På hjemturen i dag hadde jeg økt fra 5 til 7 psi og det gjorde selvfølgelig forskjell på brøytede gangveier og fortau. Utrolig deilig følelse opp Vollsveien som i dag, som alltid om vinteren, hadde fått sitt fortau omgjort til snødeponi. Null problem.
Så tok jeg noen kilometer på sti i skogen, hvor fotgjengere hadde tråkket opp et spor. Det funket latterlig bra så lenge det var flatt eller nedover, men i oppoverkneikene ble det brått stopp fordi det ikke fantes noe for dekkene å gripe tak i.
Gleder meg til morgendagens tur til jobben!
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Dan]
#172271010/12/201310:05
Søndagens 5 timer med slipety-slidin' i sukkersnø var jo en gigantisk nedtur, og en svært ugunstig fatbike intro for mange, pga. helt speisa snøkonsistens ihvertfall i Nordmarka, med en underlig kombinasjon av at det var null hold i snøen, og svært tungt å pløye gjennom den. I går var det derimot old school konge forhold igjen. Nye 10-15cm med løssnø på toppen av basen fra søndag, så ingen cyclocross eller folk på skinny 2.5 dekk i sikte, nå var det bare fremkommelig for elitistisk fiff på fatbike
4 ganger så mange fatbikere (fire mot en) som skiløpere ute mellom Kjelsås og Sinober, til tross for skiføre. Var tilogmed planet løype på noen strekk (dvs ikke satt klassisk spor). Siden det ikke hadde blåst mens det snødde så hadde snøen mye bedre konsistens, lettere å pløye, og mye,mye mer grep.
I hele fjor vinter traff jeg på to fatbikere totalt. I går møtte jeg på tre stk rundt første sving, og så spor etter to andre.
Hyggelig gjeng med flere TS forum medlemmer. En på Mk1 Diamant Mammut, en annen på Mk2 Nakamura BigBob, og tredjemann på en skikkelig klassiker: MY13 aluminiums Salsa Beargrease De hadde vært ute og testet både sti og skogsbilvei:
Fra svingen ved Sandermosen og oppover ble det skikkelig mye snø. En hyggelig skiløper (som mente at fatbike var bedre enn ski i går) hadde satt skispor på høyre side, så holdt meg i midten for å få pløye så dyp snø som mulig:
Helt utråkket pudder på sti/kjerrevei er det morsomste, her gikk det bra et stykke, men når snøen glipper mot isen under blir det stopp i motbakkene opp mot Sinober:
Gjengen som jeg møtte på hadde kjørt opp stien som går fra Sandermosen til Monsetangen. Artig sak:
Ved Monsetangen hadde snøen blitt kjørt flat for å lage såle, men 20cm pudder er morsommere:
Fikk ikke helt ahafølelsen heller igår. Funket alldeles dårlig i gårsdagens snø og det som bekymrer meg er at dette er den type snøen som vi har 4 av 5 ganger. Snødybde på 10-20 cm; på flatmark klarte jeg såvidt å holde sykkelen i gang men hver motbydelige småhump ga fullstopp. Klin umulig å øke farten litt før for å forsere humpen. Innimellom er det noen meter hvor man finner flyten men stortsett bare kjempetungt.
Å kutte sideknastene på Mission kjentes dog bra ut. For å kunne teste har jeg bare tatt frontdekket. Vanskelig å si hvor mye forskjell det utgjør, men jeg kommer nok til å ta bakdekket og. Seipingen er det for tidlig å uttale meg om. Enn så lenge er det de rutete sideknastene som fikk svi. De har alt små kutt fra før og det var mest opplagt å ta de først. Det blir nok et ekstra kutt på tvers slik at knastene danner en trekant med små knaster rundt. Neste blir de sekskantete ved siden av. Der blir det et rutete mønster (har god erfaring med det fra før). Problemet er at knastene er veldig lave og det blir lite deformering av gummien. Enn så lenge tar jeg bare den ene siden for å enkelt kunne 'teste' effekten i svinger. Når? Ingen aning, e'kke akkurat vinterforhold nå.
Etter å ha syklet to-tre ganger på barfrost var jeg bekymret for om det ville bli like kjedelig på snø (for uten snø var fatbike kjedeligste sykkel jeg noen gang har brukt!), men på snøen kom så leverte tjukkasen så det sang! Syklet Riksen > Sognsvann > Grinda i kveld og det fløyt utrolig bra med 10-15 PSI selv i 10-20cm snø.
Frykter dog at sangen fra Gresvig sine Tektrobremser kommer til å gjøre folk mer kritiske til fatbike enn noen små spor i skiløypa. Mine bremser synger så ekstremt at det kommer til å skremme livet av folk!
Jeg kan ikke huske å lese om noen som har skrevet om å syklet i kram snø. Har bare en ting å si WOW. Så veldig kult. Kommer seg frem oppover som nedover. Skulle bare ta en veldig rolig tur i en halv time. Ble 2,5 timer rolig tur på sti i med opptil 10 cm med snø. Tok det veldig rolig opp en bakke bare for å se om jeg kom opp. Det gikk som en drøm.
Såvidt jeg kan skjønne: Tyngre og ellers generelt dårligere spekket (med unntak av kanskje gaffelen) enn den norske konkurrenten som kommer i uke 10 og som kan forhåndsbestilles til lavere pris. Kanskje gode grunner til å velge denne, men hva er de?
Mine personlige grunner: Erfaring med rammekvalitet (soliditet og geometri) hos en del merker, mulighet for 170 mm krankarmer. Det er nok det viktigste, i tillegg til forhandleren, i dette tilfellet. Har jeg lyst til å beholde gode spesialforhandlere i nærområdet, må jeg handle hos dem. De store kjedene kan ikke få alt.
Det siste er et veldig godt argument. Det kan jo kan snus om på og påstås at dersom man ønsker å beholde sykkelutvikling i Norge må man kjøpe norske sykler, men i hvert fall når det gjelder tjukkaser så virker det som at de norskproduserte selger mer enn godt nok for tiden.
Hva tror folket om Specialized Fatboy, forresten? Er en bra forretning på Strømmen som kunne skaffe en i min størrelse
Synes den ser utrolig fet ut. Og har vel også 190mm bak?
Jeg hadde en bestilling på en Fatboy expert inne, men pga lang ventetid kansellerte jeg den. Kjøpte en moonlander i stedet. Er godt fornøyd med den, men kommer nok til å sikle etter Fatboy'en når den kommer allikevel
Ja, den har 190 mm bak, og som sagt klaring til 5 tommers dekk i både bakramma og gaffelen. Har lyst til å kjøpe ei ramme jeg kan ha i minst 10 år, og Specializeden virker solid nok til det. Synes 90 mm felger virker som en fornuftig løsning, også.
Fikk ikke helt ahafølelsen heller igår. Funket alldeles dårlig i gårsdagens snø og det som bekymrer meg er at dette er den type snøen som vi har 4 av 5 ganger. Snødybde på 10-20 cm; på flatmark klarte jeg såvidt å holde sykkelen i gang men hver motbydelige småhump ga fullstopp. Klin umulig å øke farten litt før for å forsere humpen. Innimellom er det noen meter hvor man finner flyten men stortsett bare kjempetungt.
Mystisk. Hvor i landet holder du til? Mildere vær ga knallforhold i Nordmarka ikveld, med enormt grep (opp til en viss høyde, over det var det fortsatt sukkersnø). Krammere snø betyr at dekkene får satt avtrykk og får grep. Mye og dyp snø, men veldig kjørbart for det aller meste. sykt grep på litt pakket snø. Nesten underlig å kunne reise seg opp i motbakker og spurte uten hint av slipp. Når sykkelen veier rett over 10kg får man i tillegg respons. Kjempegøy.
På hjemturen i dag hadde jeg økt fra 5 til 7 psi og det gjorde selvfølgelig forskjell på brøytede gangveier og fortau. Utrolig deilig følelse opp Vollsveien som i dag, som alltid om vinteren, hadde fått sitt fortau omgjort til snødeponi. Null problem. [...] Gleder meg til morgendagens tur til jobben!
Morgendagen, dvs i går, ble ikke bare topp da. Jobbsykling, dvs for tiden 20-30% sti og resten gangvei, blir veldig tungt på 7 psi. Det føret som er nå, med to centimeter frossen snø på asfalten som det breie dekket knuser seg gjennom, gjør det veldig tungt når man allerede sliter med deformasjonsmotstanden i dekket.
Så i dag testet jeg å gå opp til nesten 10 psi. Da triller det fint, det griper perfekt på dagens frosne gangveiføre men samtidig så bærer det fint på stiene ute i skogen. Det eneste aberet er at det selvfølgelig blir veldig humpete på frossen tråkket sti.
I morgen skal jeg teste med 8,5 psi for å finne the sweet spot for min type vintersykling, dvs jobbsykling med innlagte omveier på sti i skogen og langs sjøen.
Denne, http://www.bikeshop.no/Sykkel/Komponenter/Dekk/slanger/Tilbeh%C3%B8r/Schwalbe/Schwalbe-Airmax-Pro-Digital-trykkm%C3%A5ler--SCHWA058-p0000008477 , som jo ikke er lager :-(
Denne, http://www.bikeshop.no/Sykkel/Komponenter/Dekk/slanger/Tilbeh%C3%B8r/Schwalbe/Schwalbe-Airmax-Pro-Digital-trykkm%C3%A5ler--SCHWA058-p0000008477 , som jo ikke er lager :-(
Rullet over til Nittedal i går kveld. Så spor etter en fatbike som så ut til å ha kjørt Floater bak og enten Dillinger eller Husker Du foran. Noen her, mon tro?
Mens jeg var ute hadde preppemaskinen vært ute og kjørt (uten å sette trikkeskinner) så på videoen under er skogsbilveien ved Monsetangen preppet (for fatbike og ski) under en time i forveien. Sjekk ut avtrykket fra Vee Snowshoe med 3.1psi bak og 3.0 foran på C4 103mm felger. Var en som hadde skøytet der, og lagde betydelig dypere spor, og det på tvers av fatbikeløypa
Traff på 5 skiløpere, og han som jeg snakket med ble helt hekta og vil kjøpe fatbike i løpet av vinteren
Denne, http://www.bikeshop.no/Sykkel/Komponenter/Dekk/slanger/Tilbeh%C3%B8r/Schwalbe/Schwalbe-Airmax-Pro-Digital-trykkm%C3%A5ler--SCHWA058-p0000008477 , som jo ikke er lager :-(
Deler AS selger samme med BBB logo.
Da fant jeg en butikk med lagerstatus på nett, og har bestilt. Takk for hjelpen.
Jeg var redd jeg var for sent ute pga mildvær på Høvik igår men jeg tok veldig feil. Helt nydelige stier på Høvikodden som var pent tråkket opp av hundefolket. Stor takk til dem.
Det satt skikkelig godt med Bud/Lou og jeg overrasket meg selv med hvor morsomt det var, kunne ikke huske det fra ifjor. Grunnen er nok at i Hemsedal ifjor var det omtrent ikke opptråkkede stier, mest langrennsløyper.
Rullet over til Nittedal i går kveld. Så spor etter en fatbike som så ut til å ha kjørt Floater bak og enten Dillinger eller Husker Du foran...
Nå begynner vi å snakke seriøs nerding. Siden ikke alle har like mye indianerblod i årene forventer jeg at det lages tilsvarende for de ulike dekktypene:
Sitter og gir designinput på tegningene til første fatbike felg fra en legendarisk produsent av MTB stuff. Dette er tredje produsent som jeg vet jobber med slangeløs klare alu felger. I motsetning til Stan sin nye felg er denne enkeltbunnet, men likevel enkel å sette opp slangeløs. Foreløpig ''bare'' 80mm, men vekta vil havne godt nede på 700g tallet i drillet form. Er ca 125g tyngre uten hull, så da blir det en avveiing om man driller eller ikke, siden felgbånd for 80mm veier ca 65g, (men Tyvek løsningen til Dan veier kun ca 10g) Vil nok foreslå at de tilbyr begge versjoner. Skal pushe dem for 100mm felg og, men lavere sidevegger enn på vanlig 80mm vil gi mer dekkbredde.
Fordeler med drilling: Synlig felgbånd som designelement Lavere totalvekt (inkl felgbånd)
Ulemper: Dyrere Felgbåndet må forsegles mot felgen når man skal sette opp slangeløst. Med udrillet felg holder det å dekke til eikehullene med 5g Stan's tape eller lignende.
Fikk ikke helt ahafølelsen heller igår. Funket alldeles dårlig i gårsdagens snø og det som bekymrer meg er at dette er den type snøen som vi har 4 av 5 ganger. Snødybde på 10-20 cm; på flatmark klarte jeg såvidt å holde sykkelen i gang men hver motbydelige småhump ga fullstopp. Klin umulig å øke farten litt før for å forsere humpen. Innimellom er det noen meter hvor man finner flyten men stortsett bare kjempetungt.
Mystisk. Hvor i landet holder du til? Mildere vær ga knallforhold i Nordmarka ikveld, med enormt grep (opp til en viss høyde, over det var det fortsatt sukkersnø). Krammere snø betyr at dekkene får satt avtrykk og får grep. Mye og dyp snø, men veldig kjørbart for det aller meste. sykt grep på litt pakket snø. Nesten underlig å kunne reise seg opp i motbakker og spurte uten hint av slipp. Når sykkelen veier rett over 10kg får man i tillegg respons. Kjempegøy.
Kram snø? Nope, ikke i innlandet, temperaturen på under 20 blå natt til søndag la et godt grunnlag (kulde i bakken) til å beholde snøen i den tørre fine konsistensen den hadde da det begynte å snø på søndagmorgen. 'Puddersnøen' fortsatte helt ut til mandagettermiddag og først natt til tirsdag fikk mildværet grep på snøen slik at den fikk en mer fuktigere konsistens. Null grep på mandagettermiddag altså.