Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 173 av 234 1 2 171 172 173 174 175 233 234

Er fat-bike et bra konsept?

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1714683 18/11/2013 12:29
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788
Tex Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788
Har dessverre ikke lest hele tråden ... ICON_LAUGH

Kanskje gammelt nytt, men i dag så jeg at XXL selger Surley Pugsley:

http://www.xxl.no/Root/Sykkel/Sykler/Terrengsykkel/-PUGSLEY-fatbike-13-14-SVART/p/1093459_1_Style

Mainstraming, kalles det vel.

Redigert av Tex; 18/11/2013 12:30.
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Fulldempet] #1714701 18/11/2013 13:18
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Sitat: Fulldempet
Litt usikker på størrelser ang. Mammut/Bigbob, ser av geometrien at syklene er ganske lange i overrøret.

Vil 15" bli for lite for en kar på 175? ICON_SMILE


Jeg er 170 og gikk for 17"
Har ikke angra på det, jeg visste at jeg ville ha kortere stem og tenkte at 15" da ville bli kort.


Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS





Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Ripen] #1714709 18/11/2013 13:49
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 209
Fulldempet Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 209
Sitat: anderfo
Hvis du er ganske normalt bygd tror jeg 17" passer bedre enn 15".
17" er flott for meg på 181 cm, men den passer visst også ypperlig til samboeren min på 163 cm nå med ganske kort stem og ingen setback/offset på setepinnen (leter etter det norske ordet...forskyvning? ICON_WINK ). Så jeg tror ihvertfall ikke at du vil synes 17" er for stor...

Sitat: baronKanon
Ja. min samboer på 175 synes en 17" er akkurat passe. Og hun har lange bein.

Sitat: Ripen
Jeg er 170 og gikk for 17"
Har ikke angra på det, jeg visste at jeg ville ha kortere stem og tenkte at 15" da ville bli kort.



Takker for svar! Ble en Mammut 17", klarte å snike med meg en utstillingsmodell som tydeligvis ikke var regnet med i lagerstatus-regnestykket til G-Sport. Blir gææli spennende å prøve! ICON_LAUGH


Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Tex] #1714795 18/11/2013 18:25
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
Sitat: Tex
Har dessverre ikke lest hele tråden ... ICON_LAUGH

Kanskje gammelt nytt, men i dag så jeg at XXL selger Surley Pugsley:

http://www.xxl.no/Root/Sykkel/Sykler/Terrengsykkel/-PUGSLEY-fatbike-13-14-SVART/p/1093459_1_Style

Mainstraming, kalles det vel.


Såvidt jeg kan se til en veldig fin pris og, sammenlignet med f.eks CC. Hadde jeg vært 20kg lettere skulle jeg løpt og kjøpt denne, men som 92-93kgs-atlet for tiden har jeg troen på størst mulig fotavtrykk.


Per B.
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1714833 18/11/2013 20:03
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639
D
Desmo Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
D
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639
XXL kommer også med dekk fra 45NRTH i slutten av desember

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Desmo] #1714841 18/11/2013 20:17
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Akaly Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Sitat: Desmo
XXL kommer også med dekk fra 45NRTH i slutten av desember

Nice. Da kan det jo bli skikkelig priskrig på dem.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Akaly] #1714851 18/11/2013 20:44
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 32
S
Slickroots Offline
Fersking
Offline
Fersking
S
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 32
Trur vel det siste nisjeprodusenter trenger er priskrig.... Det er bedre for oss syklister, etter min mening, om produsentene sammen med forhandlerene utfordrer hverandre på tekniske løsninger, kvalitet og utvalg. Hvis man skal presse marginene ned i kjelleren så er det ingen som gidder å drive utviklingen videre...

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Slickroots] #1714876 18/11/2013 21:22
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
Sitat: Slickroots
Trur vel det siste nisjeprodusenter trenger er priskrig.... Det er bedre for oss syklister, etter min mening, om produsentene sammen med forhandlerene utfordrer hverandre på tekniske løsninger, kvalitet og utvalg. Hvis man skal presse marginene ned i kjelleren så er det ingen som gidder å drive utviklingen videre...


Nei, man ser jo hvordan utviklingen på lyktefronten har stoppet helt opp etter at gud og hvermannsen fikk råd til kraftige lykter. fishwhack


Per B.
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1714880 18/11/2013 21:30
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 337
S
snorre Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 337
Det Erik sa.
I tillegg så er det kort tid siden det mange som syntes det var synd BAB må stenge dørene....
Håper ikke fatbike greia bare blir ødelagt av at markedet vokser men at vi kan få fordelene som det kan føre med ség.


Lidenskaplig... Men ikke fanatisk

NOTS medlem

Hafjell
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: perbl] #1714892 18/11/2013 21:58
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 32
S
Slickroots Offline
Fersking
Offline
Fersking
S
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 32
Sitat: perbl
Sitat: Slickroots
Trur vel det siste nisjeprodusenter trenger er priskrig.... Det er bedre for oss syklister, etter min mening, om produsentene sammen med forhandlerene utfordrer hverandre på tekniske løsninger, kvalitet og utvalg. Hvis man skal presse marginene ned i kjelleren så er det ingen som gidder å drive utviklingen videre...


Nei, man ser jo hvordan utviklingen på lyktefronten har stoppet helt opp etter at gud og hvermannsen fikk råd til kraftige lykter. fishwhack


Nå er vel LED- / forbrukerelektronikkbransjen en ganske så mye større og mer etablert bransje en fat bike-bransjen siden den omfavner så urolig mye fler bruksområder en kun sykkellys. Komponentene blir masseprodusert på en heeeeeeeelt annen skala en hva fatbikekomponenter blir så jeg er ikke helt enig i sammenligningen.
Jeg er på ingen måte uenig at pris er markedsdrivende, med jeg syntes det ville vært utrolig kjipt hvis utviklingen kun gikk mot lav pris og ikke kvalitet og mer gjennomtenkte produkter.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Slickroots] #1714910 18/11/2013 22:28
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
Sammenligningen var på ingen måte ment å være perfekt, men har du noen eksempler der et nisjesportsprodukt har stagnert i utviklingen etterhvert som de mer effektive kostnadsdriverne har fattet interesse for det? Jeg ser større farer for butikker enn jeg gjør for selve produsentene av produktene.


Per B.
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1714939 19/11/2013 06:47
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196
S
Subs Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196
Kan det ikke tenkes at utviklingen går slik som den har gjort med terrengsykler generelt?
Det finnes forskjellige prisklasser med tilhørende utstyrssegment, så velger du det oppsettet som passer deg best.

Det at flere selger dekk fra samme produsent vil komme alle til gode. Når importøren kan pushe ut 1000+ dekkpar istedenfor 100 på en sesong blir det lettere å ta seg mindre betalt pr enhet og fortsatt tjene penger.

Det er lett å se at utvalget av fatbikes og utstyr, dette skyldes at etterspørselen er større - og at markedet vokser. Ikke at noen sitter og tviholder på sine ideer og produkter som kun skal selges til hipsterbutikker.


[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]


Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1715007 19/11/2013 09:07
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Akaly Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Fat bike var jo et nisjeprodukt. Så kastet de store gutta seg over det. Nå har vi mange flere, bedre og billigere fat bikes enn tidligere. Det samme bør derfor skje med dekkene.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Akaly] #1715176 19/11/2013 17:15
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567
femte_gir Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567
Sitat: Akaly
Det samme bør derfor skje med dekkene.


Vi trenger lettrullende sommerfatbikedekk i str. 2.75-3.0".

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1715257 19/11/2013 19:23
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
Det fins jo vee rubber speedster 3,5". Vet ikke om noen har tatt inn de til landet. Jeg vil veldig gjerne ha de. Espen Wethe har rullet en del på de. Han har skrevet tidligere i tråen, at de ruller helt vilt. Rullet i fra en cx. Personen på cx måtte sitte å tråkke for å holde følge. Dette var på grus. De er sikkert bra på asfalt også.
Jeg håper noen tar inn de.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: femte_gir] #1715266 19/11/2013 19:46
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: femte_gir
Vi trenger lettrullende sommerfatbikedekk i str. 2.75-3.0".

Det vil jo se litt rart ut med dekk som er smalere enn felgen, men greit nok, de trekkes jo ut til felgkanten uansett.

Jeg har ikke testet å smelle på mine Hookworms ennå, men det er mange andre som har gjort det og det skal tydeligvis funke fint. Tilfeldig googlet bilde:


Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1715267 19/11/2013 19:58
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
Går de på 100 mm felg?

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1715293 19/11/2013 20:32
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Var ute på tur i dag, da Trondheim bike velsignet med 15cm snø!
Jeg veier vel 95 klar for tur, så noe oppå-snøen-flyt ble det ikke.
Men jeg velger å tro det var bedre enn det ville vært med smalsykkel.

De sporene jeg satte, forsvant da fire skiløpere skøytet forbi.
Good times.


Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Dan] #1715334 19/11/2013 21:32
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567
femte_gir Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567
Sitat: Dan
Sitat: femte_gir
Vi trenger lettrullende sommerfatbikedekk i str. 2.75-3.0".

Det vil jo se litt rart ut med dekk som er smalere enn felgen, men greit nok, de trekkes jo ut til felgkanten uansett.

Jeg har ikke testet å smelle på mine Hookworms ennå, men det er mange andre som har gjort det og det skal tydeligvis funke fint. Tilfeldig googlet bilde:



Enig med deg, men jeg tenkte ikke å bruke bredere enn 50mm-felger med disse.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1715411 20/11/2013 08:27
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 1,138
J
JayTe Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
J
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 1,138
Kort og godt: Feitsykle i svenske betalingsskiløyper; go eller no go?

Redigert av JayTe; 20/11/2013 08:28.

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: JayTe] #1715459 20/11/2013 10:12
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,664
HaraldW Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,664
Sitat: JayTe
Kort og godt: Feitsykle i svenske betalingsskiløyper; go eller no go?


Jeg tenker at jeg skal være vennlig og diplomatisk i alle skiløyper, enten de har «bomring» eller ei. Argumentasjonen er forsåvidt enkel:

• Ingen vil motsette seg at du er ute i naturen og er i aktivitet.
• Med litt overbevisning vil skiløperne også se at en fatbike ikke ruinerer skisporene.
• Ytterligere litt diplomati (og god oppførsel fra oss som sykler) vil forhåpentligvis vise at sykler ikke nødvendigvis er så fryktelig i veien. Det er uansett mange andre hindere for de ivrigste skiløperne, slik som barn, pulker og hunder.

Samtidig tenker jeg at jeg ikke skal ha som mål i år å sykle alle de mest populære skiløypene søndag formiddag. Da vil jeg heller holde meg til de kule stiene som er gått opp av hundelufterne, eller lite brukte scooterkjørte skiløyper. De brede skiløypene kan heller utgjøre transportetapper mellom stiene, eller brukes om kvelden når trykket er mindre.

Jeg er medlem av Skiforeningen, fordi jeg liker å gå på ski og fordi jeg mener Skiforeningens arbeid er uvurdelig. Ikke får de statsstøtte heller. Så til spørsmålet: Jeg tror nok jeg ville betalt for å sykle i skiløyper der brukerbetaling er selve finansieringen. Dette er et omstridt tema, men ingenting tyder på at det er fet butikk å kreve noen kroner for bruk der ildsjeler gjør jobben for alle.

Mitt råd til fatbikere er å melde seg inn i Skiforeningen (det hjelper jo ikke i Sverige, men for å løfte problemstillingen litt tilbake til norske spor).
I tillegg kommer jeg til å sykle med Swix-jakka på i vinter. Med «skiløypeuniform» blir kanskje forståelsen bedre, all den tid sykkel i skiløypa er like meningsløst som gummibåt på Karl Johan for en stor del av befolkningen.

Harald




NOTS
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: HaraldW] #1715464 20/11/2013 10:28
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 220
Gunnstein Lye Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 220
Sitat: HaraldW
all den tid sykkel i skiløypa er like meningsløst som gummibåt på Karl Johan for en stor del av befolkningen.


Men rulleski og rulleskøyter på sykkelveien sommerstid synes ingen er rart. Det er et argument hvis man blir fortalt at man ikke hører hjemme i skiløypa. Vennlighet og diplomati er tingen, ja.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: JayTe] #1715467 20/11/2013 10:32
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
Sitat: JayTe
Kort og godt: Feitsykle i svenske betalingsskiløyper; go eller no go?


Sålenge skiløpere som ikke sliter mye mer enn deg på løypa må betale, ville jeg hvertfall betalt for meg.

I tillegg ville jeg kanskje sendt en mail med et par bilder vedlagt der jeg viser hvordan sykkelen slettes ikke sliter på løypa, og bedd om goodwill før en eventuell konfrontasjon med noen skeptiske folk i løypa.


Per B.
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Gunnstein Lye] #1715478 20/11/2013 10:57
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,664
HaraldW Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,664
Sitat: Gunnstein Lye
Sitat: HaraldW
all den tid sykkel i skiløypa er like meningsløst som gummibåt på Karl Johan for en stor del av befolkningen.


Men rulleski og rulleskøyter på sykkelveien sommerstid synes ingen er rart. Det er et argument hvis man blir fortalt at man ikke hører hjemme i skiløypa. Vennlighet og diplomati er tingen, ja.


Godt poeng! Det setter jeg på lista.

H



NOTS
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1715503 20/11/2013 11:38
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W Offline
Diamonds are forever
Offline
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Fatbike på dinside.no:

http://www.dinside.no/924807/naa-kommer-billige-tjukassykler

Walmart faten er på forsiden: http://www.dinside.no/

Jeg fikk utkastet til artikkelen i går, og da hadde de med at Motobecane syklene fra Bikes Direct var ripoff av Mk2 BigBob/Mammut, men de droppet det i den endelige versjonen av artikkelen.

Etter at vi ba fabrikken slutte å selge rebadgete versjoner av våre sykler til andre merker så har Bikes Direct nå kopiert den kommende KHS fatbiken istedet:
http://forums.mtbr.com/fat-bikes/moto-bikes-direct-fatbikes-875900-40.html

Blir spennende å se om KHS gjør noe med det. det vil jeg tro, siden de er på samme marked. Bikes Direct selger bare i USA, så vi tapte ikke salg, men fikk mye oppmerksomhet. Fikk blant annet en Diamant distributør i Australia/New Zealand ut av det.


Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen W] #1715522 20/11/2013 12:23
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 3,440
anderfo Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 3,440
Sitat: Espen W
Etter at vi ba fabrikken slutte å selge rebadgete versjoner av våre sykler til andre merker så har Bikes Direct nå kopiert den kommende KHS fatbiken istedet:
http://forums.mtbr.com/fat-bikes/moto-bikes-direct-fatbikes-875900-40.html
Blir spennende å se om KHS gjør noe med det. det vil jeg tro, siden de er på samme marked.
Photoshop-skills er nok en mangelvare hos Motobecane/Bikes Direct...
Sitat: jdoff@MTBR
Haha, I just noticed the bad photoshop job on the Boris.
KHS 4 SEASON 3000


Motobecane Boris X9


Check out anywhere there would be a KHS sticker on the Boris frame.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1715546 20/11/2013 12:59
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W Offline
Diamonds are forever
Offline
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Hihi, ja, den shoppe-jobben der er ganske så kostelig ICON_SMILE


Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1715716 20/11/2013 18:13
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
Da er styremuffene og frostflaske kjøpt inn. To skritt nærmere til å ta i mot kulda. De styremuffene er store. Ser helt vilt ut.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: rørleggern] #1715789 20/11/2013 20:40
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 239
DBR Scale Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 239
Legger inn en liten sneak peek på mitt byggeprosjekt som går veldig sakte men meget sikkert fremover.

Hvis noen lurer på rotet i bakgrunnen, så er det en Spark som har fått bøte med livet da gir, sete og bremser flyttes over til tjukkasen.

(Hvordan får man forresten lagt inn bilder i tråden. Får bare til å legge inn link til vedlegg.)

Vedlegg
20131120_210650-1_resized.jpg (410.82 KB, 2434 nedlastinger)

Sykkel er morsomt, en kan jo oppgradere deler hele tiden...
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: DBR Scale] #1715797 20/11/2013 21:02
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Frekt!
[img]bilde-URL[/img]


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Side 173 av 234 1 2 171 172 173 174 175 233 234

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå