Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel)
|
Re: Årets slanketråd ( rytter ikke sykkel)
[Re: Lenny]
13/03/2014 08:28
|
peterpan
Avhengig
|
Avhengig
Steinaldermannen vrir seg i graven
|
|
|
[Re: Lurifax]
13/03/2014 09:24
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Brød med makrell i tomat også kalt fiskesyltetøy er toppers.
Makrell i tomat er kjempesundt, men slankemat er det ikke... Nope, det er alt for mye sukker i det også -dessverre. Det sunne oppveies mer eller mindre av det usunne. Dersom 3% sukker er for mye; er det mye man ikke kan spise. For makrell i tomat er det vel heller antall kalorier totalt sett som gjør at denne ikke passer godt inn i en diett. Pluss at dette er et pålegg man smører veldig tykt på brødskiven da det smaker såpass godt??? Sammenligningen med syltetøy blir og litt gal, da feks Nora Hjemmelaget jordbærsyltetøy har så mye 35g/100g karbohydrater (Kom dessverre ikke frem hvor mye av dette som er sukker, men tipper det er ganske mye av de 35g.)
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: 29" mannen.]
13/03/2014 09:29
|
liszt
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Havregryn med skummet melk, banan, litt mandler og en dæsj syltetøy til frokost, før trening og etter trening pluss litt frukt i ny og ne. Masse vann. 2t trening (hard) hver dag= vektnedgang. Brus, pizza, snop og den slags er ikke tillatt. Prøv dette i en måned og mist opp til 4 kg.
Eller så er tørrfisk sunt.
Tomme tønner skramler mest.
|
|
|
[Re: liszt]
13/03/2014 10:13
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Havregryn med skummet melk, banan, litt mandler og en dæsj syltetøy til frokost, før trening og etter trening pluss litt frukt i ny og ne. Masse vann. 2t trening (hard) hver dag= vektnedgang. Brus, pizza, snop og den slags er ikke tillatt. Prøv dette i en måned og mist opp til 4 kg.
Eller så er tørrfisk sunt. Trener du 2 timer hardt hver dag så trener du mye mer enn meg. Jeg vet hva som funker for meg ref. tidligere innlegg, og det funker også i en stressende hverdag med snitt arbeidstid på ca 10 timer per dag. Egentlig er det alle måltidene utenom de som har direkte tilknytning til trening som er de viktigste og vanskeligste. Det er alltid møter som går over tiden, dager som blir lengre enn planlagt etc. Og skal man trene må man på en måte være fit for fight, sånn at man får gjennomføre økten på en god måte. I tillegg skal det du putter i deg også restituere kroppen på best mulig måte sånn at treningen gir overskudd og ikke tapper en for krefter over tid. Tar det som en selvfølge at det som leser skjønner at man må spise sunt og ikke guffer på med loff med nugatti og macern.
|
|
|
[Re: Lurifax]
13/03/2014 14:46
|
Simons1
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Nope, det er alt for mye sukker i det også -dessverre. Det sunne oppveies mer eller mindre av det usunne. Skrap bort tomatsausen så er du kvitt 80% av sukkeret.
|
|
|
[Re: Simons1]
13/03/2014 15:43
|
=DAZHOFF=
Entusiast
|
Entusiast
Uproblematisk å tyne fleskranden med MiT. Ny variant med basilikum smaker fortreffelig imo. 3 brødskiver havrebrød fra Coop med 3 ss MiT= 300Kcal. 
|
|
|
13/03/2014 15:54
|
liszt
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Bra saker. Hjernen trenger også sukker. Så da gjør det ikke noe om det er litt søte korn i hermetikken.
Tomme tønner skramler mest.
|
|
|
25/04/2014 07:03
|
29" mannen.
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
94,4 kg i dag..... nærmer seg veldig årets mål. Tar man da med ny sykkel som veier 2 kg mindre så begynner det å lukte mye PR i år.
|
|
|
13/05/2014 14:59
|
=DAZHOFF=
Entusiast
|
Entusiast
73 kg i går. Fornøyd med det, ettersom innsatsen med tanke på vektnedgang har vært rimelig fraværende.
|
|
|
13/05/2014 20:41
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
For the record: Jeg HATER de "siste 5 kiloene". De første 40 var jo en drøm i forhold...
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
14/05/2014 08:48
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vet ikke hva som har blitt nevnt her, bare skumma gjennom tråden. Men når det er snakk om fettforbrenning, så kan du enkelt lære kroppen din å i hovedsak forbrenne fett når du trener. Ved lange rolige økter øker kroppens evne til å forbrenne fett (sone 1-2), viktig å huske på at man ikke går over i sone 3 på disse øktene, da går kroppen over på annet drivstoff. Husk at en person som veier 80kg og har 10% fett (rimelig slank altså) har fortsatt et kalorilager på 72 000 kalorier i fett, lærer man kroppen å benytte fett som hovedenergikilde unngår du også å "gå tom" på lengere økter eller ritt. Jeg begynte selv på 92kg i fjor, veier nå 73kg. Var nede på 69kg når rittsesongen var over i fjor, da så jeg nesten ut som en krigsfange, men har trent en del styrke i vinter og lagt på meg litt vinterspekk  Har tilgode å gå tom, selv på offroad finnmark. For å beholde muskelmasse under mye trening er det greit at du får i deg mye proteiner mtp på restitusjon og hindre muskelsvinn. Selv prøver jeg å ligge på rundt 1,5-2g pr kg kroppsvekt.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: sveinaa]
14/05/2014 09:08
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det ser ut som om det er mange veier til rom. Jeg har valgt å kontrollere kaloriinntaket mitt slik at jeg går med et kaloriunderskudd per dag ift. hvor mye jeg ca forbrenner som passiv (ca 20% underskudd). Da kan jeg ved trening og etter trening innta godt med næring for å prestere best mulig og ikke minst fylle glykogenlagrene, og få påfyll av protein etc. etter trening slik at restitusjon osv. påvirkes minst mulig. Tanken er at det som inntas ved og etter trening skal gå i null eller kanskje til og med litt i pluss (Viktig å få i seg nok, men ikke for mye.). Jeg opplever at denne metoden i alle fall for meg gjør det mulig å komme seg ned de kjipe siste kiloene. Er 170 med mål 60 kg 1. mai.
Ulempen med metoden er at man må venne seg til å være sulten og ikke falle for fristelsen å småspise etc. :-( Av en eller annen grunn ligger jeg etter skjema (Lurer på om det har noe med litt små-spising å gjøre.). Har karret meg ned til ca. +/- 64, og går sakte men sikkert nedover. Ingen store forskjeller i muskler og veskeinnholdet i kroppen så kun fett som forsvinner. Blir spennende å se hvor lang tid det tar.
|
|
|
[Re: Hoaas]
14/05/2014 09:23
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Vet ikke hva som har blitt nevnt her, bare skumma gjennom tråden. Men når det er snakk om fettforbrenning, så kan du enkelt lære kroppen din å i hovedsak forbrenne fett når du trener. Ved lange rolige økter øker kroppens evne til å forbrenne fett (sone 1-2), viktig å huske på at man ikke går over i sone 3 på disse øktene, da går kroppen over på annet drivstoff. Husk at en person som veier 80kg og har 10% fett (rimelig slank altså) har fortsatt et kalorilager på 72 000 kalorier i fett, lærer man kroppen å benytte fett som hovedenergikilde unngår du også å "gå tom" på lengere økter eller ritt. Jeg begynte selv på 92kg i fjor, veier nå 73kg. Var nede på 69kg når rittsesongen var over i fjor, da så jeg nesten ut som en krigsfange, men har trent en del styrke i vinter og lagt på meg litt vinterspekk  Har tilgode å gå tom, selv på offroad finnmark. For å beholde muskelmasse under mye trening er det greit at du får i deg mye proteiner mtp på restitusjon og hindre muskelsvinn. Selv prøver jeg å ligge på rundt 1,5-2g pr kg kroppsvekt. Du skal trene rimelig mye for at dette er gull oppskriften. Krever faktisk ganske mange timer i sone 1-2 per uke i tillegg til den harde treningen i sone 3/4 (5?). Skal man ned tror jeg de fleste vil ha større fremgang om man praktiserer kaloriunderskudd.
|
|
|
14/05/2014 10:19
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg praktiserer ikke noe spesielt kaloriunderskudd, jeg er bare litt påpasselig med hva jeg spiser. Det jeg ser etter å ha holdt på i et par år er at kroppen bruker mer fett når jeg beveger meg. Jeg hadde i fjor 250 timer trening, hvorav mesteparten vinterstid var sone 3 og opp, dette er økt til 360 timer i år. Når våren kom og jeg la om til mer lavintensitet raste jeg ned 10kg på veldig kort tid, og det var i hovedsak fett som forsvant.
Man kan gjerne praktisere kaloriunderskudd også, men da er det uhyre viktig at man får i seg nok proteiner for å unngå muskelsvinn og restituere skikkelig. Det er jo ikke noe særlig å trene hardt for å se at fettet ikke forsvinner, men styrken svekkes.
Kan opplyse om at jeg underveis har kjørt både laktat og o2-tester for å se utviklingen. Det som overrasket meg var at når jeg trente mest i sone 1-2 økte jeg o2-opptaket betraktelig (med 12%). Det er ikke sånn at du kun øker kondisjonen ved hard trening, ved lav intensitet utvikler musklene kappilærårene, som igjen øker musklenes evne til å transportere og bruke oksygenrikt blod.
