Sitter og gir designinput på tegningene til første fatbike felg fra en legendarisk produsent av MTB stuff. Dette er tredje produsent som jeg vet jobber med slangeløs klare alu felger. I motsetning til Stan sin nye felg er denne enkeltbunnet, men likevel enkel å sette opp slangeløs. Foreløpig ''bare'' 80mm, men vekta vil havne godt nede på 700g tallet i drillet form. Er ca 125g tyngre uten hull, så da blir det en avveiing om man driller eller ikke, siden felgbånd for 80mm veier ca 65g, (men Tyvek løsningen til Dan veier kun ca 10g) Vil nok foreslå at de tilbyr begge versjoner. Skal pushe dem for 100mm felg og, men lavere sidevegger enn på vanlig 80mm vil gi mer dekkbredde.
Fordeler med drilling: Synlig felgbånd som designelement Lavere totalvekt (inkl felgbånd)
Ulemper: Dyrere Felgbåndet må forsegles mot felgen når man skal sette opp slangeløst. Med udrillet felg holder det å dekke til eikehullene med 5g Stan's tape eller lignende.
Da vil de komme i nærheten av Marge Lite som jeg vurderer. Får du til en bra pris så er jeg fornøyd med 80mm. Marge er tross alt bare 65mm.
Fikk ikke helt ahafølelsen heller igår. Funket alldeles dårlig i gårsdagens snø og det som bekymrer meg er at dette er den type snøen som vi har 4 av 5 ganger. Snødybde på 10-20 cm; på flatmark klarte jeg såvidt å holde sykkelen i gang men hver motbydelige småhump ga fullstopp. Klin umulig å øke farten litt før for å forsere humpen. Innimellom er det noen meter hvor man finner flyten men stortsett bare kjempetungt.
Mystisk. Hvor i landet holder du til? Mildere vær ga knallforhold i Nordmarka ikveld, med enormt grep (opp til en viss høyde, over det var det fortsatt sukkersnø). Krammere snø betyr at dekkene får satt avtrykk og får grep. Mye og dyp snø, men veldig kjørbart for det aller meste. sykt grep på litt pakket snø. Nesten underlig å kunne reise seg opp i motbakker og spurte uten hint av slipp. Når sykkelen veier rett over 10kg får man i tillegg respons. Kjempegøy.
Kram snø? Nope, ikke i innlandet, temperaturen på under 20 blå natt til søndag la et godt grunnlag (kulde i bakken) til å beholde snøen i den tørre fine konsistensen den hadde da det begynte å snø på søndagmorgen. 'Puddersnøen' fortsatte helt ut til mandagettermiddag og først natt til tirsdag fikk mildværet grep på snøen slik at den fikk en mer fuktigere konsistens. Null grep på mandagettermiddag altså.
Da tok det nok litt lenger tid der, ja. I Nordmarka var det vedlig kjørbart mandag, og knallgrep igår, til tross for løssnø som ikke var kram, men den hadde mye bedre hold enn potetmelet på søndag.
Ulemper: Dyrere Felgbåndet må forsegles mot felgen når man skal sette opp slangeløst. Med udrillet felg holder det å dekke til eikehullene med 5g Stan's tape eller lignende.
Felgbåndet må da ikke forsegles. Blir jo samme type forsegling som med Stan's teip. Eneste ulempen blir at man må ha et kraftig felgbånd for å unngå at eikene skjærer gjennom.
Da har jeg satt på Bud foran på MKII'en og tatt meg en tur rundt i skauen. For en sinnsyk forskjell fra Mission. Dekket tar tak i alt utenom ren holke.
Om man er usikker på hvilken oppgradering man burde gjøre er innkjøp av Bud til fronten absolutt anbefalt. Det gir mer kontroll på bakenden også.
Har to ganger blitt fortalt fra "ikkesyklister" om fatbiken med plastfelger på en sportsbutikk her. Selgeren hadde visst forklart at felgene var laget av plastikk begge gangene. I dag fikk jeg snap av sykkelen. Det er en Surly Pugsley med det som ser ut som Surly Marge Lite felger. Tror jeg må bort og spørre de om sykkelen.
Rullet over til Nittedal i går kveld. Så spor etter en fatbike som så ut til å ha kjørt Floater bak og enten Dillinger eller Husker Du foran...[/quote]
Det var nok meg det ja:) Dillinger foran og Floater bak.
Da har jeg satt på Bud foran på MKII'en og tatt meg en tur rundt i skauen. For en sinnsyk forskjell fra Mission. Dekket tar tak i alt utenom ren holke.
Om man er usikker på hvilken oppgradering man burde gjøre er innkjøp av Bud til fronten absolutt anbefalt. Det gir mer kontroll på bakenden også.
Bare vent til du evnt bytter til Lou bak oxo, helt rått!
Vad tror ni om detta långlopp med Fatbike mot Langrennski i norra Sverige?
http://bothnialoppet.se/ "Nytt för 2014 är att vi kör ett mycket speciellt cykellopp från Luleå till Piteå. Loppet är i diciplinen Fatbike som är cyklar med däckdimension på 3.8". Det är således inte en vanlig mountainbike. Vill du delta måste det bli med en fatbike. För vidare information kan Du kontakta Kurt.lundberg@gmail.com
Fatbikeåkarna utmanar verkligen alla skidåkare, de säger att de lätt kommer först till målet i Piteå! Anta utmaningen, kör mot Fatbikeåkarna!"
Tror ni att Fatbikecyklisterna är snabbare än skidåkarna?
Felgbåndet må da ikke forsegles. Blir jo samme type forsegling som med Stan's teip. Eneste ulempen blir at man må ha et kraftig felgbånd for å unngå at eikene skjærer gjennom.
Tror ikke vi snakker om samme ting her. Ved bruk at vanlig snap-on type fatbike felgbånd på felg med letthull må dette forsegles mot felgen på hver side, hvis ikke vil lufta snike seg under felgbåndet og fise rett ut gjennom felgens letthull og eikehull. På felg uten letthull holder det med en runde med Stan sin vanlige tape per rad med eikehull.
Vad tror ni om detta långlopp med Fatbike mot Langrennski i norra Sverige?
http://bothnialoppet.se/ "Nytt för 2014 är att vi kör ett mycket speciellt cykellopp från Luleå till Piteå. Loppet är i diciplinen Fatbike som är cyklar med däckdimension på 3.8". Det är således inte en vanlig mountainbike. Vill du delta måste det bli med en fatbike. För vidare information kan Du kontakta Kurt.lundberg@gmail.com
Fatbikeåkarna utmanar verkligen alla skidåkare, de säger att de lätt kommer först till målet i Piteå! Anta utmaningen, kör mot Fatbikeåkarna!"
Tror ni att Fatbikecyklisterna är snabbare än skidåkarna?
Den eneste gangen jeg har blitt fragått av langrennsløper var da jeg måtte brøyte meg gjennom 20cm med våt nysnø på vei opp fra Movann til Tømte i Nordmarka, mens skiløperen (som gikk intervalldrag) gikk klassisk i oppgått spor ved siden av. I alle andre tilfeller har det vært rimelig rått parti i favør fatbike. Har postet en del videoer med eksempler tidligere. Veldig bratte motbakker og veldig bratte utforbakker er de eneste stedene skiløperen kan matche farten, sålenge løypa ikke er ekstremt myk (f.eks helt nykjørt)
Enig med Espen, jeg utfordret en relativt sprek skøyteløper fra Tuv til Hemsedal Skisenter ifjor. Rått parti for å si det sånn. Jeg gikk ut hardt for jeg var usikker på styrkeforholdet men det var lett match. Mest bortover med et par bratte stigninger. Ganske harde forhold og 4"8 foran og bak.
Spesielt på flate / slake partier bruker man mindre energi på sykkel enn på ski.
Northug, hvor er du???
Insta VIMEO 2023 Forestal Siryon lett eMTB Ibis Ripley AF Ibis Ripmo Ibis Oso
I morgen skal jeg teste med 8,5 psi for å finne the sweet spot for min type vintersykling, dvs jobbsykling med innlagte omveier på sti i skogen og langs sjøen.
Nå har jeg landet på 8 psi som ser ut til å funke for meg (80 kg) og min type sykling (blandet brøytet gangvei, hardtråkket sti og litt løsere føre innimellom). Konklusjonen for meg blir følgende:
5 psi: Deilig på sti, med perfekt grep og god demping uten gjennomslag, men ubrukelig tungt der det er brøytet. Uegnet for jobbsykling. 7 psi: Litt mer ukomfortabelt på sti, fortsatt bra grep der det er løst, men også fortsatt ubrukelig for lange asfaltetapper til jobben. 8 psi: Ukomfortabelt på sti, men ikke håpløst vondt. Bra grep men litt mer ustødig i sidled*, så når man treffer sine gamle spor i løssnøen så blir man skutt ut til siden. Triller plutselig helt ok på asfalt. 10 psi Hardt og vondt på hardtråkket fotsporet snø og merkbart dårligere grep i snøen. Fordelen er selvfølgelig at det triller fint på hard brøytet snø og der gir det også fint grep.
*) Godt mulig at det er fraværet av langsgående knaster på Snowshoe mk1 som spiller inn her. Mk2 vil nok bli bedre på dette punktet. Jeg må få lånt et Bud for å se om det virkelig er knastene som gjør forskjellen eller om det er min manglende fatbike-på-snø-erfaring som bærer det største ansvaret.
Knallforhold for trailblazin' fra Langmyr (rett nedenfor Grinda på Korsvoll) og inn til Ankerveien-Nordseter-Skjærsjøen-Aurtjern i går kveld. Rullet sammen med Mammut rytter Torkel, aka. Lekrot på forumet. Sånn ca. 15-20cm med løssnø på toppen av basen med fastere snø.Tynt skarelag på toppen.
Det var nok meg det ja:) Dillinger foran og Floater bak.
Smooth! Så ut til at du også hadde spunnet i kneika opp fra Snippen (før man kjører langs togskinnene et stykke). Snøen ble plutselig helt tørr og sukkeraktig midt i den kneika. Jeg spant med 5.7psi, men senket til 3.3psi og bakkestartet uten problemer.
Nei Jeg kjørte mot Nittedal og tok den grusveien som går mot Barnehagen nedenfor Sinober. Kjørte derfra og oppover mot den hyttebyen som ligger nedenfor Lilloseter, men brakk av til venstre før jeg kjørte ned mot skiskyterstadion ved Nittedal. Kul 4 timers tur:)
I går klarte jeg glemte klokka helt. Ble 5 timer rundt ved Ørfiske, Tømte og div andre stier. Ikke bra dette fatbike greiene. Glemmer jo klokken helt.
Jeg var redd jeg var for sent ute pga mildvær på Høvik igår men jeg tok veldig feil. Helt nydelige stier på Høvikodden som var pent tråkket opp av hundefolket. Stor takk til dem.
Var det dine spor jeg krysset i gresskråningen ned mot den høye skulpturen? Morsom snø i kveld, med et tynt knasende skarelag.
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Dan]
#172381413/12/201309:17
Fin artikkel. Kanskje en eller annen skal få til et innslag på god morgen norge på tv2. Få til skikkelig bra reklame for fatbike. Med sykling i skiløypene for å vise det sporet den lager. Og ikke minst bra gratis reklame for det merke personen sykler på. Hadde jeg solgt fatbike, ville jeg prøvd på det. Tv2 har jo vist disse syklene før på nyhetene, så de er vel ikke helt borte fra tanken.
Spådde piggdekkvinter allerede tidlig i høst, og 10 dagern fra YR ser slik ut:
Fikk heldigvis utnyttet snøen i Nordmarka max med 7 1/2 time på lørdag og 3+ i går. Helt rått feste i den kramme snøen. Freeriding i opptil 30cm med urørt snø.
Stisykling i Lillomarka i går, over myrene i retning Sinober. Litt tricky med enhånds sykling/filming i dyp snø, men med 3psi i feite dekk er alt mulig:
Servostyring: Som andre har sagt, så er sykkelen veldig glad i å svinge og vil helst svinge mer enn jeg hadde planlagt. Ble lurt av det på første start. Andre gangen gikk det greit. Det ekstremt brede styret kommer til sin rett her, gir mer autoritet. Ca. 10 psi tror jeg (unøyaktig måler).
Ergonomi: Er 1.83 høy, valgte 17". Ville gjerne hatt styret nærmere og høyere, men det var som forventet - det lages stort sett ikke terrengsykler med geometri jeg liker. Får vurdere kortere stem og styrerørsforlenger etterhvert. Holkene er altfor tynne og helt uten plattform, skal byttes ut med Ergon komfortholker. Sadelen virker ok så langt.
Det overrasket meg at den kom uten pedaler. Det er vel sånn med proffsykler, men hadde ikke ventet det på dette nivået. Har heldigvis nok av pedaler liggende.
Det hadde akkurat begynt å fryse på da jeg dro ut i kveld. På holke er den sjanseløs, pigg eller kjetting må til for det. Håper på litt skikkelig snø igjen!
Prøv ut noen andre dekk enn de som sitter på, mange som nevner autostyring med Mission. Floater er billig og bra om vekt ikke er så nøye.. Dillinger eller kommende snowshoe om du trenger pigg.
Kjipt med den ripa uansett, jeg hadde klagd.
Min kom med 'vanlige' lowend pedaler, de ble resirkulert.
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: vehe]
#172499117/12/201308:45
Joda, men ser ikke helt hva jeg kan oppnå med det. Ny gaffel hadde vært fint, men ikke så fint at det er verdt bryet med bytte og postgang, og tiden jeg ikke kan bruke sykkelen. En evt. tilgodelapp på intersport ville være ok, men er det noe man praktiserer i sånne tilfeller?
Joda, men ser ikke helt hva jeg kan oppnå med det. Ny gaffel hadde vært fint, men ikke så fint at det er verdt bryet med bytte og postgang, og tiden jeg ikke kan bruke sykkelen. En evt. tilgodelapp på intersport ville være ok, men er det noe man praktiserer i sånne tilfeller?
Intersport har også ganske mye å spare på å ikke få gaffelen i retur og alt det styret, så de burde være åpne for et lite prisavslag synes jeg. Den ripen er uansett uakseptabel på en ny sykkel. Videre synes jeg det hørtes rart ut at sykkelen kom helt uten pedaler. Men det kan sikkert EspenW svare på om er riktig.
Lakken ved bremsefestet så grei nok ut synes jeg, så det ville jeg ikke ha tenkt noe mer på. Bremsesubbingen mot eikene finnes det jo oppskrift på så det ville jeg bare ha fikset selv så fort som mulig. EspenW har jo allerede bedt om unnskyldning for den feilen.
Ergonomi: Er 1.83 høy, valgte 17". Ville gjerne hatt styret nærmere og høyere, men det var som forventet - det lages stort sett ikke terrengsykler med geometri jeg liker.
Jeg er overbevist om at geometrien er tilpasset Espen Wethe personlig.
Intersport har også ganske mye å spare på å ikke få gaffelen i retur og alt det styret, så de burde være åpne for et lite prisavslag synes jeg. Den ripen er uansett uakseptabel på en ny sykkel. Videre synes jeg det hørtes rart ut at sykkelen kom helt uten pedaler. Men det kan sikkert EspenW svare på om er riktig.
Lakken ved bremsefestet så grei nok ut synes jeg, så det ville jeg ikke ha tenkt noe mer på. Bremsesubbingen mot eikene finnes det jo oppskrift på så det ville jeg bare ha fikset selv så fort som mulig. EspenW har jo allerede bedt om unnskyldning for den feilen.
Da sender jeg en klage på ripen, og spør samtidig om pedalene. De var muligens bedre enn det jeg hadde liggende.
Hva er fiksen for subbing? Jeg fant det ikke nå når jeg søkte her. Legge inn spacere mellom nav og bremseskive og justere kaliper deretter?