Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

MTB-hjul til fjelltralle

MTB-hjul til fjelltralle #1791920 21/05/2014 09:42
D
Duet2 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Nå trenger jeg litt hjelp... jeg skal modifisere en tralle som skal brukes til å frakte bagasje på fjellturer. Primært høyfjellsterreng, men det er jo ymse med vegetasjon og ikke minst stein i slike områder.
Å gå med en slik vogn på fjellet vil nok føre til andre veivalg enn om man går med sekk, men det er en kalkulert ulempe.

Vogna jeg planlegger å modifisere er en Croozer Cargo - som jeg forøvrig er veldig godt fornøyd med. Ikke den letteste i verden, men solid og fin. 16"-hjulene på denne gjør den for lav. Hubene er kulelagret og har en pinnebolt som er 13mm. Denne går inn i et feste under vogna. Dette er ikke mest robust i verden for å si det slik.

Tanken min er å ta to vanlige 26" forhjul, plukke ut kulelagrene og presse inn nye forseglede kulelagre, og lage en gjennomgående aksling mellom de to hjulene. Gjennomgående for å få litt mer hold enn 10cm aksel som idag .

Jeg håper at en 13-14mm aksling er sterkt nok, slik at jeg unngår at hjulene blir skjeve pga belastningen.

Jeg har litt forskjellige brukte hjul liggende, men vil prøve å holde både kostnad og vekt så lavt som mulig.
Jeg har vurdert 29" hjul også, men det er i grenseland og hun som skal bruke den kan komme til å henge meg fordi det ser mer ut som to hjul med en henger på slep, men rulleegenskapene til 29" er jo enda bedre enn 26".

Tar gjerne imot innspill på løsningen. F.eks på dekkvalg. Jeg ønsker lav vekt og høy punkteringssikring - sistnevnte er forsåvidt viktigere.
Jeg tror det er lurt å ha maks bredde på dekket, og kanskje litt grovmønstret a'la continental diesel?
Operatøren av farkosten er nok ikke den første til å skifte slange ved en punktering - hvordan løser jeg det? Finnes det lappesaker på boks - guffe - som fungerer til sykkelhjul også?

Draget blir sannsynligvis elektrikerrør av den litt mer robuste sorten (les: ikke biltema), koblet til et hoftebelte type pulk. Da får jeg fleksibilitet, samt at jeg slipper sveis og hack.

På forhånd takk ICON_SMILE

Re: MTB-hjul til fjelltralle [Re: Duet2] #1792164 21/05/2014 15:12
D
Duet2 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Etter en liten oppdateringsrunde, ser det ut til at jeg kanskje burde satse på et hjul med 15mm aksling? Sparer meg trolig for en del jobb mtp å jakte på passende lagre.

Re: MTB-hjul til fjelltralle [Re: Duet2] #1792175 21/05/2014 15:41
chalshus Offline
More than words
More than words
Ingen grunn til å finne op hjulet på nytt.

Se her: http://www.extrawheel.com

Re: MTB-hjul til fjelltralle [Re: Duet2] #1792269 21/05/2014 18:27
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Har brukt extrawheel ei stund og er godt fornøyd. http://sykkelhjulet.com/2012/03/extrawheel/

Jeg har prioritert dekk med støtte sidelengs. Typisk fremhjul. Du trenger ikke fremdrift, kun støtte sidelengs.

Re: MTB-hjul til fjelltralle [Re: chalshus] #1792272 21/05/2014 18:31
D
Duet2 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Hei, jeg ser nå at jeg var litt uklar i min posting... denne skal ikke henge bak en sykkel, den skal brukes til fotturer. Grunnen til at jeg poster her, er at jeg trenger litt innspill på dekk- og hjultekniske ting ICON_SMILE.

Hun som skal bruke tralla har en skade i foten som gjør at hun må avlaste så mye som mulig. 25kg sekk på ryggen er dermed ikke så greit. 30kg sekk på tralle, festet i et hoftebelte - er trolig langt bedre ICON_SMILE.

Såh - innspill på det hjultekniske hadde vært knall ICON_SMILE

Re: MTB-hjul til fjelltralle [Re: Duet2] #1792339 21/05/2014 20:14
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Riktig riktig. Da er det bare å beklage.
Hjulteknisk så ville jeg gått for en såkalt troughbolt. Det er en større og tykkere aksel. Hvis du bruker forhjul så finnes 9mm, 15mm og 20mm. Der bør du kunne ta en aksling igjennom tralla og tre hjulene på. En 15mm bør funke. Det finnes også en gaffel som heter lefty. Den har tilhørende nav. Det er dyrt men kan funke. Det som er viktig for din del er sidestabilitet og rullemotstand. Her tror jeg nok jeg ville valgt en eller annen form for grusdekk med litt bredde. Kanskje furious fred? Som sagt, du har ikke behov for annet en deplasement i myrer og litt sidegrep i skråninger. http://www.schwalbe.com/de/offroad-reader/furious-fred.html

Re: MTB-hjul til fjelltralle [Re: Duet2] #1792678 22/05/2014 10:15
D
Duet2 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Throughbolt høres ut som løsningen. Har du en ide om et hjul som er rimelig? Ser at de fleste som bruker 15mm aksling kjapt går over 1000kr felgen. Litt mer enn jeg hadde tenkt å bruke på dette prosjektet ICON_SMILE
Lefty har jeg sett på, men pris var det første som satte meg ut, og det andre er at jeg tror demperen i lefty er for kraftig til å dempe vogna?

Bredde på dekk - diesel-dekket er 2.5" - og jeg har to stk liggende - så de blir ihvertfall første test.

En ting som har kommet opp er bremser - da det å holde igjen vogna i nedoverbakker trolig ikke er så bra.
Jeg funderer på å bruke mekaniske skivebremser som er koblet til girskfiterne fra en temposykkel. På den måten blir de et slags håndbrekk som kan strammes gradvis, uten at man må gå og holde på dem.
Men min erfaring med mekaniske skivebremser er at de kan ta litt ujevnt. Er dette et problem? Ser at Avid BB7 er ansett for å være de beste mekaniske kaliperne - kanskje jeg kan få tak på slike på bruktmarkedet.

Re: MTB-hjul til fjelltralle [Re: Duet2] #1792733 22/05/2014 11:08
chalshus Offline
More than words
More than words
Sitat: Duet2
Hei, jeg ser nå at jeg var litt uklar i min posting... denne skal ikke henge bak en sykkel, den skal brukes til fotturer. Grunnen til at jeg poster her, er at jeg trenger litt innspill på dekk- og hjultekniske ting ICON_SMILE.

Hun som skal bruke tralla har en skade i foten som gjør at hun må avlaste så mye som mulig. 25kg sekk på ryggen er dermed ikke så greit. 30kg sekk på tralle, festet i et hoftebelte - er trolig langt bedre ICON_SMILE.

Med riktig og lett utstyr, kan du fint komme ned i ti kilo eller mindre per person på en ukes fjelltur, uten å gå på bekostning av sikkerheten. 25 kilo? Hva er det egentlig dere tar med dere? Solseng? Parasoll?

I Norge er det fryktelig nye stein på fjellet. Jeg tror det blir utrolig kålete å dra på en tralle.

Men det finnes en produsent som lager traller til akkurat det formålet du beskriver:
http://dixonrollerpack.com

Re: MTB-hjul til fjelltralle [Re: chalshus] #1792854 22/05/2014 13:32
D
Duet2 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sitat: chalshus
Sitat: Duet2

Med riktig og lett utstyr, kan du fint komme ned i ti kilo eller mindre per person på en ukes fjelltur, uten å gå på bekostning av sikkerheten. 25 kilo? Hva er det egentlig dere tar med dere? Solseng? Parasoll?

