Landeveisdekk; hva er best mot punktering?
|
Re: Landeveisdekk; hva er best mot punktering?
[Re: thomassen]
10/01/2014 08:24
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
GP 4seasons er tykt, tungt og klissete. Fabian Cancellara ville sikkert slått meg med de dekkene også, men de gir ingen rask og spenstig følelse.
Dekkene er laget til våte og sleipe høstveier og sykling på punkteringsutsatt underlag. Fint til vinterkrossen, ikke fullt så fint til ritt.
|
|
|
10/01/2014 08:29
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
JDette dekket har 320 tpi og burde være bra mot punktering? Høyere TPI gir ikke automatisk bedre punkteringsmotstand. Det virker som dette er en utbredt misforståelse. Dekk med høy TPI bruker tynnere tråd slik at det blir flere tråder per inch (Threads per Inch). Men høy TPI betyr bare at dekket har tynnerere vegger, er mer fleksibelt, lettere og oftere har lavere rullemotstand. Ikke nødvendigvis mere punkteringssikkert. Oftest det motsatte.
Anonym5
|
|
|
[Re: Alpers]
10/01/2014 08:38
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, relativt til GP4000s og de fleste av bomullsdekkene til Vittoria og Veloflex er GP4seasons tungt og klissete. Men jeg liker å ha dem på et hjulsett også sommerstid siden de gir bedre punkteringsbeskyttelse på grus enn disse nevnte. Mange av Norges vakreste landeveier er jo grusveier.
Er det noen som har meninger om hvordan Vittoria Pavé oppfører seg i forhold til GP4season?
|
|
|
[Re: vegisveg]
10/01/2014 08:39
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Noen som har formeninger om Veloflex i clincher-versjon? Fungerer jo meget godt som tubular, men trenger ikke være samme som clincher (jmf GP4000S som er motsatt). Veldig fornøyd med disse i clincher, men slitestyrken er ikke all verden. Men heller bytte oftere enn å miste andre kvaliteter. Merker for øvrig at disse varer betydelig lengere etter at jeg gikk over til 25mm bak. Brukte Veloflex clincher før jeg gikk over til tubular. Har i stor grad samme karakteristikk som disse: - Myke og behagelige (nydelige til clincer å være). - Svært godt veigrep, også når det er vått. - Normalt 2mm smalere enn oppgitt mål (dette er et viktig poeng ved kjøp av dekk - det er store forskjeller i forholdet mellom oppgitt og reelt mål fra produsent til produsent.). - Relativt lav slitestyrke - det er konkurransedekk. - God punkteringbeskyttelse i forhold til vekten. (men når det gjelder punkteringer kommer en ikke bort fra et mer masse gir høyere beskyttelse - og enda viktigere flaks/uflaks og rytterens kjørestil og øyne)
|
|
|
[Re: RoyE]
10/01/2014 09:33
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Jeg har kjørt på GP4000S de mange siste årene og er godt fornøyd med det. Jeg vurderer å prøve Vittoria open corsa cx i 23mm neste gang. Dette dekket har 320 tpi og burde være bra mot punktering? Kanskje dette er bedre enn gp4000S? Dette dekket har jeg bestilt, og gleder meg til å prøve. Og utseendet med hudfargede dekksider er jo meget upåklagelig! RoyE Dekkene gir fantastisk kjørekomfort, og du bør spandere lateksslanger for å få optimalt ut av dem. Veigrepet er også helt hinsides. Når det gjelder slitestyrke, er det antakelig noe av det minst gunstige du kan kjøpe, og selv om punkteringssikkerheten er bedre enn før, er den fremdeles dårligere enn hos alle tyske og franske dekk jeg har brukt. Vittoria Open Corsa CX og SC er dekk for proffer, livsnytere, og snobber. Aj da.... Da får jeg kose meg med dem så lenge de varer  Dekkene er allerede bestilt så da får de vare så lenge de varer. Heldigvis under 500,- for et sett med Contier nesten uansett hvor du kjøper de om dagen, så da får jeg vel plukke opp et litt utpå sommeren. RoyE, livsnyter og snobb, men ikke proff. Dessverre. Altså... Du kommer ikke til å angre på kjøpet! Og det er ikke sånn at dekkene punkterer på hver tur! Om veiene er sånn noenlunde frie for grus, er det langt fra sikkert du opplever puktering. Det største problemet er at du kanskje vil savne kjørefølelsen når du går tilbake til andre dekk igjen. Mitt råd er ikke å bruke disse gromdekkene om våren, men heller vente til veiene er litt finere, sånn i juni omtrent. 23 mm Vittoria cx måler forøvrig 24 mm på mine felger, så de er vel litt bredere enn Veloflex. (Alle triks er brukt for å optimalisere komforten.)
|
|
|
[Re: alfred]
10/01/2014 09:42
|
vegisveg
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Noen som har formeninger om Veloflex i clincher-versjon? Fungerer jo meget godt som tubular, men trenger ikke være samme som clincher (jmf GP4000S som er motsatt). Veldig fornøyd med disse i clincher, men slitestyrken er ikke all verden. Men heller bytte oftere enn å miste andre kvaliteter. Merker for øvrig at disse varer betydelig lengere etter at jeg gikk over til 25mm bak. Brukte Veloflex clincher før jeg gikk over til tubular. Har i stor grad samme karakteristikk som disse: - Myke og behagelige (nydelige til clincer å være). - Svært godt veigrep, også når det er vått. - Normalt 2mm smalere enn oppgitt mål (dette er et viktig poeng ved kjøp av dekk - det er store forskjeller i forholdet mellom oppgitt og reelt mål fra produsent til produsent.). - Relativt lav slitestyrke - det er konkurransedekk. - God punkteringbeskyttelse i forhold til vekten. (men når det gjelder punkteringer kommer en ikke bort fra et mer masse gir høyere beskyttelse - og enda viktigere flaks/uflaks og rytterens kjørestil og øyne) Høres ut som de fleste kvaliteter jeg ser etter i allefall :-) Bytter heller dekk oftere enn å ofre god kjørekomfort, grep etc. Fint med tips om mål, som de fleste italienske produkter, er de mindre enn oppgitt størrelse. Hvorfor måler ikke italienerne på samme måte som andre? ;-) Hvilke type Veloflex har du forresten prøvd?
|
|
|
10/01/2014 09:46
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen som har formeninger om Veloflex i clincher-versjon? Fungerer jo meget godt som tubular, men trenger ikke være samme som clincher (jmf GP4000S som er motsatt). Veldig fornøyd med disse i clincher, men slitestyrken er ikke all verden. Men heller bytte oftere enn å miste andre kvaliteter. Merker for øvrig at disse varer betydelig lengere etter at jeg gikk over til 25mm bak. Brukte Veloflex clincher før jeg gikk over til tubular. Har i stor grad samme karakteristikk som disse: - Myke og behagelige (nydelige til clincer å være). - Svært godt veigrep, også når det er vått. - Normalt 2mm smalere enn oppgitt mål (dette er et viktig poeng ved kjøp av dekk - det er store forskjeller i forholdet mellom oppgitt og reelt mål fra produsent til produsent.). - Relativt lav slitestyrke - det er konkurransedekk. - God punkteringbeskyttelse i forhold til vekten. (men når det gjelder punkteringer kommer en ikke bort fra et mer masse gir høyere beskyttelse - og enda viktigere flaks/uflaks og rytterens kjørestil og øyne) Høres ut som de fleste kvaliteter jeg ser etter i allefall :-) Bytter heller dekk oftere enn å ofre god kjørekomfort, grep etc. Fint med tips om mål, som de fleste italienske produkter, er de mindre enn oppgitt størrelse. Hvorfor måler ikke italienerne på samme måte som andre? ;-) Hvilke type Veloflex har du forresten prøvd? Ingen måler strengt tatt som noen andre.. Blame Canada?
|
|
|
[Re: Alpers]
10/01/2014 09:48
|
vegisveg
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
GP 4seasons er tykt, tungt og klissete. Fabian Cancellara ville sikkert slått meg med de dekkene også, men de gir ingen rask og spenstig følelse. Er forøvrig enig i denne også. Jeg bruker de likevel med stor glede på vårparten. Føler meg trygg og komfortabel med dem, og for ikke å snakke om den deilige følelsen når de byttes ut med noe spenstigere :-) Har forresten bare brukt de i 23mm hittil, men gleder meg til å få prøvd i 25mm på vårparten.
