Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trondheim-Oslo

Trondheim-Oslo #1739406 30/01/2014 11:19
E
ermo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Hei. Jeg skal sykle Trondheim-Oslo til sommeren, første gangen jeg deltar. Syklet i noen år, har mål å gjennomføre - ca 24 timer. Komme meg gjennom.

Jeg har trent variert og helt ok så langt i vinter, men må få mer struktur fremover, med fem måneder igjen til T-O.

Jeg tenker å ligge på ca 4 treninger i uka.

Hvordan ville dere lagt opp månedene fremover? Trenger litt hjelp. Skal delta på noen ritt før T-O, blant annet Vestfold Rundt og Tyrifjorden Rundt, pluss Montebellorittet.

Innspill?

Jeg blogger for "Sykle Birken Mot Kreft" på www.modal.no
Du kan også følge prosjektet på Facebook: http://www.facebook.com/syklebirkenmotkreft
Re: Trondheim-Oslo [Re: ermo] #1739465 30/01/2014 12:53
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Det du trenger for å komme deg greit gjennom Trondheim-Oslo er enkelt sagt flest mulig timer på sykkelen. En stor del av treningen din bør være rolige langturer, men for å øke kapasiteten din bør du også legge inn en økt med terskeltrening (dvs. sykling rett under syregrensa) en gang pr uke. Hvis du ønsker litt mer variasjon kan du også ta litt enkel periodiserng, f.eks. ved at du en uke kjører fire langturer, neste uke kjører du to langturer, en terskeløkt og en økt hvor du også legger inn 6-10x20 sekunder spurt med maksimal fart. Tredje uke blir som uke en igjen osv.

Det finnes en mengde litteratur på nettet vedr langkjøring. Den vanligste feilen er å kjøre for hardt, dvs med for høy puls/effekt. Søk på nettet etter litteratur hvis du er i tvil om hvor hardt du skal trene og bruk pulsmåler slik at du har noe å styre etter.

Re: Trondheim-Oslo [Re: ermo] #1739478 30/01/2014 13:16
E
ermo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Takk for innspill. Jeg har fire mil hver vei til jobb. Kan disse inngå i kategorien "rolige langturer" hvis jeg f eks kjører t/r jobb to ganger i uka - også kjører to lengre langturer i helgene? Turen til jobben blir 2x40 km. Ganske flatt. Litt stigning på hjemturen på slutten.

Helgene er fine å bruke til langturer. I ukedagene har jeg maks et par timer til disp noen kvelder i uka.

Du kan også følge prosjektet på Facebook: http://www.facebook.com/syklebirkenmotkreft
Re: Trondheim-Oslo [Re: ermo] #1739515 30/01/2014 14:36
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Høres ut som du trener mer enn nok til å gjennomføre på 24t, i vindstille vær. Var det TV2 som sendte en time fra Styrkeprøven på tv i jula? Greit å ha sett hva andre sliter med, det kunne bl.a se ut som det kunne være lurt å være forberedt på regn ICON_SMILE

Har bare kjørt en gang. Tok i forkant en langtur hvor jeg kjørte for hardt og tok inn for lite næring. Det var en grei påminnelse for meg om at når det er så langt, er det viktig å spise hele veien. Jeg spiste og drakk litt hvert 20 min hele veien, det funket fint.

keo
Re: Trondheim-Oslo [Re: ermo] #1739594 30/01/2014 18:58
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: ermo
Takk for innspill. Jeg har fire mil hver vei til jobb. Kan disse inngå i kategorien "rolige langturer" hvis jeg f eks kjører t/r jobb to ganger i uka - også kjører to lengre langturer i helgene? Turen til jobben blir 2x40 km. Ganske flatt. Litt stigning på hjemturen på slutten.

Helgene er fine å bruke til langturer. I ukedagene har jeg maks et par timer til disp noen kvelder i uka.

Det blir ikke en langtur ut av 40 km så sant du ikke sykler veldig sakte. Langtur er gjerne 2,5 time pluss. Men de vil uansett gjøre godt da du får sittet mye på sykkelen.

Jeg ville kjørt lantur i helgene og kjørt feks intervallpreg på veien hjem fra jobben på tirsdag og torsdag. Rolig til og med trøkk hjem.

Trener du 4 ganger i uka jevnt så bør 24 timer absolutt kunne gå greit. Finn deg gjerne noen å sykle med i helgene.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Trondheim-Oslo [Re: ermo] #1739642 30/01/2014 21:12
S
Svekling Offline
Medlem
Medlem
S
Meld deg inn i en sykkelklubb og venn deg til å sykle sammen med andre i felt.

Re: Trondheim-Oslo [Re: ermo] #1739974 31/01/2014 18:55
E
ermo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Takk for innspill, folkens. @olechr: ville du kjørt styrke nå i vinter? I fall, hva? Da tar jeg i mot råd om mye langkjøring og en/to innslag av intervall.

Re: Trondheim-Oslo [Re: ermo] #1739995 31/01/2014 19:54
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er målet 24 timer trenger du egentlig ikke å kjøre noen harde intervaller. Kjør på med langturer og øk progressivt utover. Utover våren og mot sommeren kan du gjerne kjøre turer på både 6 og 7 timer. Trener du bare 4 ganger per uke så gjøre det heller ikke om du trøkker til litt på turene. Tren på å spise og drikke underveis.

Re: Trondheim-Oslo [Re: ermo] #1740011 31/01/2014 20:18
E
ermo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Har det noe poeng i å kjøre lange rulleturer på vinter, over to-tre timet? Eller det bedre å kjøre ski + par timer på rulla og spare de lange langturene til våren?

Re: Trondheim-Oslo [Re: ermo] #1740165 01/02/2014 11:41
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Jeg mener lange rulleturer er bra nå på vinteren så jeg vil anbefale at du prøver å få en lang rulletur pr uke. Skigåing er god trening, men det krever mye å sitte 24 timer sammenhengende på sykkelen så muskler/kropp har godt av flest mulig timer på sykkelen. Tre timer på rulla er mentalt krevende så sørg for at du har tilgang på underholdning og godt med drikke.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå