Vil forby følgebiler
|
Vil forby følgebiler
18/03/2014 15:16
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
|
|
|
Re: Vil forby følgebiler
[Re: Alpers]
18/03/2014 15:23
|
Spiffhopeless
Ivrig
|
Ivrig
dette betyr vel i korte trekk at man må fikse punkteringer selv?
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
|
|
|
[Re: Spiffhopeless]
18/03/2014 15:35
|
Saltmann
Entusiast
|
Entusiast
dette betyr vel i korte trekk at man må fikse punkteringer selv?
Og sykle seg opp til gruppa si på egen hånd, istedet for å kjøre pes bak følgebilen. Det har gjennom mange år vært sett gjennom fingrene på bruk av bilpes, selv om det står i reglementet at det ikke er lov. Jeg mistenker at forbudet (blant annet) kommer som følge av altfor mange hasardiøse tilfeller av dette.
|
|
|
18/03/2014 15:36
|
olechr
More than words
|
More than words
Så bra. Aldri skjønt det med følgebiler i turritt. Og enda mindre skjønte jeg når jeg har vært med selv. Folk henger på biler, blir peset opp etc på åpne veier. Helt topp regelendring.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: Saltmann]
18/03/2014 15:38
|
Spiffhopeless
Ivrig
|
Ivrig
Og sykle seg opp til gruppa si på egen hånd, istedet for å kjøre pes bak følgebilen. Det har gjennom mange år vært sett gjennom fingrene på bruk av bilpes, selv om det står i reglementet at det ikke er lov. Jeg mistenker at forbudet (blant annet) kommer som følge av altfor mange hasardiøse tilfeller av dette.
ja om man tar bort det som gjøres men som ikke er lov så er det bare hjulbytte jeg kan se som ikke kan fås lenger. Dette blir vel og en ting som sees gjennom fingrene med pga hvem som setter kravet, nemligen statens vegvesen og ikke sykkelfolket.
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
|
|
|
18/03/2014 15:52
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Fint fint. Det er jo ikke UCI ritt. Langing kan fortsatt gjøres fra veikanten. Trengs det noe mer i turritt? Punger du er du ute... Også i lagkonkurransen, men face it. Punktering i Norge er et sjeldent fenomen.
|
|
|
[Re: Panda]
18/03/2014 16:05
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Langing kan fortsatt gjøres fra veikanten. Trengs det noe mer i turritt?
Som Ole Chr også sier; selvfølgelig ikke. Bak 2-3 følgebiler blir det gjerne liggende en hale med andre biler. Det går bra helt til en av de mister tålmodigheten etter et kvarter i 40 i 80-sona... De som mener de er så gode at de trenger full pakke kan vel kjøre aktive ritt med en helt annen kontroll på trafikken?
|
|
|
18/03/2014 17:02
|
Oyvindhs
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Helt herlig! Så slipper vi situasjoner ala han fjollete fra Rye her på forumet som peset mellom Lillehammer og moelv i fjor. (Lå video og tråd her på forumet et sted, orker ikke lete opp) At han forsvarte oppførselen sin etterpå hjalp ikke..
Følgebil i turritt er bare tull!
Redigert av Oyvindhs; 18/03/2014 17:02.
|
|
|
18/03/2014 17:27
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
18/03/2014 18:03
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Nå virker det ikke dom om alle her har lest artikkelen og bakgrunnen for et forbud mot følgebiler i Styrkeprøven. Kort fortalt så ØNSKER arrangøren følgebiler etter tidligere praksis, mens Vegvesenet og politiet vil fjerne dem.
I prinsippet synes jeg det er en god idee å fjerne følgebilene, men tror ikke dette er mulig i praksis. Artikkelen diskuterer dette på en god måte. Jeg syklet feks Jotunheimen rundt for noen år siden, og var temmelig alene om å ikke ha følgebil, altså en privatbil som summet frem og tilbake, langet drikke og mat fra kanten og bisto med teknisk assistanse og kles-depot. Dette på tross av at arrangøren uttrykkelig legger vekt på at følgebil er forbudt.
|
|
|
[Re: KenR]
18/03/2014 18:37
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
..Jeg syklet feks Jotunheimen rundt for noen år siden, og var temmelig alene om å ikke ha følgebil, altså en privatbil som summet frem og tilbake, langet drikke og mat fra kanten og bisto med teknisk assistanse og kles-depot. Dette på tross av at arrangøren uttrykkelig legger vekt på at følgebil er forbudt.
...og "i gamle dager" kjørte de fleste JR og DSS uten følgebiler, også i rekordpuljene. Det gikk strålende, og var trafikkmessig mye sikrere. Undertegnede kuttet ut disse rittene da lagrempo og følgebilkaos begynte rundt århundreskiftet, først i DSS (og Mjøsa Rundt som oppkjøring med drilling av apparatet), deretter de andre rittene. Følgebilforbud går fint å håndheve hvis arrangørene virkelig VIL, og har baller til å stryke ryttere (jada, mye jobb første året, men det kommer seg).
|
|
|
18/03/2014 19:14
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ekspresslagene er jo en ting, men hva med kompisgjengen på 20 stykker som vil sykler for første gang? Et forbud vil jo gjøre det forbudt for denne gjengen å ha en kompis i bil bak med tørt tøy og noen varme kyllingvinger ved Hamar.
|
|
|
18/03/2014 19:23
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ekspresslagene er jo en ting, men hva med kompisgjengen på 20 stykker som vil sykler for første gang? Et forbud vil jo gjøre det forbudt for denne gjengen å ha en kompis i bil bak med tørt tøy og noen varme kyllingvinger ved Hamar. Erfaring viser at kompisgjengen på 20 etterhvert havner sammen med flere tilsvarende kompisgjenger, slik at det blir 100 ryttere med en hale på fem biler. Det skaper ulykker. Må han ligge på halen i 3X km/t i 540 km for å serve kompisgjengen på denne måten? Det er jo trafikkmessig stor forskjell på en rekke biler i gåsegang bak feltet og biler som kjører i tilnærmet normal hastighet og stopper og venter på gutta på avtalte steder langs E6. Det siste funker finfint til dette formålet.
|
|
|
18/03/2014 19:25
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Men er det virkelig følgebilene som skaper farlige situasjoner? Er det ikke et fett om det er en sykkel eller bil som skaper køen?
Redigert av Alpers; 18/03/2014 19:25.
|
|
|
18/03/2014 19:35
|
hbs
Ringrev
|
Ringrev
Kjipt for de som velter, ryker en girvaier eller lignende som gjør at man ikke kan fortsette. Men da er det vel bare å forvente at arrangøren setter opp busser slik som man gjør på Birken? Eller blir det påbud med sekk her?
|
|
|
18/03/2014 19:41
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
1) Punkteringer kan fikses med reservedeler festet til setet, og man kan gå sammen om å stoppe for å køre opp den som er rammet. Bonus: Ingen som maser om peskjøring. 2) Mat kan fint langes fra vei/sykkel uten at bilen som frakter all maten ligger bak hele veien. Det er uansett ikke lov å lange fra bil. 3) Dersom noen bryter, så finnes det hjelp å få. Hovedutfordringen blir å ikke fryse ihjel på Hjerkinn kun iført tempodrakt og en handlepose fra Prix mens man venter på toget. Arrangøren må derfor ha en beredskapsplan for brutte ryttere i større grad enn de har i dag? 4) Færre vil kanskje starte men, kanskje en større andel av de som faktisk starter vil faktisk fullføre dersom brytebilen ikke ligger bak og frister som en iskrembil i juli.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
18/03/2014 19:44
|
hbs
Ringrev
|
Ringrev
Hvordan fikser du et pariser dekk med deler festet til setet?
|
|
|
18/03/2014 19:48
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men er det virkelig følgebilene som skaper farlige situasjoner? Er det ikke et fett om det er en sykkel eller bil som skaper køen? Slik jeg har sett det langs E6; ja. Et sant helvete for langsommere felt som blir tatt igjen, og en skikkelig utfordring for normal trafikk som kunne tenke seg å kjøre litt fortere enn 40. Se for deg hvilken ekvipasje som må passeres i en jafs hvis de 2-3 bilene nærmest feltet IKKE vil kjøre forbi... Har flere ganger opplevd forbikjøringer som må "avbrytes" med stor fare for både syklistene og møtende trafikk (mange husker vel også dødsulykken ved Dombås?).
|
|
|
[Re: hbs]
18/03/2014 20:30
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Hvordan fikser du et pariser dekk med deler festet til setet? Guffe? Forøvrig, støtter forslaget. Det dummeste jeg ser er når folk må ha følgebil for å karre seg rundt i et ritt som for de fleste varer i 4,5-5 timer. Tren mer og bruk baklommene deres! RoyE
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
18/03/2014 20:41
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Merkelig argument fra arrangøren om at de ved forbud ikke lengre kan ha obliagatorisk opplæring og sanksjonsmuligheter mot dem som ikke er med på opplæring. Er det ikke bare å ha dagens sanksjonene (mot ikke-opplærte følgebiler) mot alle?
|
|
|
18/03/2014 20:47
|
hbs
Ringrev
|
Ringrev
Guffe funker dårlig. Dårlig med baklommer på tempodongen, men jeg syr inn lomme til Visa kortet i år.
Hjelper ikke å trene mer om du ikke har en sykkel som funker eller om du pga av en annen årsak må bryte.
Da jeg passerte matstasjonen i fjor så var den ikke en gang åpnet...
Poenget mitt er at skal følgebiler forbys, så må Styrkeprøven steppe opp voldsomt på en del områder. Kan godt se for meg at det vil kreve ekstra ressurser og rittet blir om mulig enda dyrere.
|
|
|
[Re: Gråstein]
18/03/2014 20:48
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Merkelig argument fra arrangøren om at de ved forbud ikke lengre kan ha obliagatorisk opplæring og sanksjonsmuligheter mot dem som ikke er med på opplæring. Er det ikke bare å ha dagens sanksjonene (mot ikke-opplærte følgebiler) mot alle? Hvordan er dette merkelig? De kan jo ikke ha opplæring av følgebil-sjåfører når følgebil er forbudt? Arrangøren har heller ingen som helst myndighet til å nekte privatbiler å kjøre fram og tilbake i traséen, ei heller å slå ned på brudd på trafikkreglene begått av disse bilene. Slik det er nå, så har følgebilene og mannskapet frivillig forpliktet seg til Styrkeprøvens regelverk og dermed sanksjonsmuligheter.
|
|
|
18/03/2014 20:52
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Kjipt for de som velter, ryker en girvaier eller lignende som gjør at man ikke kan fortsette. Men da er det vel bare å forvente at arrangøren setter opp busser slik som man gjør på Birken? Eller blir det påbud med sekk her? De har oppsamlingsbiler idag også. -Tobias
|
|
|
18/03/2014 20:56
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Nå virker det ikke dom om alle her har lest artikkelen og bakgrunnen for et forbud mot følgebiler i Styrkeprøven. Kort fortalt så ØNSKER arrangøren følgebiler etter tidligere praksis, mens Vegvesenet og politiet vil fjerne dem.
I prinsippet synes jeg det er en god idee å fjerne følgebilene, men tror ikke dette er mulig i praksis. Artikkelen diskuterer dette på en god måte. Jeg syklet feks Jotunheimen rundt for noen år siden, og var temmelig alene om å ikke ha følgebil, altså en privatbil som summet frem og tilbake, langet drikke og mat fra kanten og bisto med teknisk assistanse og kles-depot. Dette på tross av at arrangøren uttrykkelig legger vekt på at følgebil er forbudt. Jeg syklet JR i fjor og mitt intrykk var helt motsatt: et fåtall hadde følgebil. De har jo så mange stasjoner og tilbyr transport av bagger til alle sammen, så det er ikke behov for følgebil under det rittet. Eneste grunnen til å ha følgebil er at det er litt kjedelig for eventuelle sjåfører å vente i Sogndal :-S -Tobias
|
|
|
[Re: tobiast]
18/03/2014 20:59
|
hbs
Ringrev
|
Ringrev
Bra med oppsamlingsbiler. Da må arrangøren sette krav til at man har med seg klær/mat til man blir plukket opp. Dvs sekk.
|
|
|
[Re: tobiast]
18/03/2014 21:08
|
KenR
Besatt
|
Besatt
I prinsippet synes jeg det er en god idee å fjerne følgebilene, men tror ikke dette er mulig i praksis. Artikkelen diskuterer dette på en god måte. Jeg syklet feks Jotunheimen rundt for noen år siden, og var temmelig alene om å ikke ha følgebil, altså en privatbil som summet frem og tilbake, langet drikke og mat fra kanten og bisto med teknisk assistanse og kles-depot. Dette på tross av at arrangøren uttrykkelig legger vekt på at følgebil er forbudt. Jeg syklet JR i fjor og mitt intrykk var helt motsatt: et fåtall hadde følgebil. De har jo så mange stasjoner og tilbyr transport av bagger til alle sammen, så det er ikke behov for følgebil under det rittet. Eneste grunnen til å ha følgebil er at det er litt kjedelig for eventuelle sjåfører å vente i Sogndal :-S -Tobias Nå vet jeg ikke hvor fort/sakte du syklet, men blant de som endte sånn topp 20 så hadde alle følgebil untatt meg. Min følgebil med mannskap lå å sov med påfølgende sen frokost på hotellet ved siden av målseilet i Sogndal, de led mao ingen nød  .
|
|
|
18/03/2014 21:13
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
I prinsippet synes jeg det er en god idee å fjerne følgebilene, men tror ikke dette er mulig i praksis. Artikkelen diskuterer dette på en god måte. Jeg syklet feks Jotunheimen rundt for noen år siden, og var temmelig alene om å ikke ha følgebil, altså en privatbil som summet frem og tilbake, langet drikke og mat fra kanten og bisto med teknisk assistanse og kles-depot. Dette på tross av at arrangøren uttrykkelig legger vekt på at følgebil er forbudt. Jeg syklet JR i fjor og mitt intrykk var helt motsatt: et fåtall hadde følgebil. De har jo så mange stasjoner og tilbyr transport av bagger til alle sammen, så det er ikke behov for følgebil under det rittet. Eneste grunnen til å ha følgebil er at det er litt kjedelig for eventuelle sjåfører å vente i Sogndal :-S -Tobias Nå vet jeg ikke hvor fort/sakte du syklet, men blant de som endte sånn topp 20 så hadde alle følgebil untatt meg. Min følgebil med mannskap lå å sov med påfølgende sen frokost på hotellet ved siden av målseilet i Sogndal, de led mao ingen nød  . Jeg syklet sakte. Målet var å ha en fin tur og ikke gå på en smell. Stoppet selvsagt på alle matstasjoner og kom i mål litt feitere enn da jeg startet ;-) Ble nummer 22 i klassen og så kanskje én følgebil under hele rittet. -Tobias
Redigert av tobiast; 18/03/2014 21:13.
|
|
|
18/03/2014 21:15
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Bra med oppsamlingsbiler. Da må arrangøren sette krav til at man har med seg klær/mat til man blir plukket opp. Dvs sekk. Ja, og nødrakett og bivak. Ellers kan de jo bare avlyse dersom det er meldt litt dårlig vær ;-) -Tobias
|
|
|
18/03/2014 21:19
|
ravi
Entusiast
|
Entusiast
Men er det virkelig følgebilene som skaper farlige situasjoner? Er det ikke et fett om det er en sykkel eller bil som skaper køen? På L-O i fjor var det faktisk følgebilene som skapte de farlige situasjonene. De lå og sperret, presset seg inn rett foran eller sneiet oss i 110 km/t for å hente inn igjen pulja de skulle passe på. Og dette var lenge etter at gruppene i lagkonkurransen hadde startet så de hadde da egentlig ikke noe der å gjøre. Og at de fulgte puljer så vi pga reklamefolieringen på bilene.
|
|
|
18/03/2014 21:46
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Hvordan fikser du et pariser dekk med deler festet til setet? Reservedekk? Tenker elegant brettet sammen med limsidene mot hverandre og tapet til setepinnen. Eller lagt i åttetall rundt overkroppen som i forne dager
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
|
|