Den jeg nevnte ovenfor, gav jeg 2500 for. En ekte S/M størrelse. Ikke noe XL. Så får jeg tak i en brukt karbonadisert ufarga gaffel, som matcher seatstays, til den, noen andre bremser og selger billig unna det andre jeg ikke vil ha, som er fint lite. Men er vel 5-7 år siden karbonseatstays var noe heftig. De øvrige rammeendringer tror jeg fint lite vil føre meg fra #100 til #50 på listene
Du bør spørre i butikkene om de har noen overskuddsrammer/-sykler igjen som de ønsker å bli kvitt. Helst 3-5 år gamle. Du vil ikke se de montert eller utstilt, men de kan ligge på lageret. Disse får du da til innkjøpspris og kanskje sågar under. Da får du en glimrende nybegynnersykkel. Bygd for å kunne brukes med kompononenter tilsvarende. Bare ikke særlig "hot" lengre. Typisk en 26r. Gjerne 1 til 2 generasjoner gammelt kranksystem. Dette byttes likevel lett når man kommer over noen gode tilbud. Drawbacket er at gitt umontert og gitt du ikke kjenner ramma, så vil det være liten mulighet til å teste om den sitter. En fordel å vite hva man er ute etter. På den andre siden, så er kosten for en skikkelig misfit ganske liten.
Jeg bruker alltid gå rett til vekstedet på sykkelsjappene. Har de noe med lakkdefekt, har de noe feilvare o.l. Ofte ikke, men innimellom så har det. Neste stopp er varelagersjef

. Er det ikke noe der heller, så bare forlater jeg butikken eller prøvesitter de jeg ennå ikke har prøvd før. Jeg kaller meg for sigøynerkunden
David. Det heter hard ta
il. Som i hale = ræva/baken