|
|
|
[Re: Lektoren]
10/01/2014 09:49
|
Reven
Entusiast
|
Entusiast
Mitt råd er ikke å bruke disse gromdekkene om våren, men heller vente til veiene er litt finere, sånn i juni omtrent. Enig. Spar dem til ren asfalt midt i sesongen. Jeg kjørte i fjor på Veloflex Master 23mm, som vel er sammeliknbart med Open Corsa. Det er nydelig å kjøre på, men tåler lite. Hadde masse punkteringer utover høsten, særlig da det kom litt strøgrus på veiene... Har brukt Bontrager RaceLite Hardcase 25mm med hell på grusen. Det er litt tungt men går ikke i stykker.
|
|
|
10/01/2014 10:13
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Noen som har formeninger om Veloflex i clincher-versjon? Fungerer jo meget godt som tubular, men trenger ikke være samme som clincher (jmf GP4000S som er motsatt). Veldig fornøyd med disse i clincher, men slitestyrken er ikke all verden. Men heller bytte oftere enn å miste andre kvaliteter. Merker for øvrig at disse varer betydelig lengere etter at jeg gikk over til 25mm bak. Brukte Veloflex clincher før jeg gikk over til tubular. Har i stor grad samme karakteristikk som disse: - Myke og behagelige (nydelige til clincer å være). - Svært godt veigrep, også når det er vått. - Normalt 2mm smalere enn oppgitt mål (dette er et viktig poeng ved kjøp av dekk - det er store forskjeller i forholdet mellom oppgitt og reelt mål fra produsent til produsent.). - Relativt lav slitestyrke - det er konkurransedekk. - God punkteringbeskyttelse i forhold til vekten. (men når det gjelder punkteringer kommer en ikke bort fra et mer masse gir høyere beskyttelse - og enda viktigere flaks/uflaks og rytterens kjørestil og øyne) Høres ut som de fleste kvaliteter jeg ser etter i allefall :-) Bytter heller dekk oftere enn å ofre god kjørekomfort, grep etc. Fint med tips om mål, som de fleste italienske produkter, er de mindre enn oppgitt størrelse. Hvorfor måler ikke italienerne på samme måte som andre? ;-) Hvilke type Veloflex har du forresten prøvd? Har kjørt på Corsa og Record clincher, Extreme, Carbon, Service Corse og Record tubular. Jeg punkterer gjennomgående sjelden - og ekstremt sjelden med Veloflex (unntatt Record - det bruker jeg ikke lenger av denne årsak). Punkteringssikkerhet var en av flere grunner til at Lance kjørte Veloflex. Men kjører du til stadighet rett over glasskår uten å rense det av (i fart) etterpå, må du regne med mange punkteringer. Tipper at hovedårsaken til at flere dekkfabrikanter lager dekkene noe smalere enn oppgitt mål er å kunne reklamere for lav vekt - hver mm gir et par prosent mindre materiale.
|
|
|
10/01/2014 10:17
|
vegisveg
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hva er egentlig forskjellen på Veloflex Corsa og Master? Finner ingen store forskjeller på nettsidene deres.
|
|
|
10/01/2014 11:23
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Hva er egentlig forskjellen på Veloflex Corsa og Master? Finner ingen store forskjeller på nettsidene deres. Fargen! - svart eller "natur" dekkside.
|
|
|
[Re: Valentino]
10/01/2014 13:34
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Spørs hva slags ritt. Ville ikke brukt dem til vanlige asfaltritt, men til "mitt" Gylne gutuer med 30-40% grusveier er de midt i blinken. Takk takk. Da blir de nok supplert med noen GP4000s. Jeg hadde forøvrig Ultremo ZX bak i sommer. Dekket har blitt skrytt mye av, men jeg følte jeg mistet grepet i hver eneste sving, nesten uansett hastighet. Ned fra Sognefjllet rimelig sliten var de er mareritt.
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
[Re: joje]
10/01/2014 13:55
|
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
[quote=pblind]
Har du noen erfaring med punkteringssikre slanger, som er fylt med seig guffe? Dette er jeg også nysgjerrig på? Jeg har kjørt en sesong på gp4000s, med vanlige latexslanger jeg klemte litt guffe i. Ingen punkteringer. Heller ingen tegnestifter som står igjen i dekkene, så det er ikke sikkert det har reddet meg på noen som helst måte. Er det andre som kjører med 23mm foran, og 25mm bak?
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
10/01/2014 14:11
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Vet om flere som er fornøyd med guffe - ulempen er bare det som skjer når hullet blir for stort...
Tror det beste en kan gjøre for å unngå punkteringer ligger på andre plan enn valg av dekk: - Passe luft, passe på at felgbånd etc er OK. - Bruk øynene, kjør utenom. - Ikke legg deg i veikanten og andre steder med mye grus (gjerne iblandet glass). - Fei dekket etter å ha kjørt over "mistenkelig masse". Legg hansken lett på framdekket 2 sek, slik du dekker en rotasjon, gjør det samme bak. (Ikke stikk fingrene inn i spilene - det gjør vondt.)
En nabo som syklet til jobb halve strekningen som jeg sykler klaget over stadige punkteringer. Merkelig, siden jeg syklet samme strekning (+ 8km ekstra) med lettere og tynnere dekk enn ham. En dag jeg traff på ham på vei hjem så jeg det, han syklet helt i grøftekanten og over alt som lå i veien, mens jeg ligge på den hvite stripa og sykler utenom hvis jeg ser glasskår og annet potensielt farlig, samt feier dekket.
|
|
|
[Re: helomoto]
10/01/2014 14:25
|
vegisveg
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er det andre som kjører med 23mm foran, og 25mm bak?
Har gjort det i stort sett hele år. Godt fornøyd, øker levetiden på bakdekket hvertfall, men kommer til å prøve 25 både foran og bak neste år.
|
|
|
10/01/2014 21:08
|
torbis
Ivrig
|
Ivrig
Conti GatorSkin er fine dekk som tåler juling :-). Limedekkk riktignok...
|
|
|
13/01/2014 21:48
|
TNY
Fersking
|
Fersking
Hei
Jeg er helt ny på tubular. Skal lime på mine første dekk nå i vinter. Skal bruke disse på ritt og noe treningsturer var planen. Hva anbefales av dekk? Har hørt mye bra om veloflex. Er det stor forskjell på extrem og carbon?
|
|
|
13/01/2014 22:16
|
hinault
Ringrev
|
Ringrev
Fint med tips om mål, som de fleste italienske produkter, er de mindre enn oppgitt størrelse. Hvorfor måler ikke italienerne på samme måte som andre? ;-) Vel, når du ser at ikke engang Tyskerne hos Conti måler sine egne 4000s på samme måte som sine 4 season kan det ikke være lett heller.
|
|
|
[Re: TNY]
13/01/2014 22:42
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hei
Jeg er helt ny på tubular. Skal lime på mine første dekk nå i vinter. Skal bruke disse på ritt og noe treningsturer var planen. Hva anbefales av dekk? Har hørt mye bra om veloflex. Er det stor forskjell på extrem og carbon? Extreme er ennå finere i veven enn Carbon.Slitebanen er også tynnere. Jeg har satt opp mine ritthjul med Extreme foran og Carbon bak, men jeg er ikke av dem som sitter stivest på sykkelen, og det kan også godt være at det ikke blir Extreme foran neste gang. Extreme bak ville jeg ikke hatt.. Sist jeg så Edvalds temporigg satt det Carbon både foran og bak på den. Tviler på at det er mye å tape på å kjøre Carbon/Arenberg eller Arenberg/Arenberg foran/bak heller. Fantastiske pariserdekk, alle tre (eller seks, om man tar med versjonene med lyse dekksider).
|
|
|
[Re: TNY]
14/01/2014 10:08
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Hei
Jeg er helt ny på tubular. Skal lime på mine første dekk nå i vinter. Skal bruke disse på ritt og noe treningsturer var planen. Hva anbefales av dekk? Har hørt mye bra om veloflex. Er det stor forskjell på extrem og carbon? Som allerede skrevet, Extreme er noe tynnere, lettere og mykere. Selv greier jeg ikke å kjenne forskjellen. Kan være at den ørlille forskjellen i volum oppveier nyansene i mykhet - Carbon er ørlite større. Hvis slitestyrke inngår i dine valgkriterier ville jeg satset på Carbon.
|
|
|
14/01/2014 12:22
|
t_lars
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Fornøyd med Veloflex Master 25mm,kjørte på de ifjor. Brukte før GP 4000S 25mm,men liker bedre Veloflex Master dekkene. Et bilde her liker naturfargen. Har kjøpt nye Zipp 404 og bruker også der Veloflex Master 25mm med Michelin latex. Førnøyd med Michelin latex bruker det også på terreng sykkelen og punkerting er noe som skjer veldig sjelden.
Canyon Aeroad | Circo Volante 29" | Cannodale CAAD4
|
|
|
14/01/2014 13:31
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Jeg har kjørt ca 150 mil i år på Veloflex Master (clincher) og før det har jeg syklet mye på GP4000s. Kjørefølelse og grep er i en annen liga på veloflexen. Det er jo et tynnere dekk og har ikke samme punkteringsbeskyttelse som contidekket, men jeg har, bank i bordet, ikke punktert enda. Selv med kjøring på¨dårlige veier og til og med litt grus. Slites nok litt fortere, men er ikke i den dårlige enden av skalaen syntes jeg. Størrelsemessig er mitt 25mm dekk midt i mellom conti sine 23 og 25mm, så jeg kunne godt tenkt meg et master i 26-27mm bredde.
|
|
|
[Re: Valentino]
14/01/2014 21:02
|
TNY
Fersking
|
Fersking
Takk for svar.
Ender opp med carbon / arenberg tenker jeg.
|
|
|
[Re: trondmm]
14/01/2014 23:47
|
Leopard
Fersking
|
Fersking
Conti Gatorskin er meget bra og merker ingen forskjell fra dette dekket til Competition. Bortsett fra at jeg aldri punkterer på Gatorskinsprinter tubular 25mm
Beste dekket å kjøre på om du hater å punktere!
Redigert av Leopard; 14/01/2014 23:48.
|
|
|
15/01/2014 00:01
|
mseather
Avhengig
|
Avhengig
kjørte med gp4000s både i 23 og 25 i fjor.. ingen punkteringer på noen, men 25 dekkene revnet i kanten til slutt..
|
|
|
[Re: Leopard]
15/01/2014 10:15
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Conti Gatorskin er meget bra og merker ingen forskjell fra dette dekket til Competition. Bortsett fra at jeg aldri punkterer på Gatorskinsprinter tubular 25mm
Beste dekket å kjøre på om du hater å punktere! Ja, flere av Conti-dekkene er solide og har god punkteringsbeskyttelse. Sikkert tilfeldigheter, men levetiden på de to Competition-dekkene jeg hadde ble ikke så veldig lang - grunnet punkteringer. Det var forsåvidt like greit - kjørefølelse nesten som piggdekk.
|
|
|
21/01/2014 10:16
|
asap
Avhengig
|
Avhengig
Noen som har meninger om Vittoria Pavé? Som sylfersk landeveissyklist får jeg min første racer i løpet av noen uker. Planen var å utruste denne med Vittoria Pavé 25mm tidlig i sesongen, for å bytte til Vittoria Open Corsa 25mm når veiene blir renere. Alle sykkelturer som starter hjemmefra, medfører "noen" meter med grus. Er dette en ok plan, eller er det like greit å sette på gp 4000s først som sist?
|
|
|
[Re: asap]
21/01/2014 13:07
|
hinault
Ringrev
|
Ringrev
Noen som har meninger om Vittoria Pavé? Som sylfersk landeveissyklist får jeg min første racer i løpet av noen uker. Planen var å utruste denne med Vittoria Pavé 25mm tidlig i sesongen, for å bytte til Vittoria Open Corsa 25mm når veiene blir renere. Alle sykkelturer som starter hjemmefra, medfører "noen" meter med grus. Er dette en ok plan, eller er det like greit å sette på gp 4000s først som sist? Har Pave montert på 4 sett hjul pdd og er utrolig fornøyd så langt. har nok ikke kjørt mer enn 1200 km men synes at komforten av et bomullsdekk kombinert med tilsynelatende punkteringsikkerhet er uslåelig. klarer ikke å kjenne forskjell mellom veloflex og vittoria når det gjelder kjørefølelse men det jeg har testet av Vittoria ( CX og Pave) har vist seg å være "sterkere" enn Veloflex ( Corsa og Record)
|
|
|
21/01/2014 18:04
|
asap
Avhengig
|
Avhengig
Høres lovende ut! For ordens skyld, er det clincher som er aktuelt i første omgang.. Pavé høres rimelig bankers ut, litt mer usikker på Corsa. Hva er forskjellen på Corsa cx og sc, bortsett fra farge / utseende på sideveggene?
|
|
|
|
|