Jeg har 1-2 harde økter i uka, resten er sone 1-2. Tidligere hadde jeg i hovedsak økter i sone 3-4-5 og 1-2 rolige langturer. Omlegginga har fungert utrolig godt for meg, både med tanke på kondisjon og fettprosent, aldri hatt så høyt o2-opptak som jeg har nå, og jeg har vært aktiv skiløper på ganske høyt nivå fram til jeg ble 18-19.
Sier ikke at dette er fasiten for alle, men trådstarter spurte om tips, dette har fungert for meg, og kan nok fungere veldig godt for mange andre også.
Redigert av Hoaas; 14/05/2014 10:27.
|
|
|
[Re: Hoaas]
14/05/2014 10:31
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg praktiserer ikke noe spesielt kaloriunderskudd, jeg er bare litt påpasselig med hva jeg spiser. Det jeg ser etter å ha holdt på i et par år er at kroppen bruker mer fett når jeg beveger meg. Jeg hadde i fjor 250 timer trening, hvorav mesteparten vinterstid var sone 3 og opp, dette er økt til 360 timer i år. Når våren kom og jeg la om til mer lavintensitet raste jeg ned 10kg på veldig kort tid, og det var i hovedsak fett som forsvant.
Kan opplyse om at jeg underveis har kjørt både laktat og o2-tester for å se utviklingen. Det som overrasket meg var at når jeg trente mest i sone 1-2 økte jeg o2-opptaket betraktelig (med 12%). Det er ikke sånn at du kun øker kondisjonen ved hard trening, ved lav intensitet utvikler musklene kappilærårene, som igjen øker musklenes evne til å transportere og bruke oksygenrikt blod.
Jeg har 1-2 harde økter i uka, resten er sone 1-2. Tidligere hadde jeg i hovedsak økter i sone 3-4-5 og 1-2 rolige langturer. Omlegginga har fungert utrolig godt for meg, både med tanke på kondisjon og fettprosent, aldri hatt så høyt o2-opptak som jeg har nå, og jeg har vært aktiv skiløper på ganske høyt nivå fram til jeg ble 18-19. Beklager men nå sporer jeg litt av slanketråden. Men synes dette var meget interessant. Kjører et opplegg som ligner ditt gamle nå. Men det frister litt å forsøke en bolk med ditt opplegg når jeg er ferdig med en litt hardere periode jeg er inne i nå med kortintervaller i sone 4. Hvor lange er øktene du kjører i sone 1/2, og hvordan legger du opp en typisk hardøkt?
Redigert av sveinaa; 14/05/2014 10:32.
|
|
|
14/05/2014 10:43
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Langturene varierer alt fra halvannen til 5-6 timer, kommer an på hva jeg har tid til, men ligger i snitt på 30 timer pr mnd, hvorav 5-8 timer er harde økter. På langturene prøver jeg å unngå å havne i sone 3 i lange bakker osv, men det var mest for å øke fettforbruket til kroppen i starten, nå er jeg ikke så nazi på det. Men rolig skal være rolig. Har jeg 3 langturer i uka er de i snitt på ca 2-3 timer, naturlig nok øker lengden utover sommeren, siden jeg trener til offroad finnmark, og da er det greit med nok timer på setet. En typisk hardøkt kan være alt fra 4x4, 8x3, 30s maks x 30, langdrag i sone 3-4 på 45-60min osv osv. Siste hardøkta jeg hadde varma jeg opp i 20min, så kjørte jeg ett langt drag på 46min i sone 3-4 (snitt på 89% av maks). Sykla meg ned i 20min i sone 1. Pausene mellom dragene er 1min eller halvparten av draglengden. Prøver å variere lengden på dragene mest mulig, så ikke kroppen blir "vant" til belastningen.
Når det nærmer seg ritt pleier jeg å legge inn mer harde økter, ofte veldig korte drag på maks intensitet x 30, for å kjøre meg ned i kjelleren, så slipper jeg opp noen uker før med bare rolig trening og kanskje 10x10s maks for å piffe opp litt. Fikk en veldig fin formtopp til OF i fjor når jeg gjorde dette.
Skal du trene nesten hver dag kan man ikke kjøre sone 3 og opp hele tiden, da når du aldri å restituere ordentlig før neste økt, og du ødelegger mer enn du bygger opp. Mange er veldig opphengt i at hardere er bedre, det trodde jeg også, men har lest mye forskning på området og de beste resultatene kommer med den rolige treningen. Samme rådet fikk jeg fra hun som tar o2 og laktattestene mine; "Tren mer rolig, varier treningstimer pr uke mellom 8-10-12 osv". Total omveltning av det jeg hadde gjort, men jaggu ga det resultater umiddelbart.
Redigert av Hoaas; 14/05/2014 12:35.
|
|
|
|
|