Hvor store dekk er det plass til i Diamant Mammut mk1?
Dette er på standard 80mm felger, og er bare veiledende pga produksjonsvarianser: Foran: F.eks Vee Snowshoe, Specialized Ground Control, Surly BFL
Bak: I utgangspunktet de samme, men vil ha noe dekk/kjedekontakt i 1. gir. Kan flytte over en spacer på kranklageret til drivsiden for å gi litt mer plass.
Nå som jeg virkelig har lært meg å sette pris på vinteren (det tok mange år), og sitter her med nyinnkjøpte toppturski og fatbike for å fullt ut ta en "if you can't beat it, join it" - ja så skal ironien ha det til at det ikke blir noen vinter.
Jeg kjøpte fatbike i påska i fjor, og for første gang på 15 år ble jeg oppriktig glad for snøen. Det er ikke dårlig!
Ellers, hva slags slanger bruker folket i 5"-dekk ved lavt dekktrykk?
Er bare å komme seg opp i høyden(Oslo). Syklet over Fuglemyra, Vettakollen og ned til riksen både i går og i dag. Smal og fin nedtråkket sti hele veien. Skikkelig dra på føre for tjukkassykkel
Jepp, det snødde innover i skauen på søndag (gikk langrenn både lørdag og søndag for å gi litt hvile til to litt kranglete Ulnar nerver). Meldt noen centimeter med snø i morgen, men spørsmålet er hvor høyt oppover i Nordmarksåsene de 20mm med nedbør kommer til å dette ned som regn på fredagen.
Er bare å komme seg opp i høyden(Oslo). Syklet over Fuglemyra, Vettakollen og ned til riksen både i går og i dag. Smal og fin nedtråkket sti hele veien. Skikkelig dra på føre for tjukkassykkel
Jepp, det snødde innover i skauen på søndag (gikk langrenn både lørdag og søndag for å gi litt hvile til to litt kranglete Ulnar nerver). Meldt noen centimeter med snø i morgen, men spørsmålet er hvor høyt oppover i Nordmarksåsene de 20mm med nedbør kommer til å dette ned som regn på fredagen.
Dere får komme sørover Her på sørlandet har vi mellom 50 og 100 cm med snø, litt tynnere helt nede ved kysten. Men skal ikke langt innover i landet før brøytekantene er krevende å forsere Er nok toppers fatbikeføre i skiløypene her nede etter mildværet som kom sist søndag. Akkurat vært ute å gått 2 mil i løyper med 3-5cm nysnø
Dette er på standard 80mm felger, og er bare veiledende pga produksjonsvarianser: Foran: F.eks Vee Snowshoe, Specialized Ground Control, Surly BFL
Bak: I utgangspunktet de samme, men vil ha noe dekk/kjedekontakt i 1. gir. Kan flytte over en spacer på kranklageret til drivsiden for å gi litt mer plass.
Samme spørsmål men med den nye mammuten(bigbob4). Den har jo 103mm felger foran og bak. Hvilke dekk et de feiteste man kan ha på standardfelgene?. Forsto at Bud er uaktuell, men hva med BFL?. Hvor mye har 103mm felg å si kontra 80mm som var før?
Må si jeg fikk det endelige svaret på trådstarters spørsmål her om dagen. Fatbike er et bra konsept! Downhill-traseène på Tryvann blir brukt av kidsa på vinteren som skogsløper. Det gjør dem perfekt for Fatbike Sykt moro å sykle der
Anbefaler alle å ta seg en tur. Banen opp på morgene, så får man ett par runs før anlegget åpner kl.10. "Lett" å sykle opp de nypreppede bakkene også Kanskje Tryvann kan ha en dag i uken for syklister også?
Samme spørsmål men med den nye mammuten(bigbob4). Den har jo 103mm felger foran og bak. Hvilke dekk et de feiteste man kan ha på standardfelgene?. Forsto at Bud er uaktuell, men hva med BFL?. Hvor mye har 103mm felg å si kontra 80mm som var før?
Som eksempel så måler Mission veldig nøyaktig 4.0'' på 80mm Weinmann felgen, men jeg har målt dem oppi 4.5'' på C4 103 felgene. Jeg har en produksjonsversjon av Mk3 BigBob 4.0 som skal til Sverige idag (test i MTB Sweden Magazine) så disse målingene kommer rett fra den: (dette med Snowshoe på 103 felgene), noe som normalt er ca 4.6'' max casing bredde.
Klaring til ramme der det er tightest: 11mm på hver side pmot setestag 11mm på drivsiden mot kjedestag 7mm på venstre side mot kjedestag
ca 6mm klaring til kjedet i 1.gir
Mao plenty med plass til de originale Snowshoe på 103 felgene, og Ground Control og BFL vil også gå på med bra klaring, da disse bare er marginalt bredere.
I tillegg til max casing bredde (evt max knastebredde, hvis det er større (f.eks ved Bud/Lou på smal felg) så er det viktig å vite ved hvilken diameter casingbredden er størst. Bud/Lou har stor bredde høyt oppe på dekket, der mange gafler/rammer smalner inn.
Lou måler 4.95'' ved høyt trykk på disse felgene, men ned mot 4.5'' når man går under 4psi, så selv om Lou vil subbe ved høyt trykk, så kan det gå ved trykk/føreforhold der Lou er egnet dekkvalg, dvs forhold som krever lavt til ekstremt lavt trykk.
Må si jeg fikk det endelige svaret på trådstarters spørsmål her om dagen. Fatbike er et bra konsept! Downhill-traseène på Tryvann blir brukt av kidsa på vinteren som skogsløper. Det gjør dem perfekt for Fatbike Sykt moro å sykle der
Anbefaler alle å ta seg en tur. Banen opp på morgene, så får man ett par runs før anlegget åpner kl.10. "Lett" å sykle opp de nypreppede bakkene også Kanskje Tryvann kan ha en dag i uken for syklister også?
Har du kart/GPS-spor som viser løypen(e)?
Det skal jeg klare å fikse (i morgen). Send meg en pm med epost adresse. Ellers så er det relativt enkelt å finne. "Skiers right" når man står helt på toppen av Tårnbakken.
Har du kart/GPS-spor som viser løypen(e)?
Ikke si at du ikke har vært i Sommerparken ennå!? Fy skamme seg!
Hvordan er snøen i Oslomarka, f.eks. Lillo, nå? Pill råtten så man synker tvers gjennom selv med fat? Eller er det fint å sykle nå? Filmfredag eller fatfredag?
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: tron]
#174238007/02/201408:13
Var ute på søndag kveld, og bortsett fra tåke (som ga litt ising på brillene nær byen) var det SYKT bra i høyden (Frognerseteren-Kobberhaugen), noe løst Lørenseter-Ullevålseter). De oppgåtte skiløypene var faste og fine i høyden, i de lavereliggende områdene måtte jeg ut på veien. Lysløypa fra Ullevålseter og ned (ps: møtte INGEN, så ingen stor brukerkonflikt) var fast og fin.
Jeg vil tippe at det er kommet ganske mye snø i høyden og at det er løsere nå, men at de mest brukte løypene er brukbare. Så det blir feitekveld, ikke feit-på-soffan-kveld.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Akkurat inne fra min første tur på Fatbike, på min nykjøpte White FAT. Ble bare 1,2 mil, men likevel, kjempemorro. Sølete føre, og ganske tungt egentlig. Skiløypene var det bare å glemme kjøre i, da trengs det mer kaldt vær....
Øy Espen, jeg er en kar litt over tresiffra på vekta, og har hatt god bruk for bashguarden min på stisykkelen. Hvordan får jeg en slik på F4'n, og hva kjøper jeg?
Omtrent parkett forhold opp til toppen av Vettakollen i helgen. Innover mot Fuglemyra var det masse snø, men mye mer lettkjørt enn sist da vi brøytet vei i 30cm tørt pudder. Etter Fuglemyra mot Frønsvollstråkka var det heldigvis mye mindre tråkket opp, så litt mer utfordrende. Kolossalt grep og grei bæreevne i den kramme snøen gjorde det lett syklbart i sporene etter en person på truger. Råeste var å flyte avsted i 20cm med slush og overvann over sydenden av Fyllingen. Hoppet av sykkelen for å sjekke, og sank til langt oppover leggen. Mindre enn 2psi i 4.9'' + dekk flyter godt og drar seg fram som en beltevogn.
Veldig bra kunstsnø i bakkene - nesten ikke is. Jeg tok på bakkeskia og dro 4700 høydemeter på under tre timer før jeg tok med junior i barnebakken i Bjørnen. Offpiste bør du ha noen ski du ikke er redd for. Jeg prøvde ikke en gang.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Jeg lurer på om jeg har en CX sykkel stående i kjelleren, men det er et så tykt lag med støv på den at jeg ikke er sikker, men formen på støvhaugen vekker minner om en avdanket sykkeltype som har dårlig rulleevne på asfalt (med CX dekk), katastrofal rulleevne på grus (skjærer seg ned i grusen med CX dekk, brede dekk har som alle vet lavere rullemotstand) og selvsagt ubrukelig på de aller fleste typer snødekke.
Det har og slått meg at CX er omtrent like (u)anvendelig som vanlig racer. De kommer fram like mange/få steder, selv om CX har litt bredere dekk.
I racerverden er kanskje 35C et ordentlig monsterdekk, men i den virkelige verden med sand og grus så er det fortsatt som å sykle på et pizzahjul. Du skjærer gjennom underlaget fordi dekket fortsatt er for tynt, og det går ikke stort bedre enn om du hadde syklet på en vanlig racer. Har du derimot en terrengsykkel med 2" dekk eller bredere, da blir det fart på sakene. Og med fatbike så har det åpnet seg en helt ny dimensjon av ting man kan sykle på.
Jeg lurer på om jeg har en CX sykkel stående i kjelleren, men det er et så tykt lag med støv på den at jeg ikke er sikker, men formen på støvhaugen vekker minner om en avdanket sykkeltype som har dårlig rulleevne på asfalt (med CX dekk), katastrofal rulleevne på grus (skjærer seg ned i grusen med CX dekk, brede dekk har som alle vet lavere rullemotstand) og selvsagt ubrukelig på de aller fleste typer snødekke.
Bare send den nordover så skal vi få tørka støv av den, gitt.
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7