Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

alt som har med sykling untatt sykling suger

Re: alt som har med sykling untatt sykling suger [Re: Rexenes] #1778660 30/04/2014 07:03
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Rexenes

.. ser nå at jeg må bruke min idrett likevel til påmelding. i hvertfall dit jeg blir sendt når jeg klikker påmelding under terminlisten til ncf. så da bruker de quick timing til å administrere lisenser og min idrett til påmeldinger til ritt. mens de tidligere brukte 1 leverandør. mer oppdeling altså. og flere å forholde seg til for hvert enkelt utøver. det er jo flott.

Tenk om det var slik at man meldte seg inn i en sykkelklubb. Betalte kontingent til klubben, betalte lisens via klubben, betalte emitbrikke via klubben. Da blir det 1 registrering, 1 faktura, 1 kontaktpunkt. Og om man skulle være uheldig å ha noe rusk i registreringene et eller annet sted, så blir dette ordnet av de som kan, og vet hvem som gjør hva det aktuelle året. Og som aktivt blir opplyst av ncf hvem de har som partnere og motarbeidere.

Ja, det er litt kødd, spesielt i denne overgangsfasen.

NCF kommer til å bruke EQ (=Quick+Emit) for lisenser, påmeldinger (NC/NM) og brikker. En inlogging, et sted.
På NC og mesterskap vil trolig NCF overstyre (evt forlange interaksjon med Quick), men NCF kommer nok ikke til å styre hvilke tjenesteleverandører de enkelte klubbene bruker til sin medlemsadministrasjon og sine turritt (husk, mange klubber er fleridrettslag, og således tilknyttet flere idretter/forbund). Det må de få stå fritt til.
Du kan derfor også i fremtiden bli sendt til ymse andre påmeldingssystemer når du trykker "påmelding" på turritt via NCF's terminliste

Re: alt som har med sykling untatt sykling suger [Re: Oystein L] #1778667 30/04/2014 07:13
R
Rexenes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Sitat: Oystein L

.. ser nå at jeg må bruke min idrett likevel til påmelding. i hvertfall dit jeg blir sendt når jeg klikker påmelding under terminlisten til ncf. så da bruker de quick timing til å administrere lisenser og min idrett til påmeldinger til ritt. mens de tidligere brukte 1 leverandør. mer oppdeling altså. og flere å forholde seg til for hvert enkelt utøver. det er jo flott.

Tenk om det var slik at man meldte seg inn i en sykkelklubb. Betalte kontingent til klubben, betalte lisens via klubben, betalte emitbrikke via klubben. Da blir det 1 registrering, 1 faktura, 1 kontaktpunkt. Og om man skulle være uheldig å ha noe rusk i registreringene et eller annet sted, så blir dette ordnet av de som kan, og vet hvem som gjør hva det aktuelle året. Og som aktivt blir opplyst av ncf hvem de har som partnere og motarbeidere.

Ja, det er litt kødd, spesielt i denne overgangsfasen.

NCF kommer til å bruke EQ (=Quick+Emit) for iisenser, påmeldinger (NC/NM) og brikker. En inlogging, et sted.
På NC og mesterskap vil trolig NCF overstyre (evt forlange interaksjon med Quick), men CF kommer nok ikke til å styre hvilke tjenesteleverandører de enkelte klubbene bruker til sin medlemsadministrasjon og sine turritt (husk, mange klubber er fleridrettslag, og således tilknyttet flere idretter/forbund). Det må de få stå fritt til.
Du kan derfor også i fremtiden bli sendt til ymse andre påmeldingssystemer når du trykker "påmelding" på turritt via NCF's terminliste

hmm. ja det virker jo ikke så verst. men når ncf skal være mer eller mindre enerådende på all sykling, ser jeg ikke hvorfor de ikke kunne stått for en enhetlig kvalitetssikring ved å ta seg av påmelding, resultatlister, terminlister etc. så tar klubbene seg av det arrangementsmessige forøvrig. regner med de stiller en liste med krav til arrangørene fra før, i den listen kunne de føyd til rapportering av resultater innen x timer etter avsuttet ritt.

at klubber har sine egne systemer i dag, og bruker dette, er jo naturlig. men for oss som skal delta, deltar vi jo rimelig uavhengig av hvilke klubber som arrangerer. og da ender vi opp med en smørje av buypass, emitbrikker, engangsbrikker, lisenser etc (nå går nok dette rimelig greit for de fleste, men det betyr ikke at det er optimalt akkurat).

jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
Re: alt som har med sykling untatt sykling suger [Re: Rexenes] #1778670 30/04/2014 07:16
R
Rexenes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
på min idrett står det nå at jeg er påmeldt rittet. men under lisenser er det som sagt tomt (som det skal være).

på eq-timing ligger lisensen min, men under påmeldinger står det intet (og det er vel også slik det skal være da).

greit nok når man vet dette, men tviler på at jeg var den eneste som ikke visste.

Re: alt som har med sykling untatt sykling suger [Re: Rexenes] #1778685 30/04/2014 07:45
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

hmm. ja det virker jo ikke så verst. men når ncf skal være mer eller mindre enerådende på all sykling, ser jeg ikke hvorfor de ikke kunne stått for en enhetlig kvalitetssikring ved å ta seg av påmelding, resultatlister, terminlister etc. så tar klubbene seg av det arrangementsmessige forøvrig. regner med de stiller en liste med krav til arrangørene fra før, i den listen kunne de føyd til rapportering av resultater innen x timer etter avsuttet ritt.

at klubber har sine egne systemer i dag, og bruker dette, er jo naturlig. men for oss som skal delta, deltar vi jo rimelig uavhengig av hvilke klubber som arrangerer. og da ender vi opp med en smørje av buypass, emitbrikker, engangsbrikker, lisenser etc (nå går nok dette rimelig greit for de fleste, men det betyr ikke at det er optimalt akkurat).

Resultater SKAL rapporteres innen X timer, men NIF IT har etter flere år enda ikke klart å få til den etterlengtede resultatdatabasen.
EQ vil nå lage denne, men i første omgang kun for aktive ritt, og NCF-rankingen vil etter alle signaler være oppe å gå i år.

Re: alt som har med sykling untatt sykling suger [Re: Oystein L] #1778710 30/04/2014 08:20
R
Rexenes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
det er jo bra at det jobbes med det i hvert fall. håper det fortsetter i den retningen, og at tanken om "enkle, enhetlige, intuitive og brukervennlige systemer" står sentralt.

Resultater SKAL rapporteres innen X timer, men NIF IT har etter flere år enda ikke klart å få til den etterlengtede resultatdatabasen.
EQ vil nå lage denne, men i første omgang kun for aktive ritt, og NCF-rankingen vil etter alle signaler være oppe å gå i år.

det er jo bra at det jobbes med det i hvert fall. håper det fortsetter i den retningen, og at tanken om "enkle, enhetlige, intuitive og brukervennlige systemer" står sentralt.

ang det du skriver om NIF IT så er det så håpløst at jeg blir forbannet av å lese setningen.

Re: alt som har med sykling untatt sykling suger [Re: ] #1778740 30/04/2014 08:56
R
Rexenes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Sitat: pedaIglipp
Det er jo slik at det er et sammensurium av organisasjoner og intensjoner som står bak brukerens enfoldige "Jeg har lyst til å sykle endel ritt i år"

Det hadde jo ikke vært særlig jobb å få til om det ikke var for kravet om lisens. Arrangørene kunne jo kjøpt forsikring og tidtaktertjenester uten at kunden må involveres.

Du kan jo tenke deg om det å bestille en bok fra Amazon skulle vært like komplisert som å melde seg på aktive sykkelritt i Norge:

* Send inn bevis på at du kan lese og har bestått grunnskole.
* Betal leseavgift til ditt lokale bibliotek.
* Send kvitteringen til Amazon og registrer lesebevis-ID på egen side"
* Amazon sender deg en mål på pappesken du skal sende de og som de skal putte boka oppi.
* Send esken til Amazon, med korrekt utfylte eksport og importpapirer.
* God bok, og husk at hvis du synes dette er dyrt og komplisert, så betyr det at du innerst inne ønsker at barn skal være analfabeter.

hahaha.. satt og tenkte tilsvarende sammenligninger selv, men you nailed it. slik det har føltes nå. hadde det begynt med en punktliste som dette, ikke at man må finne ut av det etter hvert, så hadde det i det minste vært oversiktlig.

Redigert av Rexenes; 30/04/2014 08:56.

Re: alt som har med sykling untatt sykling suger [Re: ] #1778745 30/04/2014 09:03
Loff 1 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: pedaIglipp
Jodda, emits brikker funker like fint til løper og syklister, siden de er aktive. Men de rimeligste RFID-brikkene funker ikke bra nært større masser vann eller metall.

Og billig liker jo både arrangør og deltaker

Jodda, det skjønte jeg - saken var den at formodentlig billige, passive RFID-brikker fungerer fint festet på brystet til løpere - som jeg altså antar at inneholder ca. like mye vann som syklister... ICON_SMILE Så min hypotese vil isåfall være at det er metallet i syklene og ikke vannmassen som er problemet her. Men all den tid det gjør at det er vanskelig med passive RFID-brikker er det jo forsåvidt ikke så nøye nøyaktig hva som er grunnen ICON_SMILE

Re: alt som har med sykling untatt sykling suger [Re: Loff 1] #1778761 30/04/2014 09:26
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Som nevnt tidligere i tråden;

Emit ble valgt fordi det DENGANG (vi snakker fort 10 år siden) var det systemet som best kunne takle store landeveisfelt i 60 km/t over mållinja. At det fantes andre systemer som var like gode eller bedre på XCM (og da spesielt turritt) visste man fra dag 1.
Når man gjør slike beslutninger blir det til at "bordet fanger", det gjøres store investeringer i forbund, kretser og klubber, og det er liten vilje til å vrake dyrt tidtakerutstyr etter få år.

Det har dessverre skjedd lite med Emit fra da frem til 2013, og at det har skjedd noe på teknologifronten de samme årene (og ikke minst at det er plenty med nye aktører) er vel innlysende, bare ta en titt på telefonen din.

Re: alt som har med sykling untatt sykling suger [Re: Oystein L] #1778811 30/04/2014 10:30
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O

Som en (av mange) som kjenner seg igjen i denne tråden, må jeg si at dette (og det andre du skriver her) høres ut som strålende nytt!

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: alt som har med sykling untatt sykling suger [Re: oyvin] #1778842 30/04/2014 11:05
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bra, men husk at;
- NCF Ranking gjelder pt. kun ritt med status som rankingritt (NCF/R), NC og NM (og vi snakker da ikke turklasser eller masterklasser)
- Siden arrangørene (med rette) har mistet troen på NCF Ranking er det svært få ritt med NCF/R status i 2014.
- Dersom NCF Ranking funker etter intensjonen blir det forhåpentligvis flere som ønsker status som NCF/R i de kommende årene

Re: alt som har med sykling untatt sykling suger [Re: Rexenes] #1778862 30/04/2014 11:30
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
En annen ting. Jeg bestilte å betalte lisens før påske. Men den dukker ikke opp på siden min på Minidrett. Betyr det at jeg ikke har lisens eller er det bare litt treghet i systemet?

Re: alt som har med sykling untatt sykling suger [Re: Dexter] #1778865 30/04/2014 11:35
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dexter
En annen ting. Jeg bestilte å betalte lisens før påske. Men den dukker ikke opp på siden min på Minidrett. Betyr det at jeg ikke har lisens eller er det bare litt treghet i systemet?

Nei, det betyr at du (og mange med deg) leter på feil sted.
Alle har i år bestilt lisens via Quicktiming, da finner de med større sannsynlighet lisensen der...

Re: alt som har med sykling untatt sykling suger [Re: Oystein L] #1778891 30/04/2014 11:54
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Dexter

Nei, det betyr at du (og mange med deg) leter på feil sted.
Alle har i år bestilt lisens via Quicktiming, da finner de med større sannsynlighet lisensen der...

Stemmer! Nå er den printet og klar :-)

Re: alt som har med sykling untatt sykling suger [Re: Rexenes] #1780206 02/05/2014 19:44
bjorn Offline
Entusiast
Entusiast

det blir jo nesten ingen vits i å ta ut det siste i kampen om seieren hvis resultatet ikke offentliggjøres. man betaler jo tross alt en bra startkontingent for å konkurrere. og da forventer jeg også at restultater kommer på nett pronto. rekorden hittil var vel et lokalritt som brukte 4 uker på å få ut resultatene. da hadde jeg purret opp flere ganger også.

Fire uker er da ingenting. Min rekord er venting på resultatlisten fra Byneset rundt i 1996, som jeg den dag i dag fortsatt venter på (greit, det er nok en del år siden jeg faktisk sluttet å vente). Den gang kom det ikke engang opp papirlister, og etterfølgende purringer gav intet resultat. Slå den!

Bjørn
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå