Re: Nye Synapse
[Re: H.Iversen]
#1681459
13/09/2013 14:04
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 978
hinault
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 978 |
Skikkelig stilig malingsjobb! 
|
|
|
Re: Nye Synapse
[Re: hinault]
#1681479
13/09/2013 14:47
|
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 1,161
Tommy D.
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 1,161 |
Var nære på avtrekkeren for å bestille denne i går, men denne går bare til 58 og ikke 61 som modellene under gjør dessverre (eller heldigvis)!
En god trørst kom idag etter liten sykkelprat med samboer, men før jeg rakk å fortelle om problemet med størrelse over, hvorpå hun sier: "Jeg syntes du skal kjøpe deg den jeg"... Vel vitende om pris... Uten å være opptatt av sykler/sykling selv, så forstår hun min "lidelse".
T.
|
|
|
Re: Nye Synapse
[Re: H.Iversen]
#1681501
13/09/2013 15:42
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,179
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,179 |
Min neste sykkel kommer nok til å ha både skivebremser og elektronisk giring, men først må prisen ned. Når du får sykler ned i 20 000,- så begynner det å bli mer spiselig for Ola Sykkelmann.
|
|
|
Re: Nye Synapse
[Re: H.Iversen]
#1681521
13/09/2013 16:12
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,392
turbo
Veteran
|
Veteran
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,392 |
Lekker. Men det er ett eller annet med setet.
|
|
|
Re: Nye Synapse
[Re: turbo]
#1681522
13/09/2013 16:14
|
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868 |
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
Re: Nye Synapse
[Re: H.Iversen]
#1681523
13/09/2013 16:17
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,392
turbo
Veteran
|
Veteran
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,392 |
Ja. Akkurat som det er litt for stort.
|
|
|
Re: Nye Synapse
[Re: Tommy D.]
#1681550
13/09/2013 17:31
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870 |
Ja. Akkurat som det er litt for stort. tror Morten reagerte på ordvalget. Var nære på avtrekkeren for å bestille denne i går, men denne går bare til 58 og ikke 61 som modellene under gjør dessverre (eller heldigvis)!
En god trørst kom idag etter liten sykkelprat med samboer, men før jeg rakk å fortelle om problemet med størrelse over, hvorpå hun sier: "Jeg syntes du skal kjøpe deg den jeg"... Vel vitende om pris... Uten å være opptatt av sykler/sykling selv, så forstår hun min "lidelse".
T. høres mest ut som om hun burde være mer enn samboer. She's a keeper! 
|
|
|
Re: Nye Synapse
[Re: turbo]
#1681564
13/09/2013 17:52
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Ja. Akkurat som det er litt for stort. For stort for hva? Det er et helt vanlig Aliante Carbon K:ium?
Redigert av Alpers; 13/09/2013 17:53.
|
|
|
Re: Nye Synapse
[Re: H.Iversen]
#1681568
13/09/2013 17:56
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 17
larsig
Fersking
|
Fersking
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 17 |
Fizik har jo noe som heter spine concept eller noe... kanskje du er en "snake" og ikke en "bull"? Har nettopp bytta til Aliante på CXen og trives med det, selv om jeg i teorien er "chameleon" (altså midt i mellom)
|
|
|
Re: Nye Synapse
[Re: Alpers]
#1681595
13/09/2013 18:49
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,392
turbo
Veteran
|
Veteran
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,392 |
Ja. Akkurat som det er litt for stort. For stort for hva? Det er et helt vanlig Aliante Carbon K:ium? eh..sjølvsagt, det ser alle. Rent visuelt virket setet stort på sykkelen i mine øyne. Godt mulig det bare er vrangsyn fra min side.
|
|
|
Re: Nye Synapse
[Re: turbo]
#1681620
13/09/2013 19:41
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 1,076
thasle
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 1,076 |
Setet er ikkje for stort, setepinnen er for liten. Eg er ikkje solgt på tannpirkarkonseptet visuelt.
No som me i grove trekk endeleg hadde roa oss ned på på 27,2 og 31,6 (og disse Specialized 30.9 greiene) kjem dette her.
|
|
|
Re: Nye Synapse
[Re: H.Iversen]
#1681628
13/09/2013 20:00
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 126
DaX
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 126 |
Vil landevei.no ta en titt på supersix/evo også? Sitter på gjerdet og tror synapse bli for comfy.
Redigert av DaX; 13/09/2013 20:00.
|
|
|
Re: Nye Synapse
[Re: DaX]
#1681634
13/09/2013 20:13
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Vil landevei.no ta en titt på supersix/evo også? Sitter på gjerdet og tror synapse bli for comfy. Begge syklene vil være en del av separate gruppetester bestående av seks sykler hver. Du er redd Synapse blir for komfortabel for hva da? Fakta fra virkeligheten. Peter Sagan ville etter vårklassikerne gjerne kjøre Synapsen sin (med lavere styrerør riktignok) resten av sesongen. Cannondale så dog viktigheten av å promotere SuperSix, og satte han over på denne modellen.
|
|
|
Re: Nye Synapse
[Re: H.Iversen]
#1681641
13/09/2013 20:23
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433
eracing
Veteran
|
Veteran
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,433 |
Tror en mørk setepinne hadde hjulpet for å få setet til å virke mer riktig.....
Giant Propel Trek Stache 7
|
|
|
Re: Nye Synapse
[Re: Alpers]
#1681665
13/09/2013 20:49
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 126
DaX
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 126 |
Begge syklene vil være en del av separate gruppetester bestående av seks sykler hver. Du er redd Synapse blir for komfortabel for hva da?
Takker, jeg får følge med! Tenkte å ta steget ut i konkurranse-segmentet og har kanskje sett meg blind på at stivere er bedre. The Truth about Road Frame Testing fra 2012 er vel fortsatt en god pekepinn? On topic: Synapsen var lekker!
|
|
|
Re: Nye Synapse
[Re: H.Iversen]
#1681679
13/09/2013 21:06
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Måletallsdata sier ingenting om hvordan en sykkel oppfører seg på veien. Forskjellene på de ulike rammen er så marginale, at de er umulige å oppdage. Alle dagens rammer i øvre prissegment er mer enn stive nok for å ta i mot de belastninger en rytter klarer å påføre den.
Det som har langt mer å si, er eksempelvis komponentvalg. Samme ramme med rimelige vs dyre komponenter kan få hvem som helst til å tro at det er to vidt forskjellige rammer de sykler på.
At en sykkel er komfortabel og har mer vibrasjonsdemping, betyr lite for hvor «stiv» den vil oppleves.
Sykler har ulike kjøreegenskaper, men det er ikke dermed sagt at en sykkel med mer vibrasjonsdemping er mykere. Carlos Sastre vant forøvrig Tour de France på en «komfortsykkel», som mange oppfattet som for dårlig, grunnet segmentet den tilhørte. Canyon og Specializeds racere i komfortsegmentet, er eksempelvis like harde i kjørefølelsen som de vanlige racerne.
Kjørestil, erfaring, bruksområde etc er langt viktigere i jakten på en god racer enn jeg-vil-ha-den-stiveste-som-finnes. Noen liker det også, ofte tyngre, litt grovere bygde syklister.
Giants testing er sikkert korrekt lesing, men det sier nada om hvor god sykkelen er i bruk. Ei heller har jeg prøvd den, så jeg kan ikke uttale meg om sykkelen deres.
|
|
|
Re: Nye Synapse
[Re: H.Iversen]
#1681700
13/09/2013 21:37
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Jeg storkoste meg på ny-Synapsen for noen uker siden. Men om jeg ville hatt en 56 Synapse med 12 cm framspring eller en 58 Evo med 11 cm framspring er jeg sannelig ikke sikker på*. Kommer jeg til å kjøre med ballongdekk noengang? Det er spørsmålet. *På Bianchispråk (naturalmente  ) blir dette 57 Infinito CV eller 59 Oltre XR.
|
|
|
Re: Nye Synapse
[Re: H.Iversen]
#1681702
13/09/2013 21:38
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 17
larsig
Fersking
|
Fersking
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 17 |
He, he, artig å høre om Sastre og spes Sagan over. Landeveissykling handler mye om mengde, og da hjelper det lite med den (påstått) stiveste sykkelen i butikken til et ritt, hvis man før rittet har hoppa over mange turmuligheter pga vondt i ryggen eller i baken. Har også vært på flere klubbturer hvor dårlig vei og risting har ødelagt idyllen for mange. Jeg synes utviklingen representert ved Domane/ Granfondo/ Roubaix/ Synapse etc og 25+mm dekk er veldig spennende og en god greie for landeveissykling generelt.
|
|
|
Re: Nye Synapse
[Re: Alpers]
#1681820
14/09/2013 09:18
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,392
turbo
Veteran
|
Veteran
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,392 |
Måletallsdata sier ingenting om hvordan en sykkel oppfører seg på veien. Forskjellene på de ulike rammen er så marginale, at de er umulige å oppdage. Alle dagens rammer i øvre prissegment er mer enn stive nok for å ta i mot de belastninger en rytter klarer å påføre den.
Det som har langt mer å si, er eksempelvis komponentvalg. Samme ramme med rimelige vs dyre komponenter kan få hvem som helst til å tro at det er to vidt forskjellige rammer de sykler på.
At en sykkel er komfortabel og har mer vibrasjonsdemping, betyr lite for hvor «stiv» den vil oppleves.
For egen del handler en komfortabel sykkel mest om at jeg kan sitte litt mer oppreist. Jeg kan få vondt i ryggen ellers. Har inntrykk av at det skal vibrasjondempes i alle ledd om dagen. Blir ikke dette til slutt gode salgsegenskaper?
|
|
|
Re: Nye Synapse
[Re: H.Iversen]
#1681833
14/09/2013 10:03
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Vibrasjonsdemping i en eller annen form finnes på nesten alle karbonsykler i høyere prisklasser. Aeromodellene får ikke til dette i nevneverdig grad, ikke spør meg for mye hvorfor. Jeg antar hovedårsaken er at aerodynamiske former går motsatt vei av en vibrasjonsdempende form.
Uansett, ta en nærmere titt på geometrien på de ulike syklene, og vurder Specialized Roubaix, Cannondale Synapse, Lapierre Sensium, Ridley Fenix, Trek med H2/ H3 geometri etc etc.
PS: Chris Horner kjører jo Vueltaen med langt mer oppreist sittestilling enn de fleste. Noen som vet om han kjører H2 eller H3-geometri om dagen?
|
|
|
Re: Nye Synapse
[Re: H.Iversen]
#1681838
14/09/2013 10:39
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,392
turbo
Veteran
|
Veteran
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,392 |
Bruker Trek i H2 med stor ramme. Sitter faktisk mest i bukken, det er knall. Har også en alu merckx som er mer hissig. Den føles stivere og kvikkere, men litt for aggressiv til de lange turene. Ramma er nok litt liten for meg.
|
|
|
Re: Nye Synapse
[Re: Valentino]
#1682332
15/09/2013 13:29
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 647
cerro
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 647 |
Jeg storkoste meg på ny-Synapsen for noen uker siden.
Men om jeg ville hatt en 56 Synapse med 12 cm framspring eller en 58 Evo med 11 cm framspring er jeg sannelig ikke sikker på*. Kommer jeg til å kjøre med ballongdekk noengang? Det er spørsmålet.
Den er vanskelig. Prøvd Synapsen jeg og og den er skikkelig bra men vet ikke om den er verd og bytte til fra min Evo. Evon er litt rappere men langt fra så komfortabel som Synapsen. Synapsen jeg prøvde med Red/Visionhjul og 25mm dekk var sykt stiv sidveis med, min Evo føles litt mykere der. Men kan bero på hjul og.
//jonas l cerrol.wordpress.com
|
|
|
Re: Nye Synapse
[Re: H.Iversen]
#1687150
22/09/2013 20:18
|
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 312
e-h
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 312 |
Noen formening om hva som er beste kjøp av en Hi-Mod Synapse Ultegra eller en Evo Ultegra DI2, evt Sram red? Sparer noen få kroner på Synapse men hovedpoeng er å få litt mer komfort enn CAAD10 på turer over 4t. Blir litt sliten i korsryggen som jeg ikke merker noe til på 2-3t turene.
Redigert av e-h; 22/09/2013 20:18.
|
|
|
Re: Nye Synapse
[Re: H.Iversen]
#1687272
23/09/2013 07:11
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
CAAD10 og Evo har samme geometri, så om du blir sliten i ryggen kan jo Synapse være et godt valg. Evo på sin side er også mer komfortabel enn CAAD10.
|
|
|
Re: Nye Synapse
[Re: H.Iversen]
#1688641
25/09/2013 08:23
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,179
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,179 |
Det er enklere og senke et litt høyt styre enn å skulle justere opp et styre som er for lavt. Derfor gå for Synapse. Er ikke noe dårligere sykkel for langturer enn EVO.
Karbonramme og 25mm dekk gir også mye færre vibrasjoner og er mer komfortabelt på langtur.
Redigert av Ketle; 25/09/2013 08:24.
|
|
|
|
|