Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 11 av 11 1 2 9 10 11

Skivebrems-spørsmål

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: gauter] #2659406 20/04/2021 08:02
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
I bremsehendelen er det er reservoir som skal kompensere for krymping eller utvidelse av bremsevæsken ved tempereaturendringer. Symptomene du beskriver passer 100% med for mye bremsevæske i systemet, slik du også indikerer. Mens bremsen er varm, åpne lufteskruen akkuat nok til at det pipler litt bremsevæske ut, og skru den så til igjen til igjen. Da bør du ha fått nok plass. Du kan evt også presse bremseklossene fra hverandre mens du åpner og lukker lufteskruen, da får du presset ut enda litt mer bremsevæske. Pass på at du ikke har lufteskruen åpen mer enn akkurat mens det pipler ut, ellers risikerer du å trekke luft inn i systemet, og da må en skikkelig lufting til.

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: eirkabrev] #2659453 20/04/2021 09:17
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: eirkabrev
Tusen takk for godt svar, kanskje dette er problemet ja! Vet du om det noen mulighet å sjekke uten å demontere alt? Sykkelen har bare gått 400km i pendling til jobb, dog noe om vinteren, men det er kanskje nok for at stemplene er blitt møkkete?

Pendling om vinteren er kaliperdrap. Har kastet mange Shimanokalipere som er ubrukelige etter vintersykling, siden salt har satt seg skikkelig fast i stemplene. For å unngå dette har vi hatt god erfaring med å spyle av kalipere når vi er fremme etter saltsykling.

fremgangsmåten over er joikke å demontere annet enn hjul og bremseklosser

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: baronKanon] #2659496 20/04/2021 10:55
E
eirkabrev Offline
Fersking
Fersking
E
Sitat: baronKanon
Tusen takk for godt svar, kanskje dette er problemet ja! Vet du om det noen mulighet å sjekke uten å demontere alt? Sykkelen har bare gått 400km i pendling til jobb, dog noe om vinteren, men det er kanskje nok for at stemplene er blitt møkkete?

Pendling om vinteren er kaliperdrap. Har kastet mange Shimanokalipere som er ubrukelige etter vintersykling, siden salt har satt seg skikkelig fast i stemplene. For å unngå dette har vi hatt god erfaring med å spyle av kalipere når vi er fremme etter saltsykling.

fremgangsmåten over er joikke å demontere annet enn hjul og bremseklosser

Ja jeg forstår godt at salt ikke er bra for sykkelen, men dette er en elsykkel innkjøpt med hovedformål å frakte meg til og fra jobb. Har spylt alt bortsett fra det elektriske ukentlig med ferskvann om vinteren. Ad demontering så ser jeg etter litt nøyere undersøkelse at det er som du sier, ganske rett fra. Takk for svar folkens, jeg skal prøve begge forslag jeg har fått ICON_SMILE

Redigert av eirkabrev; 20/04/2021 10:57.
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: eirkabrev] #2659501 20/04/2021 11:03
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Ja jeg forstår godt at salt ikke er bra for sykkelen, men dette er en elsykkel innkjøpt med hovedformål å frakte meg til og fra jobb. Har spylt alt bortsett fra det elektriske ukentlig med ferskvann om vinteren. Ad demontering så ser jeg etter litt nøyere undersøkelse at det er som du sier, ganske rett fra. Takk for svar folkens, jeg skal prøve begge forslag jeg har fått ICON_SMILE

Ukentlig er ikke nok på saltslaps. etter hver tur har vist seg å funke i praksis. Er ikke verre enn en flaske med vann i sideveska.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: baronKanon] #2659515 20/04/2021 11:52
E
eirkabrev Offline
Fersking
Fersking
E
Lurt triks baron!

Side 11 av 11 1 2 9 10 11

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå