Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Usikker fremtid for Hafjell?

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: Loki] #1737759 25/01/2014 18:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Loki
Sitat: GeirK
Hvis man IKKE får til dette 200 km fra Norges hovedstad, må man spørre seg selv hva som gjør at svenskene kliner til med stor suksess 620 km unna sin egen.

Hvor mye penger drar Åre inn på sommeren?

Det har jeg ingen kunnskap om

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1737768 25/01/2014 19:28
gundogs Offline
Medlem
Medlem
Har kommet kjørende gjennom Åre noen ganger om sommeren, og har hatt planer om å overnatte der. Dette lyktes ikke 2-3 år på rad, da det ikke var noe som var åpent. Riktignok er dette noen få år siden, men jeg har siden ikke prøvd å finne noe åpent der i fellesferien.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: gundogs] #1737770 25/01/2014 19:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: gundogs
Har kommet kjørende gjennom Åre noen ganger om sommeren, og har hatt planer om å overnatte der. Dette lyktes ikke 2-3 år på rad, da det ikke var noe som var åpent. Riktignok er dette noen få år siden, men jeg har siden ikke prøvd å finne noe åpent der i fellesferien.

Mycket av boendet som finns är nog hytter som man måste boka någon dag eller timmar i förveien men holiday club är iallafall öppet på sommaren.

Det är iallafall inget problem att få tag i boende på sommaren men kanske om man kommer på kvällen och letar hotel eller någon öppen reception (och inte finner holiday klubb).

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1737775 25/01/2014 19:41
gundogs Offline
Medlem
Medlem
Jepp. Jeg har alltid passert på kvelden, og svingt innom noen stengte hoteller. Hadde jeg planlagt og bestilt hadde det sikkert ordna seg, men jeg har da heller kjørt til Norge og hoppa inn på et hotell;)

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1737780 25/01/2014 19:47
pharynx Offline
Besatt
Besatt
åre downhill er mye brukt ila. sommeren.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: gundogs] #1737787 25/01/2014 20:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: gundogs

Da har du ikke visst hvem du skulle spørre. Tott Hotell, Holiday Club, Copperhill, Fjällgården og Åre Fjällby er alle sommeråpne. Neste gang, ring Åre Turistbyrå før du ankommer.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: GeirK] #1737805 25/01/2014 21:15
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Loki
Hvis man IKKE får til dette 200 km fra Norges hovedstad, må man spørre seg selv hva som gjør at svenskene kliner til med stor suksess 620 km unna sin egen.

Hvor mye penger drar Åre inn på sommeren?

Det har jeg ingen kunnskap om

Skistar oppgir kun totaltall for hele året, men et wild guess kan jo være at de har dobbelt så mange syklister som Hafjell. Altså ca 20000 solgte dagssykkelpass ila en sommer noe som igjen gir en andel av solgte dagspass på årsbasis på ca 2%. For moro skyld så kan vi vi jo dra på og doble det nevnte estimatet og får da 4% av det totale heiskortsalget. Forklaringen på hvorfor sykkel fremdeles er et satsningsområde i Åre er nok som nevnt av andre her inne at Skistar satser på Åre som en helårsdestinasjon for flere typer aktiviteter spesielt og fjellandsby-opplevelse generelt og da må den viktigste faktoren for utnyttelse av fjellet, gondolen gå uansett. Kostnadene ved drift av heisen, vedlikehold og bygging av løyper ol kan også fordeles på flere aktiviteter (fotturer, fjellkafebesøk, mm) og siden Skistar stort sett drifter det meste av de andre tingene som generer omsetning der oppe så kan det hende at den totale kostnaden ikke blir større enn at tapet kan leves med.
http://corporate.skistar.com/templates/NormalPage.aspx?id=359

Redigert av sanouka; 25/01/2014 21:19.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: sanouka] #1737813 25/01/2014 21:25
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Du nevnte gondolen. Hvis alle bakkene har vært knyttet til gondolen i Hafjell, så hadde hvertfall utgiftene til heisdrift vært halvert! Kanskje de burde forlenget gondolen til toppen, og beholdt avhopp der toppstasjonen er i dag?
Hvor mange heiser er i drift i Åre? Hva koster heiskort der? Svenske lønninger i er vel også ganske mye lavere enn norske.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1737826 25/01/2014 22:20
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ingen skal si at de ikke satser ihvertfall. Iflg hjemmesiden så er det 4 heiser som går.
Heiskort 240 SEK
Lønninger er vel noe lavere i sverige, men neppe veldig mye lavere enn hva som betales for tilsvarende jobb i norge.
Tilbake til Hafjell så er det ikke sikkert at det er så dramatisk som man kan få inntrykk av. Ofte så er det jo sånn at når en bedrift opplever at omsetningen svikter eller at kostnadene blir for høye så setter styret og ledelse seg ned for å se på driften. Da går man gjerne høyt ut og opplyser om at alle stein skal snus og at ingen deler av virksomheten kan føle seg sikre. Videre i prosessen så kommer det jo gjerne noen konsekvensanalyser ol. som gjør sitt til at man ikke tar avgjørelser som virker mot sin hensikt. Å legge ned noe som vokser hvert år og har potensiale for lønnsomhet vil kanskje ikke virke som smart når man får tenkt seg om.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: sanouka] #1738284 27/01/2014 10:38
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Petter understreker at han tar fest veldig på alvor.

Vedlegg
tar fest på alvor.jpg (48.32 KB, 2413 nedlastinger)
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1738290 27/01/2014 10:57
Werner Offline
Kan jeg endre denne selv??
Kan jeg endre denne selv??
Jeg har skrevet ett svar i den tråden der, hadde satt stor pris på om dere kunne lest og kommentert dere også.

Mvh:

Werner

Sjekk ut www.flowsport.no - netbutikken for sykkelfolket av sykkelfolk:-)
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1738764 28/01/2014 12:43
A
Audittpåsykkel Offline
Entusiast
Entusiast
A
Det de burde tenkt på når de bygde Hafjell, var en plan for å flytte øyer sentrum til nederst i anlegget. Da ville det selv på de dårligste dagene for ski anlegget/ bikeparken vært et tilbud for publikum som var ok, med spisesteder utesteder osv. Hotellet burde også vært lagt her.

Ellers er lokaliseringen av aktiviteter noe av problemet for Hafjell, egentlig et bredt tilbud av aktiviteter i øyer området. Men tror det ville vært en fordel om man fikk flere aktiviteter i selve ski anlegget. Vært noen ganger i Tryvann uten strålende sol, og da er det ikke mange i sykkelparken, men i klatreparken er det nesten alltid folk(mer familievennlig både på pris og nivå) Dette er med på å fordele kostnadene til salg osv.

Enkelt og greit helhetlig planlegging i et langsiktig perspektiv med fokus på lønnsom drift av ski-anlegget + mer salg av mat, hotell, aktiviteter osv.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: Audittpåsykkel] #1738868 28/01/2014 18:01
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Der sa du noe, kanskje de burde etablere en skikkelig klatrepark? I skråningen ned fra gondolen blir jo det ganske spektakulært.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1738935 28/01/2014 21:00
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Det blir snart 4 felts motorvei fra Oslo til Lillehammer. Dessuten har du Norges beste langrennsterreng Sjusjøen (kåret flere ganger) rett i nabolaget. Hafjell kommer til å vokse er min spådom. Mye pga kort reisetid fra Oslo/Ak.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1741533 05/02/2014 11:08
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva i all verden er det som er galt med hvitskjortene som sitter der i styret? For en holdning, dytte ansvaret over på syklistene når problemet er at styret ikke har klart å iverksette tilstrekkelig tiltak for å gjøre anlegget interessant for bredden.

http://terrengsykkel.no/index.php?id=5085

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: mtbmaniac] #1741535 05/02/2014 11:10
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: mtbmaniac
Hva i all verden er det som er galt med de hvitskjorta idiotene som sitter der i styret? For en holdning, dytte ansvaret over på de få syklister som faktisk bruker anlegget, når problemet er at styret ikke har klart å iverksette tilstrekkelig tiltak for å gjøre anlegget interessant for bredden.

Hva er det de ikke har gjort. Hører folk sier dette, men i mine øyne er de langt bedre enn de fleste sentrene jeg har vært i. De er avhenigig av kunder som alle andre som driver butikk.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1741537 05/02/2014 11:14
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Forretningsdrift er som følger: Man oppfyller et behov (passivt) eller skaper et behov (aktivt) ved tiltak. Man sier ikke "enten kommer dere, eller vi legger ned".

Hva styret skulle gjort? Det er enkelt: Satt iverks tiltak for å gjøre anlegget attraktivt og kjent av bredden.

Eierne er tydeligvis sånne eiendomsfolk som ikke har hjerte for drift av et anlegg som dette og som ikke kjenner sitt ansvar for sporten.

Kjenner til ihvertfall én annen som har prøvd å true seg til en posisjon, og for han gikk det ikke så bra.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1741541 05/02/2014 11:20
olechr Offline
More than words
More than words
Hører du sier dette. Men hva syntes du mangler? Hva bør de gjøre?

Sett utifra sykkelparken og tilbudet der så trur ikke jeg om de hadde gjort så mye annereldes så hadde det blitt masse folk.

Vi er et lite land med veldig få som driver med denne sporten og det er jævlig dyrt å dra fra andre steder i Europa for komme hit.

Jeg er super for at det skal være Hafjell anlegg, men veldig mange (gjelder sikkert ikke deg) er flinke til å skrike når noe de kanskje kunne tenkt seg å bruke blir tatt vekk. MEN de bruker det ikke når det er der.

Ser at NTG feks syntes det er leit, men hvor mange treninger har de lagt med skolen i det anlegget siste årene? (dette er ikke for å være frekk men et reelt spørsmål)

Jeg syntes det er sjukt kult i hafjell, men rekker jeg 2 ganger i året er det knall. Om det er for lite til å få det til å gå rundt er det synd men samtidig skjønner jeg det.

Ambassadør for Scott.
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1741552 05/02/2014 11:41
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De burde vise sterk og klar støtte til anlegget og sporten, og underbygge dette med konkrete tiltak.

Det er eiernes og styrets ansvar å sørge for at en virksomhet har verktøyene som trengs. Er bare patetisk å true med å legge ned anlegget eller dytte ansvaret over på kundene.

Styret har allerede evnen til å skape engasjement. Man kunne altså kanskje mistenke at det er viljen det står på. Her er eksempel på hvordan man kan skape en positiv greie rundt et prosjekt:

www.tv2.no/underholdning/gkn/petter-stordalen-har-festet-for-80-millioner-paa-fem-aar-4047973.html

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1741565 05/02/2014 11:55
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det är väl möjligt att de som äger anlegget inte är så väldigt intresserade av syklingen. Någon annan kanske ska ta över och hyra heisen?

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: fredriks] #1741817 05/02/2014 22:05
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Tja, daglig leder Flaaten er hvertfall en meget habil stisyklist.
Men kanskje konkurransen fra Tryvann har blitt for stor? Hvorfor kjøre 3 timer til Hafjell + overnatting når du får helt kurante løyper i Oslo. Jeg tror kanskje det ikke er nok folk i Norge til dette.
Kan DH-sykling faktisk bli noe for den tilfeldige innbygger, utrent, sykler ikke sti, liker ikke slå seg - noen gang - slik som en langrennstur og alpint? Terskelen er høy for den sporten. Da må det hvertfall helt nye flatere og snillere løyper til i Hafjell i tillegg til entusiastenes løyper.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1741850 05/02/2014 23:26
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har du syklet i Tryvann? Har du syklet i Hafjell?

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: daktari] #1741854 05/02/2014 23:59
chalshus Offline
More than words
More than words
Sitat: daktari

Men kanskje konkurransen fra Tryvann har blitt for stor? Hvorfor kjøre 3 timer til Hafjell + overnatting når du får helt kurante løyper i Oslo.

Hvorfor kjører syklister fra mellomeuropa opp til dyre Norge med øl og matpriser som ikke ligner grisen når de har masse flotte bikeparker innen et par timers kjøring?

Jo, fordi Hafjell er i verdensklasse.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1741867 06/02/2014 06:54
HNK Offline
Besatt
Besatt
Sammenligne Tryvann med Hafjell er ikke fair play!
Når selv utforproffene skryter Hafjell i skyene og enda litt til, sier det seg selv at her ligger det et stort potensiale som kapitalisteierne kanskje heller bør vurdere å investere i, heller enn å legge ned.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1741871 06/02/2014 07:23
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå er vel jeg alt for pinglete til å sykle i Hafjell, men slik jeg ser det er noe av utfordringen avstand til infrastruktur/lokalsamfunn/aktiviteter.

Skal "sykkelturister" kjøpe heiskort og bli i området over tid er det ingen ulempe med alternative aktiviteter som får familien til å holde ut en helg (uten at det koster et helt feriebudsjett). Tenker da på barneanlegg, snille turløyper, butikker, alternative spisesteder og overnattingsmuligheter samt kveldsforlystelser/"afterbike".

Mulig jeg tar feil, men der tror jeg Hafjell har et handicap med tanke på volum. Hafjell er et utforanlegg (og glimrende sådan) for "spesielt interesserte", Åre er vel mere en destinasjon for en weekend for hele familien/kompisgjengen.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: HNK] #1741873 06/02/2014 07:36
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag har aldrig varit i hafjell men enligt vad jag har läst så verkar det som att hafjell har satsat mest på de bästa syklisterna.

Att utförproffene liker hafjell behöver inte betyda något som helst för mer normala syklister.

Om man ska få ett anlegg att gå bra så tror jag att man måste tänka på alla nivåer på syklister. Försöka få ditt familjer och bedrifter, kanske ha löyper som fungerar bra för rittsyklar, andra aktiviter och liknande.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1741916 06/02/2014 08:43
Cantona Offline
Ringrev
Ringrev
Tja, med Hunderfossen, Lilleputthammer og alle tilbudene på Lillehammer finnes det da familietilbud i teig?

Jeg tror rett og slett det er for lite folk som har prøvd og blitt hekta på dette her.. Jeg tror at kampanjetilbud til de største selskapene som har landsmøter slik som Atea, Rema 1000, Coop, Choice, Norgesgruppen, Posten og de største innen bygg/anlegg kunne vært noe. Dette ville fått ned terskelen for å prøve, masse skrytebilder på sosiale medier ("se hvor awesome og kule vi er, og hvor gøy vi har det") og snøballen ruller, på godt trøndersk; TVÆRT! (Med en gang)

Atea var jo nettopp på feltsenger i Håkons Hall og drakk seg dritings?

Godt poeng fredriks, få på plass løyper som "alle" kan kjøre i, fra novisen til Danny Hart. La folk bli hekta og gå stigen helt til de drømmer regnbuetrøya:)

Barberer legga:)
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: Cantona] #1741928 06/02/2014 08:58
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Cantona
Tja, med Hunderfossen, Lilleputthammer og alle tilbudene på Lillehammer finnes det da familietilbud i teig?

Snakker ikke om områder som er en halvtime+ i bil unna, men aktiviteter i gang/sykkelavstand fra heisen; turistløype, familieanlegg, barnebakke, kafeer, butikker, campingplass, utleie av alle slags sykler, etc. Aller helst da uten et sabla pengegnål.

Da kan folk få utfordringer på sitt eget nivå, og likevel ha det sosialt på samme sted, ta en øl eller fem på afterbike før de rusler til hotellet/campingplassen og lader opp til en ny dag i anlegget

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1741940 06/02/2014 09:10
olechr Offline
More than words
More than words
Lilleputthammer og hunderfossen er da i ganske nærhet.

Uansett hvordan dere vrir og vender på det så inneholder Hafjell mer en de fleste andre steder jeg har vært. Men vi er et bitte lite land som ligger forholdsvis langt i fra alt annet. Er noe annet når man ligger i alpene. Norge er dyrt: øl er dyrt, mat er dyrt og leie sykler er dyrt. Jeg skjønner veldig godt at syklene må koste det de koster, men det er fortsatt en såpass dyr aktivitet at man bør nesten vite at man liker det før man prøver.

At løypene er for tøffe trur jeg ikke noe på. Hafjell er vel noe av det snillere man får. Fine løyper som er godt preparert og veldig lite hårete. Selv kjæresten min sykler de fleste løypene der opp, men hun har ikke vært i nærheten av å tørre det i feks Leogang.

Ambassadør for Scott.
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1741943 06/02/2014 09:14
olechr Offline
More than words
More than words
En god investering hadde vært at NCF var med å hjalp til og samtidig la alt av samlinger og opplegg ditt. Det hadde vært mye bedre innvistering enn å arrangere VM landevei. Jeg har sagt det før og sier det igjen: skikkelige anlegg først, så arrangere etterhvert.

OG når vi først får arrangement så markedsføre det. Jobben som ble gjort med markedsføring av world cup der i fjor var jo kort og godt under all kritikk. Du måtte jo omtrent være rytter for å vite at det skulle være. Blir det ikke gjort noe mer før VM så blir det like fiasko

Ambassadør for Scott.
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå