Nå trenger jeg litt hjelp... jeg skal modifisere en tralle som skal brukes til å frakte bagasje på fjellturer. Primært høyfjellsterreng, men det er jo ymse med vegetasjon og ikke minst stein i slike områder.
Å gå med en slik vogn på fjellet vil nok føre til andre veivalg enn om man går med sekk, men det er en kalkulert ulempe.
Vogna jeg planlegger å modifisere er en Croozer Cargo - som jeg forøvrig er veldig godt fornøyd med. Ikke den letteste i verden, men solid og fin. 16"-hjulene på denne gjør den for lav. Hubene er kulelagret og har en pinnebolt som er 13mm. Denne går inn i et feste under vogna. Dette er ikke mest robust i verden for å si det slik.
Tanken min er å ta to vanlige 26" forhjul, plukke ut kulelagrene og presse inn nye forseglede kulelagre, og lage en gjennomgående aksling mellom de to hjulene. Gjennomgående for å få litt mer hold enn 10cm aksel som idag .
Jeg håper at en 13-14mm aksling er sterkt nok, slik at jeg unngår at hjulene blir skjeve pga belastningen.
Jeg har litt forskjellige brukte hjul liggende, men vil prøve å holde både kostnad og vekt så lavt som mulig.
Jeg har vurdert 29" hjul også, men det er i grenseland og hun som skal bruke den kan komme til å henge meg fordi det ser mer ut som to hjul med en henger på slep, men rulleegenskapene til 29" er jo enda bedre enn 26".
Tar gjerne imot innspill på løsningen. F.eks på dekkvalg. Jeg ønsker lav vekt og høy punkteringssikring - sistnevnte er forsåvidt viktigere.
Jeg tror det er lurt å ha maks bredde på dekket, og kanskje litt grovmønstret a'la continental diesel?
Operatøren av farkosten er nok ikke den første til å skifte slange ved en punktering - hvordan løser jeg det? Finnes det lappesaker på boks - guffe - som fungerer til sykkelhjul også?
Draget blir sannsynligvis elektrikerrør av den litt mer robuste sorten (les: ikke biltema), koblet til et hoftebelte type pulk. Da får jeg fleksibilitet, samt at jeg slipper sveis og hack.
På forhånd takk