Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

- Norske utøvere bloddopet seg

- Norske utøvere bloddopet seg #1733930 15/01/2014 11:01
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: bt.no
- Bloddata fra de siste årene viste at flere norske toppidrettsutøvere i ulike idretter, med høy sannsynlighet, hadde dopet seg og sluppet unna med det, skriver Drange i boken.

Han avslører ikke hvem det var. Da han og hans medarbeidere i Antidoping Norge gjorde oppdagelsen, var det også klart at det ikke kunne kjøres saker mot utøverne. Det fantes ikke regler og retningslinjer for hvordan slike saker skulle kjøres for domsapparetet.

Hva skjer nå, tro? Blir mannen fryst ut som en snåling uten peiling, eller tas det initiativ til å finne ut hva som har skjedd og få fakta på bordet (som det så fint heter).

Re: - Norske utøvere bloddopet seg [Re: Øyvind V] #1733934 15/01/2014 11:02
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
...trolig det første.

Re: - Norske utøvere bloddopet seg [Re: Øyvind V] #1733939 15/01/2014 11:13
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Blir interessant å se... Kanskje noe som plukkes opp og graves i fra svensk eller finsk presse? Eller for den del, russisk, tysk, eller kanskje polsk hold?

Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: - Norske utøvere bloddopet seg [Re: Øyvind V] #1733941 15/01/2014 11:22
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Dette har vel blitt "gravet i" hver vinter de siste årene. Hva er sjansen for at det dukker opp noe håndfast denne gangen?

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: - Norske utøvere bloddopet seg [Re: Magnoos] #1733942 15/01/2014 11:23
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Det hadde jo vært bedre om norsk presse tok tak i dette. Hvis det kommer en avsløring i russisk media blir den sikkert stemplet som en "avsløring" og bortforklart på samme vis som påstandene i den svenske dokumentaren som laget litt oppstuss for en tid tilbake.

Jeg liker å tro at norske utøvere har vært rene, samtidig som jeg innser at det kanskje er i overkant naivt.

Re: - Norske utøvere bloddopet seg [Re: Lenny] #1733943 15/01/2014 11:24
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Lenny
Dette har vel blitt "gravet i" hver vinter de siste årene. Hva er sjansen for at det dukker opp noe håndfast denne gangen?

Det er vel i hermetegnene problemet ligger... Det er ingen som faktisk graver; det "graves", og så finner man ingenting.

Re: - Norske utøvere bloddopet seg [Re: Øyvind V] #1733945 15/01/2014 11:34
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: - Norske utøvere bloddopet seg [Re: Øyvind V] #1733946 15/01/2014 11:35
hjort Offline
Entusiast
Entusiast
Grave ? Vet sportsjournalister hvordan det gjøres? Virker som de bare kan slikke.

Jøss - det regner gitt !
Re: - Norske utøvere bloddopet seg [Re: hjort] #1733975 15/01/2014 12:22
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: hjort
Grave ? Vet sportsjournalister hvordan det gjøres? Virker som de bare kan slikke.

Petter Verås graver.. ICON_WINK

Re: - Norske utøvere bloddopet seg [Re: ] #1733981 15/01/2014 12:32
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Sitat: pedaIglipp
Jeg forstår ikke helt hvor ikke slik avledet informasjon ikke brukes til dopingtiltale. Det avledes akkurat like mye i maskinene i et dopinglaboratorium, uten at det sette alt for store spørsmålstegn til årsaksforhold der?

Er en ganske stor forskjell på å ha en personlig overbevisning og det å kunne bevise det ihenhold til idrettens regler.

Garantert mange mord hvor politiet er overbevist om morderen uten at de kan få gjort noe med det.

Redigert av peterpan; 15/01/2014 12:38.
Re: - Norske utøvere bloddopet seg [Re: peterpan] #1734022 15/01/2014 13:30
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: peterpan
Garantert mange mord hvor politiet er overbevist om morderen uten at de kan få gjort noe med det.

Nåja, man kan da alltids få gjort noe med det. Bare spør Per Liland, Fritz Moen og Fredrik Fasting Torgersen.

Re: - Norske utøvere bloddopet seg [Re: Øyvind V] #1734035 15/01/2014 14:01
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Dette er kun min mening.

Slik det er i dag tror det nærmest er umulig å kjøre i gang saker selv om konkrete ting kommer på bordet.

Toppidrett i Norge styres av gutteklubben hvor alle kjenner alle, ingen vil sette i gang en ball som vil knuse våre kjære Idrettshelter/idretter. Sterke krefter rår og ting blir skjult "for the greater good"

Rent økonomisk vil også dette være katastrofe for mange idretten.
Rekruttering og sponsorermidler vil stoppe opp, folk vil se på f.eks langrennsporten med andre øyne. Folk(seere) mister interesse og langrenn i Norge blir en skygge av hva det er i dag.

Selv andre nasjoner som Russland, Finland og Sverige har bare ting å tape på at den potensielle dopingkulturen i Norge blir avdekket.

Re: - Norske utøvere bloddopet seg [Re: ] #1734041 15/01/2014 14:12
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Jeg forstår ikke helt hvor ikke slik avledet informasjon ikke brukes til dopingtiltale. Det avledes akkurat like mye i maskinene i et dopinglaboratorium, uten at det sette alt for store spørsmålstegn til årsaksforhold der?

Er en ganske stor forskjell på å ha en personlig overbevisning og det å kunne bevise det ihenhold til idrettens regler.

Det er jo idrettens regler jeg sikter til. Det er vel ikke slik at regler i seg selv er iboende rettferdige?

Poenget mitt er at det er ikke stor forskjell i den tekniske bevisstyrken i en CERA-dom og en evnt dom basert på historikk på blodverdier.

er jo en del enklere å detektere et tilført kunstig stoff og det å kunne fastslå at en variasjon i blodverdier ikke skyldes ett utall andre variabler enn ulovlig manipulering. men for min del synes jeg navnene burde kunne offentliggjøres hvis man ville blitt kjent skyldig i dag ved de samme verdiene. Disse påstandene hans er jo så vage at alle idrettsutøvere i landet blir mistenkeliggjort.

Redigert av peterpan; 15/01/2014 14:16.
Re: - Norske utøvere bloddopet seg [Re: kitbay] #1734043 15/01/2014 14:21
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Sitat: kitbay
Dette er kun min mening.

Slik det er i dag tror det nærmest er umulig å kjøre i gang saker selv om konkrete ting kommer på bordet.

Toppidrett i Norge styres av gutteklubben hvor alle kjenner alle, ingen vil sette i gang en ball som vil knuse våre kjære Idrettshelter/idretter. Sterke krefter rår og ting blir skjult "for the greater good"

Rekruttering og sponsorermidler vil stoppe opp, folk vil se på f.eks langrennsporten med andre øyne. Folk(seere) mister interesse og langrenn i Norge blir en skygge av hva det er i dag.

Selv andre nasjoner som Russland, Finland og Sverige har bare ting å tape på at den potensielle dopingkulturen i Norge blir avdekket.

Så vi snakker altså om en ganske omfattende konspirasjon?

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: - Norske utøvere bloddopet seg [Re: Lenny] #1734056 15/01/2014 14:53
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Dette er kun min mening.

Norge er lite, og dopingsaker blir håndtert av svært få. Kanskje noe av grunnen til at de klarer å holde ting så vanntett.

Hvorfor er det alltid sånn at ting kommer frem i lyset når folk slutter? I artikkelen sier Drange at han la frem alle resultatene og misstanker på bordet til sin sjef, ting ble også lagt frem til påtalenemda. Ingenting kom frem i lyset og ting fortsatte....

Derfor tror jeg at interne krefter bestemte at dette skal dysses ned og videre etterforskning skal stoppes. Det norske folk har rett og slett ikke godt av resultater en slik etterforskning kan føre til.

Litt samme som Armstrong saken, jeg tror UCI bevisst dysset ned ting og lot han fortsette fordi han bidro til sportslig og økonomisk blomstring i sykkelsporten.

Redigert av kitbay; 15/01/2014 14:59.
Re: - Norske utøvere bloddopet seg [Re: ] #1734058 15/01/2014 14:58
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
er jo en del enklere å detektere et tilført kunstig stoff og det å kunne fastslå at en variasjon i blodverdier ikke skyldes ett utall andre variabler enn ulovlig manipulering.

Du vet hvordan man detekterer CERA-bruk tidligere eller? Hvis ikke, kan jeg godt fortelle deg at det ikke er/var ved å detektere CERA.

Spørs hva du mener med tidligere. IEF-deteksjonen er da ganske bra bevis? Klart isoeletrisk skift som ikke er observert i noen prøve før CERAs tid.

Re: - Norske utøvere bloddopet seg [Re: Øyvind V] #1734059 15/01/2014 14:59
olechr Offline
More than words
More than words
ZZZZZZZzzzzzzz! Doping igjen og i Norge. Ikke spesiellt nytt. Kommer det til å bli sjekket opp og gjort noe med det? Nope. Antidoping virksomhet i Norge har og er en latterlig greie som i de fleste andre land.

Sett penger i det og virkelig prøv og surr dette sammen til noe så hadde den ene og den andre rast er jeg redd. Men vi vil jo ikke at norske idrettshelter blir tatt.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: - Norske utøvere bloddopet seg [Re: kitbay] #1734061 15/01/2014 15:02
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Dette er kun min mening.

Norge er lite, og dopingsaker blir håndtert av svært få. Kanskje noe av grunnen til at de klarer å holde ting så vanntett.

Hvorfor er det alltid sånn at ting kommer frem i lyset når folk slutter? I artikkelen sier Drange at han la frem alle resultatene og misstanker på bordet til sin sjef, ting ble også lagt frem til påtalenemda. Ingenting kom frem i lyset og ting fortsatte....

Derfor tror jeg at interne krefter bestemte at dette skal dysses ned og videre etterforskning skal stoppes.

Litt samme som Armstrong saken, jeg tror UCI bevisst dysset ned ting og lot han fortsette fordi han bidro til sportslig og økonomisk blomstring i sykkelsporten.

Dysset ned? De kontaktet uavhengige eksperter for å få bekreftet funnene og sammen gikk til antidoping norge som så intensiverte testingen av de mistenkte utøverne uten å få positive tester. Dette er det motsatte av stoppe etterforskningen spør du meg.

Re: - Norske utøvere bloddopet seg [Re: peterpan] #1734063 15/01/2014 15:07
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Dysset ned? De kontaktet uavhengige eksperter for å få bekreftet funnene og sammen gikk til antidoping norge som så intensiverte testingen av de mistenkte utøverne uten å få positive tester. Dette er det motsatte av stoppe etterforskningen spør du meg.

Ja. Dysset ned. Du sier det jo selv: De fikk ingen positive tester. Hadde de ikke vært så interessert å i dysse det ned, så ville de ha funnet noe. Hva som helst. Typisk PK og norsk nisseluementalitet at man ikke vil ødelegge karrieren til noen før man faktisk kan bevise at de har gjort noe galt. Jens må gå!

Re: - Norske utøvere bloddopet seg [Re: peterpan] #1734066 15/01/2014 15:11
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Dette er kun min mening.

Derfor tror jeg at interne krefter bestemte at dette skal dysses ned og videre etterforskning skal stoppes.

Sier ikke det litt ? De får tilbake rapport som sier at det må være doping, men fremdeles skjer ingenting.... Gjør saken bare værre for antidoping Norge i mine øyne.
Utøvere er bare et produkt av hva vi som seere vil se på TV. De som styrer toppidretten og antidoping Norge som burde skamme seg.

Re: - Norske utøvere bloddopet seg [Re: trondmm] #1734067 15/01/2014 15:12
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Hva skal de gjøre når de nye testene som tas er negative og de mistenkelige ikke kan brukes? Grei gjerne ut om hvordan man skal tiltale noen når man ikke har juridisk holdbart bevis og om evt juridiske problemer de vil få ved å bryte taushetsplikten og gå ut med navnene

Edit: legg merke til at han stort sett berømmer norsk arbeid mot doping, men at det er de øverste organisasjonene han kritiserer mest

Redigert av peterpan; 15/01/2014 15:18.
Re: - Norske utøvere bloddopet seg [Re: peterpan] #1734086 15/01/2014 16:15
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Hva skal de gjøre når de nye testene som tas er negative og de mistenkelige ikke kan brukes?

Var det spørsmålet rettet mot meg? I så fall tror jeg du bør lese meldingen min på nytt.

Re: - Norske utøvere bloddopet seg [Re: ] #1734101 15/01/2014 16:36
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Den artikkelen er jo bare lek med tall. Sier ingenting om selve metoden (altså ief, ikke elisa). Har lest dommen til tysse og gelen som legges frem er ganske entydig.

Re: - Norske utøvere bloddopet seg [Re: olechr] #1734102 15/01/2014 16:37
-Bjørn- Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: olechr
ZZZZZZZzzzzzzz! Doping igjen og i Norge. Ikke spesiellt nytt. Kommer det til å bli sjekket opp og gjort noe med det? Nope. Antidoping virksomhet i Norge har og er en latterlig greie som i de fleste andre land.

Sett penger i det og virkelig prøv og surr dette sammen til noe så hadde den ene og den andre rast er jeg redd. Men vi vil jo ikke at norske idrettshelter blir tatt.

Hvor mange ganger har du som toppidrettsutøver blit testet?

Re: - Norske utøvere bloddopet seg [Re: peterpan] #1734106 15/01/2014 16:45
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Hva skal de gjøre når de nye testene som tas er negative og de mistenkelige ikke kan brukes? Grei gjerne ut om hvordan man skal tiltale noen når man ikke har juridisk holdbart bevis og om evt juridiske problemer de vil få ved å bryte taushetsplikten og gå ut med navnene

Edit: legg merke til at han stort sett berømmer norsk arbeid mot doping, men at det er de øverste organisasjonene han kritiserer mest

Pussig da... at ettertestene var rene...
Det lekker som ei sil.
"Hør her KXXs. Vi har klare indikasjoner på at du var dopa. Nå intensiverer vi prøvene og du kutter dopet, så vi kan si vi har 1000 rene prøver og 1 tvilsom..."

Jævla demoraliserende jobb. Går ut over privatliv og hele synet på staten/illusjonen Norge, dessverre. Hadde det bare vært idretten. Men det gjelder jo hele linja

Jeg har min generelle regel:
Enten er idretten så fiseliten og ubetydelig at man ikke trenger dop, eller så har de alle i toppen vært dopa
En sjelden gang kan det kanskje dukke opp et genetisk freak/x-man.

Og med det håper jeg på mange måter at de alle har brukt dop.. Alternativet og oppstyret man ser, media/tv-dekning, er pinlig ift størrelse

Redigert av Abit; 15/01/2014 16:54.
Re: - Norske utøvere bloddopet seg [Re: ] #1734119 15/01/2014 17:04
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Den artikkelen er jo bare lek med tall. Sier ingenting om selve metoden (altså ief, ikke elisa). Har lest dommen til tysse og gelen som legges frem er ganske entydig.

Ja, du kan lese de samme tydelige på brystkreftbilder, det er bare det at det i noen tilfeller ikke er kreft.

Når WADA legger 100% selektivitet til grunn, så er jo dommen mot Tysse helt grei. Problemet er at den ikke er 100%. Og da vil du få falske positiver bare du tar nok prøver. Hva skal man gjøre med utøvere som havner i den gruppa da? Om vi antar at Tysse er skyldig på ordentlig, så vil prøvene deres se helt like ut som hans.
Ifølge WADA er den uskyldige like skyldig som den skyldige.

Hvis de ikke har funnet noen falske positive (som de påstår) så er det vanskelig å få under 100% selektivitet da. Er ganske stor forskjell på sikkerhet når man ser etter noe som ikke finnes i kroppen naturlig (cera, clenbuterol) enn når man letter etter en unaturlig forhøyede nivåee av stoffer som allerede finnes i varierende grad i kroppen (kreftmarkører, hematokritt)

Redigert av peterpan; 15/01/2014 17:11.
Re: - Norske utøvere bloddopet seg [Re: peterpan] #1734125 15/01/2014 17:16
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
noe som ikke finnes i kroppen naturlig (cera, clenbuterol)

Om inte testen för cera är väldigt olik testen för vanlig epo så är min förståelse att det är väldig stor skillnad i testerna för cera och clenbuterol.

Clenbuterol resulterar väl i att själva emnet är kvar i kroppen och det kan upptäkas med en test medans testen för epo är ett indirekt test som ser på några olika parametrar som indirekt visar om epo har varit brukt eller inte.

Quote:

Hvis de ikke har funnet noen falske positive (som de påstår) så er det vanskelig å få under 100% selektivitet da.

Men tydligen så verkar det inte finnas någon vetenskaplig publikasion som visar detta. Har de utfört blind tester på försökspersoner och i så fall hur många?

En sak jag kommit fram till angående doping är att WADAs retorik är att deras tester är perfekta och falska positiva är omöjliga. Är en del insatta (for exempel de bakom science of sports) som är skeptisk till den retoriken.

Verpalu blev ju frikänd på grund av att grensevärden i testen inte kunde anses tillförlitliga.

Re: - Norske utøvere bloddopet seg [Re: Øyvind V] #1734132 15/01/2014 17:28
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Øyvind V
Sitat: bt.no
- Bloddata fra de siste årene viste at flere norske toppidrettsutøvere i ulike idretter, med høy sannsynlighet, hadde dopet seg og sluppet unna med det, skriver Drange i boken.

Han avslører ikke hvem det var. Da han og hans medarbeidere i Antidoping Norge gjorde oppdagelsen, var det også klart at det ikke kunne kjøres saker mot utøverne. Det fantes ikke regler og retningslinjer for hvordan slike saker skulle kjøres for domsapparetet.

Hva skjer nå, tro? Blir mannen fryst ut som en snåling uten peiling, eller tas det initiativ til å finne ut hva som har skjedd og få fakta på bordet (som det så fint heter).

All den tid han er en autoritet i faget så tviler jeg på at mannen blir fryst ut som en snåling uten peiling. Dersom det har skjedd noe fusk og fanteri så er det flere som vet om det og før eller siden så er det noen som tyster.

Tatt i betraktning av alt det tvilsomme som "folk flest" putter i seg for å orke å jobbe lenger, feste hardere eller sove bedre så finner jeg det tilnærmet utenkelig at det ikke skulle være noen Norske Nordmenn som har svin på skogen når det gjelder doping....enkelte idretter er jo synonymt med dopbruk.
Personer som driver med bestemte typer sport/idretter er bannlyst på noen store norske arbeidsplasser....de får ikke jobben uansett hvor kvalifiserte de måtte være...

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: - Norske utøvere bloddopet seg [Re: fredriks] #1734147 15/01/2014 18:38
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Sitat: fredriks
noe som ikke finnes i kroppen naturlig (cera, clenbuterol)

Om inte testen för cera är väldigt olik testen för vanlig epo så är min förståelse att det är väldig stor skillnad i testerna för cera och clenbuterol.

Clenbuterol resulterar väl i att själva emnet är kvar i kroppen och det kan upptäkas med en test medans testen för epo är ett indirekt test som ser på några olika parametrar som indirekt visar om epo har varit brukt eller inte.

Quote:

Hvis de ikke har funnet noen falske positive (som de påstår) så er det vanskelig å få under 100% selektivitet da.

Men tydligen så verkar det inte finnas någon vetenskaplig publikasion som visar detta. Har de utfört blind tester på försökspersoner och i så fall hur många?

En sak jag kommit fram till angående doping är att WADAs retorik är att deras tester är perfekta och falska positiva är omöjliga. Är en del insatta (for exempel de bakom science of sports) som är skeptisk till den retoriken.

Verpalu blev ju frikänd på grund av att grensevärden i testen inte kunde anses tillförlitliga.

CERA er et modifisert EPO molekyl som har ett annet isoelektriskt punkt enn vanlig EPO (annen ladning). Det er ikke snakk om grenseverdier, men om båndene er tilstede i ett annet område enn naturlig EPO. Altså ja eller nei.
Her er en gel fra tysse-dommen som viser hvordan forskjellige typer EPO oppfører seg i en slik gel: (uEPO er kroppens endogene EPO)

og siden vi snakker om Tysse, så er hans gel fra A- og B-prøven:

Ifølge WADA har de kjørt over 3000 prøver fra før CERA ble dannet uten å finne en eneste prøve med bånd i dette området og ett utall prøver etterpå. De påstår å aldri ha sett en falsk positiv prøve for CERA

forøvrig er Clenbuterol-testen basert på LC-MS og helt annerledes, men det at det ikke finnes i kroppen gjør altså at man kan fastlslå positive prøver basert på enormt små funn og med lav usikkerhet.

hvis noen skulle ha lyst å lese om dette, så er tysse-dommen fra CAS å finne her. http://www.tas-cas.org/d2wfiles/document/5180/5048/0/Award20235320_internet_.pdf De går gjennom og diskuterer de fleste momenter ved CERA-testing

Edit: dette er forresten bare et (artig) sidespor. Det er jo suspekte blodverdier som nevnes i boken

Redigert av peterpan; 15/01/2014 19:07.
Re: - Norske utøvere bloddopet seg [Re: Øyvind V] #1734158 15/01/2014 19:04
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Doping i Norge? Næh! Slikt tilhører østeuropa og Spania! Vi nordmenn er naturlig gode vi! Fjell og fjorder har den egenskapen på folk!

Trønder osv
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå