Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Nybegynner enduro - belær meg!

Nybegynner enduro - belær meg! #1700793 17/10/2013 11:49
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg har syklet mye sti og tekniske maraton, og etter et år med ritt-pause fikk jeg det for meg at jeg kanskje skal prøve et par Enduro-ritt neste år.

Jeg har en Ibis Ripley i bestilling (120mm) og bortsett fra tidligere ritt- og sti-erfaring starter jeg på null.

Hvilke ritt finnes i området rundt Drammen?
Hva trenger jeg av utstyr?
Hvordan bør jeg trene? (har tre-fem timer tilgjengelig per uke)
Hva er viktig i gjennomføringen av et Enduro-ritt?
Annet jeg bør vite?

Jeg har overhodet ingen ambisjoner, dette er bare for gøy.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: simenf] #1700858 17/10/2013 13:40
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Interessant å høre om det kommer noen tips!

Tenker også å kjøre et par enduro-renn neste år.
Lurer egentlig på hvilke turer man kan ta i oslo-marka for best å kjøre seg opp til noe slikt? Tar gjerne imot pm om Secret spots man ikke vil legge ut på nett ICON_WINK

Frykter dog mest at to hele dager etter hverandre med mange høydemeter skal gjøre meg voldsomt sliten og litt ufokusert? Er vel i grei form, men ikke voldsomt opptatt av å se hvor mye jeg kan holde ut, mer opptatt av å se hva jeg kan få til med sykkelen. Hvilket 80/20 renn skal man velge om man er mer glad i å teste sine tekniske ferdigheter enn utholdenhet? Traktor kanskje?

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: vids] #1700863 17/10/2013 13:46
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: vids
Interessant å høre om det kommer noen tips!

Tenker også å kjøre et par enduro-renn neste år.
Lurer egentlig på hvilke turer man kan ta i oslo-marka for best å kjøre seg opp til noe slikt? Tar gjerne imot pm om Secret spots man ikke vil legge ut på nett ICON_WINK

Frykter dog mest at to hele dager etter hverandre med mange høydemeter skal gjøre meg voldsomt sliten og litt ufokusert? Er vel i grei form, men ikke voldsomt opptatt av å se hvor mye jeg kan holde ut, mer opptatt av å se hva jeg kan få til med sykkelen. Hvilket 80/20 renn skal man velge om man er mer glad i å teste sine tekniske ferdigheter enn utholdenhet? Traktor kanskje?
Skifolk har renn, sykkelfolk har ritt! Renn, du liksom.

Viktig for å trene seg opp er etter min erfaring 3 ting:
1. kondis
2. nedoverteknikk
3. fart

Man kommer ikke unna at det krever kondis å sykle opp og være uthvilt nok til å tråkke på så du ser mannen med ljåen i 5-10 min i teknisk terreng der du må være skjerpa og ikke gjøre feil.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: simenf] #1700865 17/10/2013 13:48
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Av utstyr trenger du en stisykkel du er komfortabel med med komponenter som ikke ryker. Du bør ha helhjelm på en del/alle ritt (er min mening), knebeskyttere er greit, hansker er selvsagt og du må ha en sekk eller annet så du får med alt du trenger for å fikse sykkel, punkteringer, mat og drikke i.l.a. hele rittet.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: baronKanon] #1700875 17/10/2013 14:07
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Sitat: baronKanon

Er det rart mannen er forvirret når man hører Thor og Edvald lirer av seg "sykkelløp" stadig vekk? Eller er ræserfolket unnskyldt?

Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: baronKanon] #1700879 17/10/2013 14:12
vids Offline
Ivrig
Ivrig

Viktig for å trene seg opp er etter min erfaring 3 ting:
1. kondis
2. nedoverteknikk
3. fart

Man kommer ikke unna at det krever kondis å sykle opp og være uthvilt nok til å tråkke på så du ser mannen med ljåen i 5-10 min i teknisk terreng der du må være skjerpa og ikke gjøre feil.

Æsj, håpet at kondisen skulle vært på 3. plass der. Men jeg holder av en eller annen grunn godt følge med disse birken-merke-gutta så lenge vi er på sti, så kanskje det blir ok bare jeg slenger inn litt vintertrening i tillegg? Men finnes det noe enda mer kjedelig enn en spinningsykkel å trene på? ICON_WINK Eller bare droppe gjennomkjøring på lørdag (neida). Får gå litt langrenn kanskje (langritt?).

Sist jeg kjørte sykkel-konkurranse, og det er noen år siden, kalte vi det ikke ritt, så det er litt rusk i vokabularet (BMX NM i street f.eks., er ikke et ritt, men en konkurranse).

Dog, veldig takknemlig for tips og tilbakemelding baron, syrlig eller ei ICON_SMILE

Redigert av vids; 17/10/2013 14:20.

..Megatower v2..
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: vids] #1700892 17/10/2013 14:34
Fjeldheim Offline
Førstemester
Førstemester
Å klare å kjøre bra teknisk og fort med skyhøy innbytterpuls fra så og si start til mål på fartsetappene er en meget bra egenskap å ha hvis du har tenkt til å kjempe i toppen av resultatlistene.

Veita faan åssen man skal trene på å få til det men. :-)

@aronhuckeforening
@solsiaracing
https://www.instagram.com/svenn_fjeldheim/
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: simenf] #1700900 17/10/2013 14:51
G
Ghostalien Offline
Medlem
Medlem
G
Kongsberg Sykkel enduro är ett ritt.. Arrangeras september..

Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: simenf] #1700901 17/10/2013 14:51
H
holejos Offline
Veteran
Veteran
H
Enkelt. Konkurranse-lik trening.

Jostein

Specialized Levo / Diverge

Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: simenf] #1700906 17/10/2013 15:15
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Trodde først det var etapper på sti, f.eks bortover, litt oppover, nedover eller en god blanding, rett og slett full guffe i en liten periode på f.eks en blåsti som når man er ute å koser seg og får en liten raptus. Men har skjønt at det er mer nedoverorientert enn hva jeg har trodd?

Kan noen korrigere meg?

Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: Tjuvtrener] #1700909 17/10/2013 15:29
Fjeldheim Offline
Førstemester
Førstemester
Tja, kan vel bekrefte at det er vesentlig mer nerrover enn bortover og oppover.

@aronhuckeforening
@solsiaracing
https://www.instagram.com/svenn_fjeldheim/
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: simenf] #1700914 17/10/2013 15:39
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Blir det eller er det noen sånne type ritt i nærheten her utenom Kongsberg og innover retning Oslo?

Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: Tjuvtrener] #1701106 17/10/2013 21:26
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Tjuvtrener
Trodde først det var etapper på sti, f.eks bortover, litt oppover, nedover eller en god blanding, rett og slett full guffe i en liten periode på f.eks en blåsti som når man er ute å koser seg og får en liten raptus. Men har skjønt at det er mer nedoverorientert enn hva jeg har trodd?

Kan noen korrigere meg?

80/20 serien skal i prinsippet inneholde da ca 80% nedover og 20% annet på fartsetappene. Men i mellom fartsetappene er det sykling opp til neste topp, så det blir jo fort godt over 1000 høydemeter opp også i løpet av en dag. Oppoverbakken må gjennomføres på minstetid for å ikke miste tid på fartsetappene.

Strengt tatt ligner det jo på vanlige toppturer. Er jo slikt jeg elsker, toppturer med mer kos oppover og mer satsing nedover. Dog er jeg som nevnt litt engstelig for at to hele dager med dette kanskje kan kreve sin mann og du trenger konsentrasjon og helst litt overskudd for å kjøre fort ned...

Litt av ideen med å kjøre opp, så vidt jeg kan forstå, er at man skal komme best ut av det med en sti-sykkel. Men hadde det vært opp til meg så hadde det holdt med en kvalifiseringsrunde opp en litt teknisk vanskelig sti, og så kunne man brukt hele helgen på lek og moro med litt transport opp de verste høydemeterne. Men dessverre er ikke jeg en premissgiver i endurokonkurranser ICON_WINK

..Megatower v2..
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: simenf] #1701107 17/10/2013 21:34
olechr Offline
More than words
More than words
Det er opp til toppen i Erik Angvik tempo (sakte) så full fart ned. Og er den mest morsomme syklingen man kan gjøre.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: simenf] #1701213 18/10/2013 07:20
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Mitt aller viktigste innspill er dette : Mengdetrening på nedoverbasert terreng non stop.

Jeg har aldri vært i så god sykkelform som i år, men hadde sykla lite mengdetrening utfor non. Det merka jeg godt i Sogndal for å si det sånn. Det hjelper ikke å være på hugget og teknisk god når du etter 4 minutter full spiker er så dau i underarmene og fingrene at bremsingen enten blir av eller på. Frust. Dette er spesielt viktig på de rittene som har laaaaaaaange nedkjøringer med litt innbygde bortoverspurter. Blir sliten på en helt annen måte enn i utfor, og syklene er ikke så gyngehest som en utforsykkel heller.

Så ja sykle-oppbakken-form er greit men det er på det du blir tatt tia på (fartsetappene) du må ha formen prikket inn.

Altså tren på å kjøre fort ned tekniske stier til syra tar deg + litt til.

Simen: bruk Aron, ta heisen. Jepp! Mener det i fullt alvor. Oppovertreninga tar du på stiturer.

Redigert av SiljeKH; 18/10/2013 07:23.
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: Fjeldheim] #1701229 18/10/2013 07:34
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Fjeldheim
Å klare å kjøre bra teknisk og fort med skyhøy innbytterpuls fra så og si start til mål på fartsetappene er en meget bra egenskap å ha hvis du har tenkt til å kjempe i toppen av resultatlistene.

Sikkert et bra tips! Teste å suse over en ås/topp uten den sedvanlige pratepausen på toppen et par runder kanskje?

Er ikke min tråd dette forresten. Ikke meningen å hijacke!

..Megatower v2..
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: simenf] #1701303 18/10/2013 09:25
Horgen Offline
Veteran
Veteran
Jeg syklet mitt første enduroritt i år på Kongsberg. Jeg hadde ingen andre ambisjoner enn å ha det gøy så jeg stillte med fatbike.
Det var utrolig artig! Selv med fatbike gikk det greit unna, mye fordi kondisen er ok. Jeg punkterte 2 ganger på en fartsprøve og så flere med litt brekkasje, så kjekt å ha med seg litt utstyr i sekken. Fylle fatbike dekk med pumpe går tregt i ritt sammenheng fant jeg ut... ICON_SMILE

I år blir det 29" fulldemper med 120mm vandring og litt mer ambisjoner, men gøy vet jeg at det blir uansett!
Får følge med her for tips selv også.

Cube Agree SLT Di2
Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: simenf] #1701304 18/10/2013 09:28
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Sitat: simenf
*snipp*

Hvordan bør jeg trene? (har tre-fem timer tilgjengelig per uke)

Hva er viktig i gjennomføringen av et Enduro-ritt?

Annet jeg bør vite?

Min erfaring fra Enduro 80/20 serien:

Jeg kom sent igang med syklingen i år, så kondis kunne vært bedre. Skulle hatt mer trening øving på lengre nedkjøringer og lange klatringer.

Det er viktig med riktig pakket sekk og være rutinert på å fikse punkteringer og annen brekkasje. Ikke lov med langing eller annen hjelp fra andre. Kjedebrekkasje og punktering er de to tingene som ødelegger for flest.

Jeg fant det uvurderlig å være med på gjennomkjøring dagen før samt seeding. Man blir tryggere på løypa, kan teste linjevalg og kan tilpasse sykkel/utstyr (andre dekk/kraftigere slange/ mer el. mindre beskyttelse, osv).

Seeding er viktig for å få "riktig" starttidspunkt. Ikke gøy å bli tatt igjen, kan lett bli klønetryn fordi du må slippe noen forbi. Tar man igjen noen er det ofte vanskelig å kjøre forbi da det er trangt og man taper tid.

Underveis er det viktig å få i seg nok næring/drikke og fordele kreftene på hele rittet.

Redigert av sindrer; 18/10/2013 12:53.

Sindre R.

Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: simenf] #1701310 18/10/2013 09:46
BikeTorjus Offline
Veteran
Veteran
hvor tekniske er løypene ? f.eks. oslo enduro og kongsberg enduro ?

vil man ha sjangs til å få gode resultater(top 10) med en 29èr som har 100mm foran og bak(lapierre xr) ? jeg vet at syklisten er det som har mest og si, men er det veldig mye store slag og drop slik at det vil være en stor fordel for de med mere vandring ?

Kongsberg enduro kan jeg vist ikke delta på uansett da det er 18 års alders grense... hvorfor det ?

Redigert av BikeTorjus; 18/10/2013 13:43.

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: BikeTorjus] #1701375 18/10/2013 11:16
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: BikeTorjus

vil man ha sjangs til å få gode resultater(top 10) med en 29èr som har 100mm foran og bak(lapierre xr) ? jeg vet at syklisten er det som har mest og si, men er det veldig mye store slag og drop slik at det vil være en stor fordel for de med mere vandring ?

Kongsberg enduro kan jeg vist ikke delta på uansett da det er 18 års alders grense... hvorfor det ?
Du vil ikke få opp farten nok, rett og slett. Med mindre du heter Brian Lopes. Alle i toppen kjører på det vil kaller grov stisykkel. Buoyen syklet Kongsberg sykkelenduro på Ripley med 120mm-gaffel og kom på 3. plass.

Grunnen til 18-årsgrensen i Kongsberg er rett og slett at de ikke kjører med lisens via NCF, men har egen forsikring med vilkår som må følges. Såvidt jeg skjønner. 80/20-serien har alle klubb i ryggen og man sykler på helårs- eller engangslisens.

Skal du ha det gøy: sykle på det du har. Skal du gjøre det bra: sykle på egnet sykkel.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: simenf] #1701408 18/10/2013 11:55
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
A) Hører ikke denne tråden til under «Trening»
B) Heter det ikke «øve» i enduroverden?
C) Enig med Kristian, en viss form er smart da man skal sykle mange høydemeter.
D) Om du er av de som vurderer enduro så har du trolig god nok teknikk for å være med.
E) Er du i kategorien D) så har du trolig også utstyret du trenger fra før.
F) Da er du med, da?

Del stien, skru av Strava
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: Lillosti29] #1701414 18/10/2013 12:00
Horgen Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Jo_Inge

Ref punkt B) så faller punkt A) bort ICON_SMILE

Cube Agree SLT Di2
Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: Horgen] #1701418 18/10/2013 12:04
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Touché!

Del stien, skru av Strava
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: Lillosti29] #1701500 18/10/2013 13:30
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Jo_Inge
C) Enig med Kristian, en viss form er smart da man skal sykle mange høydemeter.
D) Om du er av de som vurderer enduro så har du trolig god nok teknikk for å være med.
E) Er du i kategorien D) så har du trolig også utstyret du trenger fra før.
F) Da er du med, da?

A) Ja
B) Nei

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: baronKanon] #1701514 18/10/2013 13:50
BikeTorjus Offline
Veteran
Veteran

Du vil ikke få opp farten nok, rett og slett. Med mindre du heter Brian Lopes. Alle i toppen kjører på det vil kaller grov stisykkel. Buoyen syklet Kongsberg sykkelenduro på Ripley med 120mm-gaffel og kom på 3. plass.

Grunnen til 18-årsgrensen i Kongsberg er rett og slett at de ikke kjører med lisens via NCF, men har egen forsikring med vilkår som må følges. Såvidt jeg skjønner. 80/20-serien har alle klubb i ryggen og man sykler på helårs- eller engangslisens.

Skal du ha det gøy: sykle på det du har. Skal du gjøre det bra: sykle på egnet sykkel.

okei takk. satser på og få stilt i minst ett ritt nestesesong, om det blir på min sykkel eller om jeg får lånt meg en zesty finner jeg ut av, hadde vært gøy og få prøvd det hvertfall ICON_SMILE

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: simenf] #1701521 18/10/2013 13:56
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Kongsberg Enduro har da mulighet for å stille under 18 år i følge med en deltagende ledsager. Disse blir plassert sammen etter startnummer. ICON_SMILE

Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: JoachimV] #1701524 18/10/2013 13:59
BikeTorjus Offline
Veteran
Veteran
Sitat: JoachimV
Kongsberg Enduro har da mulighet for å stille under 18 år i følge med en deltagende ledsager. Disse blir plassert sammen etter startnummer. ICON_SMILE

ja, men når jeg sykler fortere enn pappa så funker det ganske dårlig, hadde det vært for 2-3 år siden så hadde det funka fint.

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: BikeTorjus] #1701529 18/10/2013 14:03
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: JoachimV

ja, men når jeg sykler fortere enn pappa så funker det ganske dårlig, hadde det vært for 2-3 år siden så hadde det funka fint.
Spiller jo ingen rolle det, dere skal jo starte med ett minutt mellom dere på hver etappe så du får ikke kjørt i fra mer enn det du klarer ned hver enkelt etappe for seg. Ellers er det jo bare å finne seg en ledsager. Masse kids med i alle aldre.

Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: BikeTorjus] #1701642 18/10/2013 18:12
olechr Offline
More than words
More than words
hvor tekniske er løypene ? f.eks. oslo enduro og kongsberg enduro ?

Det er bare å bli med uansett sykkel. Men slik det er nå så blir du ikke topp 10 med vanlig rundbane sykkel. Da er man hvertfall sjukt god. Men gøy kommer du til å ha det. Men det kommer nok til å gå enda fortere neste år enn det gjorde i år osv.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: simenf] #1701739 19/10/2013 06:16
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Så, Jo Inge, hva skal jeg øve på?

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå