Ser det kommer mange fine biler i 2014. Hva skal man kjøpe i 2014 om man skal investere i ny bil? Sporty bil til kona med god plass. Gjerne SUV el.
Porsche Macan ser snaset ut. Men litt dyr. Mazda CX-5 ser bra ut. Men alle har jo den. Kanskje den nye Kasjhai? Alt Koreansk er uaktuelt. Biler som bør vurderes?
Re: Hvilken ny bil kjøper man i 2014?
[Re: erling]
#172512117/12/201312:23
Alle kjerringer liker Tiguan. Den har en høy syklubb stjerne. Misjonærstillingen og Tiguan. Villa, vovve og Tiguan. Bare å la middelalderen komme sigende.
X1/3. Macan.
Sporty litt ungdommelig kone som ikke er brutalt stor og høy?? Synes fortsatt Contryman All4 Coopper SD er tøff. Som en S bare med traktormoro. Den er ikke dyr heller. Ikke har jeg sett mange av den heller (all4 cooper SD). Kanskje 10stk på et par år.
#172515917/12/201313:36
Hvis du skal ha sporty bil som ingen (eller veldig få) har. Så må du vurdere Opel Ampera. Hvis du kjører under 5 mil så er den hel-elektrisk, og billig i drift.
[Re: Tex]
#172516017/12/201313:40
Jeg hadde også lyst på den, men kunne ikke vente så lenge og endte opp med en tysk diesel-SUV. Nå tror jeg ikke at jeg klarer å gå tibake til japansk hardplast noen gang. Dessuten klarer jeg ikke å synes at den nye Outlanderen er pen. Det er noe feil og "båtaktig" over proporsjonene på skroget.
Konseptet med helelektrisk 4WD pluss bensinmotor er genialt, dog.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
#172518217/12/201314:15
Jeg synes ikke den ser så verst ut, men jeg ser ikke bort fra at min bedre halvdel er mer enig med deg, og dermed blir det vel ikke noe av. Så, ja, design er viktig.
Bortsett fra det tviler jeg på at det finnes en teknologisk mer avansert bil til den prisen.
[Re: GeirK]
#172518717/12/201314:19
Jeg hadde også lyst på den, men kunne ikke vente så lenge og endte opp med en tysk diesel-SUV. Nå tror jeg ikke at jeg klarer å gå tibake til japansk hardplast noen gang. Dessuten klarer jeg ikke å synes at den nye Outlanderen er pen. Det er noe feil og "båtaktig" over proporsjonene på skroget.
Konseptet med helelektrisk 4WD pluss bensinmotor er genialt, dog.
Jeg synes den er ok/akseptabel utseendemessig. Lykter og utvendig form hermer litt etter den nye Range Roveren. Dealbreakeren for meg er at PHEV ikke kommer som 7 seter.
Sindre R.
#172535717/12/201321:30
Hvorfor er koreansk uaktuelt? Vår nye Carens er sportlig, knallgod plass og seteløsning, perfekt konebil, knallbra garanti og en pris du kan sende kona på opptreningssenter i syden for 2 ganger årlig.
Mx5 er dyrere og dårligere å kjøre. Honda crv er en genial bil.
Jeg prøvekjørte 18 biler og så på 22 stk når vi skulle handle oss ny. Komfort, plass og pris ble våre kriterier.
Mitt råd er at du må ut å prøve, ikke sitte bak tastaturet å sikle. En god bil for meg kan hende ikke er like god for deg.... husk, prøvekjøring er gratis!
Klatre, klatre, klatre.... weeeee!
#172541118/12/201307:04
Mazda har fått et ganske stort oppsving i kvalitetsfølelse de siste årene. Synes ikke interiøret i en XC-5 står noe særlig tilbake for en premium-bil som Audi, f.eks.
[Re: Stein]
#172549318/12/201310:08
Mazda har fått et ganske stort oppsving i kvalitetsfølelse de siste årene. Synes ikke interiøret i en XC-5 står noe særlig tilbake for en premium-bil som Audi, f.eks.
Gjelder det også støy? En av de tingene jeg virkelig setter pris på med Audi, er at man kommer frem langt mer uthvilt når man ikke har hodet fullt av motor-, vind- og hjulstøy underveis.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
#172549718/12/201310:13
Gjelder det også støy? En av de tingene jeg virkelig setter pris på med Audi, er at man kommer frem langt mer uthvilt når man ikke har hodet fullt av motor-, vind- og hjulstøy underveis.
Det støyer fortsatt litt i cx, men bedre enn det var tidligere.
Redigert av cvrokka; 18/12/201310:26.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
#172549818/12/201310:16
Hvor lenge må man stikke hodet opp i baken før man synes at en SUV er pen? Alle bilene dere har lagt ut bilder av her er jo grisestygge, men jeg skjønner jo at med noen års tilvenning så kan man begynne å se at den ene SUVen er litt mindre stygg enn den andre. (Jada, Evoquen er tøff, men den er ikke pen den heller.)
#172550218/12/201310:23
Det tør jeg ikke svare på. Jeg har ikke å mange kilometer i noen av dem, men er enig i at det er en viktig egenskap, og noe jeg satte stor pris på i BMW-ene jeg har hatt, og ikke setter veldig stor pris på i Forden jeg har nå.
[Re: Dan]
#172550818/12/201310:27
Hvor lenge må man stikke hodet opp i baken før man synes at en SUV er pen? Alle bilene dere har lagt ut bilder av her er jo grisestygge, men jeg skjønner jo at med noen års tilvenning så kan man begynne å se at den ene SUVen er litt mindre stygg enn den andre. (Jada, Evoquen er tøff, men den er ikke pen den heller.)
Det er ikke bare at de er stygge, men de er i tillegg meningsløse.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Sannsynligvis ikke for alle. Noen har behov for ekstra bakkeklaring og firehjulstrekk.
Da blir neste spørsmål hvilken dekkprofil man kan ha på en SUV for å bli tatt seriøst som en som har behov for ekstra bakkeklaring og firehjulstrekk. Noe sier meg at omtrent alle SUV-eiere her i Bærum stryker på det punktet og lett kan klasses som barnehagehentingsposører.
#172553218/12/201311:20
Nå leveresnoenSUV'er uten firehjulstrekk, nettopp fordi mange som liker høyden på bilen ikke trenger firehjulstrekk.
Honda CR-V kan fås med kun forhjulstrekk. Og X5 leveres med kun bakhjulstrekk (men ikke i Norge, visstnok fordi vinteregenskapene på disse er så dårlige at importøren frykter at de vil gi alle X5 dårlig rykte ettersom det er vanskelig å se forskjell på biler med og uten trekk på alle fire ...)
For meg gir det mening å ha god utsikt fra en høy sittestilling, et godt firehjulstrekksystem samt kjørekomfort. Hvilken annen type bil mener du gir mening for meg?
#172554118/12/201311:42
Jeg og samboeren kjøpte en Citroen C4 Aircross med PSA sitt firehjulstrekksystem.
Hun liker veldig godt å sitte litt høyere enn i den gamle golf stv vi hadde før. Hun føler seg tryggere og føler seg mer komfy da. Samtidig som den kommer seg godt fram opp sjølveste brattbakken på lillehammer når vi skal hjemmom om vintern.
Jeg mener fronten på denne er den fineste av de 3 bilene (mitsu,peug og citroen)
Begynner å bli gammel mann når jeg nevner MB, men GLA er interessant for trådstarter. Tipper du får en fornøyd frue da som glir inn selv i de høyeste spareforeninger, men GLA vil koste deg minst 450.000 og oppover med 4wd og 380 med 2wd.
For meg gir det mening å ha god utsikt fra en høy sittestilling, et godt firehjulstrekksystem samt kjørekomfort. Hvilken annen type bil mener du gir mening for meg?
Da kan man jo si at det gir en en mening å bruke en enzo til pendlebil på vinterstid fordi man liker å sitte lavt.
Det er ikke vits å ha unødvendig høyt tyngdepunkt som går utover kjøreegenskapene.
Hva med en crossover/xc-utgave av en stv?
Det er ikke vits å ha unødvendig høyt tyngdepunkt som går utover kjøreegenskapene.
Nei, men det er vits å ha nødvendig høyt tyngdepunkt selv om det påvirker kjøreegenskapene. Dette er en tradeoff der en balanserer en fordel mot en annen.
Sitat: cvrokka
Hva med en crossover/xc-utgave av en stv?
De to-tre centimeterne ekstra over bakkenivå utgjør ikke nok for meg.