Hva egner seg best til å sykle i en elv? Fatbike, terrengsykkel (26" eller 29") eller CX?
Det kommer an på dybden. Fatbike er jo suverent så lenge det ikke er mer enn navdypt, fordi dekkene finner feste og ikke lar seg vippe av pinnen av steiner på bunn.
Og jeg tror dette er det nærmeste vi kommer fasitsvaret. Jeg hadde ikke turt å sykle på denne stien på CXen så lenge jeg ikke kunne se bunnen, for selv om strekningen er ganske jevn her, så er det flere feller under overflata. Feitingen vil derfor fortsatt være mitt valg ved vading. Dessuten laga den ganske tøffe bølger da jeg valgte den alternative asfalterte gangveien med styrketråkk og makspuls.
Ellers må jeg gi Dan kudos for å vade her på morgenen, for vannet var kaldt, og i motsetning til meg som var tre kilometer fra jobben, så hadde vel Dan rundt fire ganger så langt å sykle før han kunne dyppe tærne i noe som holdt mer enn enn 8-10 grader.
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Dan]
#170971005/11/201316:52
Fatbike er noe dritt. Alt for god flyteevne. I dag syklet jeg min vanlige vei til jobben langs Lomma og Sandvikselva. Ikke helt uventet så var Sandvikselva langt over sine bredder, men siden jeg allerede hadde klart å dyppe skoene litt tidligere så tenkte jeg at jeg bare måtte teste.
Det funket bra ganske lenge, men utfordringen var selvfølgelig at jeg ikke visste hvor dypt det ville bli før det begynte å gå oppover på andre siden. Og siden man sykler langs elven og ikke tvers over så må man jo sykle ganske langt for å komme i land igjen.
Til slutt var jeg på så dypt vann at det var vanskelig å holde forhjulet nede. Det begynte å flyte opp slik at jeg mistet styreevnen. Og da jeg prøvde å flytte vekt over på styret så mistet jeg fremdriften med bakhjulet. Så da endte jeg med å sette ned foten og da var det i hvert fall kjørt. Hele sykkelen fløt opp og jeg måtte vasse i vann nesten helt opp til skrukken med sykkelen på slep.
Men klarte jeg å lage en kul film av det? Nei, var ikke tilstrekkelig bevisst på å rette kameraet ned mot sykkelen der den fløt. Men slik så det nå i hvert fall ut noen meter ut i elendigheten:
Her gikk jeg tur med bikkja i går. Gummistøvlene ble for lave og da det skvalpet over ga jeg f,,, og vasset over. Gikk til godt over knærne på det dypeste, bikkja svømte :-)
Redigert av Espen E; 05/11/201316:53.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
Rikelig med sykler (BigBob) på Intersport Lade i Trondheim. Synes jeg så 15-50 stk på utstilling der nå for et par dager siden. Tipper de er i stand til å sende til andre Intersport-butikker andre steder i landet også?
Bestillte derfra, en 15" og en 17". Mener de sa at det var den siste 15" de hadde og at det kun var 17" igjen. Ringte de på Torsdag ettermiddag forrige uke og hadde sykklene på postkontoret mandag ettermiddag
letteste versjonen veier 9,7 kg og har xx1 og karbon ramme, men det koster... 50 000 kr.
Kul sak! Ser at dekkene på sykkern er laget på oppdrag fra, spec'et og co-designet av Espen Wethe fra Gresvig
Oppdaga du noe siden du redigerte bort biten om at du måtte ringe asia?
Hehe, kjapp du Jepp, det var noen ting der som var veldig likt noen custom prototype prøver som vi har fått laget, så må nok sjekke litt med en viss leverandør.
Når det er sagt, så er Skørn et knallkult foretak. Virkelig artig at Wubbo & Co. får det til å gå rundt, gjennomført sympatisk folk.
Norge er godt i gang med å blir verdens fatbike hotspot Egentlig ikke så rart.
letteste versjonen veier 9,7 kg og har xx1 og karbon ramme, men det koster... 50 000 kr.
Den var fin, men ramma skriker vel av at den dukker opp på ebay fra Kina etterhvert.
Det kommer nok fatbike rammer på Ebay etterhvert, men pågangen fra allverdens sykkelmerker på fatbike deler er så ekstrem nå at jeg tror de fleste rammeprodusenter vil ha nok med å fylle OEM ordre i tiden som kommer. De fleste merkene som lo av konseptet for et år siden er nå på desperat jakt etter deler til egne modeller. Ramma til Skørn er ordentlig fin. Er en custom mold, såvidt jeg vet. En svært kjent kanadisk produsent skal visstnok bruke open mold versjonen av samme ramme for sin kommende, første fatbike. Denne bransjen er kanskje ikke helt som folk flest har inntrykk av gjennom reklamer, osv. Vi jobber også med samme produsent, med en egen mold, avviker noe fra Skørn sin. Vi har også tre andre karbonprodusenter som jobber med karbonrammer sammen med oss, så ikke avgjort hva som vi ender opp med.
Ramma til Skørn er ordentlig fin. Er en custom mold, såvidt jeg vet. En svært kjent kanadisk produsent skal visstnok bruke open mold versjonen av samme ramme for sin kommende, første fatbike.
Ramma til Skørn er ordentlig fin. Er en custom mold, såvidt jeg vet. En svært kjent kanadisk produsent skal visstnok bruke open mold versjonen av samme ramme for sin kommende, første fatbike.
Etter å ha trålet gjennom hele tråden fikk jeg såååå lyst på fat-bike. Dro til Bull i Sandvika for å bestille en Spesch, men endte opp med å ta en Mukluk som var på lager. Tar "bare" 4" dekk, gutta på Bull mente det burde holde.
Første skikkelige økt på den nå i kveld. 4 runder i cup løypa på Gullhaug - Bærums Verk Yesss, fat-bike har noe for seg. Etter å ha tappa ut masse luft kjørte jeg gjennom hele uten fotisett. Kongefeste med Nate, satt som F på sva jeg normalt hadde sykla rundt. Dritmorro En real faceplant - røtter er glatt på fat også. Tok så en tur innover Lommedalen på vei, fortsatt med lite luft. Grisetungt nesten like ille som å løpe, sikkert god trening. Nate med lite luft ruller ikke i det hele tatt.
Konklusjon? - Fat funka bedre enn jeg hadde trodd, helt konge på kjip sti. - Man blir eda mer møkkete enn man pleier. - Man blir ennå mere sliten enn man pleier. - BB7 mek skivebrems som jeg trodde var ubrukelig, var faktisk OK - Scale'n blir uten sete i vinter, uvenn med det som satt på Mukluken. - Lite luft på vei suger. - 4" dekk holder i bøttevis på sti, håper det funker til vinteren også.
------------------------------- NOTS
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: vehe]
#171043607/11/201308:06
Noen postet den der på mtbr, fin liten snutt til å vise forskjell på hjulbredde.
Kjempekult! Det ser vel ut til at den virkelig store forkjellen (kommer fram vs kommer ikke fram) er mellom vanlig terrengsykkel og fatbike, men det er vel ingen tvil om at de aller feiteste dekka flyter best. På den annen side: Mange sykler kommer nå med 82 mm felg, i motsetning til de 65 mm på Pugsley. Det skulle vel utgjøre ca 5 mm forskjell i faktisk dekkbredde på et 3,8" dekk, så det blir kanskje en marginal forbedring i flyt?
Jeg kunne selv tenkt meg en fatbike, men hva er hensikten med å bruke hjelm når man sykler i skiløyper? F.eks. i siste Terrengsykkel så syklet de birkebeinerløypa på fatbike, men med hjelm. Det blir vel omtrent som å gå på langrennski med hjelm?
Jeg kunne selv tenkt meg en fatbike, men hva er hensikten med å bruke hjelm når man sykler i skiløyper? F.eks. i siste Terrengsykkel så syklet de birkebeinerløypa på fatbike, men med hjelm. Det blir vel omtrent som å gå på langrennski med hjelm?
Man har hjelm på seg på sykkel. Punktum. Hjelm er tøft
Man bruker vel hjelm ved behov? Om jeg skal sykle fatbike i max 15 km/t i snø, tror jeg nok at jeg prioriterer ei god lue framfor hjelm. (Skjønt det ikke nødvendigvis er noen motsetning der.) Når det er hardt og isete, blir det selvsagt noe annet. Da er hjelm antakelig veldig, veldig lurt.
Uansett: Så lenge Enduras tynne hjelmlue i ull er nok, er det ikke noe problem å ha hjelm på seg. Når det er skikkelig kaldt, bruker jeg alpinhjelm når jeg sykler til jobben (ser noldus ut, men du verden så varmt og godt). Men på fatbiketur i Fetmarka om kvelden, vil jeg trenge hodelykt, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal feste hodelykta utenpå alpinhjelmen. Ergo: Lue, hodelykt og lav fart. (Eventuelt modding av en gammel sykkelhjelm. Jeg får se hvor fort det faktisk går på snøføret, og ikke minst hvor hardt og isete det blir.)
En bekjent av meg skulle nok gjerne hatt på seg hjelmen på langrennstur ifjor, sklei ut av løypa, kjørte i et tre og fikk brudd på hodeskallen. Med fart på 40-50+km/t nedover smale og isete langrennsløyper med trær tett i tett på siden er faktisk argumentet for hjelm på langrennski vel så godt som i en åpen alpinbakke på mye mer stabilt utstyr.
Kan Espen si noe om tilgjengeligheten på Diamura-syklene for tiden? Og om man i fremtiden kommer til å droppe tre klinger foran?
Det er vel bare å ta av størsteklinga om man vil - kommer til å gjøre det selv tror jeg. Få modifikasjoner nødvendig, altså... 22t & 32t blir perfekt, ligger stort sett på 22t uansett, kanskje 32t i utforbakker en sjelden gang. (Aight, jeg innser at jeg ikke heter Espen, menmen )
Nå har jeg sving inom noen GIntersport-butikker i Osloområdet de siste ukene, men det ser litt glissent ut med fattie for en kar på 1.94.
Kan Espen si noe om tilgjengeligheten på Diamura-syklene for tiden? Og om man i fremtiden kommer til å droppe tre klinger foran?
Harald
Klinger: Mk3 Mammut F3 får 32/22 og F4 skal i utgangspunktet få 34/22. Grunnen til at vi kjørte 3x kranken var for å få 32t skive som etter vår mening er det mest ideelle. Med 11-34 bak og 32 foran må man mye sjeldnere gå ned på 22t enn om man har 36 foran, som inntil nylig var det eneste todelte alternativet (36/22). Bare å sette på en bashguard, evt bare spacere istedenfor 44 drevet på 3x'en så har man 32/22.
Sykler: Produktsjefen for Diamant printet nettopp ut lista for meg, så her er det som skal være tilgjengelig i et utvidet Oslo område. Merk at noen av disse tallene er garantert feil, men lista viser forskjellen på sykler sendt til butikk og det som er registert ut over kassa. I en del tilfeller er det nok gått ut sykler uten å ha blitt registrert, for jeg vet at noen av disse butikkene er tomme, men her er lista for G-Sport for Oslo området med litt slingringsmonn: Asker: 1/Bjørkelangen:1/Drøbak:7/ Ski: 1/Ullevål:1/Storo:1/Brandbu:2/Kløfta:1
Lurer på om den på Kløfta er 19''.
Har ikke tilsvarende på Intersport her, men er i ferd med å sende en BigBob i 17'' til Intersport Gjøvik som erstatning for en 15'' som Elisabeth Sveum tar ut derfra for å trene på, så det kommer en 17'' til Gjøvik en gang i neste uke. Førstemann til mølla.