sone 3 og opp for å bli i bedre form, selv om det er mange som tror at "jo hardere jo bedre". For de som sliter med at de blir stinne i beina, ikke klarer å restituere seg osv osv bør det vel ringe en bjelle. Hvorfor tror folk at man må ha 82% eller høyere puls for å utvikle seg?
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
21/05/2014 11:43
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det handlar ju också om hur mycket tid man vill och kan lägga ned på träning.
Om man tränar 20 timmar i ukan kan man säkert komma i någorlunda form med bara rolig träning. Om man däremot tränar 3-5 timmar i ukan tror jag att det är nestan helt bortkastat att bara träna rolig.
|
|
|
21/05/2014 11:45
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Det er det vel ingen som tror, men de færreste har all verdens tid til å trene, og med begrenset tid til rådighet er vel konsensus at intervaller i en eller annen form er mer effektivt per tidsenhet enn RLT i sone 1.
|
|
|
21/05/2014 12:11
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er på ingen måte noen fasit. Selv ligger jeg ikke på mer enn rundt 300-350 timer i året, og har stort utbytte av den rolige treningen. Hadde jeg bare hatt mulighet til 5 timer i uka hadde jeg likevel trent 4 timer rolig og 1 time intervall. Fokuset på intervall og høyintensitetstrening har gått helt over styr, er min mening. Spesielt etter diverse artikler om 4x4 og at den eneste treninga du trenger er sone 3 trening. Det er langkjøringene som legger grunnlaget, og bygger motoren, for intervalløktene! http://www.loplabbet.no/langkjoringFor å legge til noe, så trener jo de fleste av oss for å yte over lengere distanser, altså i mange timer, typ birken, offroadfinnmark osv. Da hjelper det ikke så mye at du har trent korte intervalløkter hele året. Motoren til å yte over tid henter du fra langkjøringene, styrken og hastigheten fra intervallene.
Redigert av Hoaas; 21/05/2014 12:15.
|
|
|
[Re: jenshk]
21/05/2014 13:26
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Denne artikkelen som 4x4-mannen Jan Helgerud publiserte for noen år tilbake inneholder flere meget informative, klare og etter mitt skjønn gode vitenskapelige redegjørelser med hensyn til hva som er avgjørende for å sykle fort på birken, og hvorfor det er viktig å bruke sykkelen i treningsarbeidet om hensikten er å prestere på sykkel i ritt. Man kan selvfølgelig diskutere treningsform og filosofi fram og tilbake, men denne artikkelen er god i sin beskrivelse av utnyttingsgrad, terskel og arbeidsøkonomi. https://www.tn.no/drivkraft/artikler/effektiv-trening-mot-birken Man skal ha et rimelig friksjonsfritt liv og en restitusjonsvillig kropp for det regime der!!!! 2 4*4-økter om dagen!! Mvh
|
|
|
[Re: BjKj]
21/05/2014 14:17
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Denne artikkelen som 4x4-mannen Jan Helgerud publiserte for noen år tilbake inneholder flere meget informative, klare og etter mitt skjønn gode vitenskapelige redegjørelser med hensyn til hva som er avgjørende for å sykle fort på birken, og hvorfor det er viktig å bruke sykkelen i treningsarbeidet om hensikten er å prestere på sykkel i ritt. Man kan selvfølgelig diskutere treningsform og filosofi fram og tilbake, men denne artikkelen er god i sin beskrivelse av utnyttingsgrad, terskel og arbeidsøkonomi. https://www.tn.no/drivkraft/artikler/effektiv-trening-mot-birken Man skal ha et rimelig friksjonsfritt liv og en restitusjonsvillig kropp for det regime der!!!! 2 4*4-økter om dagen!! Mvh Går det. Du må bare investere i DRIV+....
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
21/05/2014 16:04
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Går det. Du må bare investere i DRIV+.... Og denne figuren gir hint om hva DRIV+ inneholder 
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
21/05/2014 16:14
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jan Helgerud er sikkert flink han. Men alle, spesielt, mosjonister som ikke har all verdens tid til restitusjon, bør huske hva som skjedde med Marit Bjørgen. Hun (og Samdal) brukte jo som kjent mye av prinsippene fra nevnte Helgerud i sin trening.
Det som blir for hardt for Marit Bjørgen kan kanskje bli for hardt for de fleste? Eller?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
21/05/2014 17:26
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er mange idrettsutøvere som er ødelagt pga sånn der type trening. Marit Bjørgen er jo et godt eksempel på det, og hun slapp "billig" unna.
|
|
|
23/05/2014 23:00
|
Renzir
Entusiast
|
Entusiast
Den sesongen jeg var i best form og hadde estimert o2-opptak på over 60ml på sykkelen, hadde vi helsesjekk på jobben. Jeg ble satt på tredemølla og gikk med høy puls (opp mot 90%) og smerter særlig i leggmusklaturen på fremsiden. Resultatet ble estimert o2-opptak på rundt 35ml og jeg ble bedt om å være litt fysisk aktiv!
Forklaringen var nok at all trening foregikk på sykkelen og sykkelmusklatur virker ikke så bra til å gå/løpe med, og vice versa. Om man kun ser på motoren så er vel løping mer effektivt i den forstand at det aktiverer flere muskelgrupper og gir høyere puls. Men om musklaturen ikke spiller på lag så får man ikke utnyttet motoren... Når det er sagt så er det nok lurt for de fleste å trene litt allsidig. Jeg kjørte Vo2 maks på mølla i vinter etter å kun ha syklet eller gått på ski, målte 61. Til sammenligning hadde jeg 55 på sykkel etter min 4x4 intervall sesong. Det vi enkelt kan konkludere med er at trening er veldig individuelt, men å i hovedsak trene intervaller i sone 3 og 4 kommer du bare enn så langt med. Det er nettopp utført et forsøk på Norges Arktiske Universitet her i Alta, en meget godt trent mann med opp mot 70 i VO2 maks skulle på ekspedisjon, på denne ekspedisjonen skulle han KUN GÅ rolig i 4mnd. Altså i sone 0-1, når han kom hjem hadde han godt over 75 i VO2 maks. Man må utvikle kappilærårene sine i muskulaturen, hvis ikke får du en flaskehals i at musklene ikke klarer å transportere nok blod/oksygen pga begrensninger i blodårer å frakte det i. Jeg er helt enig i at variert trening er lurt, men med hovedfokus på det man vil bli god på. Her spiller jo vekt inn vel. 70 og 75 er jo ett tall regnet som ett maks opptak delt på vekt. Går du ned 15 kg på f.eks en ekspedisjon til Sydpolen/Nordpolen så gjør det noe med svaret på regnestykket. Edit: så kommentaren om lik vekt litt sent...
Redigert av Renzir; 23/05/2014 23:05.
|
|
|
24/05/2014 10:14
|
Bjørnar V
Fersking
|
Fersking
Personlig mener jeg de fleste her på forumet er på et nivå der det handler om å være i god fysisk form og få overskudd og glede i hverdagen. Altså ikke elitenivå. Derfor mener jeg man definitivt bør bruke alle de treningsformer som man liker. Ikke tving deg ut på skøyteski fordi noen har tipset deg om dette når du egentlig bare vil sette deg på rulla eller løpe deg en tur.
Selv har jeg aldri satset på noe annet enn god form og jeg trener sykling og løping annenhver dag når det ikke er skiforhold. Tror ikke dette gjør meg til noe særlig bedre syklist, noe jeg merket denne uka da jeg mandag løp et 8km løp og var stinn i legger og lår, tirsdag satte jeg meg på raceren og syklet årets første ritt, fulgte lett oppover, men nedover og på flatene manglet jeg den kjørestyrken jeg vanligvis har i ritt.
Konklusjonen er vel tren på det du vil bli god i, men la det være lystbetont!
|
|
|
[Re: Bjørnar V]
24/05/2014 10:16
|
Bjørnar V
Fersking
|
Fersking
I følge Kurt Asle Arvesen er det ingen syklister som trener løping utenfor sesongen. Det er sykling, langrenn og fotturer i fjellet som er oppskriften på alternativ trening
|
|
|
26/05/2014 08:47
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
26/05/2014 09:08
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
I følge Kurt Asle Arvesen er det ingen syklister som trener løping utenfor sesongen. Det der tror jeg er en typisk kortslutning. Cancellara blant annet løper utenom sesongen.
Redigert av anonymous5; 26/05/2014 09:21.
Anonym5
|
|
|
26/05/2014 22:47
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Løping trener opp "irrelevant muskulatur for sykling". Altså vekten øker uten relevant kraftutbytte. Det er jo et problem for seriøse klatrere
Tydeliggjøre litt, og ser i grunn bort fra kondiseffekten, så litt på sidelinja av tråden
Illustrere med krankarmrotatsjon
Sykling, primært: 12-6
Løping, spesielt sprint, primært: 6-12
Grovt sett
Hamstrings er en "tung" muskelgruppe, som man har lite bruk for i fjellene
Redigert av Abit; 26/05/2014 23:42.
|
|
|
[Re: Abit]
27/05/2014 06:34
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Løping trener opp "irrelevant muskulatur for sykling". Altså vekten øker uten relevant kraftutbytte. Det er jo et problem for seriøse klatrere
Tydeliggjøre litt, og ser i grunn bort fra kondiseffekten, så litt på sidelinja av tråden
Grovt sett
Hamstrings er en "tung" muskelgruppe, som man har lite bruk for i fjellene På hvilket nivå mener du dette er relevant? Mulig det du påstår er riktig i teorien, men i praksis for de fleste her på forumet tror jeg det er helt irrelevant.
keo
|
|
|
[Re: Abit]
27/05/2014 06:53
|
sls
Veteran
|
Veteran
Grovt sett
Hamstrings er en "tung" muskelgruppe, som man har lite bruk for i fjellene Sykkelprestasjonen er sterkere knyttet til generell kondisjon enn til spesifikk styrke. En løper vil ALLTID gruse en styrkeløfter i ritt. Det er forøvrig store forskjeller på muskelbruken under løping. Løpesettet til en typisk legg/hamstrings-løper er helt annerledes enn for en typisk lårløper. Løpere I den siste kategorien går gjerne rett over på sykkel og hevder seg i toppen. Flere kjente norske syklister kommer herfra. Og det er første gang jeg har hørt at løping bygger for mye muskler. Musklene er heller ikke mer irrelevante enn at mange i terrengtoppen løper flere økter i uka og Kaggestad i sitt siste anbefalte treningsopplegg for syklister la inn 1 løpeøkt per uke. Verdens beste terrengsyklist Nino Schurter: 'He runs every morning, throughout the season.'
Redigert av sls; 27/05/2014 06:56.
|
|
|
27/05/2014 09:17
|
særp
Ringrev
|
Ringrev
Og Nino mener jeg ha lest att starter hver dag med en løpetur.
Det er viljen det står på,Ikke kroppen.
|
|
|
|
|