Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rohloffsykkel fra Maxx?

Rohloffsykkel fra Maxx? #1728207 30/12/2013 19:15
Kristoball Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Langtids leser førstegangs poster.

Jeg har lyst på en sykkel med rohloff. Vet det er sterke følelser for og imot, men jeg vil nå ha det:) Lurer litt på denne fra Maxx.

http://maxx.de/en/bikes/mtb/bikes.php?name=RACEMAXX_650B_ROHLOFF&id=134

Beltedrift og greier. Koster vel ca 26 000.

Det er også 27.5’’ som jeg synes er fint. Har sykla en del, og kosa meg med både 26’’ og 29’’ så da må vel 27.5’’ være bra.

Noen som har noen tanker om dette kan være et greit kjøp? Eller som har erfaringer med Maxx?

Re: Rohloffsykkel fra Maxx? [Re: Kristoball] #1728367 31/12/2013 08:02
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Er du klar for å legge ned seriøse mengder gryn på en sykkel du er pokka nødt til å ha kjempelenge? En som ser ut som en sykkel og er i totalt ueksotiske materialet aluminium og som det er vanskelig å oppgrdadere særlig mye på? En som er helt vanlig og trolig vil lage skikkelig lite bry, og som du bare kan ta ut og sykle på når du vil? Vil du gi avkall på å poste bilder i "Vis oss din 2015 carbonfat-enduro-sykkeltråden"?

Da tror jeg en slik er midt i blinken. Og jeg ville ikke rørt kortet mitt for en 26". 27,5" eller 29" helst det siste er hva jeg ville tatt så du er nok inne på sporet av noe. Prisen virker veldig fair, men det er også andre merker som er inne på det segmentet. Etter husken Santos fra Nederland som du får hos fast-Bikes og flere tyske. Nikolai har vel en og Mi-Tech http://twentynineinches.com/2010/10/07/mi-tech-tyke-29er-final-review/ og flere andre fortrinnsvis tyske merker.

LarsB

Re: Rohloffsykkel fra Maxx? [Re: Kristoball] #1728424 31/12/2013 11:08
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er du ikke vant med Rohloff så gi deg litt tid... du må avprogrammere "vent en halv omdreining før du kommer i riktig gir", og å bli vant med når du kan legge trykket på pedalene og ikke (det er uansett bare et microsekund du trenger å lette). Alt prat rundt vekt og slikt er bare tullball. PS, det kan være lurt å gjøre noe med kabelfriksjonen. Pass på at geometrien er riktig for deg. Lykke til med en kjempefin sykkel.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Rohloffsykkel fra Maxx? [Re: Kristoball] #1728477 31/12/2013 14:00
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har laget meg til en ganske lik hoj fra en Salsa singlespeedramme, med Alifne 11-nav. Ikke riktig så gromt som Rohloff m belte, men min sykkel fungerer som en do-it-absolutely-all, nesten helt vedlikeholdsfri sykkel til commuting, vintertrening, grustur og shopping. Du kommer til å digge konseptet!

Re: Rohloffsykkel fra Maxx? [Re: Kristoball] #1728497 31/12/2013 14:50
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Rohloffen helt topp. Det eneste jeg kan komme på som noe negativt er vekten (Netto kanskje opp til en kg. mer, men nesten alt bak på sykkelen). Som Supernalle sier er det noe tilvenning, men resultatet er ekstremt bombesikkert og vedlikeholdsfritt. Min erfaring er at kablene er veldig lite kritiske. Rohloffen er indeksert i navet og kablene er push-pull, så till friksjon fra eller til i kablene gjør ikke noe videre (Ihvertfall helt til skifteren blir tung)

Jeg har kjørt min sommer som vinter i 3 år uten annet enn årlig oljeskift og noen oppstramminger av eksenter-BB (Ville kanskje gått etter glidende dropout om jeg skulle kjøpt ny rohloff/gates ramme, men jeg har ikke testet)

Re: Rohloffsykkel fra Maxx? [Re: sverreb] #1728508 31/12/2013 15:15
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Poenget med kablene er ikke at de gir misshifts, men at du kan gjøre giringen lettere. Da blir det hurtigere skiftinger, og du slipper å bli så sliten i handa. Man skifter automatisk oftere gir med Rohloff, og da er det greit at det glir lett.

Poenget med vekten (uansett hvor mye eller lite det er snakk om) så melder de aller fleste om at man ikke merker noen forskjell. Merker man ikke noen forskjell så har det ingen betydning på sti. Det jeg merket når jeg byttet var at jeg kom opp steder jeg ikke hadde gjort før, antakeligvis pga annen vektfordeling.

- Voltaire
Re: Rohloffsykkel fra Maxx? [Re: supernalle] #1728511 31/12/2013 15:19
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: supernalle
PS, det kan være lurt å gjøre noe med kabelfriksjonen.

Hvordan kan man gjøre noe med dette, finnes noen egnede aftermarket-greier som ikke er altfor dyre?

Re: Rohloffsykkel fra Maxx? [Re: mtbmaniac] #1728518 31/12/2013 15:29
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: mtbmaniac
Sitat: supernalle
PS, det kan være lurt å gjøre noe med kabelfriksjonen.

Hvordan kan man gjøre noe med dette, finnes noen egnede aftermarket-greier som ikke er altfor dyre?

På akkurat sykkelen det er snakk om så er noe intern kabling jeg ikke ser helt hva som er brukt, men hvis man kjøper Rohloff separat så tar man de medfølgende strømpene og kaster til helvete. Med f.eks. Nokon sparer man kanskje 150 gram. Nokon sine linere og powercordz (og så bruker jeg faktisk litt olje) har jeg hatt ganske stor suksess med.

trinn to er å bytte ut boksen på navet med kabler rett inn, men da må man modde ramma også (nye kabelfester). Det sparer man også noe vekt på. Anbefales ikke av Rohloff (hvis man kombinerer med skivebrems), men det er mye som ikke anbefales av dem som går helt fint. Stivheten i stømpen sikrer at det ikke skjer noe negativ. Her kan man faktisk bruke to biter av orginale strømper.

- Voltaire

Moderator  support