Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
|
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
[Re: KenR]
28/05/2014 15:02
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Forøvrig reguleres fettforbrenningen av de samme hormoner som karbohydratmetabolisme. Enkelt forklart aktivert av glucagon og adrenalin, hemmet av insulin.
|
|
|
[Re: grr]
28/05/2014 15:43
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Så lavkarbo og sone 1 er veien å gå?
|
|
|
[Re: kaffekanne]
28/05/2014 16:56
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Om du vil brenne mye fett mens du trener, ja. Om målet er å prestere maks, nei. Feks vil du bli ganske så slapp av en rolig langtur (4-5 t) uten inntak av karbo. Glykogenlagrene vil være helt tomme og restitusjonstiden uforholdsmessig lang.
|
|
|
29/05/2014 16:24
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De fleste som driver med denne idretten har vel nogenlunde peiling på kosthold. Tror du havner forferdelig langt ned i kjelleren ved lavkarbo og lange treningsøkter  Noen vil påstå at kosthold/trening er ca 50/50 
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
02/06/2014 07:07
|
svingen
Fersking
|
Fersking
Hei
Har ikke helt skjønt dette. Hvorfor må man ligge i sone1? Kan man få samme effekten av langturene om man kjøre så hardt at man akkurat ikke surner i musklaturen? Tenker da på utvikøing av kapilærårene osv.
I mitt tilfelle rekker jeg ca. 3 økte på sykkelen pr uke, noen ganger mindre, av og til flere. Har i snitt en joggetur og en fjell/skogstur i uka i tilegg. Slik jeg har gjort det til nå, er: 1 5x5intetvalløkt med oppvarming og nedtrapping, 2 økter på 2timer + på grensa til hva musklene greier. Ut ifra slik jeg her lest her, er dette rimelig bak mål.. men hvorfor? Er forøvrig mtb dette er snakk om.
|
|
|
[Re: svingen]
02/06/2014 07:42
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Hei
Har ikke helt skjønt dette. Hvorfor må man ligge i sone1? Kan man få samme effekten av langturene om man kjøre så hardt at man akkurat ikke surner i musklaturen? Tenker da på utvikøing av kapilærårene osv.
I mitt tilfelle rekker jeg ca. 3 økte på sykkelen pr uke, noen ganger mindre, av og til flere. Har i snitt en joggetur og en fjell/skogstur i uka i tilegg. Slik jeg har gjort det til nå, er: 1 5x5intetvalløkt med oppvarming og nedtrapping, 2 økter på 2timer + på grensa til hva musklene greier. Ut ifra slik jeg her lest her, er dette rimelig bak mål.. men hvorfor? Er forøvrig mtb dette er snakk om. Ikke overkompliser. Man må ikke ligge i sone 1 osv. Soner er jo bare en teoretisk greie. Poenget er en balanse mellom hardt, rolig og belastning forøvrig i livet, slik at du har nok overskudd til progresjon over tid. For mange hardøkter funker gjerne greit en stund, før man stagnerer, går lei, blir lettere syk osv. Ellers, selv om man snakker om utholdenhet som noe fysisk, så kommer glede, naturopplevelse, avkobling inn som faktorer i treninga, som også gir fysiske fordeler og fremgang over tid. Dvs. at på de rolige turene, så tenker man ikke puls, trening, men det å nyte naturen, stoppe opp spise en godbit, ta noen fine bilder feks. på en deilig stirunde.
iq
|
|
|
[Re: svingen]
02/06/2014 08:03
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hei
I mitt tilfelle rekker jeg ca. 3 økte på sykkelen pr uke, noen ganger mindre, av og til flere. Har i snitt en joggetur og en fjell/skogstur i uka i tilegg. Slik jeg har gjort det til nå, er: 1 5x5intetvalløkt med oppvarming og nedtrapping, 2 økter på 2timer + på grensa til hva musklene greier. Ut ifra slik jeg her lest her, er dette rimelig bak mål.. men hvorfor? Er forøvrig mtb dette er snakk om. Du utvikler ikke kapilærene ved så høy belastning, så enkelt er det. Disse utvikles best i sone 1, litt i sone 2.
|
|
|
[Re: Hoaas]
02/06/2014 08:28
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Høres rart at du da sliter med puls over 110 på sykkel. Mulig du ikke har så veldig god arbeidsøkonomi, tråkk og løft osv. Får ta en laktat og o2-test, så får du vel svar på det meste. Har hatt 203 i puls på sykkel, det er ganske tett på min makspuls. Men sleit før, når jeg ikke sykla så veldig mye, med å komme høyt opp i puls på sykkel. Edit: Leste ikke siste delen av det forrige innlegget ditt. Du får sykle å gefylen en periode og se om det blir bedre, iom at du ikke har syklet så mye kan det være grunnen. Straks man får litt tid på setet skal det bli bedre Hadde en langtur i går og det samme skjedde, men 2 timer inn i turen så løsna det fullstendig. 130 i puls uten noe syre.. rareste jeg har kjent. Resten av turen var en drøm. Tror diagnosen her var utrent kropp som ikke var vant med sykling. I dag er beina helt nydelige. Sone1 blir det mer av fremover! Punkterte halvveis da. Og lurer på om det var raskal som stoppa og tilbød seg å hjelpe....
|
|
|
02/06/2014 08:49
|
Laplace
Avhengig
|
Avhengig
Du utvikler ikke kapilærene ved så høy belastning, så enkelt er det. Disse utvikles best i sone 1, litt i sone 2. Hvis jeg tolker tabellen riktig, så har A. Coggan en litt annen oppfatning. Hva har jeg misforstått her? http://www.freewebs.com/velodynamics2/loadeffect.pdf
Redigert av Laplace; 02/06/2014 08:49.
Til musklerne kæmper i kramper
|
|
|
[Re: Laplace]
02/06/2014 08:59
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Du utvikler ikke kapilærene ved så høy belastning, så enkelt er det. Disse utvikles best i sone 1, litt i sone 2. Hvis jeg tolker tabellen riktig, så har A. Coggan en litt annen oppfatning. Hva har jeg misforstått her? http://www.freewebs.com/velodynamics2/loadeffect.pdf Nå linket du til en artikkel om watt-trening, og ikke puls-trening. Er disse sonene i det hele tatt sammenlignbare?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
02/06/2014 09:21
|
Laplace
Avhengig
|
Avhengig
Du utvikler ikke kapilærene ved så høy belastning, så enkelt er det. Disse utvikles best i sone 1, litt i sone 2. Hvis jeg tolker tabellen riktig, så har A. Coggan en litt annen oppfatning. Hva har jeg misforstått her? http://www.freewebs.com/velodynamics2/loadeffect.pdf Nå linket du til en artikkel om watt-trening, og ikke puls-trening. Er disse sonene i det hele tatt sammenlignbare? Jeg er ikke interessert i å sammenligne watt- og pulssoner med hverandre, men den generelle konklusjonen må nok bli det samme uavhengig om du kjører med lav effekt eller lav puls, dvs. lav intensitet.
Redigert av Laplace; 02/06/2014 09:23.
|
|
|
02/06/2014 09:45
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Du utvikler ikke kapilærene ved så høy belastning, så enkelt er det. Disse utvikles best i sone 1, litt i sone 2. Hvis jeg tolker tabellen riktig, så har A. Coggan en litt annen oppfatning. Hva har jeg misforstått her? http://www.freewebs.com/velodynamics2/loadeffect.pdf Nå linket du til en artikkel om watt-trening, og ikke puls-trening. Er disse sonene i det hele tatt sammenlignbare? Jeg er ikke interessert i å sammenligne watt- og pulssoner med hverandre, men den generelle konklusjonen må nok bli det samme uavhengig om du kjører med lav effekt eller lav puls, dvs. lav intensitet. Videre står det vel heller ikke så mye om Kapillærer i den artikkelen heller? Men jeg kan jo ta feil, hvor står det?
|
|
|
02/06/2014 09:54
|
Trillebår
Ivrig
|
Ivrig
noob spm, men om jeg som har litt lite tid til trening om dagen skal sykle den faste runda på ca 30km er det da lurt og sykle rolig hver gang, eller skal man knuse på en av 3 ganger feks variasjon er vel lurt? får jo tid til lengre runder i ny og ne, men disse kjøres så rolig som mulig men dog alltid i sone 2-3 da kondisen ikke er noe og skryte av og pulsen flyr i taket bare den ser motbakker <3 sykkelen min og jeg er i ett elsk/hat forhold med motbakker jeg hater att jeg elsker motbakker 
|
|
|
02/06/2014 10:11
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I tabellen står det "Increased muscle capillarization".
Min förståelse från diverse kilder är att allt som tränas i sone 1 tränas (lite) bättre i högre soner, iallafall under tröskeln. Problemet är att man inte kan få lika mycket tid i de sonerna.
|
|
|
[Re: fredriks]
02/06/2014 10:25
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Min förståelse från diverse kilder är att allt som tränas i sone 1 tränas (lite) bättre i högre soner, iallafall under tröskeln. Problemet är att man inte kan få lika mycket tid i de sonerna. Om det stemmer, så kan man jo bare drite i rolig trening, og konsentrere seg om level 3, 4 og 5 jfr. artikkelen. Man får på en måte både i pose og sekk...
|
|
|
02/06/2014 10:38
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Min förståelse från diverse kilder är att allt som tränas i sone 1 tränas (lite) bättre i högre soner, iallafall under tröskeln. Problemet är att man inte kan få lika mycket tid i de sonerna. Om det stemmer, så kan man jo bare drite i rolig trening, og konsentrere seg om level 3, 4 og 5 jfr. artikkelen. Man får på en måte både i pose og sekk... Hvis du skal trene 10 timer i uka eller mer sier det seg selv at man må kjøre noe av dette rolig. Men for en som har fire-fem timer til rådighet fordelt på 2-3 økter kan det være det er fornuftig å drite i sone 1.
Redigert av Øyvind V; 02/06/2014 10:38.
|
|
|
02/06/2014 10:42
|
Laplace
Avhengig
|
Avhengig
Min förståelse från diverse kilder är att allt som tränas i sone 1 tränas (lite) bättre i högre soner, iallafall under tröskeln. Problemet är att man inte kan få lika mycket tid i de sonerna. Om det stemmer, så kan man jo bare drite i rolig trening, og konsentrere seg om level 3, 4 og 5 jfr. artikkelen. Man får på en måte både i pose og sekk... Restitusjonstiden vil nok sette en stopper ved økt treningsmengde.
|
|
|
02/06/2014 10:46
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nu vet jag inte helt vad coggan anbefaler men jag är rätt säker på att han inte bare anbefaler sweetspot träning i 10 timmar i veckan så han anbefaler nog också en del sone 1 för de som tränar en del (men har för mig att han kallar det restuition).
Om jag husker rätt från för exempel olympiatoppens böcker så är det iallafall inget i det de skriver som tyder på att en motionist som inte tränar så mycket kan köra sone 2 istället för sone 1. Deras översikt över hur folk tränar visar också att topputövare tränade mycket sone 2 när de var juniorer (och tränade färre timmar än som seniorer när också delen sone 2 gick ned).
|
|
|
[Re: Øyvind V]
02/06/2014 10:50
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Min förståelse från diverse kilder är att allt som tränas i sone 1 tränas (lite) bättre i högre soner, iallafall under tröskeln. Problemet är att man inte kan få lika mycket tid i de sonerna. Om det stemmer, så kan man jo bare drite i rolig trening, og konsentrere seg om level 3, 4 og 5 jfr. artikkelen. Man får på en måte både i pose og sekk... Hvis du skal trene 10 timer i uka eller mer sier det seg selv at man må kjøre noe av dette rolig. Men for en som har fire-fem timer til rådighet fordelt på 2-3 økter kan det være det er fornuftig å drite i sone 1. Tja,man kan jo feks trene sånn 5 timer: Dag 1: 4x4 (OLT iS4) =60 min Dag 2: fri Dag 3: 3x15 (OLT iS3) =70 min Dag 4: fri Dag 5: hard fartslek =60 min Dag 6: rolig tur =90 min Dag 7: fri
|
|
|
02/06/2014 10:54
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Ja, hvis man har fire økter til rådighet. Mange eksempler på at man _kan_ legge inn en rolig tur. Jeg tror (merk: tror) imidlertid ikke at det denne 90-minutteren du legger inn i ditt eksempel er det som gjør underverker for utholdenhet/kapillærnettverkbygging.
|
|
|
02/06/2014 11:19
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ja, hvis man har fire økter til rådighet. Mange eksempler på at man _kan_ legge inn en rolig tur. Jeg tror (merk: tror) imidlertid ikke at det denne 90-minutteren du legger inn i ditt eksempel er det som gjør underverker for utholdenhet/kapillærnettverkbygging. Nettopp. Jeg forsøker, etter inspirasjon fra Hoaas, å sykle 1 hard økt (maks 2) i uka med ca 4 økter til rådighet. De øktene som ikke er harde blir rolige i sone 1-2 (dog med varighet på min 2 timer.). Aner ikke om dette vil funke, men det som jeg synes er spennende er at hardøkten plutselig har fått en helt annen kvalitet, det er på en måte lettere å gi alt og det "klør" i bena før øktene (Kan sammenlignes litt med den effekten man får ved å ta det rolig inn mot ritt.).
|
|
|
02/06/2014 11:23
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Blir interessant å se hvordan det fungerer. Jeg ser for meg at det er vanskelig å "toppe formen" på denne måten etter som du ikke har noe å slippe opp, men det kan funke knall for alt jeg vet.
|
|
|
02/06/2014 11:31
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Er vel ikke så rart om du yter bra på hardøktene nå, siden det du effektivt har gjort er å toppe formen ved å kutte ned hardøktene.
|
|
|
02/06/2014 11:52
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Blir interessant å se hvordan det fungerer. Jeg ser for meg at det er vanskelig å "toppe formen" på denne måten etter som du ikke har noe å slippe opp, men det kan funke knall for alt jeg vet. Satser på en "placebo" effekt ift. å "toppe formen" med følgende formel: Helgen før ritt sykles det hardøkt lørdag pluss søndag (stinne bein). Fri mandag. Rolig sykling tirsdag. Fri onsdag og torsdag. Og 3x3 min bakkedrag dagen før rittet.
|
|
|
02/06/2014 11:58
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sitat: Hoaas Du utvikler ikke kapilærene ved så høy belastning, så enkelt er det. Disse utvikles best i sone 1, litt i sone 2. Hvis jeg tolker tabellen riktig, så har A. Coggan en litt annen oppfatning. Hva har jeg misforstått her? http://www.freewebs.com/velodynamics2/loadeffect.pdf Dette er jo terskeltrening, altså treningsmetoden for å øke din anaerobe terskel. Watten du kan holde over tid uten å opparbeide syre i musklene. Dette har fint lite med vo2 maks og kapilærer å gjøre. Når du har kommet på et så høyt nivå at du stagnerer i vo2 maks og watt (FTP) og trenger å øke terskelen din, er dette veien å gå. Mange på høyt nivå har godt utbytte av terskeltrening. En jeg kjenner gjorde nettopp dette, han økte ikke vo2 maks, men forbedret persen sin på diverse distanser vesentlig, nettopp fordi hans anaerobe terskel var høyere. Men du kan ikke øke terskelen din i det uendelige, det stopper opp der også. Man kan ikke bare bedrive èn type trening, du må ha en miks av intervall, langkjøring etc.
Redigert av Hoaas; 02/06/2014 12:08.
|
|
|
02/06/2014 12:01
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Blir interessant å se hvordan det fungerer. Jeg ser for meg at det er vanskelig å "toppe formen" på denne måten etter som du ikke har noe å slippe opp, men det kan funke knall for alt jeg vet. Du tenker helt feil..skal du hele tiden ligge på bunnen for å ha noe å slippe opp med ender du med å være i dårligere form enn nå du begynte. Fordi du hele tiden bryter ned og kroppen får ikke hentet seg inn. Det man SKAL gjøre er å trene hardere inn mot konkurranser, for så å slippe opp 2-3 uker før. Det er da du får bygget en formtopp med mengden i bunn.
|
|
|
[Re: imag]
02/06/2014 12:02
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er vel ikke så rart om du yter bra på hardøktene nå, siden det du effektivt har gjort er å toppe formen ved å kutte ned hardøktene. Nettopp. Så får tiden vise om dette har noe for seg. Synes i alle fall det er ganske deilig å slippe "sure" ben støtt og stadig.
|
|
|
[Re: imag]
02/06/2014 12:07
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er vel ikke så rart om du yter bra på hardøktene nå, siden det du effektivt har gjort er å toppe formen ved å kutte ned hardøktene. Les mitt forrige innlegg. Nytter ikke å overtrene kroppen hele året, så slippe opp og tro at man blir i superform. Formen til konkurranser topper du effektivt ved å trene hardere inn mot konkurransene, så slippe opp 2-3 uker før. Dette har jeg presisert ved flere anledninger. Hvor mye hardkjør tror du en kropp trenger for å komme i kjelleren for å bygge opp en formtopp..svaret er ikke at du trenger å ligge der hele året.
|
|
|
02/06/2014 12:38
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Vel, jeg leser hva du skriver, men du får unnskylde meg for at jeg ikke tar det for å være evangeliet. Og spørsmålet du stiller har jeg litt vanskelig for å skjønne meningen med -- Hvor mye hardkjør tror du en kropp trenger for å komme i kjelleren for å bygge opp en formtopp..svaret er ikke at du trenger å ligge der hele året. Å trene annet enn RLT er ikke å kjøre seg i kjelleren, og akkurat som de anekdotene du kommer med om deg selv og en polfarer som kom i god form av mye rolig langkjøring, så finnes det mange svært gode syklister som har blitt gode av å bruke mye av den (begrensede) tiden tilgjengelig til å trene hardt. At mange mosjonister ikke håndterer den totale stressmengden i livet sitt på en god nok måte er jeg dog helt enig i.
|
|
|
02/06/2014 13:26
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Blir interessant å se hvordan det fungerer. Jeg ser for meg at det er vanskelig å "toppe formen" på denne måten etter som du ikke har noe å slippe opp, men det kan funke knall for alt jeg vet. Du tenker helt feil..skal du hele tiden ligge på bunnen for å ha noe å slippe opp med ender du med å være i dårligere form enn nå du begynte. Fordi du hele tiden bryter ned og kroppen får ikke hentet seg inn. Det man SKAL gjøre er å trene hardere inn mot konkurranser, for så å slippe opp 2-3 uker før. Det er da du får bygget en formtopp med mengden i bunn. Neida, jeg tenker ikke helt feil. Legg merke til at jeg responderer på et innlegg der sveinaa kjører én hardøkt i uka (maks to) av fire tilgjengelige økter.
|
|
|
|
|