Kombipedalser er nok sykkelsens USB ja. Aldre rett vei ved første forsøk.
Angående om fatbike er et bra konsept: NEI. Den står i garasjen og avventer snø. Kunne like gjerne ventet på neste generasjon Mammut, og kjøpt en billig MK2 på salg da :-D
Typisk at de som kjøpte inn fatbikes til Norge, samtidig solgte vintrværet til USA.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Kombipedalser er nok sykkelsens USB ja. Aldre rett vei ved første forsøk.
Angående om fatbike er et bra konsept: NEI. Den står i garasjen og avventer snø. Kunne like gjerne ventet på neste generasjon Mammut, og kjøpt en billig MK2 på salg da :-D
Typisk at de som kjøpte inn fatbikes til Norge, samtidig solgte vintrværet til USA.
Hvis G-gjengen mente at tjukkas kun er vintersykkel, så er det pussig at de kommer med neste versjon til våren..:)
Typisk at de som kjøpte inn fatbikes til Norge, samtidig solgte vintrværet til USA.
Stemmer, da vi gikk tomme for fatbikes i september manipulerte vi Jetstrømmen, slik at Arktisk luft dumpa over USA, og vi fikk transport av mild og varm luft fra tropene her i nord Europa. Ganske snedig. Når Mk3 syklene begynner å nærme seg reverserer vi prosessen.
Alle var advart, jeg spådde piggdekkvinter i en posting allerede tidlig i høst
Piggdekkvinter? Jeg åpnet året med sykling på racerslicks. Vurderer rett og slett å dra fram gromraceren for å sykle, for i marka trenger man snart flyebøyer for å holde fatbiken flytende.
Stemmer det, helt bart i Lillomarka i går, men er faktisk en del snø fra Bjørnsjøen og innover. Dette blir nok til is med regnet i morgen, så kommer det noe kulde fra lørdag, og da blir det piggføre litt innover i skauen.
Så lang tid tok det før kina kom med fatbike i carbon.
No longer available står det nå. Sikkert noen andre falkøyer her som så at de brukte samme bilder som har vært linket til i denne tråden tidligere (ikke våre bilder).
Hanebrink'en er fra tidenes morgen. Husker testen av den i MBA på tidlig 90 tall. Står at det er karbon ramme og gaffel, ja, tilogmed felger i karbon på den der. Stoler ikke helt på salgsteksten.
Angående om fatbike er et bra konsept: NEI. Den står i garasjen og avventer snø. Kunne like gjerne ventet på neste generasjon Mammut, og kjøpt en billig MK2 på salg da :-D
SNØ?? Looser! Hadde 3t med nydelig fatbike feelgod kjøring i østmarka i går. Det var egentlig så fint at vi helt glemte å ta fram goproen fra sekken dessverre. Vi konkluderte med at turen var som en "litt regntung junidag" selv om det var 5 januar...
Den er helt superb til knotestier.
Har ingen anelse om dekktrykk, den sagger en del i dekket når jeg sitter på den, men så veier jeg 110 kg da så det gjør den kanskje uansett...
Bare å hive den tradisjonelle MTB'en, eller sett på slicks og bruk den som jobbsykkel.
Nå som det er hverken/eller føre i skogen er gyngesykkelen med piggdekk i opplag og tjukkas som gjelder. Veldig få partier med is igjen og de lar seg forsere med kløkt og hjertet i halsen. Floaterdekkene fungerer bra som allrounddekk nå. Tjukken er i hvert fall den sykkelen som gir meg mest glede av drittvær/føreforhold som råder i marka nå.
Etter jeg satte opp Floater'ne mine slangeløst har jeg forelska meg i dem. Vet ikke om jeg hadde dårlige slanger, men det har vært en helt syk forskjell på de dekka etter jeg fikk de tett.
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
Som nevnt tidligere kontaktet Borealis oss (vårt Taiwan kontor) ang. C4 felgene som vi utviklet sammen med en stor kinesisk felgprodusent i sommer. Her er resultatet: http://www.turnagaincomponents.com/
De kjører 80mm versjonen, mens vi bruker 103mm versjonen.
Eyelets er uvanlige på enkeltbunnede felger, og bruken her er et resultat av et tips fra Stan (Notubes) etter at jeg diskuterte problemer med for lav pull through strength (dvs eikene drar niplene gjennom felgveggen) etter at felgene var drillet. Med eyelets øker PTS ganske dramatisk, så vi kunne drille ut mer vekt i alu enn det eyeletsene la på (som er 25g per felg). Som bonus kom de andre fordelene mer eyelets.
Satt og googlet ''letsdeal'' og ''drop ship'', for mye av det som selges der blir tydeligvis dropshipet via ebay og aliexpress, og kunden betaler da 10 gangern vs. ebay og må vente like lenge. Kom over disse her til 16kroner levert i postkassa via en diskusjon om overnevnte på VG debatt forumet: http://www.ebay.com/itm/Neoprene-Winter-...=item2569c10279
Kan jo være greie på fatbike turer i surt og kaldt vær. Prisen er jo som mye annet på Ebay skrullete lav.
Fikk prøvd den i dag i 10 minus 3+ timers tur. Helt genial. Fant også ny rute i skogen på 18 km sti som hadde alt av morro. Og fikk prøvd ut insole foot warmers. Genial
Jeg har to Gravity Droppers - den eldste fra 2006 og er svært fornøyd med enkel konstruksjon, lite vedlikehold, pålitelighet og enkelt å få tak i reservedeler og reparere.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: GHA]
#173295713/01/201406:38
Gravity Dropper Turbo LP. Tok meg 7 min før en sykkeltur å smøre opp og fikse en treg pinne. Anbefaler å velge lengst mulig (4") vandring og multidrop med 1" drop som mellomstasjon. Da har du muligheten til å sette setet litt ned så du har litt fjæringsmuligheter for beina på bortoversti (1" ned), samt skikkelig tråkkeffektivitet når det skal tråkkes (helt oppe).
Satt og googlet ''letsdeal'' og ''drop ship'', for mye av det som selges der blir tydeligvis dropshipet via ebay og aliexpress, og kunden betaler da 10 gangern vs. ebay og må vente like lenge. Kom over disse her til 16kroner levert i postkassa via en diskusjon om overnevnte på VG debatt forumet: http://www.ebay.com/itm/Neoprene-Winter-...=item2569c10279
Kan jo være greie på fatbike turer i surt og kaldt vær. Prisen er jo som mye annet på Ebay skrullete lav.
Fikk prøvd den i dag i 10 minus 3+ timers tur. Helt genial. Fant også ny rute i skogen på 18 km sti som hadde alt av morro. Og fikk prøvd ut insole foot warmers. Genial
Bestilte også, men etter jeg la inn bestilling kom jeg til å tenke på om disse "maskene" kan innhold noe som ikke er godt for helsa(?). Noen som vet om dette kan være en case?
Bestilte også, men etter jeg la inn bestilling kom jeg til å tenke på om disse "maskene" kan innhold noe som ikke er godt for helsa(?). Noen som vet om dette kan være en case?
Det er sånt som bekymrer meg av og til også. Jeg håper ikke at billigmasker fra Kina er farlige, men man vet jo ikke...
Gårsdagens tur inn i Lommedalen viste fatbikens overlegenhet på glatt underlag. Det var stålis med fem centimeter snø på toppen. Joda, litt glatt også med fatbike, men interessant å se forskjellen mellom mitt fatbike-spor (Snowshoe uten pigg) som går relativt rett sammenlignet med det vinglete vanlige sykkelsporet, som viste seg å være naboen med piggdekk. Han ga opp etter hvert og gikk og trillet sykkelen da jeg fant ham.
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Lid]
#173312913/01/201413:27
Gårsdagens tur inn i Lommedalen viste fatbikens overlegenhet på glatt underlag. Det var stålis med fem centimeter snø på toppen. Joda, litt glatt også med fatbike, men interessant å se forskjellen mellom mitt fatbike-spor (Snowshoe uten pigg) som går relativt rett sammenlignet med det vinglete vanlige sykkelsporet, som viste seg å være naboen med piggdekk. Han ga opp etter hvert og gikk og trillet sykkelen da jeg fant ham.
Fikk selv 10+ timer på tildels konge snøforhold i marka i helgen, alt fra 1cm melisdryss til 15cm med fersk nysnø. Så noe som så ut som sporet etter en Sidewinder (klapperslange) oppover mot Tømte, men det viste seg at det var sporet etter en Cyclocross sykkel som hadde gått mer sideveis enn rett fram oppover der. Blir som å kjøre Madshus Hypersonic i Gummiskogen (Hemsedal), mao lite ideelt i forhold til mer egnete alternativer.
Plukket akkurat opp denne oversikten fra Bike Rumor som sikkert vil interessere de som er opptatt av navstørrelser, kranktyper, offset eller ikke, 1 eller 2 klinger, kjedelinjer, felgbredde og dekkstørrelse målt med eller uten casingbredde på sin tjukkas. Tipper Espen kan kommentere innhold og anbefalinger her...
Plukket akkurat opp denne oversikten fra Bike Rumor som sikkert vil interessere de som er opptatt av navstørrelser, kranktyper, offset eller ikke, 1 eller 2 klinger, kjedelinjer, felgbredde og dekkstørrelse målt med eller uten casingbredde på sin tjukkas. Tipper Espen kan kommentere innhold og anbefalinger her...
Fin oversikt det der. Interessant at Wolf Tooth også fant at 70-72mm er ideell kjedelinje på 190mm oppsett. Custom Samox PF30 kranken vår har 71mm kjedelinje, og er perfekt med 190 ramma og Surly Lou montert på C4 103mm felgene. Går akkurat fritt av dekket i 22/34 utvekslingen med normalt dekktrykk. Denne dekk/felg kombinasjonen måler 4.95'' ved høyt trykk, og jeg tror den vil bikke 5'' satt opp slangeløst. Kranken har ''normal'' 100mm aksling, så vi slipper de ekstra 20mm med Q-faktor, men pga. skikkelige S-Bend på setestag og kjedestag har vi likevel ingen problemer med at hælen treffer ramma, selv med testrytter med str. 47 i digre og klumpete fjellstøvler.