I Norge er det fryktelig nye stein på fjellet. Jeg tror det blir utrolig kålete å dra på en tralle.

Men det finnes en produsent som lager traller til akkurat det formålet du beskriver:
http://dixonrollerpack.com

Sorry mate, jeg har vært i nok lettvektsdiskusjoner til å vite at 10 kilo eller mindre for en ukes tur er kun realistisk for 1% av turgåerne. Ultralettvektere kaller vi dem - de knekker tannbørste og fyrstikkene i to for å spare tre gram, og en slik fjellturist er ikke jeg ICON_SMILE. Jeg liker å spise godt, sove godt og jeg har enda til gode å bli overrasket av høyfjellets væromslag. Derfor veier tursekken 20-25kg og det er utfordringen jeg skal løse.

Når det gjelder Dixon Rollerpack og Monowalker og mange andre, så har de til felles at de i stor grad er laget for å gå på stier. Har sett på de fleste, og er ikke overbevist. Hjulene har for liten diameter, og jeg tror ikke balansen i disse trallene er så bra som det kan se ut til.

En tralle med stoooore hjul vil rulle over det meste av steiner i det terrenget hvor vi ferdes, og som nevnt over - så regner vi med at ruta må planlegges annerledes pga tralla.

Re: MTB-hjul til fjelltralle [Re: Duet2] #1793004 22/05/2014 17:47
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Fant nå disse: http://www.chainreactioncycles.com/no/en...l/rp-prod113900

20mm til og med. Burde duge, men med moms så blir det jo nær 1000kr da.

Skivebremsfester her så det bør funke. Problemet med skivebrems er å få sentrert kaliper og skive. Det kan bli ullent hvis akslingen din flekser, om så var bare en millimeter.

Blir spennende å høre hvordan det går. Har du forresten vurdert å montere en stiv gaffel liggende på hver side? Burde fungere som nødløsning om det flekser for mye.

Re: MTB-hjul til fjelltralle [Re: Duet2] #1793008 22/05/2014 17:49
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Satt meg selv på en tanke. To billige hjul, to billige gafler med skivefester og en passende Rørbit og to. Det burde kunne bli ei tralle til å feste en av de store fjellsekkene du allerede har?

Re: MTB-hjul til fjelltralle [Re: Duet2] #1793195 22/05/2014 22:11
D
Duet2 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Takk for mange gode innspill. Jeg fant samme hjul på CRC, og det var jo ganske hyggelig pris, men det er litt råflott og optimistisk å bruke kliss nye saker til eksperimentprosjekt.

Fleks hadde jeg ikke tenkt på, og jeg mistenker at det kan bli et problem slik jeg har tenkt løsningen nå.
En stiv gaffel vannrett på hver sin side kan faktisk være en god løsning! Da får jeg full støtte til hjulet, kan bruke standard 9mm aksel, og null trøbbel med fleks til bremsene.
Ulempen er at de billige gaflene er med dempere, og faste gafler koster fort 1000-1500kr/stk på bruktmarkedet?
Har du tips til billige faste gafler så tar jeg imot med takk.

Ideen med hjul, gafler og rørbit er ikke dum. Vektmessig hadde det nok også blitt lavere enn croozer med mod, som betyr ca 13kg egenvekt.

Re: MTB-hjul til fjelltralle [Re: Duet2] #1793204 22/05/2014 22:52
D
Duet2 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Hva tror du om dette som fast gaffel til prosjektet? Jeg ville nok ikke satset på det på sykkelen min, men til dette prosjektet er nesten alt til sykkel overdimensjonert

http://www.ebay.com/itm/Bicycle-2011-Mos...=item1c2b73e873

Prisen var det ihvertfall ingenting å si på.

Re: MTB-hjul til fjelltralle [Re: Duet2] #1793880 23/05/2014 20:35
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
For gafler, gå til politiauksjon og kjøp et vrak og to. ICON_SMILE eller gå på dynga. Mange steder setter de tilside fungerende sykler.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå