Satt fremst på think blue vw tandemsykkelen i år. Det var helt fantastisk artig, og noe som burde slå ann for flere. Kjempe artig å være to om å dra lasset og være et team. Tungt oppover, men godt skyv på flatene og nedover. 40,8km/t i snitt fra storåsen og inn..tida ble 3.25..
hadde et par dobble kjede sugere, men ingen tekniske trøbbel..bortsett fra smeltet bakbrems etter balett.
Har i år kun brukt smeltet stearin på kjedet, og dette fungerte utmerket også nå under birken... Kjørte også hele rittet på storeskiva (40) og hadde null problemer med gira.. Gull!
Husk at dere må godkjenne på "min side" for å se bilder av dere selv.. Bare nevner det i farta uten at jeg vet om det er det som er "problemet" til de av dere som ikke ser bilder enda, siden jeg har godkjent men heller ikke ser noen..
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Kjøpte nytt kjede noen dager før rittet på min 3x9 . Brukte som vanlig kjedespray som jeg kjøper i en butikk som driver med motorcross og den sprayen er for våte forhold og funker bra. Hadde med en liten oljeflaske under sete som jeg dro fram litt før Elgåsen som det var motorsagkjedeolje på. Hadde litt på i fart for sikkerhets skyld. men hadde ingen stopp bortsett fra han som skubba meg ut i blåbærlyngen etter gåpartiet med sykkelen over meg. Neste år ska jeg montere den lille flaska opp ned på ramme med tynn slange rett på kjedet. Akkurat som på rundballepressa. Da kommer det ett drypp i ny og ne. Akkurat som fra himmelen den siste lørdagen i august hvert år...Hadde vel 1 chainsuck så vidt . pulje 29
Brukte Pedro og R. Roll blue godt dynka og god rengjøring. Fungerte på både todelt og tredelt med fornuftig giring. Umulig å unngå solid med knitring i systemet på sånt føre. Har vanskelig for å forstå at det skulle være så stor forskjell å starte i pulje 8 og f. eks 22 eller 26. For min del fra pulje 8 var det god og myk grus allerede fra grusen på vei til Skramstad. Regnet kom ca får Bringebu, men ikke mye før rundt ved Kvarstad. Skal ikke mye regn til før det blir tyngre, og det hadde rennet tidligere også. De i pulje 22 eller 26 hadde mer regn og mer sprut, men ikke noe tyngre forhold etter hva jeg kan sammenligne. Jeg sykla ca et kvarter fortere enn i fjor - 3.19 . Mulig å sykle fortere på årets føre, som jeg mener ikke var så galt. Litt regn og grus er vel ikke noe problem å sykle i, og dersom en kun er avhengig av å ligge på hjul for å få en god tid, kan vel ikke det smake like godt med pers om flere har dratt deg inn? Opplevde igjen mange som kun ville ligge bak og nyte godt av andres jobb, selv i pulje 8..... Når merketidene er dårligere i år, tyder jo det på at det var tyngre også for de som startet tidlig enn i fjor.
Bildene fra Birken er jo en vits sammenliknet med Grenserittet - er jo rett og slett dritdårlig og ikke verdt pengene på langt nær.
Hvordan er det mulig å ta seg så mye betalt for så dårlige bilder, 465 kr for 14 bilder På grenserittet får jeg 22 bilder av meg og 37 stemningsbilder for 160 kr. Hvis jeg bare vil ha ett koster det 50 kr kontra 155 i birken Synes også bildene derfra holder en mye høyere kvalitet
Ganske så kjedelige bilder ja, til blodpris. De får ingen av pengene mine hvertfall!
MEN, det var en som sto i bakken ned til Djuposet på lørdag og tok bilder, trur kanskje han klarte å få et passe bra av meg. Noen anelse om hvem dette kan ha vært? Var i siste svingen før man var nede på den "flate" veien, hvis jeg ikke husker helt feil. Kunne vært interessert i å se det bildet. Og jeg var nr 1863... På forhånd takk ;-)
-Per-Eivind.
Husk å abonere på TERRENGSYKKEL. ffshop.no. Og meld deg inn i NOTS. nots.no
Ganske så kjedelige bilder ja, til blodpris. De får ingen av pengene mine hvertfall!
MEN, det var en som sto i bakken ned til Djuposet på lørdag og tok bilder, trur kanskje han klarte å få et passe bra av meg. Noen anelse om hvem dette kan ha vært? Var i siste svingen før man var nede på den "flate" veien, hvis jeg ikke husker helt feil. Kunne vært interessert i å se det bildet. Og jeg var nr 1863... På forhånd takk ;-)
Dét var enda en fotograf fra Marathon Photos som stod i den svingen, gitt.. Jeg dukker opp på bilde derfra på siden deres. Ikke særlig dynamisk det heller (men det er min feil).
Ellers enig i at bildene sugde. Forstår heller ikke hvorfor de i år igjen har fotograf plassert i gåpartiet? De må jo ha en statistikk på at ingen velger bilder derfra, vel? Eller er det noen som synes det er gjevt med bilder der en bærer/triller sykkelen i ritt (CX excluded)?
Resultatet etter alvorlige chainsuckproblemer i Rosinbakkene. Brukte Muc-Off Wet Lube som jeg i utgangspunktet er godt fornøyd med. Oljet kjede ledd for ledd torsdagen før slik at den fikk "trenge inn". I tillegg la jeg på et ekstra lag noen timer før start da været var helt elendig. Det holdt tydeligvis ikke - men det er vel kanskje ingen sykkelolje som tåler et slikt føre over lengre tid?
Hva tror dere karboneksperter om skaden? Bør den repareres? Det er skrella av helt inn til karbonet.
Utifra bildet så ser det ut som en harmløs lakkskade.
Kjørte Pedros wet lube uten store problemer.
Noen som vet om det finnes lister der man kan sortere resultat på pulje? Hadde vært artig å se hvordan man gjorde det i forhold til de man starta likt med i pulje 26. Har sett slik tidligere år jeg har deltatt, men finner det ikke nå. Mulig det var noen engasjerte sjeler som selv hadde laget regneark.
Det bør ikke være noen overraskelse at kombinasjonen langt ritt og sølete forhold utsetter drivverket for både store påkjenninger og voldsom slitasje.
Uansett forhold, det er alltid en fordel å starte med godt smurt kjede som på forhånd er reingjort for gammel møkk. Vedlikehold heter det. Videre er det en dårlig idé å starte med slitt kjede/drivverk eller helt nytt med vaiere som ikke er innkjørt.
Er ikke så sikker på om manglende vedlikehold er hovedårsaken til at så mange fikk trøbbel med giringen. Var veldig mange sykler med nye kjeder og kassetter på start i min pulje. Jeg inspiserte de rundt meg, syns det meste så strøkent ut jeg. Selv hadde ikke jeg helt nytt kjede og kassett, men det var heller ikke særlig gammelt, og det var rengjort og smurt etter beste evne. Likevel fikk jeg masse trøbbel. Kommer til å kjøre med liten fremskjerm neste år hvis det blir ny sølebirk.
Er ikke så sikker på om manglende vedlikehold er hovedårsaken til at så mange fikk trøbbel med giringen. Var veldig mange sykler med nye kjeder og kassetter på start i min pulje. Jeg inspiserte de rundt meg, syns det meste så strøkent ut jeg. Selv hadde ikke jeg helt nytt kjede og kassett, men det var heller ikke særlig gammelt, og det var rengjort og smurt etter beste evne. Likevel fikk jeg masse trøbbel. Kommer til å kjøre med liten fremskjerm neste år hvis det blir ny sølebirk.
Samme her - nytt "klinisk" renset kjede med særdeles nøye oljebehandling dagene i forveien med Muc-Off Wetlube. Drivverket (XTR) er kun brukt 2 kjeder (bytter hvert 80-100 mil lenge før det har strekt seg til 0.8 som er maks). Er også særdeles nøye med vedlikehold og renhold generelt for å minimere slitasje. Hadde likevel masse problemer som det fremgår av bilde.
Det her er kaos hvert år. En ting er for oss, men syntes synd på de vi tar igjen i trippel fart. Var masse nesten ulykker og noen kræsj i år også. Er litt morsomt at man maler hver eneste lille stein rød for å unngå ulykker. Men å sende de raskeste i full fart bak de tregeste virker som en god ide. Rødmerkingen på steinene ned mot sjøsterveien var livsfarlig. For da svinger mosjonistene brått unna og så komme vi bakfra.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Synes han formulerer seg litt klønete, men skjønner frustrasjonen hans. Burde være mulig å skille løypene fra toppen av rosinbakken og inn? La tur-klassene sykle tradisjonell løype inn, og la elite-gutta få litt mer teknisk avslutning på rittet. Burde være mulig å brekke inn på noen stier og kjøre strake veien ned til Lillehammer?
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
Burde være mulig å skille løypene fra toppen av rosinbakken og inn? La tur-klassene sykle tradisjonell løype inn, og la elite-gutta få litt mer teknisk avslutning på rittet.
Når det kommer til denne diskusjonen er jeg veldig inhabil så man få lese mine kommentarer med det utgangspunktet.
I årene fra 1997 til 2006 var det frivillig å melde seg på i eliteklassen og deltagelsen falt i samme periode fra ca 130 til 37! Kort sagt var det bare "lettlurte idioter" som kjørte eliteklassen samtidig som såkalte avdanka eliteryttere skrøt på seg full jobb og masse unger så de måtte desverre nedgradere seg til mosjonsklassene - noen klasser de forøvrig vant. Uten at jeg vil bli arrestert på det mener jeg å huske at de 5 beste i M30 i 2006 alle sammen hadde NC poeng fra maratonritt samme året så det var bare akkurat på Birken de var selverklærte mosjonister.
Og hva hadde dette med saken og gjøre? Å dele traseene for alder og elite så forskjellene blir så store at rytterne ikke kan få resultat i både alder og elite tror jeg desverre er starten på slutten for eliteklassen i Birken.
Skal det være et fortsatt lilv for eliteklasssen i Birken tror jeg derfor bare at det er start helt først eller som i dag som er alternativene.
Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Burde være mulig å skille løypene fra toppen av rosinbakken og inn? La tur-klassene sykle tradisjonell løype inn, og la elite-gutta få litt mer teknisk avslutning på rittet.
Når det kommer til denne diskusjonen er jeg veldig inhabil så man få lese mine kommentarer med det utgangspunktet.
I årene fra 1997 til 2006 var det frivillig å melde seg på i eliteklassen og deltagelsen falt i samme periode fra ca 130 til 37! Kort sagt var det bare "lettlurte idioter" som kjørte eliteklassen samtidig som såkalte avdanka eliteryttere skrøt på seg full jobb og masse unger så de måtte desverre nedgradere seg til mosjonsklassene - noen klasser de forøvrig vant. Uten at jeg vil bli arrestert på det mener jeg å huske at de 5 beste i M30 i 2006 alle sammen hadde NC poeng fra maratonritt samme året så det var bare akkurat på Birken de var selverklærte mosjonister.
Og hva hadde dette med saken og gjøre? Å dele traseene for alder og elite så forskjellene blir så store at rytterne ikke kan få resultat i både alder og elite tror jeg desverre er starten på slutten for eliteklassen i Birken.
Skal det være et fortsatt lilv for eliteklasssen i Birken tror jeg derfor bare at det er start helt først eller som i dag som er alternativene.
Er redd du har helt rett i det. Enkelt og greit fordi folk er for glad i å sammenligne tider.
Men å starte de først bør gjøres. Var folk som lå i løypa når vi kom syklene. Det er litt halv skummelt. :-P Skjønner argumentet med publikum etc, men er bare tidsspørsmål før det skjer noe alvorlig. Samt da blir det mer rettferdig for de som sykler aldersklassene også sett utifra resultatene som er felles.
Drømmen min er jo at Ultrabirken blir elite rittet og på lørdagen kjører man i gang en elitesprint på gresset/stadion. Da får man sendt dirkete fra dette. Så sammenlagt-premiering for de 2 dagene. Det hadde vært skikkelig kult og skikkelig publikumsvennelig.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Den chainsuck-skaden ser veldig overfladisk ut. Alt av lakk forsvinner kajpt ved en real chainsuck. Og det er ikke uvanlig med noen groper uten at det forringer stryken. Gode rammer er gjerne OK dimensjonert i krankområdet.
Kan man ikke starte midt på dagen da, som damene? Er vel bedre at Menn Elite sendes ut "på jakt" etter pulje 1-10 der det tross alt går ganske mye fortere enn i pulje 80 helt til slutt. Folk i 1-10 har sannsynligvis litt mer trening i å forholde seg til raskere ryttere også.
Drømmen min er jo at Ultrabirken blir elite rittet og på lørdagen kjører man i gang en elitesprint på gresset/stadion. Da får man sendt dirkete fra dette. Så sammenlagt-premiering for de 2 dagene. Det hadde vært skikkelig kult og skikkelig publikumsvennelig.
Det hadde vært underholdende! Og da kunne landeveisrytterene bare gått hjem og lagt seg. Det er jo terrengsykling som er kategorien, er det ikke?
Jeg er langt i fra elite sjøl, men hadde jeg vært det så ville jeg nok starta først, av sikkerhetsmessige årsaker. Det er jo sånn de gjør det i alle andre ritt. Men birkengjengen tenker vel bare penger, penger, penger, så driter de vel i sikkerheten og hva de som faktisk betaler for å delta mener...
-Per-Eivind.
Husk å abonere på TERRENGSYKKEL. ffshop.no. Og meld deg inn i NOTS. nots.no
Takker for svar. Jeg kjører i ihvertfall ut sesongen og følger med om det utvikler seg i "feil retning". Jeg ser at Wheeler syklene har montert en liten aluplate akkurat i dette området. Det er noe flere produsenter burde ta til seg.
Det her er kaos hvert år. En ting er for oss, men syntes synd på de vi tar igjen i trippel fart. Var masse nesten ulykker og noen kræsj i år også. Er litt morsomt at man maler hver eneste lille stein rød for å unngå ulykker. Men å sende de raskeste i full fart bak de tregeste virker som en god ide. Rødmerkingen på steinene ned mot sjøsterveien var livsfarlig. For da svinger mosjonistene brått unna og så komme vi bakfra.
Jeg håper Farrisrunden, Sandefjordrittet og eventuelle andre arrangører som også sender de dårligste ut i løypa foran de raskeste får med seg denne diskusjonen!