Fulgte Madduxhjul med min Bianchi Zurrigo også. Disse er i tillegg ekstremt vanskelige å få på gummi på, så nå når jeg med ren vold har fått vrengt rulledekket på bakhjulet, så har det funnet sin plass på rulla for all fremtid. Hjulsett til piggdekk vil bli kjøpt inn i tillegg. Min Zurrigo veier forøvrig 8,6 kg med nye hjul, latexslanger, Clement crusade dekk, ny setepinne og nytt sete. Ellers er vel stem og styre også byttet med noe som lå i boda og ekstrahendlene til bremsene er fjernet. Veldig godt fornøyd
Noen som har erfaring med Fuji sine krossykler? Trenger en høst/vinter-pendler...
Har en Fuji Cross 1.0 fra 2011, Ultegra, cantilever bremser, alu ramme og karbon gaffel. Er forsåvidt godt fornøyd. Oval hjulene som fulgte med er tunge og har ikke fått god kritikk, men de fungerer greit nok for meg. Husker ikke helt vekten på sykkelen, men mener den hvertfall ikke var tyngre enn det Birk oppga. Har brukt sykkelen stort sett til grusvei og vår/høst på landevei med cx-dekk. Har også syklet den med 28 mm slicks på landevei, men da var den veldig tung og dau sammenliknet med en racer.
Min cx har ordinær kompaktkrank, og ikke cx-krank (28-11 bak), men jeg trives med dette.
Hva er egentlig forskjellene på cx og racer når sistnevnte etterhvert får skivebremser? Bare mer klaring i gaffel/baktriangel, samt bredere felger/dekk? Eller er det oftest mindre aggressiv geometri også?
Hva er egentlig forskjellene på cx og racer når sistnevnte etterhvert får skivebremser? Bare mer klaring i gaffel/baktriangel, samt bredere felger/dekk? Eller er det oftest mindre aggressiv geometri også?
Som du skriver: Mer klaring i gaffel/baktriangel. Ofte ørlite høyere bakkeklaring (krankhus). Mindre aggressiv geometri.
Så får vi jo se hvor utbredt skivebrems blir, foreløpig har den mest slått an blandt mosjonister og amerikanere. På skikkelig europeisk gjørme-cx er visst skivebremsen ennå noe ustabil - det er den gode gamle cantilver-bremsen som dominerer.
Kan legge til at med cantilever-brems er det kritisk med skikkelig stivt styrerør og gaffel. I tillegg lager man ikke noe for å få "vertical compliance" (demping) på cx - da de tykke dekkene håndterer dette.
Litt dårlig bilde som gir noe missvisende proposjoner på grunn av vinkeler/avstander, men det gir et inntrykk av forskjellen mellom racer og CX. Her er i tillegg cx i 56 mens racer er i 54, men avstand sete-styre er likt. Men CX-en har lengre avstand mellom hjulene og er litt høyere opp til krankhuset.
Høres ut som en bra deal. Jeg får se hva jeg gjør. Har Canyon ultimate CF slx fra før og er veldig fornøyd. Derfor fristet det med den nye Inflite AL. Syntes den ser lekker ut.
Jeg har som deg en CF SLX, og har bestillt en Inflite AL 9.0. Skal brukes som jobbsykkel i vinter og møkkaværjobbsykkel til sommeren Må bestille noen skjermer også.
Jeg skal vinterpendle i år og vurderer derfor å bygge opp en cx til formålet, det er i såfall helt upløyd mark og jeg har derfor noen spørsmål. Siden jeg har en del deler liggende etter utskifting av deler på raceren vil de bli brukt, dersom de passer selvsagt.
Vil "standard" landeveishjul (Mavic Aksium race) fungere greit på en cx eller blir det for smalt/pinglete?
Gitt ikke skivebrems - hva fungerer best av bremser?
Jeg skal vinterpendle i år og vurderer derfor å bygge opp en cx til formålet, det er i såfall helt upløyd mark og jeg har derfor noen spørsmål. Siden jeg har en del deler liggende etter utskifting av deler på raceren vil de bli brukt, dersom de passer selvsagt.
Vil "standard" landeveishjul (Mavic Aksium race) fungere greit på en cx eller blir det for smalt/pinglete? Standard landeveishjul funker greit, bare de har OK lagre. Skal ikke ha breiere hjul. (Nå er ikke Aksium min favoritt uansett.) På vintersykling kommer det mye dritt, som fort sliper ned bremseflatene -> gå for rimelige hjul.
Gitt ikke skivebrems - hva fungerer best av bremser? Hvis du i motsetning til de fleste andre gidder å lære deg å sette opp cantilever riktig, så fungerer de utmerket - ellers er mini v-brems greit og gir sterkere bremsekraft (og enda mer slitasje på felg). Er mye et spørsmål om hva du forventer og hvor mye kraft du har i klypene. Der jeg sykler om vinteren er det ofte sleipt og glatt, slik at en ikke får utnyttet kraftig bremsekraft uansett - dekket slipper først.
Hvilke utveksling bør man gå for? Den du ønsker og trenger - er jo svært individuelt. Da jeg som deg bruker det som er nedgradert fra raceren blir svaret standard landeveisutveksling. Du og terrenget du skal kjøre i må avgjøre om du trenger/ønsker noe lettere utveksling. I praksis bruker jeg svært sjelden det tyngste, og oftere de lettere girene. Hadde jeg kjøpt ny krank ville jeg gått ned til kompakt 50/34 eller 36.
Vil man ha to sett med hendler? Nei, ekstra kabler som kan ruste/fryse for å få en dårlig fungerende ekstra hendel er ikke noe å bale med, spesielt ikke om vinteren.
Aksium er heller ikke min favoritt, derav har jeg de til overs. Målet med et evt cx-byggeprosjekt er først og fremst å bygge opp en billig vintersykkel, men liker jeg konseptet tenker jeg å slanke sykkelparken ved at cx-en skal fungere både til grusturer og hengersykling med junior (da trenger jeg lettere utveksling).
Vi får se hva som dukker opp av rammer fremover, har en for hånden, men må tenke litt på hva jeg vil ha.
Er det noen som vet hvor jeg får kjøpt en henger til canti-forbrems for montering på gaffelkrone? Den jeg har nå er montert på toppen av styrerøret og jeg plages med at den flytter på seg slik at bremsene begynner å subbe......
Er det noen som vet hvor jeg får kjøpt en henger til canti-forbrems for montering på gaffelkrone? Den jeg har nå er montert på toppen av styrerøret og jeg plages med at den flytter på seg slik at bremsene begynner å subbe......
CaadXen jeg kjøpe for en måned siden har passert 1000km allerede, der 800km er jobbsykling. (40km pr dag). Litt skuffende viser tennene på storeskiva viser allerede tydlige tegn på slitasje på tross av flittig vasking og smøring. Dette er en FSA Gossamer 46/36 CX krank med 110mm boltavstand.
Har noen forslag til slitesterke klinger som tåler vinterens salt og sand? Jeg hadde en liknende opplevelse med noen shimano 44T klinger for noen år siden som var myke som smør.
Her er bilde av CXen under dagens 7mils tur rundt Grimevann(Ligger mellom Lillesand og Birkeland) i lav høstsol og vindstille med tempratur rundt 5 grader. Fantastisk tur med lav puls og konstant glis rundt kjeften
Vintersykkelen min er utrolig vond å sykle på. Det er ikke så farlig siden den kostet meg 1500 kroner på finn. Da kan den byttes ut med en CX. Vil ikke bruke mer enn 10-lapper, men gjerne mindre.
Kan noen gi meg gode grunner for ikke å kjøpe en Kona Jack the snake?
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
[quote=Rockefoten. Kan noen gi meg gode grunner for ikke å kjøpe en Kona Jack the snake? [/quote]
Tja, det kan se ut som om budsjettet ditt ryker. 2013 modell 10999.- og 2014 model 13999.- Bortsett fra det er jo ikke noe som helst i veien med Kona. Merke med "sjel" og kredibilitet i de kretser der slikt betyr noe. Mulig at du kan få de billigere andre steder, det har jeg ikke sjekket.
hva med en granfondo gf02 disc.. Prøvde en vanlig en i sommer og elsket den som landeveissykkel. Kunne en sånn være en helårssykkel til all landeveis, jobb og grusbruk? Noen som vet om den svelger unna skjermer og piggdekk?
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Bestilte meg en Canyon Inflite 8.0 her om dagen, levering om et par uker. Gleder meg. Iallefall den beste kombinasjonen av hjulsett og utstyr jeg har funnet. Tittet på en Specialized hos den lokale butikken, men med cantilever og Sora-gruppe til 11 lapper var ikke det så aktuelt, spesielt siden Canyonen havner på samme pris.
Kan noen gi meg gode grunner for ikke å kjøpe en Kona Jack the snake?
Absolutt ikke. Kjøpte en slik brukt i sommer, og er grisefornøyd. Fin geometri for litt terrengleik også.
Min er forøvrig et par år gammel og dermed uten skiver. Cantiene er byttet ut med mini v, og har Schwalbe Sammy Slick med latex (26" mtb). Ruller bra og er lett, men likevel trygge på grus etc.
Har tenkt å prøve et breiere Rangley Luxy styre også etterhvert.
Vurderer CX som vintersykkel. Kan noen si meg kjapt om hvordan driftssikkerheten er vinterstid? Tenker på frosne gir og bremser osv. Og gjerne noen ord om risiko for velt. Skal brukes til jobbsykling og det er mye prisgunstige 26' og hybridsykler på denne tida.
Kanskje er det noen som har bytta ut mtb med CX på vinteren og vil dele? Først og fremst jobbsykling.
Er jo samme som med hybrid som jeg har erfaring med. Piggdekk funker som fjell på brøyta sykkelvei der jeg er. jeg kan stå og trø på holke, men er sketchy med en gang det ligger løs snø... Kan du lagre varmt begge steder er det null problemer for meg med driften.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Funker bra med CX og hybrid med piggdekk så lenge du holder deg på brøyta og noenlunde fast underlag. Syns det er bedre framkommelighet i slaps og nysnø med terrengsykkel (bredere dekk samt mer mønster og flere pigger i dekka), men det ruller jo tyngre når det er greit føre. Spørs kanskje litt på hvordan veiene dine er holdt vinterstid og hvordan føret er. I trønderslapsen og dårlig brøyting, så holdt jeg meg til terrengsykkelen, mens her omkring er det fint med smale dekk som ruller bra...
Jeg har bestilt Inflite 8.0 i størrelse M. Jeg er 180cm og inseam på 86. lange bein med andre ord. Har Canyon Ultimate SLX i størrelse M også. Passer perfekt.
Jeg har nok hatt litt høyt trykk, ca. 50-60 psi med 32mm dekk. Nylig har jeg redusert trykket til 30-40 psi på grus/asfalt, men klarte å få en gjennomslagspunktering over en stein på forhjulet med det trykket (33mm Vredestein Black Panther - veldig bra dekk forøvrig). Kroppsvekt 77 kg.. mulig jeg bare må bite i det sure eplet og kjøre med 50 psi for å unngå gjennomslag.