Hadde også vært fint med høydeprofil samt oversikt over hva slags underlag de enkelte partiene av løypa har. Jeg har sendt mail til Birken og spurt om de kan legge ut dette.
It never gets easier, you just go faster - Greg LeMond
Jeg har gjort en kjapp trace og laget en høydeprofil fra avkjøringen i Rosinbakkene og inn. Jeg er usikker på hvor nøyaktig underlagsdataene er, men tror det er ganske korrekt. Feilkildene ligger vel heller i den manuelle tracingen. Jeg vet det er noe muffens i Sjusjøen området, men tror den overordna løypeprofilen er sånn høvelig korrekt uansett.
En lyrisk og flott beskrivelse, men totalt ubrukelig for oss som ikke er lommekjent i området :-) Man får nesten inntrykk av å måtte stille med kartmappe på styret (nesten, altså)
Men, et seriøst spørsmål: hvordan pleier UB å være merket? tenker spesielt på der hvor man kommer inn og ikke minst går ut av fredagsbirken-løypa. Spesielt når man passerer 10 mil og er mer opptatt av å riste ut krampene av låra, og gurgle melkesyre for å bli kvitt blodsmaken kan det bli utfordrende å følge løypa og da er da man virkelig ikke vil sykle feil.
Redigert av knuthaug; 26/08/201307:27.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Men, et seriøst spørsmål: hvordan pleier UB å være merket? tenker spesielt på der hvor man kommer inn og ikke minst går ut av fredagsbirken-løypa. Spesielt når man passerer 10 mil og er mer opptatt av å riste ut krampene av låra, og gurgle melkesyre for å bli kvitt blodsmaken kan det bli utfordrende å følge løypa og da er da man virkelig ikke vil sykle feil.
Hvis jeg ikke husker feil så har det vært løypevakter på alle disse punktene.
Filene blir liggende en uke - så blir de automatisk slettet.
Jeg har tegnet inn traseen i Garmin MapSource basert på Aksels lyriske beskrivelse, kartene (med dårlig oppløsning) som ligger på birkebeiner.no, samt Birkebeiner-kartet fra 2010.
JEG TAR INTET ANSVAR FOR FEIL I GPS-SPORET, men jeg kan forsikre om at jeg har lagt det inn så godt jeg evner (jeg har tenkt å bruke sporet selv, og jeg har ingen ønsker om å sykle meg bort).
For øvrig: Traseen pleier å være godt merket og det pleier å være løypevakter på strategiske steder. Jeg har aldri vært i tvil om hvor jeg skal sykle i UltraBirken. Sånn sett er GPS-sporet mest for dem med spesiell interesse for det - det er ikke nødvendig å sykle etter GPS for å finne frem i UltraBirken.
Redigert av TFN; 26/08/201308:07.
- Tom Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Merkingen har vært svært god alle årene, men det viser seg at selv de beste kan kjøre feil likevel. All grunn til å være litt årvåken underveis.
Som vanlig dødelig deltaker har ikke merking vært noe stort problem. De mest kritiske punktene er der man har felles løype med FB-en. Selv om løypevaktene er flinke til å lose de stripete 50000-startnumrene inn på den smale sti, gjelder det å passe på selv. Pugging av disse avkjørslene kan være lurt.
Mindre kjent, men like kuriøs er feilkjøringen til Ingve Nasvik, SK Rye. Tror det også var i 2011. Han overså avkjøringen ved Elgåsen, og durte til mål med FB. Han sto et par timer som vinner av UB... Tror ikke han gjør samme feilen igjen.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Tror de er lagt på vha Google Maps (i TCX Converter), så nøyaktigheten er ikke nødvendigvis +/-1 mm, men profilen ser rimelig ut og totalt antall høydemeter blir over 2000 m (på birkebeiner.no sier de nærmere 2500 m). Jevnt over tror jeg høydedatene er "gode nok" for formålet.
Merkingen har vært svært god alle årene, men det viser seg at selv de beste kan kjøre feil likevel. All grunn til å være litt årvåken underveis.
Som vanlig dødelig deltaker har ikke merking vært noe stort problem. De mest kritiske punktene er der man har felles løype med FB-en. Selv om løypevaktene er flinke til å lose de stripete 50000-startnumrene inn på den smale sti, gjelder det å passe på selv. Pugging av disse avkjørslene kan være lurt.
Mindre kjent, men like kuriøs er feilkjøringen til Ingve Nasvik, SK Rye. Tror det også var i 2011. Han overså avkjøringen ved Elgåsen, og durte til mål med FB. Han sto et par timer som vinner av UB... Tror ikke han gjør samme feilen igjen.
For ikke snakke om de FB-erne som tuller seg ut i UB løypa..
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
For ikke snakke om de FB-erne som tuller seg ut i UB løypa..
Hehe, ja, jeg har sett flere FBere i UB-traseen. Synes nesten mest synd på dem. De fleste UBerne har jo syklet en del og kjenner "gamet", mens noen av FBerne jeg har sett i UB-traseen har vært dypt fortvilet...
Jeg lastet gpx-fila opp på ridewithgps.com. Rundt Hornsjøen får jeg ikke noen høydeprofil fra 54,7 til 61,8 km, er det andre som opplever det samme?
Kan skyldes at jeg har Garmins Topo Adventure-kart for Hamar (dekker det meste av Birkenland), mens jeg bare har Garmins N50-kart for Østerdalen. Topo Adventure har høydeinformasjon, N50-kartet har det ikke. Det området du snakker om dekkes av Østerdalen-kartet uten høydeinformasjon.
Tror høydedataene er med i TCX-fila (lagt på av TCX Converter), men de er antakelig ikke kommet med i GPX-fila.
(TCX-fila kan legges rett inn på f.eks. Garmin Edge 705 under mappa "Courses".)
Redigert av TFN; 26/08/201309:04.
Takk! 3D-visningsfunksjonen på lommekjent.no gi en kul «gjennomflyvning» av løypa. Kjenner at jeg grugleder meg nå – her gjelder det å spare på kreftene til Hit-Nevel- og Lunkfjelltrippelen mot slutten
Ahha, viss du skulle være i krampetåka, ammetåka eller et eller annet før vi kommer dit, og jeg har forvillet meg før deg som i fjor, får du kauke litt høyere så jeg rekker å flytte meg. Faan som jeg skvatt når du kom fykende.
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Fett! Ang sykkelvalg vil vel ikke avslutningen gjøre det mindre aktuelt med fulldemper og litt fetere dekk :-) Har akkurat lansert løypa for Genius'n... Han ville ha Ardent 2.2 sa han... Vi får vel høre på han da :-)
Jeg oppfordrer til en pow-wow med beina dine også. De vil muligens sette pris noe mer lettrullende før lunsj... ;-D
Lurer litt på å være litt mer støttende i år enn jeg var ifjor, er det noen som kan komme med tips om hvor det kan være ok å stå? Tenker på siste del av løypa, helst i forbindelse med bilveg..
Lurer litt på å være litt mer støttende i år enn jeg var ifjor, er det noen som kan komme med tips om hvor det kan være ok å stå? Tenker på siste del av løypa, helst i forbindelse med bilveg..
Ytre og Indre Nysæterhøgda (ved sørøstre hjørnet av Reinsvatnet). Vi passerer først Indre Nysæterhøgda, og etter Nevelfjell kommer vi ned til Ytre Nysæterhøgda. Bare 100 meter i mellom de punktene, tror jeg.
En lyrisk og flott beskrivelse, men totalt ubrukelig for oss som ikke er lommekjent i området :-) Man får nesten inntrykk av å måtte stille med kartmappe på styret (nesten, altså)
Tommel opp. Jeg har ikke peiling på noen som helst av referansepunktene, så jeg kan ikke si meg fornøyd eller misfornøyd med denne løypa. Satser på god merking.