I dag var det knallfine forhold i skiløypene. Og masse blide og hyggelige folk som slo av en prat. Og mange som smilte og hilsa. Masse trivsel med andre ord.
Bortsett fra to stykker som ødela dagen litt for meg. En gammel grinebiter på ski som ropte "høl i huggu" etter meg, og en mann med bart som ropte "veien er der borte!". Folk burde lære seg folkeskikk. Jeg synes det virker som om det har vært lite hets her i tråden, så er det bare jeg som har vært ekstra uheldig i dag?
Bortsett fra to stykker som ødela dagen litt for meg. En gammel grinebiter på ski som ropte "høl i huggu" etter meg, og en mann med bart som ropte "veien er der borte!".
Jeg snur dette til en positiv opplevelse ved å konfrontere sånne og spørre hva problemet er. En dag hvor en kan kle av verdens forutintatthet sine egne, dårlige argumenter, er alltid en god dag.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Skistav i ryggen. Dæven det var ikke pent. Snart får vi skistav i dekket. Blir litt morsomt. Å se tryne på skigåeren når jeg ikke punkterer. (ghetto med mye væske)
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: vehe]
#173772825/01/201417:13
Jeg fikk en skistav i ryggen på en treningstur mandag denne uka, idioter fins det nok av der ute.
Ser riktignok humoren i det, han hadde både navn og sponsor på trøya der vi møttes halv seks på morningen.
Gjorde du noe med det? Fysisk angrep bør vel strengt tatt politianmeldes, selv om det selvfølgelig ikke kommer noe ut av det. Og evt. kontakte sponsor og klubb, så fyren får klar beskjed om at denslags ikke er akseptabelt.
Bortsett fra to stykker som ødela dagen litt for meg. En gammel grinebiter på ski som ropte "høl i huggu" etter meg, og en mann med bart som ropte "veien er der borte!".
Jeg snur dette til en positiv opplevelse ved å konfrontere sånne og spørre hva problemet er. En dag hvor en kan kle av verdens forutintatthet sine egne, dårlige argumenter, er alltid en god dag.
De kom begge motsatt vei, så å snu seg og følge etter dem virker kanskje litt truende. Men ja, dumme meninger burde ikke stå uimotsagt.
Jeg fikk en skistav i ryggen på en treningstur mandag denne uka, idioter fins det nok av der ute.
Ser riktignok humoren i det, han hadde både navn og sponsor på trøya der vi møttes halv seks på morningen.
Gjorde du noe med det? Fysisk angrep bør vel strengt tatt politianmeldes, selv om det selvfølgelig ikke kommer noe ut av det. Og evt. kontakte sponsor og klubb, så fyren får klar beskjed om at denslags ikke er akseptabelt.
Dette burde anmeldes ja. Man kan ikke stikke fremmede mennesker med skistaver.
I dag ble jeg litt nyfrelst. Diamant F3 prototype rammesett med krank og hjul ble bygget opp med deler fra rotekassa, og i dag var den ute på sin første skikkelige stitur. Snow Shoe-dekkene ble erstattet av Bud/Lou etter en kort prøvetur, og dette funket mye bedre enn forventet. Har ikke veid sykkelen, men tipper rundt 12kg slik den står nå.
Opp til Vettakollen gikk som en drøm, sykkelen fløy oppover. Der det var fast og fint og tjukkas egentlig ikke skulle ha noen fordel gikk det mye lettere enn for Josse som jobbet tungt med Freddie's Revenz. Håper for hans del det ikke bare var kondisen. Jeg hadde forventet at det skulle være tungt, men det var jo griselett.
Der det begynte å bli alvorlig bratt og 32-36 ikke var lett nok til sittende tråkking, kunne jeg reise meg opp og trå, uten å spinne! Dette samtidig som Josse måtte gå og dytte sykkel fordi det var for løst til å kunne sykle. Jeg fikk rett og slett en flott sykkelopplevelse der det egentlig ikke gikk å sykle i det hele tatt. Det var det jeg håpet på med tjukkasen, og det fikk jeg i stort monn!
Jeg startet turen hjemme med 10psi i dekkene ved ca ti varmegrader. Slapp ut tilsammen 20 sekunder luft fra dekkene på turen, og de kjentes fremdeles faste og fine ut, men smøyg seg mykt over alle mindre hindringer. Tipper jeg var neden på rundt 5psi. Vel ute på asfalten igjen rullet det fremdeles overraskende lett, mye bedre enn Snow Shoe. Hadde jeg ikke trodd når dekkene er så grove som de er.
Takk til Espen Wethe som både ordnet byggesettet, og ikke minst som har fått tatt fram en så bra tjukkas som denne!
F3 kommer i salg i uke 10 eller så, det er bare å glede seg!
Godt å høre at F3 oppsettet funker, Ole! Bud/Lou er det beste på Oslo føret om dagen. Her oppe i Hemsedal er selv de ukjørbare med 2.0psi om dagen, så snøforholdene er usedvanlig tricky. Helt umulige forhold i preparert løype. En halvhard konsistens på snøen som er helt håpløs, så det blir kusking på brøytete veier istedet, heldigvis med en del løssnø en del steder. Tråkkede stier er det tynt med.
Test med enda mye lavere trykk, så får man den virkelige aha opplevelsen. Mellom 2-3psi er helt sykt i Bud/Lou. Disse har så mye volum at under 3psi er problemfritt, og det virkelige monstergrepet kommer når man går under 3psi. På Oslo føre forrige søndag var 4.8psi ukjørbart i løssnøen, men med 2.5psi dro den seg lett frem på flatmark, men slet i bakkene i puddersnøen. Der trenger man skovler om dagen.
Ser an om vi venter på mammut 24 eller om det blir en surly xs, tøff sykkel det også.
Det er ikke så lett å få han med ut bestandig, en fatbike blir kanskje litt gulrot.
Det var veldig stas da han fikk piggdekk på sykkelen i fjor vinter, men det virker som det
har gått over litt.
Man må vel regne med at det går litt i perioder, blir ikke handling før neste vinter uansett.
Trening er pes, stisykling er balsam for sjelen! Canyon Spectral 9.9 EX 2015. Apex t5 2011, mammut 2013, extreme off pisteX3. KHS fulldempet familiefraktertandem.
I var det ikke noe problem med festet med det trykket jeg hadde, og da fikk jeg fremdeles faste og fine dekk som kunne trykkes skikkelig i svingene uten å bli svampete. Men jeg måtte holde meg på stien, utenfor var det for løst. Er ikke redd for å slippe ut mer når det trengs, så fortsetter å slippe ut til jeg får grep.
Der det var fast og fint og tjukkas egentlig ikke skulle ha noen fordel gikk det mye lettere enn for Josse som jobbet tungt med Freddie's Revenz.
Skulle det ikke? Det skal veldig spesielle forhold til at et tungt piggede dekk på smaldekksykler skal ha noen fordel fremfor fatbike (selv med fatbikepigger), noe jeg har hevdet siden 2006.
Every man is guilty of all the good he did not do.
Der det var fast og fint og tjukkas egentlig ikke skulle ha noen fordel gikk det mye lettere enn for Josse som jobbet tungt med Freddie's Revenz.
Skulle det ikke? Det skal veldig spesielle forhold til at et tungt pigget dekk skal ha noen fordel på fatbike, noe jeg har hevdet siden 2006.
Jeg ser for meg at når det blir en glasert snøsåle slik det blir etter en uke uten snøfall når masse folk har gått til fots, blir Freddie's Revenz morsommere fordi det kan kantes skikkelig i svingene. Men om det er raskere oppover tviler jeg på.
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Ole]
#173815926/01/201422:03
Skulle det ikke? Det skal veldig spesielle forhold til at et tungt pigget dekk skal ha noen fordel på fatbike, noe jeg har hevdet siden 2006.
Jeg ser for meg at når det blir en glasert snøsåle slik det blir etter en uke uten snøfall når masse folk har gått til fots, blir Freddie's Revenz morsommere fordi det kan kantes skikkelig i svingene. Men om det er raskere oppover tviler jeg på.
Sant nok, men totalen heller til fatbike, foruten ved stålis/blåis.... det er sjelden hele løypa er slik, og derfor er fatbike pigg et bedre alternativ. Man må prøve å snappe litt ut av piggdekk på vinter er nesten som vanlig sykkel på sommer-myten. Å sykle på vinteren er noe helt annet og da må man ha en annen mental tilnærming. Selv om man fortsatt finner fordeler med smaldekk piggdekk, så man som sagt se på totalen.
Every man is guilty of all the good he did not do.
Har venta nesten et år på Genesis Caribouen og det har vært hardt. Endelig kom den og i helga fikk jeg en tur i Lillomarka. Mange har fortalt om all den positive oppmerksomheten de har fått med fatbike og det samme fikk jeg. Alle var blide, pekte og spurte spørsmål Tidenes ice breaker! Ungene synes det var stor stas. Sykkelen funka veldig bra. Fikk ikke en egen fatbikfølelse, synes den oppførte seg som en normal sykkel med lite luft i dekkene. Overraskende snerten og responsiv. Nate-dekkene satt som klistra, men rullet godt, uten at jeg har noe å sammenligne med. Kjenner at denne kommer til å bli brukt mye og ser fram til å være 'race fit' når stisesongen starter.
Redigert av Nils_Arne; 27/01/201410:30.
Friksjon - sykkelbutikk Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel. Got Gimbal?
Var som sagt helt speisa snøforhold på fjellet (Hemsedal) i helgen. I preparert løype sank/spant Bud/Lou med helt nede i 2.0psi, der de normalt bare setter avtrykk etter knastene i det øverste snølaget, så da ble det selvsagt ikke sykling der. Ble derfor bakkeklatring på brøyta veier (opp Solheisen til Vavatn, etc), men igår dro jeg inn Mørekvamdalen og fant optimale forhold med 30-50cm med pudder over et gammelt scooterspor, så ble noen av den råeste fat tråkkinga noensinne. Først en tur inn dalen med powderblazin', så på vei tilbake hørte jeg at en snøscooter var på vei innover, så da var det bare å snu og kuske inn dalen Finnmark/Alaska style på sylferskt og mykt scooterspor, som i motsetning til der Wintersteigeren hadde maltraktert forholdene (dvs skiløypa) var fint kjørbart med Bud/Lou nede på et sted mellom 1.5 og 2.0psi