- Norske utøvere bloddopet seg
|
Re: - Norske utøvere bloddopet seg
[Re: -Bjørn-]
15/01/2014 21:17
|
olechr
More than words
|
More than words
ZZZZZZZzzzzzzz! Doping igjen og i Norge. Ikke spesiellt nytt. Kommer det til å bli sjekket opp og gjort noe med det? Nope. Antidoping virksomhet i Norge har og er en latterlig greie som i de fleste andre land.
Sett penger i det og virkelig prøv og surr dette sammen til noe så hadde den ene og den andre rast er jeg redd. Men vi vil jo ikke at norske idrettshelter blir tatt. Hvor mange ganger har du som toppidrettsutøver blit testet? 2 ganger. i løpet av 10 år. Ene året det var NM dro kontrollørene hjem fordi det var dårlig vær. Jeg har vunnet NM 2 ganger og nordisk 1 gang og vært på pallen i norske ritt over 100 ganger og vært testet 2 ganger. Den ene gangen var på en samling. Men for å vise hvor dårlig kontrollørene er: De kom rett etter en skitur. En av rytterne sa da at jeg må dusje så da må du være med sa han til kontrolløren. Da fikk vi til svar, ja bare dusj da. Dvs da vet du at du skal testes men får være alene i 15 mins tid. Antidoping arbeid er trist. Hadde det vært satset så hadde de ansatt en mann som kjenner til utøvere i de forskjellige idrettene så man kunne tatt kontroller ut i fra resultater, kjapp fremgang, rykter etc. Nå de tester mosjonister som kommer i mål på grenserittet på over 3,5 time blir det for dumt.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
15/01/2014 22:41
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Høres ikke ut som man ønsker å ta noen. Dvs, vi later som vi er flinke og gjør vårt beste, og det gjør vi også. Men først må vi drikke kaffe og lese avisen, som gode og iherdige ansatte vi er.
Som flere har vært innom både her og andre steder: Ingen har lyst å oppdage at heltene deres driver med doping. Det er så smertefullt, kan vi ikke bare glemme hele greia heller? Det som er gjort er jo fortid, vi ser fremover. Stakkars Armstrong osv, nå må vi snart gi ham fred.
Eller kanskje løsningen er å sette i arbeid utenlandske kontrollører, svensker i Norge og nordmenn i Sverige. Russere i USA og amerikanere i Russland. Kanskje hadde flere av jukserne da blitt tatt.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
16/01/2014 09:04
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Høres ikke ut som man ønsker å ta noen. Dvs, vi later som vi er flinke og gjør vårt beste, og det gjør vi også. Men først må vi drikke kaffe og lese avisen, som gode og iherdige ansatte vi er.
Som flere har vært innom både her og andre steder: Ingen har lyst å oppdage at heltene deres driver med doping. Det er så smertefullt, kan vi ikke bare glemme hele greia heller? Det som er gjort er jo fortid, vi ser fremover. Stakkars Armstrong osv, nå må vi snart gi ham fred.
Eller kanskje løsningen er å sette i arbeid utenlandske kontrollører, svensker i Norge og nordmenn i Sverige. Russere i USA og amerikanere i Russland. Kanskje hadde flere av jukserne da blitt tatt. Jeg synes ikke nødvendigvis "avsløringene" til Drange vitner om et anti-doping arbeid som ikke fungerer, men kanskje jeg (til en forandring) er litt for positiv: Man får utfra kartlegging av blodprofiler klare indikasjoner på at norske utøvere jukser, men blodprofildata er på dette tidspunktet ikke gyldig bevismateriale. Man intensiverer da testingen av utøverne for å prøve å ta dem med stoffer i blodet, men alle testene kommer opp negative. Da er det to muligheter: 1. noen har jukset med prøvene 2. utøverne har funnet ut at de er under mistanke for bruk av stoffer/metoder som kan spores og kutter ut bruken Jeg er kanskje naiv, men jeg klarer ikke å se at 1. skal være tilfelle, til det er anti-doping miljøet i Norge for lite og for gjennomsiktig. Hvis da 2. er tilfelle mener jeg at dopingjegerne skal gratulere seg selv med en vel gjennomført jobb, målet med anti-doping arbeid er ikke nødvendigvis å ta flest mulig, men å skremme flest mulig fra å prøve seg på juks og fanteri.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
16/01/2014 09:24
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Jeg synes ikke nødvendigvis "avsløringene" til Drange vitner om et anti-doping arbeid som ikke fungerer, men kanskje jeg (til en forandring) er litt for positiv:
Man får utfra kartlegging av blodprofiler klare indikasjoner på at norske utøvere jukser, men blodprofildata er på dette tidspunktet ikke gyldig bevismateriale. Man intensiverer da testingen av utøverne for å prøve å ta dem med stoffer i blodet, men alle testene kommer opp negative.
Da er det to muligheter: 1. noen har jukset med prøvene 2. utøverne har funnet ut at de er under mistanke for bruk av stoffer/metoder som kan spores og kutter ut bruken
Jeg er kanskje naiv, men jeg klarer ikke å se at 1. skal være tilfelle, til det er anti-doping miljøet i Norge for lite og for gjennomsiktig.
Hvis da 2. er tilfelle mener jeg at dopingjegerne skal gratulere seg selv med en vel gjennomført jobb, målet med anti-doping arbeid er ikke nødvendigvis å ta flest mulig, men å skremme flest mulig fra å prøve seg på juks og fanteri. Enig, +1
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
16/01/2014 11:50
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
http://www.dagbladet.no/2014/01/16/sport/doping/mads_drange/den_store_dopingbloffen/31308217/Esten Sæther skriver her at siden vi ikke har "beviiiiis", så skal vi la være å snakke om ting. Sånn strutseholdning har jeg liten tro på. Det skader sporten og utøveren, og bidrar til at almennheten forblir forledet. Når noen opplagt jukser men vi ikke har rammeverk for å ta dem, så jukser de likevel. Ingen grunn til å trå forsiktig. Røyk dem ut på ett vis eller annet. Hold dem borte fra mesterskap og trekk spons. Jeg veit ikke hva som er mest effektivt, andre er sikkert bedre rustet til å ta beslutningen og gjennomføre. Alt jeg kan si er min mening, og det er at jukserne må bort.
|
|
|
16/01/2014 11:54
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
http://www.dagbladet.no/2014/01/16/sport/doping/mads_drange/den_store_dopingbloffen/31308217/Esten Sæther skriver her at siden vi ikke har "beviiiiis", så skal vi la være å snakke om ting. Sånn strutseholdning har jeg liten tro på. Det skader sporten og utøveren, og bidrar til at almennheten forblir forledet. Når noen opplagt jukser men vi ikke har rammeverk for å ta dem, så jukser de likevel. Ingen grunn til å trå forsiktig. Røyk dem ut på ett vis eller annet. Hold dem borte fra mesterskap og trekk spons. Jeg veit ikke hva som er mest effektivt, andre er sikkert bedre rustet til å ta beslutningen og gjennomføre. Alt jeg kan si er min mening, og det er at jukserne må bort. Esten burde jo faktisk brette opp ermene og gjøre litt skikkelig dyptgravende journalistikk her, se om det er noe hold i disse påstandene. Det er jo en anerkjent fyr som skriver dette.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
16/01/2014 11:56
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig.
Det er forøvrig ingen menneskerett å være en representant for et land i et sportsevenement. Derimot er det et privilegium. En av reglene man skal følge er å ikke jukse. Takler man ikke dette bør man heller få seg en vanlig jobb.
|
|
|
16/01/2014 12:01
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
http://www.dagbladet.no/2014/01/16/sport/doping/mads_drange/den_store_dopingbloffen/31308217/Esten Sæther skriver her at siden vi ikke har "beviiiiis", så skal vi la være å snakke om ting. Sånn strutseholdning har jeg liten tro på. Det skader sporten og utøveren, og bidrar til at almennheten forblir forledet. Når noen opplagt jukser men vi ikke har rammeverk for å ta dem, så jukser de likevel. Ingen grunn til å trå forsiktig. Røyk dem ut på ett vis eller annet. Hold dem borte fra mesterskap og trekk spons. Jeg veit ikke hva som er mest effektivt, andre er sikkert bedre rustet til å ta beslutningen og gjennomføre. Alt jeg kan si er min mening, og det er at jukserne må bort. Dæhli tar en litt annen tone... :-) http://www.vg.no/sport/artikkel.php?artid=10142540
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
16/01/2014 13:07
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da er det to muligheter: 1. noen har jukset med prøvene 2. utøverne har funnet ut at de er under mistanke for bruk av stoffer/metoder som kan spores og kutter ut bruken Det finns också en 3. möjlighet och det är att doping jägarna inte har möjlighet eller måste ha väldig tur för att sätta ditt de som dopar sig. Jag tror att 3 är fallet och inom sykling är det väl rimeligt klart att många har dopat sig utan att testa positivt. Blodpass och nya tester har nog gjort att folk dopar sig mindre och får mindre effekt eftersom de måste hålla sig innanför en del värden men det är ju ingen garanti för att de inte dopar sig. Det är ju fortfarande så att klassisk blod doping inte går att upptäcka och micro doser av epo tror jag inte kan upptäckas efter några timmar eller kanske någon dag.
|
|
|
[Re: fredriks]
16/01/2014 15:01
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Det finns också en 3. möjlighet och det är att doping jägarna inte har möjlighet eller måste ha väldig tur för att sätta ditt de som dopar sig.
Helt klart, men det forutsetter at utøverne må ha et ganske "proft" medisinsk apparat i ryggen og den muligheten tror jeg faktisk er liten i Norge hvor miljøet er så lite og oversiktlig
Redigert av Torshov-Simen; 16/01/2014 15:03.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
16/01/2014 15:23
|
olechr
More than words
|
More than words
Det finns också en 3. möjlighet och det är att doping jägarna inte har möjlighet eller måste ha väldig tur för att sätta ditt de som dopar sig.
Helt klart, men det forutsetter at utøverne må ha et ganske "proft" medisinsk apparat i ryggen og den muligheten tror jeg faktisk er liten i Norge hvor miljøet er så lite og oversiktlig Det er vel ikke bare ski det er snakk om her. Er vel norsk idrett som han har gått ut "mot" ikke spes ski.
|
|
|
16/01/2014 15:32
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Et interessant spørsmål: Når han er så skråsikker, burde han ikke gå ut med navn?
Det vil helt sikkert være en belastning, men hvis "bevisene" er så gode som han hevder, vil han jo måtte vinne et evt søksmål. Og han vil i så tilfelle bidra til å rydde opp i en ukultur. I tillegg så setter han et helt idrettsmiljø i et dårlig lys, er det ikke bedre å peke på de som faktisk har jukset?
Redigert av Goldrush; 16/01/2014 15:38.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
[Re: Goldrush]
16/01/2014 15:41
|
olechr
More than words
|
More than words
Et interessant spørsmål: Når han er så skråsikker, burde han ikke gå ut med navn?
Det vil helt sikkert være en belastning, men hvis "bevisene" er så gode som han hevder, vil han jo måtte vinne et evt søksmål. Og han vil i så tilfelle bidra til å rydde opp i en ukultur. I tilegg så setter han et helt idrettsmiljø i et dårlig lys, er det ikke bedre å peke på de som faktisk har jukset?
Problemet er vel at det ikke holder for reglene var annereledes da? Men jeg håper det virkelig blir vrimlet opp i det. Man må skjønne og få inn at det ikke bare er i de andre landene det skjer. Blir det mer ut av det får kanskje antidoping mer penger som igjen fører til at de kan jobbe mer.
|
|
|
16/01/2014 15:44
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Det er få journalister som har vær mer konsekvent anti-doping enn Esten. Esten har f.eks. vært soleklar i sin fordømmelse av Tysse og jeg tror ikke noen journalister uttrykte større skuffelse over at forbundet lot Tysse delta i OL 2012. Så Esten Sæther er definitivt ikke en som velger å se en annen vei, eller en som er så naiv at han ikke tror det forekommer doping i norsk idrett.
|
|
|
[Re: olechr]
16/01/2014 15:45
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: trondmm]
16/01/2014 15:47
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er få journalister som har vær mer konsekvent anti-doping enn Esten. Esten har f.eks. vært soleklar i sin fordømmelse av Tysse og jeg tror ikke noen journalister uttrykte større skuffelse over at forbundet lot Tysse delta i OL 2012. Så Esten Sæther er definitivt ikke en som velger å se en annen vei, eller en som er så naiv at han ikke tror det forekommer doping i norsk idrett.
Ja, stakkars Esten. Kjenner ikke fyren og har ingen formening. Han mener at vi må ha beviiiis før man kan avsløre opplagte juksere (som forfatteren har avslørt med opplagte urimelige blodverdier over tid). Omtrent som da hele verden burde skjønt at Armstrong var et av de verste dophuer i historien og mafiaboss, men hver gang noen påpekte keiserens manglende klær ble de sabla ned av kumpanene i systemet hans, eller av de nyttige morons som krever "beviiis". Hvis man setter sporten, utøvernes helse og antijuksearbeidet først, hvorfor da oppfordre lesere til å mene at vi heller burde stikke hodet i sanden og late som om ting ikke eksisterer. Og hvorfor så tvil om nytten av forfatterens avsløringer. For meg virker det som han ikke har særskilt å tjene på saken (mer å tape enn å vinne), og videre at han har slitt med det moralske dilemmaet å være satt til et arbeid som systemet egentlig ikke virker interessert i. Det står respekt av å følge det moralske kompasset og stå frem på denne måten.
|
|
|
[Re: olechr]
16/01/2014 15:57
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Det vil helt sikkert være en belastning, men hvis "bevisene" er så gode som han hevder, vil han jo måtte vinne et evt søksmål. Og han vil i så tilfelle bidra til å rydde opp i en ukultur. I tilegg så setter han et helt idrettsmiljø i et dårlig lys, er det ikke bedre å peke på de som faktisk har jukset?
Problemet er vel at det ikke holder for reglene var annereledes da? Men jeg håper det virkelig blir vrimlet opp i det. Man må skjønne og få inn at det ikke bare er i de andre landene det skjer. Blir det mer ut av det får kanskje antidoping mer penger som igjen fører til at de kan jobbe mer. Litt usikker på hva du mener. Men hvis du tenker på at det ikke holder til domfellelse etter idrettens regler, så tenker jeg at det ikke har så mye å si. Selv om han ikke kan dokumentere det "utenfor enhver rimelig tvil" så er det tilstrekkelig grunn å gå ut med navnene hvis han kan sannsynliggjøre det.
|
|
|
16/01/2014 16:06
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Video intervjuet på VG gir da inntrykk av at dette er en mann som vet hva han snakker om. Han påpeker jo gjentatte ganger at testene er for dårlige og at det er her problemet ligger til en viss grad.
Er en test dårlig så er den jo dårlig begge veier, jeg kan godt forstå at han da ikke vil navngi utøvere.
Det at han nå har tatt hånden fra munnen tror jeg er starten på noe bra her hjemme. Som han sier, vi er en av verdens beste nasjoner på området, men har problemer. Skal man dette til livs så må man satse enda mer. Han går jo langt i å si at det er enkelt å lure systemene, det betyr ikke at alle gjøre det (det sier han også). Dett er i motsetning til oss en som virkelig vet hva han snakker om - da er det trolig verdt å lytte.
Også greit å se at Inge Andersen ikke tilbakeviser noe som helst, men faktisk bekrefter møtene og innholdet. Det viser at det er et visst håp om ren idrett.
Men de må fortsatt knipes før de dømmes, hvis ikke så har alle tapt.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
16/01/2014 16:08
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
??? Forstår ikke poenget med dette utsagnet. Vennligst utdyp. Han mener at vi må ha beviiiis før man kan tiltale opplagte juksere (som forfatteren har avslørt med opplagte urimelige blodverdier over tid) Hvor mange rene utøvere mener du det er greit å utestenge på livstid, eller mistenkeliggjøre/mobbe såpass at han/hun velger å legge opp, hvis man klarer å ta én doper? Hvis man setter sporten, utøvernes helse og antijuksearbeidet først, hvorfor da oppfordre lesere til å mene at vi heller burde stikke hodet i sanden og late som om ting ikke eksisterer. Han later da ikke som om doping ikke eksisterer i Norge. Han mener disse bevisene ikke er gode nok, og at det er ufint å mistenkeliggjøre samtlige idrettsutøvere i samtlige indrettsgrener i Norge, bare fordi man er frustrert over at man ikke har klart å få noen på kroken. Hvorfor så tvil om nytten av forfatterens avsløringer. For meg virker det som forfatteren ikke har særskilt å tjene på saken, og videre at han har slitt med det moralske dilemmaet å være satt til et arbeid som systemet egentlig ikke virker interessert i. Det står respekt av å stå frem på denne måten. Så host opp navn da vel. Hvis han er så sikker på at de er dopet, så er det bedre å navngi de fem, ti, femti, eller hvor mange det nå er, som han mener er dopet, enn å være såpass vag at alle utøvere, og spesielt de som vinner noe, skal stemples som juksemakere.
|
|
|
[Re: ]
16/01/2014 16:33
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Trenger man virkelig et proft apparat for å drive med EPO? Man trenger litt dokumentasjon, litt hoderegning eller en kalkulator og en sprøyte. Og litt risikovilje.
For å planlegge inntak i forhold til konkurranser/tester og dermed unngå å bli tatt samtidig som du får effekt skal du ha ganske god peiling på preparater, sporbarhet, halveringstid etc.
|
|
|
16/01/2014 16:47
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tycker iallafall att det är bra att man behöver bevisa att någon har dopat sig.
|
|
|
16/01/2014 16:48
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men varför skulle det inte finnas kunskap om det i norge om det finns i andra land?
|
|
|
16/01/2014 16:53
|
ElGordo
Ringrev
|
Ringrev
Vinduet på Epo i mikrodose er ganskle lite. Lance og gjengen satte intravenøst og ikke subq. Du skal være rimelig uheldig for å bli tatt. Dette spillet favoriserer jukserene,tro ikke noe annet. Jeg er hellig overbevist om at flere store langrennsprofiler drev gammeldags bloddoping i tillegg til Epo og fylte på med plasmaekspander. ( ingen kan fortelle hvor de berømte posene fra Lillehammer tok veien)
I told u so!
|
|
|
16/01/2014 16:55
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nu har jag inte läst spesiellt mycket om vad som kommit fram men är problemet att dessa personernas blodverdier skulle fälla dem for doping om de skulle haft dem i dag eller är det att man inte ens idag skulle kunna fälla någon för liknande blodverdier idag?
Han är säkert kunnig och kanske övertygad om att han har rätt men jag tror inte det är ovanligt bland insatta doping jägare. Problemet för dem är att de måste kunna bevisa vad de tror.
|
|
|
16/01/2014 17:00
|
ElGordo
Ringrev
|
Ringrev
Blodverdiene i langrenn var skyhøye på 90 tallet. Enkelte nordmenn hadde høyere verdier en epostinne italienere, finner og russere. Do the math. Dette er en debatt ingen i Norge ønsker, og vi må ha en whistleblower før saken sprekker.
I told u so!
|
|
|
[Re: fredriks]
16/01/2014 17:04
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Jag tycker iallafall att det är bra att man behöver bevisa att någon har dopat sig. Helt enig, fredriks. Men sett fra hans ståsted, er det ikke like greit å gå ut med navn hvis han har så bra dokumentasjon som han hevder istedenfor å ramme en hel gruppe?
|
|
|
16/01/2014 17:16
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det ikke bedre at jukserne får mulighet til å trekke seg i stillhet enn at vi skal stille han som kommer ut med det til veggs med mas om at han må ta på seg den risiko det er å gå ut med navn?
|
|
|
[Re: ElGordo]
16/01/2014 17:19
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enkelte nordmenn hadde høyere verdier en epostinne italienere, finner og russere. Vad har du detta ifrån? Av värdena jag har sett på norrmännen så har de som mest runt 17 medans Fauner och Smirnov väl hade 19-20 i vad som kom fram i den svenska dokumentären.
|
|
|
[Re: Goldrush]
16/01/2014 17:21
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, kan hålla med om det. Nu blir det ju bara spekulationer.
|
|
|
16/01/2014 17:26
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det ikke bedre at jukserne får mulighet til å trekke seg i stillhet enn at vi skal stille han som kommer ut med det til veggs med mas om at han må ta på seg den risiko det er å gå ut med navn? Vad är resultat av det han nu gör? Är det inte att en massa idrottsutövare blir indirekt anklade för doping när de kanske inte har dopat sig. Vad vi vet som mest nu (iallafall jag just nu) är att några utövare antagligen har dopat sig. Om det sen är Alsgaard och Northug eller någon okänd maraton löpare vet vi inte.
|
|
|
|
|