Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
|
Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
#1686674
21/09/2013 18:10
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 346
Highvoltage
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 346 |
Niels Petter
|
|
|
Re: Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
[Re: Highvoltage]
#1686704
21/09/2013 19:17
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Kjenner du historien bak?
|
|
|
Re: Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
[Re: Highvoltage]
#1686730
21/09/2013 20:19
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 346
Highvoltage
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 346 |
Niels Petter
|
|
|
Re: Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
[Re: Highvoltage]
#1686855
22/09/2013 10:14
|
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 563
VegardAarvåg
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 563 |
Skadefryd er den sanne fryd 
|
|
|
Re: Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
[Re: Highvoltage]
#1686871
22/09/2013 11:07
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
PålGnål
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286 |
Det kan jo være at bilen skal leveres på døra til kunde. Tesla byr på litt bedre service enn andre bilselskaper.
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
Re: Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
[Re: PålGnål]
#1686873
22/09/2013 11:24
|
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525 |
Dessuten, de fineste bilene smudser da ikke til sine egne dekk i regnvær, de har sine egne "sjåfører" som kjører dem rundt. 
|
|
|
Re: Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
[Re: PålGnål]
#1686890
22/09/2013 12:00
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Det kan jo være at bilen skal leveres på døra til kunde. Tesla byr på litt bedre service enn andre bilselskaper. Det var noe sånt jeg tenkte da jeg så bildet også.
|
|
|
Re: Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
[Re: Highvoltage]
#1686902
22/09/2013 12:34
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677 |
Distribusjonsbil det der.
Vi har en ekstra 220v ladekabel bak i bilen. Det finnes vel ca 295.456.567.577 stikkontakter i dette landet, så tilgangen på rimelig bensin er flere og lettere enn Statoil.
Jeg LER av 70øre rabatt pr liter bensin. Hvorfor kjøper folk drivstoff i flytende form, i tillegg til ågerpriser?
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
Re: Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
[Re: silverwrx]
#1686916
22/09/2013 13:39
|
Registrert: Mar 2013
Innlegg: 80
gundogs
Medlem
|
Medlem
Registrert: Mar 2013
Innlegg: 80 |
Jeg LER av 70øre rabatt pr liter bensin. Hvorfor kjøper folk drivstoff i flytende form, i tillegg til ågerpriser? Jeg har full tank på to minutter. Hvor lenge må en Tesla stå med 220V før den har full tank;)
|
|
|
Re: Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
[Re: silverwrx]
#1686931
22/09/2013 14:09
|
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163
anonym
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163 |
Distribusjonsbil det der.
Vi har en ekstra 220v ladekabel bak i bilen. Det finnes vel ca 295.456.567.577 stikkontakter i dette landet, så tilgangen på rimelig bensin er flere og lettere enn Statoil.
Jeg LER av 70øre rabatt pr liter bensin. Hvorfor kjøper folk drivstoff i flytende form, i tillegg til ågerpriser? Husk nå bare å registrer strømforbruket før og etter innkjøp av Teslaen...
|
|
|
Re: Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
[Re: silverwrx]
#1686936
22/09/2013 14:28
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 913
peroo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 913 |
Distribusjonsbil det der.
Vi har en ekstra 220v ladekabel bak i bilen. Det finnes vel ca 295.456.567.577 stikkontakter i dette landet, så tilgangen på rimelig bensin er flere og lettere enn Statoil.
Jeg LER av 70øre rabatt pr liter bensin. Hvorfor kjøper folk drivstoff i flytende form, i tillegg til ågerpriser? Og du betaler vel hver gang du finner en stikkontakt? Ferska akkurat en el-taxi i fellesgarasjen her...
|
|
|
Re: Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
[Re: gundogs]
#1686950
22/09/2013 15:03
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910 |
Jeg LER av 70øre rabatt pr liter bensin. Hvorfor kjøper folk drivstoff i flytende form, i tillegg til ågerpriser? Jeg har full tank på to minutter. Hvor lenge må en Tesla stå med 220V før den har full tank;) Med 32a tar det ca 13 timer. For oss betyr det at vi starter dagen med full tank hver dag.
Big wheels keep on turning
|
|
|
Re: Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
[Re: Highvoltage]
#1686979
22/09/2013 16:23
|
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525 |
Må jo sette mobilen og PC til lading om kvelden, så hva er problemet med å også sette i kontakten til bilen når man kommer hjem/legger seg?
|
|
|
Re: Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
[Re: mtbmaniac]
#1687000
22/09/2013 16:58
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,399
trondmm
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,399 |
Må jo sette mobilen og PC til lading om kvelden, så hva er problemet med å også sette i kontakten til bilen når man kommer hjem/legger seg? Til normal daglig bruk er det ikke noe problem i det hele tatt. Problemet er de gangene man skal på langtur, og må lade batteriet to ganger underveis.
|
|
|
Re: Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
[Re: Highvoltage]
#1687007
22/09/2013 17:10
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
PålGnål
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286 |
De er veldig underholdene å lese om all skepsisen mot el-biler og da særlig Tesla model s. Hvor ofte kjører folk med fossilbil tanken tom på én dag? I mitt bileie gjennom gudvetthvormangeår dreier det seg om en gang. ÉN! Når kjører ikke jeg så utrolig mye pga de høye drivstoffprisene og de dårlige veiene vi har, jeg tar fly eller tog.
Man lader el-bilen hver gang man setter den i garasjen. Det er gjennomsnittsdistansen man kjører som bestemmer ladetiden + Ameperen på kretsen man har. Å lade 5-10 mil hver kveld og natt er helt problemløst med 16A krets.
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
Re: Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
[Re: Kjartandaddy]
#1687026
22/09/2013 17:45
|
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163
anonym
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163 |
Jeg LER av 70øre rabatt pr liter bensin. Hvorfor kjøper folk drivstoff i flytende form, i tillegg til ågerpriser? Jeg har full tank på to minutter. Hvor lenge må en Tesla stå med 220V før den har full tank;) Med 32a tar det ca 13 timer. For oss betyr det at vi starter dagen med full tank hver dag. Om du finner et hus med en 32 A stikk og bruker den maks i 13 timer, så har du brukt strøm for ca 100 kroner.
|
|
|
Re: Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
[Re: anonym]
#1687040
22/09/2013 18:12
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,399
trondmm
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,399 |
Med 32a tar det ca 13 timer. For oss betyr det at vi starter dagen med full tank hver dag. Om du finner et hus med en 32 A stikk og bruker den maks i 13 timer, så har du brukt strøm for ca 100 kroner. Nå er jeg litt usikker på hvor effektive laderne er, men Tesla Model S har en batterikapasitet på hhv 60kWh og 85 kWh. Hvor mye strøm bruker man på å fylle et 85kWh batteri? 85kWh? Eller ryker det med noen kilowattimer i overhead? Anyway - 85kWh skal holde til i overkant av 400km. Gitt en strømpris (inkl. nettleie) på 80 øre/kWh, burde det bety en kilometerpris på 17 øre. Sammenlignet med en bil som bruker 0,6l/mil i snitt, er Teslaen billigst så lenge literprisen på bensin holder seg over 2,83.
|
|
|
Re: Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
[Re: Highvoltage]
#1687043
22/09/2013 18:16
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 335
b_mattias
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 335 |
drivstoff er ikke så stor del av kostnaden for en bil, ivartfall ikke for meg.
|
|
|
Re: Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
[Re: Highvoltage]
#1687126
22/09/2013 19:52
|
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163
anonym
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163 |
Det aller fleste av dagens hus har bare 16A kontakter. Noen har en på 25A til komfyren. Så når du sette din Tesla på lading i garasjen, så er det til en 16A kontakt som maksimalt kan levere ca 3.84 kw/h. Dvs. at for å lade batteriet helt fullt til 85 kw/h, så vil det ta minst 22 timer. Nå er det jo ikke linjert lading, så man oppnår vel 80% lading på ca 16 timer. Dette har med den fysiske egenskapen til NiCad batterier å gjøre. Når du da om morgenen napper ut kontakten og skal begynne å kjøre, så er du plutselig med i et økonomirally. Du kan ikke trykke gassen i bunnen og kjøre som man sykler.... (he he).. Du må reservere ditt forbruk og kjøre på en måte som gjør at du garantert kommer deg hjem eller til en av de 6 ladestasjonene for hurtigladning her i landet. Jeg har en gang deltatt på et slikt økonomirally og det er desidert den kjedeligste tiden jeg noensinne har tilbragt bak et ratt. Aldri mer sier jeg bare. Denne måten å kjøre på blir mer og mer hverdagen for de som har valgt Tesla. Bevares jeg er ikke imot El-biler, men klarer å se at Tesla ikke er løsningen på El-biler enda. Til det finnes der ikke infrastruktur eller løsninger i hjemmet som er tilpasset Teslas teoretiske produkt. Jeg snakket med en elektrikker her om dagen og han sa at man får ikke større strømkurser enn 32A hjemme. Skal man ha større enn det, så må man ha bedriftsabbonemang. Jeg har ikke funnet noen referanse som bakker dette opp, men om det er tilfelle, så er Teslas krav om 40A og 80A i garasjen bare en teoretisk mulighet. Markedsføringen minner veldig om Apple sin måte å "så" nyheter om et produkt på.
|
|
|
Re: Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
[Re: anonym]
#1687143
22/09/2013 20:09
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Det er ikke nikkel-cadmium-batterier i bilen, selv om det kanskje vil oppføre seg tidsmessig på omtrent samme måte som du beskrev med Li-po.  Det er heller ingen som kjører batteriene dønn tomme før de kommer til en ladestasjon. Da har man gjort noe galt. Det lengste jeg har kjørt på én dag, siden jeg tok lappen i 1997, er 30 mil. Hvis jeg på død og liv må kjøre i dagevis selv om jeg har elbil så får jeg leie en fossilbil den perioden. Det er ingen elbileiere som blir overraska over at de ikke kan fylle elbilen sin på fem minutter, så det er alltid planlagt. Leiebilutgiften har jeg spart inn, og vel så det, hvis jeg en dag blir smart nok til å kjøpe meg elbil.
|
|
|
Re: Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
[Re: anonym]
#1687144
22/09/2013 20:10
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Det aller fleste av dagens hus har bare 16A kontakter. Noen har en på 25A til komfyren. Så når du sette din Tesla på lading i garasjen, så er det til en 16A kontakt som maksimalt kan levere ca 3.84 kw/h. Dvs. at for å lade batteriet helt fullt til 85 kw/h, så vil det ta minst 22 timer. Nå er det jo ikke linjert lading, så man oppnår vel 80% lading på ca 16 timer. Dette har med den fysiske egenskapen til NiCad batterier å gjøre. Når du da om morgenen napper ut kontakten og skal begynne å kjøre, så er du plutselig med i et økonomirally. Du kan ikke trykke gassen i bunnen og kjøre som man sykler.... (he he).. Du må reservere ditt forbruk og kjøre på en måte som gjør at du garantert kommer deg hjem eller til en av de 6 ladestasjonene for hurtigladning her i landet. Jeg har en gang deltatt på et slikt økonomirally og det er desidert den kjedeligste tiden jeg noensinne har tilbragt bak et ratt. Aldri mer sier jeg bare. Denne måten å kjøre på blir mer og mer hverdagen for de som har valgt Tesla. Bevares jeg er ikke imot El-biler, men klarer å se at Tesla ikke er løsningen på El-biler enda. Til det finnes der ikke infrastruktur eller løsninger i hjemmet som er tilpasset Teslas teoretiske produkt. Jeg snakket med en elektrikker her om dagen og han sa at man får ikke større strømkurser enn 32A hjemme. Skal man ha større enn det, så må man ha bedriftsabbonemang. Jeg har ikke funnet noen referanse som bakker dette opp, men om det er tilfelle, så er Teslas krav om 40A og 80A i garasjen bare en teoretisk mulighet. Markedsføringen minner veldig om Apple sin måte å "så" nyheter om et produkt på. Et par korreksjoner for å holde benevnelsene riktig.. En 16A kurs leverer 3,84kW ikke 3,84 kW/h. Batteriet har en kapasitet på 85kWh og ikke 85kW/h. Batteriene i en Tesla er også litium ion-batteri og ikke NiCd, men det er ikke så viktig. 80% lading vil ta 17,7 timer og ikke 16. Det vil ta mer enn 22 timer å lade helt fullt siden ladingen går fra konstant strøm til konstant spenning mot slutten. Da jeg bygde huset fikk jeg installert en har en 16A 400V trefase kurs hjemme (til den dagen jeg evt utvider bryggerikapasiteten i kjelleren). Den dagen jeg får en elbil, forlenger jeg den kursen opp i garasjen rett over og kan trekke 11kW. Da lader jeg til 80% på under 8 timer - i et vanlig bolighus. MEN - hvor ofte kommer man hjem med HELT tomt batteri og må ha det HELT fullt morgenen etter?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
[Re: Tor Arne]
#1687175
22/09/2013 20:59
|
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163
anonym
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163 |
Det er ikke nikkel-cadmium-batterier i bilen, selv om det kanskje vil oppføre seg tidsmessig på omtrent samme måte som du beskrev med Li-po.  Det er heller ingen som kjører batteriene dønn tomme før de kommer til en ladestasjon. Da har man gjort noe galt. Det lengste jeg har kjørt på én dag, siden jeg tok lappen i 1997, er 30 mil. Hvis jeg på død og liv må kjøre i dagevis selv om jeg har elbil så får jeg leie en fossilbil den perioden. Det er ingen elbileiere som blir overraska over at de ikke kan fylle elbilen sin på fem minutter, så det er alltid planlagt. Leiebilutgiften har jeg spart inn, og vel så det, hvis jeg en dag blir smart nok til å kjøpe meg elbil. My bad.... Helt feil husket jeg om batteritypen, men ellers så skulle beskrivelsen være grei.
|
|
|
Re: Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
[Re: Highvoltage]
#1687194
22/09/2013 21:19
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957 |
Kjørt 310 000Km med elbil de siste 13 åra med biler som har langt lavere rekkevidde enn Tesla S og uten hurtiglading. Jeg tror mange konstruerer situasjoner som oftest er ikke eksisterende for de fleste. MEN for all del, pendler du daglig over store distanser med kampingvogn sliter du nok med en Tesla S også :-) På den andre siden er det aldeles frivillig å kjøpe en bil som går utenpå de aller fleste på nær sagt alle punkter til en pris som må sies å være et kupp til ytelsen. Synd jeg ikke trenger en :-/
|
|
|
Re: Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
[Re: Highvoltage]
#1687206
22/09/2013 22:15
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910 |
anonymous; hvem kjører 400 km hver dag, og må fullade bilen hver natt? Tilsvarer 100 000 km på et år med kjøring på hverdager. De fleste har 16a. Det holder for de aller fleste. Vi har fått lagt en 32a kurs til garasjen. Men skulle gjerne sett det Norge hadde 400v som standard.
Med gratis lading på superladerne livet ut, ser jeg ikke mørkt på langturer heller. Og jeg trenger ikke kjøre økonomirally hele veien.
Big wheels keep on turning
|
|
|
Re: Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
[Re: anonym]
#1687303
23/09/2013 08:10
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Når du da om morgenen napper ut kontakten og skal begynne å kjøre, så er du plutselig med i et økonomirally. Du kan ikke trykke gassen i bunnen og kjøre som man sykler.... (he he).. Du må reservere ditt forbruk og kjøre på en måte som gjør at du garantert kommer deg hjem eller til en av de 6 ladestasjonene for hurtigladning her i landet. Jeg har en gang deltatt på et slikt økonomirally og det er desidert den kjedeligste tiden jeg noensinne har tilbragt bak et ratt. Aldri mer sier jeg bare. Denne måten å kjøre på blir mer og mer hverdagen for de som har valgt Tesla. . Denne måten å kjøre bil på er hverdagen for meg. Jeg ferdes stort sett enten inn og ut av byen eller på veier med fortobokser stadig vekk. I tillegg har jeg ofte en toåring og kone i bilen som slett ikke liker lekerally. Noe som heller ikke harmonerer med dieselroomsterens ytelser. Når man i tilegg har forbuk som foretrukket visning i bilens computer..... LarsB treig bilist
|
|
|
Re: Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
[Re: Highvoltage]
#1687317
23/09/2013 08:35
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677 |
Jeg føler meg som en idiot når jeg står å fyller drivstoff på statoil på rallybilen eller lotusen. Jeg er mildt sagt glad i gasspedal, og i bytrafikken er Leaf med sine 280NM kjappere enn 80% av de bilene som folk har. Racelogich loggeren viser konsekvent 9,9sek på Leaf, og 0-60 på 4(!) sekunder er brennkvikt. Det er den bilen som sliter mest med grepet når det er vått.. Og Leafen leverer akselrasjon nok til å få rush. Ikke går det så mye mer strøm til å akselrere heller. Og Leaf gir mere gassfølelse enn en selvaspirerende 997 GT3 RS, den responderer umiddelbart på hver millimeter gass! Så ja, jeg finner kjøreglede (i 235/40-18 gummi på Leaf så er den gocart). Høy fart over 100kmt til 150kmt suger mer strøm pga den forbaskede luftmotstanden som vi syklister kjenner godt til. Høy fart på norske veier er en selvmotsigelse.
Men mere til forbruk. Kostnader. Hvorfor idiotfølelse:
Leaf klarer fint 10 mil daglig på 80% tank. Det gir meg 26.000km på 365 dager. Med treglading på jobb så kan jeg kjøre 20mil daglig i kun 260dager og det gir 52.000km årlig! Holder ikke det i kjørelengde? neivel.
STRØMREGNINGEN! Hvilket TOTALT idiotisk utsagn. Frykter strømregningen. Ok, kostnad på å lade KUN hjemme på 20.000KM 2kw*2000mil*1kr kwh=4.000kwh=4000.- i året=333.- mnd. For å kjøre 20.000km med en fossilbil på 0,7mila så regn med 1400LITER med drivstoff til 14.-=19.600.- i året og 1.633 mnd.
En kjørelengde på 20.000km året gir den en ladekostnad hjemme på 340.- i måneden. Comprende?
SKJØNNER DERE HVORFOR JEG FØLER MEG SOM EN IDIOOOOOT PÅ STATOIL??? De som FORTSATT ikke skjønner det. Elbil er ingenting for dere folkens. Hold dere LANGT unna. Dere som ikke har skjønt det enda, kommer ALDRI til å forstå før staten har avgiftsbelagt dette i god norsk stil. Noe jeg driter i så lenge strømmen koster under 5.-/kwh for jeg har allerede bil.
Redigert av silverwrx; 23/09/2013 10:19. Rediger grunn: dieselregnestykket
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
Re: Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
[Re: silverwrx]
#1687348
23/09/2013 09:35
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 2,703
sindrer
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 2,703 |
Silverwrx: tror jeg ville sett over de diesel tallene en gang til...
Sindre R.
|
|
|
Re: Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
[Re: Highvoltage]
#1687392
23/09/2013 10:40
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677 |
Jeg er ikke sint jeg ser bare ikke gleden med å betale ukentlige penger til Statoil, eller det morsomme med å oppnå 70øre rabatt på drivstoff med å bruke det riktige bensinkortet, eller kjøre en ekstra tur for å fylle på søndager bare for å spare noen kroner i forhold til resten av ukedagene. Hvor kommer de 10.000 i batterikostnad inn? Skal du bytte batteri? Planlegger du alltid å bytte motor i fossilbilen din når du kjøper det? Strøm koster heller ikke 1.- KWh hele året. Sommerstid mindre, vinter mer. Nå ser vi ISOLERT på drivstoffkostnad. Skal jeg regne MOTOR kostnader som oljeskift, olje/diesel/bensinfilter, girolje, registerreim, kjøleveske , alt utført av en tekniker med 1000.- timen pluss mva? Eller forventer du å skifte komplett motor på bilen din og regner med den kostnaden? Ang Tesla så har jeg tidligere konkludert at det ikke lønner seg med mindre du kjører veldig mye, bytter flyreiser mot bilreiser Oslo-TRD/BGO osv, og jeg har gitt en klar anbefaling på hvilke modeller som lønner seg, hvilke det passer for, og hvor mye de må koste. Ok, jeg er engasjet  Langt over det normale 
Redigert av silverwrx; 23/09/2013 10:44. Rediger grunn: Sette inn noen smileys så folk skjønner at jeg er engasjert og ikke sur/rage
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
Re: Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
[Re: ]
#1687421
23/09/2013 11:19
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635 |
Jeg er derimot ikke enig i at drivstoffutgiftene skal sees isolert så lenge det er snakk om kroner og øre. Drivstoffbeholderen på en dieselbil holder i sikkert 30 år, Tesla sin må/bør byttes etter la oss si 10 år. Med den betal-nå-få-batteri-om-10-år avtalen, koster den da 70000*1.05^10 = 114.022,- inkl finansielle utgifter.
Misset jeg noe nå? Har tesla sagt at batteripakken må byttes etter 10 år? Estimater for levetid av automotive LiIon batterier jeg har sett har gått så høyt som 20år. Med dagens utviklingstakt bør vi uansett forvente at tilsvarende batteripakke bør ha halvert seg i pris om 10 år i forhold til hva den koster nå.
|
|
|
Re: Hvorfor kjørte jeg forbi ladestasjonen?
[Re: ]
#1687443
23/09/2013 11:48
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635 |
Nei, jeg refererer bare til den betal-nå-få-nytt-batteri-om-8-år-avtalen du kan gjøre med Tesla nå.
OK. Det er vel en rett frem forsikringsavtale (Eller en pensjonsavtale for batteriet om du vil). Antar Tesla har en kalkyle på at dette vil lønne seg. Kanskje t.o.m. de bruker en forsikringsleverandør for å ta risikoen. Noen av disse bilene vil jo også kondemneres innen den tid så ikke alle vil innløse forsikringen. I tilegg kan de erstattede batteriene ha en restverdi som refurb. deler til de som ikke absolutt må ha et nytt batteri, eller gjenbrukes i andre applikasjoner hvor energitettheten ikke er så viktig. (peak-load utjevning i teslas ladestasjoner f.eks) Gjennomsnittlig levealder for biler er vel ca 12-15 år i norge (ca 8-10 år i USA)
|
|
|
|
|